Politika
ipak nije samo javna delatnost. To što zovemo politikom samo je ono što smo
odredili da bude politika, zaštitivši sferu privatnih interesa stvaranjem tzv
političke scene, kao da je reč o filmu ili predstavi, a ne nešto što umnogome
određuje živote naroda. Nasuprot Hani Arent, tvrdim da politika ipak nije samo
pozorište, već više od toga. Politika kao zavera i zavera kao politika,
aktivnost je koja izvire iz najintimnijih sfera privatnosti zainteresovanih i
upletenih pojedinaca i grupa. Politika viđena kao sveukupnost političkih odnosa
i poveznica, ogroman je ledeni breg čiji vrh i jedino vrh biva tretiran kao politika.
Iz te perspektive sasvim je nebitno da li je neka vlast demokratska ili
nedemokratska, s obzirom da je zaverenička.
Svedoci smo mnogih zavera. Zavera protiv Cezara.
Zavera protiv hugenota – Vartolomejska noć. Nacistička zavera protiv Jevreja.
Nacistička zavera uopšte. Zavere tajnih službi. Zavera protiv predsedničkog
protivkandidata. Zavera protiv ratnih neprijatelja, ličnih neprijatelja i
suparnika. Mito. Korupcija. Potplaćene sudije. Zataškavanje afera. Komunistička
zavera. Revolucionarna zavera. Teroristička zavera. Zavera velikih korporacija
za formiranje kartela. Zavera finansijskih tajkuna za obaranje berzanskog indeksa.
Ekonomska špijunaža. Nameštanje igre. Montirani procesi. Iznošenje prljavog
veša u javnost. Zavera protiv javnosti i obmana iste. Zavera za ubistvo javnog
tužioca ili glavnog istražitelja. Mafijaška zavera. Podmićeni policajci.
Ministri pedofili. Pranje novca. Zavera za ubistvo prestolonaslednika. Zavera
pokreta otpora. Eskadroni smrti. Zavera za preuzimanje kompanije, za navlačenje
lakovernih, za stvaranje panike na tržištu. Utaja poreza. Etnička,
nacionalistička, irendentistička, genocidna, rasistička zavera. Diskriminacija.
Segregacija. Genocid. Etničko čišćenje. Spiskovi za likvidaciju. Dvostruki
standardi itd. Sve to, i više od toga, jeste politika. Kad čini dobro onda je
javna, a kad čini neko zlo i naopakost onda je tajna.
Gde god se
okrenemo videćemo kako je naš život upleten u rasprostrte mreže raznih zavera.
Svako je umešan, neko više, neko manje, dok neko učestvuje u više paralelnih
zavera. Upletenost u određenu zaveru suština je društvenog života. No, nisu sve
zavere zavereničke u pravom smislu reči. Kada kažem zavera, bar na nekim
benignijim društvenim nivoima, prvenstveno mislim na diskreciju koja prati
svakodnevicu privatnih poslova i interesa. Lične tajne, porodične tajne,
drugarske tajne, poslovne i službene tajne, bankarske tajne, policijske i vojne
tajne, špijunske tajne, gangsterske tajne itd. Sve sam zaverenik u ratu svih
protiv sviju. Društvenost, iako je ljudska potreba, oblik je mimikrije. To što
smo se mi udružili protiv drugih (povodom nekog cilja), samo je odlaganje našeg
međusobnog obračuna za onaj trenutak kada će naši sadašnji neprijatelji biti
uklonjeni ili pobeđeni. Svi smo mi zajedno, ali svako kalkuliše zasebno. U
političkim relacijama, dakle u društvenom životu, istinoljublje, etičnost i
moralnost je manje-više dobro ili loše odglumljena predstava, svakodnevno
prenemaganje. To je društvena praksa. Teorija je sjajna i nadasve humana. Hobs
i Makijaveli su sasvim u pravu. Sve je to politika. Kao takva, politika potpuno
prožima društvo, ne ostavljajući ništa van svog dometa.
