NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
"Also it shall here suffice to say that thou shalt make a distinction between the Four-handed race (quadrumana, Apes and monkeys) which be midway between Man and Beast and other animals. For they be neither the one or the other, but are the fallen and debased result of a most ancient magical effect to formulate a material and immediate link between the human and animal microcosms. This is elsewhere treated of, and it shall here be sufficient to say that they are not an ascent, from the beast unto Man, but a mistaken magical fall from a man unto a beast. Anciently they were a terrible power upon this planet, as then having more of the man then of the animal, whereas now they have more of the animal than of Man. The ancient traditions of their primal conditions are preserved unto this day in the legends of ogres and, in certain records, canibalism and its rites." (Israel Regardie, The Golden Dawn, The 6th Edition, Llewellyn Worldwide, Woodbury, MN, USA, 1989, page 110)
U ovoj, za
mentalitet našeg vremena, nečuvenoj izjavi, poznati okultista Izrael Regardije,
naglašava jedan drevni stav i verovanje koje stoji nasuprot uvreženom
evolucionističkom shvatanju darvinizma o poreklu vrsta. Shodno tome, nisu
čovekoliki majmuni izraz prirodnog preobražaja iz nižih u viši evolucijski
nivo, nego predstavljaju degenerisani ostatak magijskog pada, odnosno neuspeh
njihovog formiranja kao mikrokosmosa. Naravno, nisu to smislili okultisti
viktorijanske Engleske, pa ni Regardije, već taj detalj vuče mnogo dublje
poreklo. O razlozima zbog kojih je došlo do degradacije majmuna Regardije ne
nudi više detalja. Priča o majmunima kao neuspelim ljudima, odnosno
ljudolikim neuspelim
mikrokosmičkim prirodama, podseća i na Tolkinove Orke, koji su
proizvod izopačujućeg delovanja mračnih magijskih sila. Orci su, poput majmuna
i drugih zveri, podložniji magijskom zaposedanju od strane jačih volja, kao i
od strane demonskih sila. Kod Alistera Krolija zanimljiv je jedan navod o Hanumanu, čime osvetljavamo gledište u skladu sa prethodnim:
„Hinduska zamisao Merkura, Hanuman, majmunoliki bog, strahovito je degradiranje. U njegovom kultu ne može se naći nijedan od viših vidova simbola. Izgleda da je glavni cilj njegovih adepata bio stvaranje privremene inkarnacije boga time što su žene iz plemena svake godine slane u džunglu. Ne nalazimo ni jednu jedinu legendu koju bi krasila dubina ili produhovljenost. Izvesno je da je Hanuman jedva nešto više od Totovog Majmuna.” Alister Kroli, Knjiga Tota, Esotheria, Beograd, 1996, Beograd, str. 79.
Iz ove
perspektive, kult Hanumana je već sam po sebi izraz degradacije, krajnje
iskrivljena slika koja karikaturalno svedoči o nekadašnjoj istini
mikrokosmičkog stanja one grane čovečanstva čiji su potomci današnji majmuni.
Ove refleksije o poreklu majmuna imaju svoje pandane i u promišljanju porekla i
aktuelnog stanja određenih rasa, naroda ili grupa naroda, pa u tome možemo
potražiti i koren onog što se u moderno vreme naziva rasizmom. Moderni rasizam
je u tom smislu iskrivljeni, ideološki, vulgarni i materijalistički izraz
drevnih shvatanja čiji je koren u mitu. Te bezmalo apodiktičke tvrdnje iz
literature Zlatne zore o majmunima imaju svoje pandane u nekim drugim
tvrdnjama, poreklom iz sličnog miljea o ljudskim rasama, kako ovim postojećim,
tako i o izumrlim. Ostajući i dalje na terenu Indije, valja se podsetiti i kako
je Elifas Levi opisivao njen narod, kulturu i religiju (delimičan navod u
Vejtovom engleskom prevodu):
We are told by Kabalistic tradition that India was peopled by the descendants of Cain, and thither at a later period migrated the descendants of Abraham and keturah; in any case it is, above all others, the country of Goetia and illusionary wonders. Black Magic has been perpetuated therein, as well as the original traditions of fratricide imposed by the powerful on the weak... It may be said of India that she is the wise mother of all idolatries. The dogmas of her gymnosophist would be keys of highest wisdom if they did not open more easily the gates leading to degradation and death... But the root of its tree seems to have been devoured by the infernal serpent... One is conscious that Shiva is the apotheosis of Cain, but there is nothing in all this mythology which recalls the mildness of Abel... It was from the false Kabalism of India that the Gnostics borrowed their reveries – by turns horrible and obscene; it is also Indian Magic, manifesting on the threshold of the occult sciences with a thousand deformities... Eliphas Levi, The History of Magic, William Rider & Son, 1913, str. 64-65.
