NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz trećeg, proširenog, dopunjenog i samostalnog autorskog izdanja moje knjige "Božanska revolucija katastrofe" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
„Mi nemamo ništa sa odbačenima i nesposobnima: neka umru u svojoj bedi. Jer oni ne osećaju. Sažaljenje je mana kraljeva: zgazite jadne i slabe: ovo je zakon snažnih: ovo je naš zakon i radost sveta.“ Alister Kroli, Knjiga zakona
Humanizam: ideologija ljudskosti,
etička doktrina, antropocentrična religija... U knjizi „Mračno doba“, Rene
Genon za humanizam kaže da je reč o programu svođenja svega na samo i jedino
ljudske proporcije, program prenebregavanja svakog načela superiornog poretka i
– simbolično – odvajanje od neba pod izgovorom osvajanja zemlje. Genon kaže da
je humanizam prvi oblik onoga što će biti savremeni laicizam. Želeći da sve
svede na meru čoveka, shvaćenog kao cilj za sebe, (tj sažetog, nemetafizičkog
čoveka), dospelo se, opadanjem, stepenik po stepenik, do najnižeg nivoa i do
traženja zadovoljenja samo potreba svojstvenih materijalnoj strani ljudske
prirode. Genon odbacuje tu aktivnost kao iluzorno traganje jer ono stvara više
veštačkih potreba koje ne može zadovoljiti ili se usredsređuje na jednu, onu
najjaču, a o čemu je Markiz de Sad potrošio mnogo mastila.
Julius Evola, u „Pobuni protiv
modernog sveta“, kaže da se u najopštijem smislu humanizmom mogu nazvati pečat
i geslo čitave nove civilizacije oslobođene „mračnog srednjeg veka“. Ta će
civilizacija znati samo za čoveka, u čoveku će započeti i okončati svaka stvar,
na njemu će počivati nebesa i pakao, glorifikacije i prokletstva koja će već
biti poznata. Evola kaže da će čovekovo iskustvo omeđiti ovaj svet – drugačiji
od pravog sveta – sa svojim grozničavim stvorenjima punim žudnje, svojim
umetničkim taštinama i svojim „genijima“, sa šumom svojih mašina i fabrika i sa
svojim narodnim vođama. Takođe u istoj knjizi, Evola kaže kako je prvi oblik
pojavljivanja humanizma –
individualizam. To je individualizam viđen kao uspostavljanje iluzornog
središta izvan središta, kao ogrešujuća uobraženost Ja koje je prosto ono
smrtno u telu. To je konstrukcija nastala na čisto prirodnim sposobnostima koje
sada stvaraju i podržavaju – kroz umetnosti i profane nauke – različite privide
što izvan tog lažnog i praznog središta nemaju nikakvu postojanost.
Nasuprot tome, u knjizi „Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji“, Karl Poper kritikuje zagovornike, po njemu, zatvorenog društva, zato što oni iz ideoloških i iz razloga njihovog intelektualnog nepoštenja (ili neznanja), unose zbrku u odnos između individualizma, egoizma, kolektivizma i altruizma. Platon i njegovi intelektualni sledbenici, koje Poper kritikuje, povezuju individualizam sa egoizmom, dok su kolektivizam i altruizam pozitivno podudarni. Takvim, po Poperu krivotvorenjem (ili zabludom), Platon kao ljuti neprijatelj otvorenog društva, svojim budućim istomišljenicima ostavlja argument protiv onih koji teže društvenoj i kulturnoj dinamici, otvorenosti, građanskim slobodama i demokratiji. Liberalizam i demokratija (sa korpusom ljudskih prava), kao stubovi moderne varijante otvorenog društva, utemeljeni su na individualizmu, odnosno na načelu slobode i preduzimljivosti pojedinca koji nije rob ili kmet, već ravnopravan slobodan građanin. U otvorenom društvu pojedinac / građanin je osnovna politička jedinica te je otud nužno skopčan sa demokratskim političkim odnosima.