U
aktuelnom vremenu u fokusu su razne teorije zavere. Pojava takvih narativa, jer
izraz „teorija“ ima svoju metodološku težinu, jeste posledica
netransparentnosti vlasti i funkcionisanja društvene moći. Otud, ukoliko oni u
poziciji moći donose odluke sa kojima se ne slažu oni na koje se te odluke
donose, ili oni o tome nemaju dovoljno uverljivih informacija, zašto bismo im
uopšte verovali po bilo kom pitanju? Zašto bismo bili apriori uvereni u dobre
namere nekih potpuno nepoznatih ljudi? To važi kako za lokalne vlasti, preko
državnih institucija do globalnih organizacija. U tom smislu, teorija zavere je
jedan psihološki oblik otpora. Donosioci odluka uglavnom ne pitaju one na koje
se njihove odluke odnose, pa će zato neko namerno smišljati i širiti neverovatne
narative čija je svrha podrivanje njihovog legitimiteta i kredibiliteta. Ko
tebe neravnopravnošću i društvenim raslojavanjem – ti njega što monstruoznijom
„teorijom zavere“. Naravno, ovim ne oslobađam odgovornosti one koji veruju i
šire takve poglede na svet. Ljudi su u stanju da tvrde koješta jer im se tako
sviđa, deluje logično, uverljivo, ali to je opet utemeljeno u suštinskom
nepoverenju koje takva osoba ima spram ljudi od moći i vladajućem društvenom
poretku. Uostalom, zašto bismo svakom dobro plaćenom i ušuškanom javnom
zagovaraču nekih ideja, iza kojih stoji određeni interes, mi koji o tome ništa
ne znamo i koji nismo privilegovani, uopšte verovali bilo šta? Ukoliko nas neko
koga smatramo privilegovanim uverava u nešto, normalno je da prva naša reakcija
bude sumnja u njegove dobre namere ili barem u njegov zdrav razum. Čak i ako su
predstavnici društvene moći u pravu po nekom pitanju, legitimno je od njih
tražiti dodatne dokaze za sve šta kažu.
Kažu,
teorije zavere su opasne. Za koga su tačno opasne i u tačno kom segmentu i
kontekstu? Zašto isto tako i netransparentne odluke vlasti ne bi bile u
jednakoj meri, ako ne i više od toga, takođe štetne i opasne? Puko postavljanje
pitanja proglašavaju teorijom zavere i izlivom paranoičnosti, dok one koje
veruju u te zavere tretiraju kao maloumne bolesnike. Njihovo je pravo da budu
maloumni i bolesni, jer ako već imaju pravo da kao takvi biraju i budu birani,
da učestvuju u fizičkom i pravnom saobraćaju, e onda imaju pravo da veruju u
šta hoće, da postavljaju pitanja i šire svoj pogled na svet, baš kao što to
čine oni koji imaju društvenu moć. Ukoliko to nije na delu, i ukoliko vlast
onih koji praktikuju moć nije data od više sile, onda njihove odluke podležu
uvidu masa i kritičke javnosti. Ukoliko to nije slučaj onda je otpor neminovan.
U suštini, reč je o krizi legitimiteta društvenog poretka i na njemu zasnovanih
društvenih odnosa.
Donosioci odluka zaklanjaju se iza
stručnosti pozicioniranih naučnika, pod neutemeljenom pretpostavkom da je
Struka zaista precizna, tačna, kredibilna, iskrena, nepodložna uticaju novca
ili političkom pritisku, pa i pomodarstvu. Nekada je i Sveta Inkvizicija imala
status Struke, pa su se trendovi u međuvremenu promenili, jer Struka svakako
prati modu, ali i dalje ostaje Struka. I nacisti su se takođe oslanjali na
nekakvu Struku. Otud, poučeni istorijskim iskustvom, zašto bismo davali blanko
poverenje nekome ko se poziva na Struku? Nije stvar u tome da li je neko
protivnik neke politike ili narativa, nego je stvar u tome kako oni koji
promovisani narativ dovode u pitanje percipiranju zagovornike tog narativa.
Jednostavno, ne veruju u njihove dobre namere. Njihov položaj ne smatraju
legitimnim. Ako kažete da nas naš svetonazor čini bolesnim ili glupim, onda vi
zaista jeste to što mi, tako glupi i bolesni, mislimo o vama. Nečija stručnost
nekome daje autoritet, a nekome legitimitet, a što ima tendenciju da dobije i
potvrdu u legalitetu koji omogućuje ostvarivanje suštinskog nauma a to je uvek
neko preimućstvo, novac ili moć. U materijalističkom i visoko ekonomizovanom
svetu verovanje da je osnovni motiv većine ljudi položaj, novac i moć nije bez
osnova. Svakako ima mnogih pseudonaučnika (a koje iz nekog razloga smatraju
naučnicima) veoma uglednih, koji zauzimaju dobro plaćene pozicije u akademskom
svetu, a neki od njih sede na državnim funkcijama, institutima ili se bave
politikom i lobiranjem. Ljudi koji veruju i šire konspirativne narative su
žrtve dobro ili loše osmišljenih kontrapropagandnih narativa. Njihova potreba
(i prijemčivost) za tim narativima je izraz dubljeg nepoverenja u sistem. Elita
očigledno ne zna (ili ne želi) da komunicira sa podanicima. Neobrazovani i
obespravljeni ljudi vide da sistem radi protiv njih, ali nisu kadri da
artikulišu u kom grmu tačno leži zec.
