NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz trećeg, proširenog, dopunjenog i samostalnog autorskog izdanja moje knjige "Božanska revolucija katastrofe" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Jednom prilikom sam se našao u
raspravi sa sagovornikom koji je tvrdio da je čovečanstvo mnogo napredovalo na
svaki način, u odnosu na sve ono što je istorija imala da nam ponudi u
prošlosti. Po njemu, ravnopravnost i tolerancija prema različitostima je na
daleko višem nivou nego ranije, a tendencija je da će u tom pogledu biti
postignut još veći napredak u budućnosti. Navodno, društvena uređenja su mnogo
bolja i bliža individualnosti nego ranije, omogućena je daleko veća sloboda
izražavanja mišljenja i govora, sloboda kretanja, sloboda napredovanja itd.
Tehnološki smo u mogućnosti da komuniciramo i razmenjujemo ideje, gotovo
besplatno i trenutno, sa ljudima na najudaljenijim krajevima svetla, a i
putovanja su daleko jednostavnija i brža. Imamo struju i toplu vodu, internet i
telefone i sve ostalo, a mogućnosti zarade su gotovo neograničene. Takođe i
spiritualno, nadišli smo gotovo sve tabue, i saznali gotovo sve što je nekada
bilo misteriozno i nejasno, a što se davalo samo izabranima u linijama nasleđa.
Danas je sve dostupno svakome, i samo zavisi od čoveka šta želi i šta hoće da
postigne, naravno samo ako se potrudi. Ukratko, manje-više sve je bolje nego
ranije.
Na prvi pogled šta bi jedno zakeralo
poput mene tu moglo da ospori? U prvu ruku rekao sam da se ne bih složio da
čovečanstvo napreduje. Recimo, šta su pokazatelji tog napretka? Zapitao sam se
da li su idiotizam širokih narodnih masa i nadmenost elite danas nešto
drugačiji, odnosno napredniji nego pre hiljadu ili dve hiljade godina? Karakter
ljudskih bića se suštinski nije promenio, a prava promena, pravi napredak
ogledao bi se upravo u promeni karaktera. Jedino čega ima novog to su načini
oživljavanja starog i gomilanje posledica delovanja prethodnih pokoljenja.
Međutim, ono što je suštinski sporno jeste sama ideja napretka. Ukoliko
napredak merimo količinskim pokazateljima, onda svakako da je čovečanstvo
ostvarilo ogroman napredak. Međutim, takva gledišta su hronocentrična i u
suštini naivna, jer ne uzimaju u obzir suštinske temelje čoveka.
Izneću ovde primer jednog
nekonvencionalnog gledišta poreklom iz, po mnogima, upitnog izvora, ali ja ga
naglašavam kako bih osvetlio mogućnost drugačijeg sagledavanja. Karlos
Kastaneda je pisao da su ljudi u suštini degradirali u odnosu na početne pretpostavke
ljudskog bića. Nekada je ljudsko energetsko obličje bilo u obliku sfere dok je
danas jajastog oblika, a što mogu opaziti vidovnjaci njegove magijske loze.
Dakle, čovek je napredovao merilima jednog uskog materijalističkog pogleda na
svet, u okviru sagledavanja osobenog za jedan položaj skupne tačke. Međutim, mi
koji težimo da stvari sagledavamo metafizički, ne samo da moramo odbaciti te
tvrdnje nego i sam materijalistički pogled na svet. Ne možemo materijalističkim
merilima procenjivati stvari metafizičke prirode. U svakom slučaju, danas
postoji velika mogućnost da mnogi ljudi ostvare značajne spoznaje i
usavršavanja znanja i veština, ali daleko od toga da se opšta situacija
čovečanstva može nazvati napretkom. Na primer, u oblasti ezoterije, možemo pronaći
mnoštvo knjiga i informacija na tu temu, ali hoćemo li biti u stanju da
sretnemo pouzdanog čoveka, adepta, baštinika neke određene grane ezoterizma?
Ezoterijske i mistične škole danas nisu ništa manje zatvorene nego pre hiljadu
ili više hiljada godina. Ono čega je danas više u tom pogledu jeste broj
neznalica i manipulanata u svim tim oblastima, među koje ubrajam i one što vode
neke takve navodno autentične škole.
Pogledajmo čega još nije bilo nikada
pre. Nikada pre (da je to nama poznato) na planeti nije živelo oko 8 milijardi
ljudi niti je ljudska nejednakost bila toliko izražena kao u današnje vreme.