Po Karlu Poperu zatvoreno je ono
društvo koje je potčinjeno magijskim silama, zacementirano tribalno ili
staleško društvo, konzervativno, statično, i koje neprijateljski gleda na svaku
kulturnu i društvenu inovaciju. Na drugoj strani, otvoreno društvo, po Poperu
oslobađa kritičke moći čoveka. To je racionalno uređeno, dinamično i
demokratsko društvo, otvoreno za kulturnu razmenu, gde je inovacija poželjna i
podsticana, gde se ceni pojedinac. To je društvo sa idealom vladavine razuma te
idealom slobode i jednakosti svih njegovih članova. Ono što je kod Popera
otvoreno društvo, kod Evole je zapravo izopačeni materijalistički kolektivizam.
Evola u „Pobuni protiv modernog sveta“ kaže, ako se vrhunac tradicionalnih
civilizacija zasniva na principu univerzalnosti, tada je moderna civilizacija
suštinski u znaku kolektivnog. Kolektivno stoji spram univerzalnog kao što
materija stoji spram oblika.
Humanizam je stav ili filozofija
fokusirana na ljudske vrednosti i interese. Utemeljen na načelima vladavine
razuma, humanizam odbija supernaturalizam, te kao takav predstavlja sekularno
antropocentrični pogled na svet. Humanizam odbija mogućnost natprirodnih
uticaja na prirodu i društvo, a samim tim i na čoveka. U prirodi nema ničeg
natprirodnog (nečeg što ne bi bilo priroda ili deo nje), dok u društvu, shodno
tome, nema ničeg nadljudskog. To znači da bi prilikom tumačenja sveta i
istorije, društva i kulture, sa stajališta vladavine razuma, trebalo isključiti
bogove i duhove, sve što pripada magiji, religiji i metafizici. Za sve je
jedino razum merodavan, odnosno nauka utemeljena na logici i merljivom
iskustvu. Kao takav, humanizam sekularizuje mesijanski altruizam,
preobražavajući ga u filantropiju. Na taj način, mesijanski, religijski
humanizam postaje sekularni humanizam, znan samo kao humanizam. Taj humanizam
jeste jedna od temeljnih ideoloških doktrina pseudocivilizacije.
Sekularni humanizam svoj uzor vidi u
samom sebi, a ne u nekoj metafizičkoj ideji. Otud je taj humanizam podložan
hirovima i mentalitetu vremena, odnosno idejnim i interesnim trendovima. On
izvire iz samog sebe i teži da druge humanizme preradi i integriše. Religijski
humanizam ima svoju metafizičku osnovu iz koje se proizvodi. Sekularni
humanizam proističe iz ideala, te je isključivo ideološko-političke prirode, s
obzirom da nema svoj metafizički uzor. Sve što je sekularno spada u domen
politike. Ako je cilj neke politike verski prozelitizam, ta politika je
sekularna, bez obzira što njeni imperativi dolaze iz metafizičke sfere. U
svojoj suštini politika je sekularna (ali ne uvek sekularistička), jer je
orijentisana ka društvenoj moći i društvenim odnosima, ka ovozemaljskom, a ne
onostranom, inače ne bi ni bila politika.
Sekularni humanizam (i sekularni
antropocentrizam) deo je šireg koncepta sekularnog univerzalizma, odnosno čisto
političkog, dakle građanskog univerzalizma (građansko podrazumeva političko).
Taj univerzalizam je utemeljen na osnovnim pretpostavkama sekularnog
humanističkog antropocentrizma. Sekularni humanizam jeste jedna milenaristička
sekularna vera, vid političke religije zasnovan na utopističkim idealima
pseudocivilizacijske epohe. U tom smislu Karl Poper u knjizi „Otvoreno društvo
i njegovi neprijatelji“ podseća na „pozitivističke sveštenike religije
čovečanstva” koje je predviđao i propagirao otac sociologije Ogist Kont.
Poperovsko „otvoreno” društvo je sekularna milenaristička projekcija
zemaljskog, humanog raja, stvorenog na „korak-po-korak” metodu,
transgeneracijskim naporom društvenih inženjera, Kontovih socioloških
sveštenika. U krajnjoj liniji reč je o putu u komunizam putem prelaznih faza
kapitalizma i socijalizma.