Pitanje
vezano za predviđanje bliske budućnosti glasi kakav bi mogao biti novi trend?
Šta će već sledeće godine biti aktuelno? Koji će to novi izum nama raditi o
glavi? Pre samo pet stotina godina mete konspiroloških narativa u Evropi bili
su papa ili Martin Luter. Istina, i danas jezuiti u tim narativima igraju
istaknuto mesto, ali su se u međuvremenu pojavili masoni, jevrejski bankari i
intelektualci, iluminati, pedofili satanisti, reptili menjoliki, komunisti,
neoliberali, a i instrumentarijum je postao složeniji. Problem je u tome što
politika i krupni kapital poseduju nauku i njene resurse, usmeravaju šta će
biti njeni prioriteti i šta će u javnosti izjavljivati predstavnici nauke a šta
će biti prećutano. Zato ljudi veruju u besmislice jer znaju da ih vlast laže.
Takođe, istina je da su mnogi sami krivi zbog situacije u kojoj su se našli,
ali isto tako većina koja je u lošem položaju ni izbliza nije imala šansi da
izađe iz društveno nametnute situacije. Uostalom, zloglasni dr Mengele je bio
naučnik, je li tako? On je (valjda) odavno već mrtav, ali kako možemo biti
sigurni da njegov duh nije živ? Možda luta subvencionisanim korporativnim
laboratorijama i opseda rukovodeće kadrove...
Bez
obzira na svu proračunatost njenih praktičnih i verbalnih oblika, politika je
posve iracionalna stvar. Ona ima svoj razlog, ali je taj razlog sakriven u
dubinama intimnih htenja, želja i strahovanja političkih činilaca. Politički
jezik jeste oruđe opsenarstva svakodnevne društvene prakse, agens magične
hipnoze kojom politički opsenari manipulišu uspavanim medvedom javnosti.
Pogledajmo tek idiotsku, egocentričnu logiku političkih javnih iskaza. Obično
su to relacije: mi smo ili ja sam u pravu, oni su u krivu; mi smo moralno i
praktično bolji od njih; mi smo iskreni i dosledni za razliku od njih; manje
grešimo... Političari idu okolo i ubeđuju svet kako su oni zapravo super te bi
zato trebalo da uživaju naše poverenje. Nije tu reč samo o političarima, već o
svima koji učestvuju u javnoj, pa i u poluprivatnoj, odnosno profesionalnoj
sferi, bilo da je ta sfera ekonomska, intelektualna, institucionalna, medijska
itd.
Političari
odražavaju mentalitet čitavog društva, onakvo kakvo ono jeste, samo uz malo
više glumatanja, pošto oni ipak uzimaju u obzir svoju javnu izloženost. Ako
nešto nije u redu, oni prvi bivaju prozvani. Politički mentalitet, u domenu
dnevne politike, odnosno svakodnevnih ljudskih poslova, svakom svojom rečenicom
i u svakom trenutku pravda i hvali sebe. Ubeđuju nas kako su baš oni u
aktuelnom trenutku, koji je uvek nekako ključan, sudbonosan, težak, preloman,
istorijski (a koji trenutak to nije), od svih koji se tu nude, jedini ispravni,
sposobni, podobni, te stoga i pozvani da preuzmo to preteško breme odgovornosti
upravljanja ili vladanja, uz mnoga usputna ali nezaobilazna lična odricanja.