U Levijevom poimanju očitava se
rasistički koren gledanja na Induse kao dijabolične, podljudske i proklete
Kainove potomke. Pa ako je već reč o ljudima čijeg je pretka bog biblije
prokleo, kakvi bi onda njegovi potomci i njihovi kultovi mogli biti? Jedan od
jasnih izvora tvrdnji i stavova, koji se danas smatraju rasističkim, nalazimo u
samoj bibliji, odnosno u Starom zavetu. Setimo se priče o Nojevim sinovima,
Semu, Jafetu i Hamu kao rodonačelnicima tri rasne grupacije: semitskog tipa,
evropskog i afričkog.
„Noje poče obrađivati zemlju i posadi vinograd. I napi se vina, opi se, i otkri se usred svog šatora. Ham, otac Hananaca vide golotinju svog oca i kaza to dvojici svoje braće napolju. Tada Sem i Jafet uzeše ogrtač i staviše ga na svoja ramena, i idući natraške pokriše njim golotinju svoga oca, i kako je njihovo lice bilo okrenuto na drugu stranu, nisu videli golotinju svoga oca. Kad se Noje otrezni, dozna šta mu je mlađi sin učinio, i reče: Proklet neka je Hanan i slugama braće svoje, sluga da je! I još reče: Blagosloven da je Jahve Bog Semov, a Hanan da je sluga njihov! Da raširi bog Jafeta, da u šatorima Semovim živi, a Hanan da je sluga njihov!” Postanje 9:20-27.
Navodno zbog sagrešenja svog biblijskog
praoca Hama, Afrikanci su postali bestidni, nisu nosili odeću i kažnjeni su
tako što su postali sluge i robovi potomcima druge dvojice braće. Jedno od
ezoterijskih tumačenja Hamovog prekršaja jeste u tome što je Ham zapravo
profanisao očeve misterije, razotkrivši i ne poštujući tajne unutrašnjeg kulta.
Podsetimo se, po tekstu biblijskog Postanja, upravo su Hamovi potomci
rodonačelnici visoke civilizacije, ne samo Egipta, nego i Sumera. Nimrod,
pretpostavljeni graditelj mitske Kule Vavilonske, Hamov je potomak. Dakle,
tamni ljudi su, shodno tome, bili prvi civilizatori, ali su profanisali svoje
misterije, što je dovelo do njihove degradacije. Naravno, ovo je poslužilo kao
dobra isprika za pravdanje kasnijeg etničkog čišćenja Hananaca od strane
Izraelita i zaposedanje hananske zemlje, kao i trgovinu i držanje robova.
Dakle, robovlasništvo je bogougodno ukoliko su robovi potomci Hama, na čije je
potomstvo, Božji čovek Noje, bacio kletvu.
Sve ovo podseća i na mormonsko tumačenje
porekla obojenih ljudi čiju je bezbožnost, odnosno otpadništvo od Božjeg zakona
ovaj kaznio njihovim poružnjavanjem i tamnjenjem boje njihove kože. Takođe, kad
smo već kod Noja, podsetimo se da je biblijski Bog uništio prvi naraštaj
čovečanstva jer se ovaj izopačio. Dakle, izvor rasizma je u drevnoj
magijsko-religijskoj i mitskoj svesti, a rasistička ideologija je samo
sekularni i vulgarni odjek onoga što je u davnini bilo neupitna činjenica. Ta
činjenica ima svoje utemeljenje u mitskom i magijskom, a ne u predrasudama.
Mitsko i magijsko je iskustveno a predrasude su izraz neutemeljenih
pretpostavki. Međutim, priroda mitskog i magijskog iskustva je posve drugačija
od onog što nazivamo objektivnim iskustvom. Današnji ljudi uglavnom nemaju
mitsku i magijsku svest, ali elementi te svesti i dalje žive u profanom i
vulgarnom, te krajnje redukovanom obliku karakterističnom za eru vladavine
razuma.
Jedan od banalnih primera rasizma jeste
onaj ispoljen prema Jevrejima, a koji je utemeljen na njihovom odbacivanju
jednog Jevrejina kojeg su kasnije na Bliskom istoku i u Evropi prigrlili kao
svog boga. Ta vrsta rasizma nije mitsko-magijska, ali je verska te Jevreje
uopštava kao dijaboličan antihrišćanski – kako bi Hitler rekao – „agens
rastvaranja“: hrišćanskog i evropskog morala (i rasne čistote). To hrišćansko i
antisemitsko gađenje možemo uporediti sa gađenjem starozavetnih proroka spram
bogova i običaja mnogobožačkih naroda koji su boravili u okruženju biblijskog
izabranog naroda. Neko slično gađenje imaju muslimani prema bezbožnoj kulturi
današnjeg sekularnog Zapada. To sve ima svoje verske, ideološke i kulturne
uzroke, pa je otud banalno, jer nema dublje ezoterijsko utemeljenje. Rasna
teorija u ezoterijskom smislu ipak zahvata dublje od one verske ili ideološke,
i nije nužno negativna i mrzilačka kao što su to verske, sekularno-ideološke i
darvinističke teorije.