To otvoreno, humano, građansko i
političko (demokratsko) društvo budućnosti (koje gradimo već ovog trenutka),
projekat, po toj veri, moguće je izgraditi ako se postupa racionalno te ako
imamo za cilj konačnu vladavinu razuma, a što bi rezultiralo konačnim krahom
iracionalnog tribalizma čijeg je velikog gurua Poper video u Platonu. Nije li
tu reč o kraju istorije? Ne znači li to da Poper na neki način poziva na
svojevrsni krstaški rat protiv neprijatelja otvorenog društva? Simptomatično
zvuči i sam termin: „neprijatelji”, a zna se šta se čini sa neprijateljem.
Zašto ne „oponenti”, „neistomišljenici”, ili „konkurenti” otvorenog društva,
nego baš neprijatelji, i to neprijatelji sa kojima je dijalog i kompromis
nemoguć, već samo rat?
Oponenti, konkurenti, protivnici, neistomišljenici, jesu izrazi koji označavaju dozvoljene nivoe društvenog antagonizma u otvorenom društvu poperovske pseudocivilizacijske utopije. Unutar tog društva nema neprijatelja. Neprijateljstvo se tu svodi na utakmicu i konkurenciju, a sve u skladu i pod nadzorom društvenih pravila igre. Neprijatelj se nalazi spolja (čak i kada je fizički unutar tog društva), što znači da je izopšten, ekskomuniciran te stavljen van zakona. Taj neprijatelj je iracionalan, primitivan, retrogradan, anahron, autoritaran, totalitarnih intencija, plemenski, sujeveran, podmukao, manipulativan, gotovo da nije čovek. Otud je nečovečno postupanje prema njemu posve opravdano. On postaje gonjena zver. On je neprijatelj otvorenog društva te bi trebalo biti izopšten, sankcionisan, kažnjen, prevaspitan, lustriran i onemogućen u svom delovanju. Njemu se odriče politička priroda, jer bi kao takav predstavljao nešto čega u otvorenog društvu nema, a to je politički zatvorenik, pa ga zato radije proglašavamo bolesnikom ili teroristom. Zato je njegova opcija depolitizovana, njeni ciljevi, njen jezik i metodi su inkriminisani i delegitimisani. Nema pravo glasa jer je „antisistemska” opcija. Dakle, sistem je svetinja te je zabranjeno biti protiv sistema. Zabrana je nasilje, a to nasilje u ovom slučaju biva opravdano višim ciljem oličenim u ideološkim fantazmima nejasne strukture. To je fantastično jednoumlje, tj politička unifikacija.
Humanistički ideološki koncept,
zasnovan je, između ostalog i na religijskoj ideji o urođenoj ili prirodnoj
ljudskoj dobroti. Čovek je dobar zato što je razumno biće. Razum, sam po sebi,
ne može biti destruktivan ili zao. Jedino pomračeni razum, odnosno razum pod
uticajem strasti odnosno ludila, ili nerazvijeni, nekritički razum uhvaćen u
kandže neke ideološke demagogije ili fanatizma, može postati destruktivan.
Navodno, razum sam po sebi, ne može biti krivac, jer je po prirodi nevin. Razum
je kriv tek onda kada se nađe u funkciji neke ideologije, ludila ili strasti.
Za takvo stanje razuma krivicu snosi širi društveni okvir, tačnije, po
humanističkom shvatanju, tradicionalno utemeljene, dakle iracionalne
institucije, norme i društvene vrednosti. Otud je lek ljudskom razumu promena
loše društvene atmosfere oličene u navedenim faktorima.
Dakle, razum se ne dovodi u sumnju,
jer on funkcioniše matematički, logički, u skladu sa prirodom. Uvek su sumnjive
društvene vrednosti i institucije, jer one nisu uvek racionalno utemeljene.
Navodno, tek sa otvorenim društvom može se govoriti o racionalno utemeljenim
institucijama i vrednostima. Njih bi trebalo menjati te tako stvoriti društvenu
atmosferu koja će onemogućavati iracionalnu kontrolu razuma i stimulisati
njegov razvoj, kritičnost i nezavisnost. Tako tvrde racionalistički,
sekularistički, humanistički ideolozi otvorenog, građanskog društva. Zaključak
je da čovek, odnosno ljudski razum, iako načelno dobar, u određenim uslovima,
postaje destruktivan, iracionalan, zao. Sve što bi društvnei inženjeri trebalo
da urade jeste stvaranje povoljnih uslova za ispoljavanje prirodne dobrote
razuma, odnosno ljudskog bića.