Svi bi oni da pomognu, da se žrtvuju za opštu dobrobit, uz vazda prisutno
maksimalno ulaganje napora, a kad god žele da se ograde od neke javno
inkriminisane pojave protiv koje ne žele ili nisu u stanju ništa da učine, oni
to najoštrije osuđuju ili pak nemaju dovoljno informacija o tome itd. Politički
magovi, uz pomoć magije reči, pokreta, imidža, lične harizme, uglavnom nastoje
da legitimišu sami sebe. Legitimacijom oni stiču moralni kapital i
kredibilitet, politički kredit, koristeći se trikovima i marketingom. Politika,
u svom manifestnom vidu, nije ništa drugo do vašar taštine, fakirsko
zavitlavanje mase.
Kada nekome nešto biva ponuđeno, neki položaj,
neki vid vlasti ili moći, prvo šta on u tom trenutku pomisli, prva slika koja
mu se spontano javi na mentalnom ekranu, to je njegov cilj, talisman, scena
kojoj teži i u kojoj nalazi zadovoljstvo i ispunjenje. To je forma kroz koju
pojedinac iskušava onaj volšebni, mistični osećaj moći. To je vizija moćnog
sebe. Veliko Ja! Mojih pet minuta! Prva mentalno projektovana scena u trenutku
kada se otvara neka perspektiva položaja moći osnovni je motiv, ideja vodilja koja
nesvesno uslovljava i usmerava misli, delovanje i ponašanje našeg junaka. Ta
mentalna slika teži da misli, ponašanje i delovanje izabranika moći i vlasti
usmeri u pravcu njenog ostvarenja i stalnog ponavljanja dok se ne pojavi neka
još privlačnija, još moćnija slika koja nudi jače stimulanse i koja preuzima
primat u razmišljanju, maštanju, ponašanju i delovanju datog pojedinca. Ovde bi
trebalo naglasiti da su sva inteligencija i razum pojedinca u funkciji date
mentalne projekcije koja se nalazi na vrhu liste prioriteta.
Radi ostvarenja svojih ambicija ili nauma bilo
koje vrste, ljudi u politici, a i u široj društvenoj praksi, deluju racionalno,
smišljeno, proračunato, međutim njihova dela govore o suštinskoj
neracionalnosti njihovog ponašanja. Pojedinačnom analizom lako bi se moglo doći
do iracionalnih motivacionih korena nekog mišljenja, ponašanja i delovanja.
Otud su svi napori političke demagogije usmereni da iracionalnim delovanjima i
ponašanjima daju privid razumnosti, legitimiteta, s obzirom da legitimitet
počiva na logičnosti, tj na nizu iskaza koji neki oblik društvenog ponašanja
(ili društvene pojave) tumače u okvirima logičke, smislene strukture. Razum
prihvata kao razumno samo ono što je logično, dakle logično uklopljene
argumente. Samo ono što je logično može biti opravdano kao svrsishodno, realno,
pozitivno, dobro, od Boga dato, narodnom voljom izabrano ili odobreno, itd.
Naše lične male politike, ili politike
lokalnih, regionalnih, nacionalnih i međunarodnih razmera, budući da su u
službi neke namere, imaju svrhu, kreću se ka određenom cilju sledeći imperativ
određenog interesa, tj racionalizovanog iracionalnog motiva. Taj motiv je
višestruk, ali za potrebe ove rasprave istakao bih kako je taj motiv usmeren ka
moći. Dakle, interes izvire iz racionalizacije osnovnih zakona moći, a to su:
a) moć teži samoodržanju;
b) moć teži uvećanju;
c) moć teži legitimaciji (i
legalizaciji), odnosno teži potvrđivanju;
d) moć teži iskrivljenju značenja
jezika – što načelno olakšava proces njenog legitimisanja putem zamagljivanja
prave prirode društvenih odnosa koje ona odražava ili čija preimućstva uživa, a
što doprinosi njenom održanju i uvećanju.
U sistemu stvarne vladavine Razuma (za
koju se ovde zalažem), izvođenje radova društvenog inženjeringa, socijalni
arhitekta prepušta onima koji su za to sposobni i u čijim vizijama oni sami ne
zauzimaju, ne samo počasno, nego bilo kakvo mesto. Vladar je neko ko u svemu
tome nije bitan, odnosno ko zauzima takav stav po kome je on krajnje nebitan
kao ličnost. Vladar je kreator, te se kao takav nalazi van svoje kreacije.
Njega ne zanima nikakva individualnost, već samo celokupnost. Njega ne zanima
čak ni sopstvena sudbina. To je osnovno obeležje ljudskog materijala koji će u
skladu sa ovom revolucionarnom doktrinom preuzeti dizgine moći.