Istovremeno, nikada pre čovečanstvo nije živelo pod režimom vladavine novca, a
što ukazuje na materijalistički duh vremena. Nikada pre ljudska svest nije bila
u tolikoj meri materijalistička nego danas, a sama ta činjenica ukazuje na
napredak materijalne civilizacije i opadanje duhovnih karakteristika velike
većine čovečanstva (svaka čast pojedincima). To što smo danas prevazišli
tradicionalne tabue posledica je uništenja tradicionalnog sveta, a što ne znači
kako sada živimo bez ikakvih tabua. Danas su na delu drugačiji tabui, u skladu
sa duhom vremena. Dalje, nije stvar u tome da većina čovečanstva danas bolje
živi, nego da se iz materijalističke perspektive ne mogu sagledavati
metafizička pitanja kao što je recimo duhovni napredak (čak je i sama ta
formulacija upitna). Drevne religije imale su jasno unutrašnje metafizičko
jezgro, što je u vremenu širenja hrišćanstva u velikoj meri uništeno. Samo
hrišćanstvo, budući siromašno duhom i bez višeg transcendentalnog smisla, nije
moglo izgraditi ezoterijsko duhovno jezgro, nego je mestimično iskrilo verski
obojenim misticizmom, a što u suštini nije imalo nekog posebnog uticaja na
glavni tok koji se vremenom vulgarizovao i izrodio u dobro nam poznati
sekularizam. Nije li Alister Kroli za epohu vladavine hrišćanstva upotrebio
izraz „era vulgaris“ koja je majka ovog našeg još vulgarnijeg vremena?
Tokom svog postojanja hrišćanstvo nije
izgradilo strukturisano ezoterijsko duhovno jezgro. Nije postojalo, ne postoji,
niti će ikada postojati središnja ezoterijska hrišćanska struktura, jer je samo
hrišćanstvo utemeljeno na instituciji Crkve, koja je egzoterne prirode, a ne na
ezoterijskom tajnom društvu posvećenika. Crkva nije i ne može biti tajno
društvo već univerzalna zajednica. U hrišćanstvu nema autoriteta izvan Crkve
niti u njoj postoji legitimna i autoritativna ezoterijska struktura. Ne sporim metafizičke
aspekte hrišćanstva, mistično hrišćanstvo, ali unutar hrišćanske tradicije nije
postojalo nikakvo strukturisano ezoterijsko jezgro. Tako nešto jednostavno nije
svojstveno hrišćanstvu kao religiji. I sama ta činjenica ima svoje posledice, a
jedna od njih je proces sekularizacije. Hrišćanstvo nije elitistički kult ili
tip religije. U hrišćanstvu ne postoje nivoi posvećenja, niti su neki njegovi
aspekti nedostupni bilo kome osim uskom krugu adepata. Hrišćanstvo je u tom
smislu izraz egalitarizma. Ono ne sadrži više i niže istine, nema gradacije.
Tačno je da su postojale hrišćanske ezoterijske struje i mistični oblici, ali
takve pojave nikada nisu bile u njegovom središtu, već su glavne tokove
određivale uglavnom razne interesno-dogmatske klike. Međutim, ono čega je u
hrišćanstvu bilo u obilju, jesu veliki intelektualci čije je delovanje utrlo
put ustanovljavanju vladavine razuma.
Prioritet boljeg života je opšti izraz
za ono što znamo pod specifičnim nazivom „američki san“. U knjizi „Zajahati
tigra“, Julius Evola je tvrdio da između materijalnog siromaštva i duhovne bede
ne postoji nikakva veza i da samo najnižim i najglupljim slojevima društva
možete nagovestiti kako je formula sreće i ljudskog integriteta ono što se s
pravom naziva idealna životinja, blagostanje kao kod stoke. Po Evoli, ne
postoji veza između smisla života i uslova ekonomskog blagostanja. Pravi smisao
ekonomskog i socijalnog mita jeste da je to sredstvo unutrašnjeg otupljivanja
usmerenog ka izbegavanju problema egzistencije lišene svakog smisla i da
učvrsti suštinski besmisao života savremenog čoveka. Evola primećuje da veliki
deo čovečanstva Zapada smatra prirodnim postojanje lišeno stvarnog značenja
nepodređeno nekom višem načelu, tako da su se ljudi pomirili s tim da žive što
podnošljivije i što je manje neprijatno moguće.
Mi živimo u vremenu opšteg
mediokritetstva, skepticizma i izveštačenosti, dok su naše veze sa prirodom sve
tanje. Čovečanstvo je na ovom svetu postalo kao slon u staklarskoj radnji.