Čovek je kvarljiva, tj. povodljiva
roba. No, sve što je kvarljivo da se popraviti. I to je jedno od temeljnih
humanističkih uverenja. Čovek se može popraviti i usavršavati. Slažem se, ali
se ne slažem da je to moguće nekakvom društvenom reformom, reformom
institucija, obrazovanja i vaspitanja. Nema masovnog popravljanja. Ima samo
masovnog kvarenja. Popravka je uvek individualni čin koji proizvodi
individualna odluka, individualna volja. Bez aktiviranja volje nema popravke, a
aktiviranja volje nema u carstvu zabrana i inhibicija, a otvoreno društvo
takođe ima svojih inhibicija pa i tabua. Upitno je shvatanje o dobrim ili lošim
institucijama, dobrom ili lošem društvenom poretku, dobrim ili lošim
vrednostima. Svi oni imaju svoje nedostatke, dok je pojedinac, u manjoj ili
većoj meri prepušten samome sebi. Obično pojedinac ne učini ništa u pravcu
samousavršavanja, ili učini malo. Retko kad učini dovoljno. Da je tako,
čovečanstvo bi napredovalo, ne bi nazadovalo.
Iza zahteva za promenom društvenog poretka (i svega šta ide uz to), ne stoji bezuslovan altruizam, već uvek i samo neki interes čije se poreklo gubi u opskurnostima koje su sve samo ne racionalne. Da nije tako, onda ne bismo imali posla sa nekim opskurnim interesom već sa ljudskom glupošću koja misli da se promenom društvenog ambijenta može promeniti, usavršiti i unaprediti čovek (može se samo unazaditi). A može biti da je na delu dvostruki uzrok: opskurni interes i glupost. Nasuprot tome, duboko sam uveren da sva zla izviru iz čoveka, iz razuma kao takvog, iz pojedinca samog, iz ljudske duše, dok je društveno i institucionalno zločinstvo odraz individualnih zločinačkih crta članova društva. Otud nije problem u društvenim odnosima i institucijama, već je problem u ljudima uzetim pojedinačno.
Ljudski razum nije u stanju da bitiše
autonomno niti da sudi objektivno, kako bi to želeli racionalisti i humanisti,
ne uzimajući u obzir specifičnosti svakog pojedinačnog ljudskog bića, njegove
ličnosti, potreba, strasti, strahova, želja, životnih situacija, anatomije,
zdravlja, ukusa, afilijacije i animoziteta, uverenja, snova itd. Objektivan
razum, idealni razum, svakako nije ljudski razum. Ako tu opciju dozvolimo onda
se razumnost razuma odnosi na adepte i posvećenike koji su, da se
kabalistički izrazim, svoj ruah uravnotežili i očistili od klipota.
U literarnom opusu Karlosa Kastanede
ističe se gubitak ljudskog obličja (reč je o energetskoj konfiguraciji),
odnosno zahteva se koreniti preobražaj čoveka kao preduslov slobode bića koje
privremeno biva zadržano u propadljivoj i ograničenoj ljudskoj formi.
Oslobodimo se forme! U entropičnoj i ograničenoj formi i sadržina će umreti.
Raspršiće se na mnoštvo jedinica, osnovnih energetskih komponenti, koje će
potom učestvovati (ili neće) u formiranju nekog novog oblika ili sadržine.
Čovek (tj biće u čoveku, „ljudsko” biće), da bi bio slobodan, ontološki
slobodan, neuslovljiv bilo čime osim vlastitom voljom, mora prestati biti
čovekom. Oblik zvani „čovek“ uslovljen je i podložan dekadencijskim procesima
te je kao takav nepodoban za postizanje i življenje slobode, pa se zato mora
prevazići kao privremeno, krhko stanje.