Ovde bih upotrebio jednu malu digresiju
u pogledu jedne veoma dobro poznate simbolike bliske nam istorije kako bih
osvetlio skorašnje raspakivanje tog mita. Naime, u okviru magijskog sistema
Zlatne zore, znak stepena zelatora, koji odgovara desetoj sefiri Drveta života
– Malkut (Kraljevstvo), u suštini jeste isti onaj kojim su nacisti pozdravljali
„firera“. Naziv za taj znak, odnosno položaj tela, jeste „Set koji se bori“.
Naravno, samo ta činjenica ne bi bila dovoljna za povlačenje bilo kakve
paralele, jer su sličan pozdrav koristili i Rimljani. Međutim, simbol stepena
zelatora jeste kukasti krst, doduše suprotnog smera od onog koji su koristili
nacisti. Pa ipak, teško je odoleti utisku nekog ko u predočenoj pozi stoji pred
imaginarnom svastikom. Neko je, dakle, nacističku ritualnu ikonografiju
obogatio ovim, u suštini, prizivnim znakom sile. Neko je našao za shodno da
upravo ovaj znak, kao i simbol svastike, postavi u ulogu ključnog simboličkog
detalja jednog vulgarnog i genocidnog političko-ideološkog pokreta, čija je
pojava i uspeh, kao i pad, fenomen istorijski munjevite brzine. Taj neko možda
ima ili nema neposredne veze sa britanskom Zlatnom zorom (ili njenim
derivatima), ali ono što možemo pretpostaviti jeste njihov zajednički (nemački)
izvor koji je u Evropu utemeljio jednu doktrinu čije je poreklo bliskoistočno,
kabalističko i egipatsko. Ta doktrina je imala svoja pozitivna i negativna
ovaploćenja, ali joj ne možemo sporiti sveobuhvatni uticaj na oblikovanje
istorije Evrope i evropskog uticaja na svet u poslednjih pet vekova. Ona je,
između ostalog, i majka onog što u moderno vreme znamo kao rasizam. Ta magijska
struja i dalje postoji i teče kroz nekoliko rukavaca, od kojih su neki potpuno
iscrpljeni, neki benigni a neki pak maligni. Hoću reći da, sedamdesetak godina
nakon Aušvica i Jasenovca, podzemne sile koje su na okultan način prouzrokovale
pojavu ovih imena užasa i smrti, još uvek nisu nestale sa istorijske scene.
U ovoj
knjizi sam već pominjao ezoterijsku rasnu teoriju Rudolfa Štajnera. Ideja
povezivanja ljudskih rasa sa astrološkim planetarnim prirodama ukazuje na ono
što je i Dimitrije Mitrinović rekao, da svaka rasa tokom svoje istorije mora
doći do svoje suštine. Štajnerova analogija planetarnih priroda sa ljudskim
rasama je jedan od vidova te suštine. U tom smislu, ljudi pretežno evropskog
porekla, oličenje svoje prirode i rasne suštine trebaju tražiti u jovialnim
analogijama. Jupiter je njihov bog, kao što je Mars bog semitskih naroda itd. U
tom smislu, svaki narod, svaka grupa naroda ili rasna grupacija, što se više
udaljava od svoje ezoterijski utemeljene prirode, to je očiglednija njihova
fizička, mentalna, duhovna i kulturna degradacija. Ukoliko nam neki narod ili
zajednica danas deluju primitivno, to je zato što predstavlja degenerisani
ostatak nekada razvijene kulture, a ne karika zaostala u razvoju iz divljaštva
ka civilizovanom čovečanstvu (to bi bio izraz nekakvog darvinističkog,
materijalističkog i vulgarnog rasizma). Dakle, ovo je samo primer rasne teorije
zasnovane ne na naučnim i pozitivističkim, nego pre svega na shvatanjima koja
imaju svoje utemeljenje u ezoterijskom. U suštini to i nije nikakva rasna
teorija nego uzgredno tumačenje porekla rasa u skladu sa pravilima okultne
nauke u jednom ključu tumačenja.
Ako je
nešto ezoterijsko, magijsko i mitsko to ne mora i
nužno biti loše, niti na magijsko-mitskom temelju zasnovana rasna teorija
automatski vodi u rasizam shvaćen u današnjem smislu. U rasističkoj ideologiji
pitanje rase je suštinsko, što u mitsko-magijskom pogledu na svet nije slučaj.
Podsetimo se, rasizam je postignuće modernih vremena. Rasizam je ideologija, a
ne prosto gađenje, strah, mržnja ili prezir prema nekom drugačijem. Prezir,
mržnja, strah i gađenje spram drugih i drugačijih su oduvek postojali, ali
rasizam je tumačenje istorije, politike i uopšte društvene stvarnosti idejom
rase koja se u rasnim teorijama postavlja kao osnovna determinanta. Rasistička
ideologija eksploatiše pomenuti sklop osećanja i senzibiliteta. Očevi
rasističke ideologije su poreklom iz bivših zapadnoevropskih kolonijalnih sila.
Nasuprot tome, drevna shvatanja o rasama i narodima su nešto posve drugo i
utemeljena su na magijskom pogledu na svet.