Ljudi se ponašaju suviše nadmeno, ne poštuju prirodu, ne poštuju sami sebe,
jedni druge. Hoće da pametuju a nemaju kapaciteta, znanja i veštine. Nemaju
mudrosti. Ekosistem nikada pre nije bio toliko uništen kao u naše vreme. Iza
egipatske civilizacije, na primer, ostale su piramide i hramovi, kao što su iza
gotovo svih iščezlih civilizacija ostali objekti sakralne prirode, a što
ukazuje da su najtrajnije građevine one posvećene duhovnim svrhama. Iza
aktuelne civilizacije ostaće samo gomila đubreta i opasne radioaktivne materije
koje će se raspadati ko zna koliko dugo. Mi smo jedina civilizacija koja je
zaprljala okeane. O kakvom napretku govorimo? Pogledajmo kako je u
najnaprednijoj državi prve polovine XX veka prošao jedan genije Nikola Tesla.
Mogli smo imati besplatnu energiju, pa ipak na snazi su i dalje fosilna goriva
i proizvodnja struje koja se naplaćuje, bila ona „zelena“ ili „crna“. Može biti
da imamo lekove skoro za sve bolesti (što je upitno), pa ipak leče se oni koji
imaju da plate, što ukazuje na ispravnost moje teze o tome da je ljudski
karakter ostao nepromenjen, samo su sredstva uništenja danas efikasnija. Osim
toga, mi nemamo lekove za mnoge otrove koje smo sami stvorili.
U naše vreme socijalni darvinizam je
izraženiji, ali to je posledica veće društvene pokretljivosti i otuđenosti.
Danas lakše možemo napustiti naše mesto rođenja i jednostavno se odseliti na
drugi kontinent, ali je to od slabog značaja u pogledu duhovnog usavršavanja
čoveka. Sa druge strane, australijski Aboridžini, za koje se smatra da već
50.000 godina žive na tom kontinentu, za sve to vreme nisu izgradili ništa.
Ostavili su samo crteže po pećinama. Hoćemo li ih zbog toga, baš kao i
britanski protestantski kolonizatori Australije, smatrati manje vrednim,
primitivnim, podljudskim? A malo ko zna koliko je aboridžinska kultura duboka,
magijska i bogata sadržajem. Sada dobar deo tog naroda „uživa“ blagodeti
moderne civilizacije, i poput severnoameričkih Indijanaca, traži smisao u
alkoholu, drogama, umirući od bolesti uzrokovanih šećerima i lošom ishranom.
Njihove zajednice se polako raspadaju i gube religijsko-magijsku vezu sa
precima. Veliki napredak!
Poslednji veliki prorok Zapada,
Alister Kroli, bio je za života (i još uvek je) izvrgnut ruglu i satanizaciji,
u ambijentu kojim vladaju tabloidi i vulgarna svetina, i to u zemlji koja je u
njegovo vreme civilizacijski bila najnaprednija. On je na jednom mestu napisao
kako čovečanstvo očekuje barem još pet stotina godina mraka dok ne zaiskri
svetlost novog eona koja bi onda proizvela stvarnu promenu. Ovo što gledamo,
što nazivamo napretkom, da upotrebim Krolijeve reči, jesu „abortusi novog
eona“. Taj napredak je jedno bezvredno đubrište za šta će biti potrebni vekovi
da se počisti sa lica Zemlje. Međutim, mi nemamo garancije da će se to tako i
dogoditi jer budućnost je velika nepoznanica.
U naše vreme ljudska svest je dobila
mogućnost rasta i širenja, ali je uglavnom postala još suženija, egocentrična.
Data reč više ništa ne vredi, jer nikome se ne može verovati čak i kada nešto
potpiše a kamo li kad se zakune ili obeća da će nešto ispuniti ili neće. Nije
mi namera da idealizujem prošlost, ali naše vreme ne smatram ni po čemu boljim,
samo drugačijim i u neku ruku jedinstvenim. Ono što je posebno zanimljivo i
jedinstveno, jeste to da čovečanstvo danas nema više nekoliko paralelnih
civilizacija, nego postoji samo jedna, i to ona koju sam nazvao
pseudocivilizacijom, budući da predstavlja obezdušenu mešavinu većine
prethodnih civilizacija na nosećem temelju tzv zapadne, odnosno evropske
civilizacije. Druge civilizacije polako gube svoja osnovna svojstva i postaju
karakteristični oblici pseudocivilizacije. Govoreći o kulturološkom odnosu i
modernoj interakciji između Istoka i Zapada, Julius Evola kaže da Istok sada
prati Zapad te sve više podleže idejama i uticaju koji su nas doveli tu gde
jesmo, modernizujući se i uzimajući naše iste sekularne oblike materijalnog
života. U tom procesu ono tradicionalno sve više gubi ovozemaljsko tlo i odlazi
na marginu.