Ljudsko obličje nipošto ne sme biti
cilj, ideal, vrednost, niti ono, niti stanja svesti koja proizilaze iz
prikovanosti pažnje bića za sopstveni oblik. Svetost ljudskog obličja ima svoje
uzore u religijskoj činjenici božanskog stvaranja čoveka. Naime, Bog je po
sopstvenom obličju stvorio ljudsko biće pa je otud ljudsko obličje samo po sebi
sveto. Zaboravlja se da je to obličje, odnosno telo, zapravo vozilo duše, onog
suštinskog u čoveku što zaista dolazi iz božanskog dok se oblik neminovno
raspada. U ezoterijskom smislu, polazna suština, nazovimo je dušom,
izlučuje telo. Kao takvo, telo, oblik, odraz je stanja izvorne suštine. U
suštini, svaki humanizam jeste izopačen dogmatsko-ideološki koncept. Izreka:
budi ono što jesi – ukazuje na to da čovek nije ono što drži da jeste, tj da
čovek nije čovek, pošto sloboda ne leži u ljudskosti. Pomenuta izreka jeste
formulacija koja ukazuje na imperativ samospoznavanja bez čega nema valjanog i
smislenog ljudskog delovanja i života uopšte.
Pseudocivilizacijski humanizam je u
svojim krajnjim posledicama nekrofilija, ideološki fetišizam nečeg što se
raspada, truli i neminovno umire. Ukoliko bih upotrebio još plastičnije
određenje, rekao bih da je taj humanizam suptilna, filozofska varijanta seksualne
perverzije koju znamo kao koprofilija – seksualni fokus ka izmetu, jer u biti
gomilu izmeta – čoveka lišenog metafizičke osnove – postavlja kao ideal, kao
merilo svega. Čujmo samo pravnu mistagogiju u formulacijama: „zločin protiv
čovečnosti” ili „protiv humanosti.” Čovečnost? Humanost? Jesu li to pravni
subjekti, neke konkretne žrtve sa imenom i prezimenom, ili je zločin protiv
neke konkretne osobe ujedno i zločin protiv humanosti? To je mistifikacija. Šta
je „čovečnost” ako ne jedan morfogenetski, psihološki i energetski kalup?
Sudbina svega što kroz taj kalup prođe jeste da bude preobraženo. Čemu onda
čovečnost? Otkud onda „zločin” protiv nečeg što će ionako, samo po sebi,
zločinom prirode, već biti ubijeno, izmasakrirano, nakon duže ili kraće torture,
uz drastično i flagrantno kršenje ljudskih prava? Čemu onda ta ideološka
mumifikacija nečeg za šta se unapred zna da će propasti? Niti je pojedinac,
niti je čovečanstvo večno. Čemu takva nekrofilska idolatrija ljudskosti?
Humanizam čoveka tretira kao svetinju. Pre bih rekao da je čovek sredstvo koje sam Život koristi u skladu sa svojim imanentim ciljevima i namerama. Humanizam, za razliku od Života, sredstvo postavlja kao cilj te mu dodeljuje ulogu subjekta. Mentalni i fizički sklop ljudskog bića nije subjekt, nije merilo ničeg, nije cilj, nije „beli nosorog“. To je ljuštura, lutka, larva, oruđe, sredstvo, objekat. Ulogu subjekta, onog što tim oruđem rukuje, što raspolaže sredstvom ljudskosti, igra sama životna sila privremeno projektovana u ljudskom obličju. Mi, stoga, nismo ljudi, već ispoljenje životne sile! Sa druge strane, šta nama radi seksualnost i njeno proklamovano oslobođenje? Vezuje nas za oblik! Nekanalisana seksualna energija uludo otiče gonjena libidonoznim maštarijama. Tako humanizam dobija svoje utemeljenje u seksualnoj sferi. Sav biva izgrađen od seksualne energije, određen seksualnim instinktom. Zato je moguće monstruozno izrođavanje humanizma, jer seksualnost i te kako može biti izvitoperena, a što je svima nama manje-više dobro znano.
Formulacija „zločin protiv čovečnosti”
ukazuje nečiji stav da je čovečnost u svojstvu čitavog čovečanstva predmet
njegove brige, pa ako neko dirne u bilo koji deo čovečanstva, indirektno je
dirnuo u njega, tog humanističkog i filantropskog tajanstvenog anđela-čuvara
čovečnosti. Neko sebi dodeljuje ulogu zaštitnika, branioca, čuvara, pa i
policajca čovečanstva, te žreca tzv čovečnosti. Reč je, naravno, o jednoj
kamufliranoj univerzalističkoj težnji za potpunom hegemonijom. Neko istovremeno
teži da bude policajac, islednik, tužitelj, ispovednik, sudija, porotnik,
advokat, tamničar, dželat, pastor, poreznik, inkvizitor itd. Kada je već sve
to, pitam se, zbog čega onda taj isti ne bi bio i reketaš, uterivač dugova,
diler droge, svodnik, robovlasnik ili pak božanstvo?
Ako uzmemo u obzir prethodno, mogli
bismo upasti u zamku te poverujemo kako je pravna doktrina
pseudocivilizacijskog humanizma orijentisana isključivo ka zaštiti i
glorifikaciji tela te da se odnosi samo na telo. Ta doktrina uključuje zaštitu
(i glorifikaciju) ljudske ličnosti, odnosno psihe. Setimo se samo isplaćenih
milionskih suma na ime odštete zbog nečijih pretrpljenih „duševnih bolova.” To
je pretpostavka današnje mode uvređenosti. Duh pseudocivilizacije će zaštititi
pojedince od psihološke manipulacije drugih, manipulacije čiji je cilj uticanje
na proces odlučivanja povodom neke konkretne stvari, manipulacije koja utiče na
volju, čiji je cilj zastrašivanje, prevara, navođenje na nešto nezakonito,
dovođenje u zabludu i sl. Praktično, pod udarom pravnih sankcija mogu se naći
oni koji prete, vređaju, varaju, podstiču, manipulišu, napadaju itd. Tu se
štiti pojedinac ili pak široke narodne mase od obmana čije su razmere tek
tolike da izazovu neku konkretnu, vidljivu, merljivu štetu. Međutim, sistem ne
štiti nijednog pojedinca ili kolektiv od istorijskih, sudbinskih manipulacija
na kojima je sam sistem kao takav utemeljen i legitimisan.
Sistem se može menjati, ali su čak i
te promene deo manipulacije i mimikrije samog sistema, odnosno njegove osnove
koja je uvek u službi određene moći. Otud „zločin protiv čovečnosti“ kao
sintagma u sebi ne sadrži komponentu koja će obuhvatiti i zločin protiv svesti,
protiv bića koje bitiše u ljudskom obličju, protiv slobode Života. Sa
stanovišta humanizma to biće, taj Život i ta sloboda ne postoje te se stoga i
ne moraju štititi. Uostalom, kako bi i bile zaštićene? Da bi se to ispoštovalo
bilo bi neophodno izmeniti načine našeg individualnog i kolektivnog bitisanja.
Međutim, kada bi zločin protiv Života mogao biti nekako prepoznat i priznat bar
u nekoliko bitnih vidova, i tako usko viđen taj zločin bi dosegao do zvezda. Ko
bi onda bio krivac zbog suptilnog, perfidnog, dugoročno tempiranog genocida
protiv svetlosti i svesti – pomoću prefinjenih sredstava za masovno,
transgeneracijsko i korenito obogaljenje, invalidaciju, amneziju i anesteziju?
Fizičko uništenje je nižeg reda spram
pomenutog obogaljenja i zaborava, odnosno anestezije Života koji bitiše u
psihološkom i morfogenetskom okviru ljudskog obličja, a što ne podleže pravnim
sankcijama. To je metodima pseudocivilizacijske nauke nemoguće sankcionisati,
ispitati, istražiti, povezati, sprečiti. Time bi pseudocivilizacija, a i njena
nauka, poništile same sebe. Pravo je vulgarno. Zločinac protiv čovečnosti je u
većini slučajeva samo dotukao ono što je na neki način već bilo mrtvo, jedva
živo. Oskrnavio je leš, što je zapravo njegova jedina i neoprostiva krivica
koju pravo registruje i kažnjava. Zlikovac se drznuo da skrnavi sveto ljudsko
obličje. Drznuo se da skrnavi telo ili vređa svetu ljušturu tzv ličnosti! Zato
je on zločinac, a nije zločinac neko ili nešto što se svim silama upinje da od
ljudi stvori bezvoljne individue mlitavog duha, te da zamagli njihove saznajne
i spoznajne, a samim tim i delatne moći, da zatomi njihovu volju kada ova želi
da se ispolji na nedozvoljeni način.