Šta danas znači biti tradicionalan ili
biti tradicionalista? Danas se mnogi predstavljaju kao takvi, ali ono što se
uglavnom može videti, jeste parada mediokritetskih klovnova koji po društvenim
mrežama vitlaju heraldikom. Temelj tradicije je u identitetu, a kako je vreme u
kome živimo u dobroj meri epoha „projektovane“ istorije, a ne istorije kao
stihijskog procesa, tako je i identitet projektovan a ne oblikovan u stihijskim
nepredvidivostima i izazovima. U tom smislu bilo bi veoma zanimljivo videti kako
bi izgledalo sučeljavanje onog projektovanog sa iznenadnom provalom stihijskog.
Na ličnom planu to bi se odrazilo panikom ili ludilom, a na kolektivnom
civilizacijskom katastrofom. Mi smo danas mnogo ranjiviji nego naši preci još
do pre samo stotinu godina.
Ne postoji više predmet tradicionalnog
protiv kojeg bi se emancipatorski duh modernog i razumnog pobunio. Umesto toga,
taj duh se podelio na onaj brži i onaj nešto sporiji (brži i sporiji u
nihilizmu, u ovaploćenju kulturnog i duhovnog ničeg), pa je ovaj brži i
avangardniji onog sporijeg i zaostalijeg nazvao konzervativnim i
tradicionalnim. I što je najgore od svega, ovaj sporiji se rado poistovetio sa
tom etiketom, što je bolje nego suočiti se sa sopstvenom ništavnošću koja nije
ništa manja nego onog koji sebe smatra naprednim. To je kao kada bismo
ideološku desnicu proglasili tradicionalnom, konzervativnom i iracionalnom, a
ideološku levicu avangardnom, razumnom, naprednom i emancipatorskom. Niti je
desnica tradicionalna, konzervativna i iracionalna, niti je levica avangardna,
razumna, napredna i emancipatorska. Obe su, zapravo, jedno veliko ništa, izraz
nihilizma duha vremena. Nihilistička pećnica se podelila budući da nema više
šta da troši i sagoreva, okrenuvši se tako sama protiv sebe. Leva ruka ujeda desnu
i obrnuto. Današnji tradicionalista se nalazi pred velikim problemom jer, kao
što sam već istakao, ne postoji više ono za šta bi se mogao uhvatiti i stvoriti
svoje uporište. Veliko ogledalo tradicije je razbijeno, a krhotine nisu
dovoljne da se sagleda celokupna slika koja je, između ostalog, odraz čoveka u
vremenu.
U većini današnjih ljudi besni
unutrašnji sukob i postoji konfliktna psihološka napetost, što nije tlo pogodno
za razvoj identiteta kakav je postojao u okvirima sveta kojeg bismo mogli
nazvati tradicionalnim ili tradicijskim. Moderni čovek je čovek laži, jer on
pre svega laže sebe, živeći pod maskom lažnog i varljivog identiteta, nevezano
od toga kakvo je njegovo ideološko ili političko usmerenje. Otud je drevni
poziv „upoznaj samoga sebe“, kako Evola primećuje, za današnjeg čoveka gotovo
neupotrebljiv, neostvariv, čak nepraktičan, pa i fatalan. Ako malo zavirimo u
dušu današnjih ljudi otkrićemo strašnu pustoš. Kako u toj nigdini pronaći
središte sopstvenog bića oko kojeg bi istkali niti integriteta i utemeljili
identitet, koji, kao što sam već rekao, čini osnovu tradicije i tradicionalnog?
Ko bi se danas uopšte bavio tako zaludnim poslom kada je praktičnije pridružiti
se lajavim psima levice i desnice u permanentnom građanskom ratu unutar
pseudocivilizacije.
U naše vreme temelj identiteta
pripada, da upotrebim izraz iz Krolijeve „Knjige zakona“, „psima razuma“. Otud
je potrebno razviti indiferentnost prema svemu što se u današnje vreme smatra
društvenim vrednostima i moralnim normama. Te tzv vrednosti nemaju nikakvo
ishodište i uporište. Sa druge strane, napredak je u sećanju, kako kaže Dragoš
Kalajić, a današnji ljudi žive u zaboravu, u kolektivnoj senilnosti, jer ne
znamo ko smo i šta smo. Ako to ne znamo onda još manje znamo gde se nalazimo i
kuda idemo. Naš idejni horizont je stoga hologramski. Čovečanstvo će se
osloboditi i uzdići kao Feniks, iz pepela modernog sveta, ili će nestati sa
lica Zemlje u sunovratu idiokratije.