Stari
Grci su koristili više izraza za nekromantiju, odnosno prizivanje
preminulih u svrhu proricanja, kao što su nekuomanteion,
„mesto proročanstva mrtvih“, psihagogion,
„mesto prizivanja duhova“, ili psihomanteion,
„mesto proročanstva duhova“. U kulturi i svesti starih naroda
postojalo je veliko interesovanje za razgovor sa mrtvima, jer se
verovalo kako oni nisu više sputani ograničenjima sveta živih i
lakše mogu saznati razne stvari i događaje nevezano za vremenski
tok. Mrtvi su tako mogli zaviriti u budućnost. Često se prizivao
duh određene osobe zato što je ta osoba za života posedovala
informacije koje su živima bile potrebne. Ako je neko ubio tu osobu
- ko je ubica? Ako je ta osoba lopov pa je negde sakrila svoj plen,
mnogi bi mogli biti veoma zainteresovani za takvu informaciju i sl.
Ali to nije bio jedini razlog, budući da su živi neretko imali
problema sa uznemirujućim duhovima svojih bližnjih preminulih, koje
je stoga bilo potrebno umiriti i otpraviti tamo gde im je mesto. To
je takođe bio posao nekromanta. U takvom kontekstu bilo je neizbežno
da nekromantija, kao posebna grana mantičke i zaštitničke magije,
zauzme veoma značajno mesto u versko-kultnom životu paganskih
epoha.
Antičko
doba nije imalo jednostavno niti opšteprihvaćeno objašnjenje
mudrosti mrtvih. Oni su mogli da prenesu mudrost sopstvenih
iskustava, naročito onih koja su ih dovela do smrti. Mrtvi su u
svakom slučaju imali znatno širu perspektivu nego živi. Zbor
mrtvih u podzemlju sabirao je svoje znanje i razumevanje o svim
stvarima. Koreni budućnosti ležali su u prošlosti, pa su ljudi iz
nečije prošlosti bili u boljoj poziciji da sagledaju njegovu
budućnost. Na neki način sama budućnost oblikovala se u podzemnom
svetu, bilo kroz pripremu duša za novo utelovljenje, bilo kroz
tkanje sudbine. Duše oslobođene svojih otežavajućih tela imale su
jasniji uvid u sve stvari i procese. Možda su duhovi crpeli i neku
snagu iz energija same zemlje. Međutim, tu moramo imati na umu i ono
što je Elifas Levi rekao na temu duhova pokojnika. Naime, ti duhovi
često su zapravo elementali ili demonska bića koja prikupljaju
sećanja i senzacije mrtvih, ostatke raspadajuće svesti. U tom
smislu jedan duh bi mogao prikupiti sećanja i senzacije mnogo ljudi
i na osnovu toga izgraditi predstavu o nekoj konkretnoj osobi koja je
nekada živela. Otud takvim duhovma nije problem da se predstavljaju
kao osoba koju nekromant priziva.
Da
bi živi i mrtvi mogli da komuniciraju, prirodne prepreke između
njih morale su biti prevaziđene. Nekromantija se stoga mogla
shvatiti kao čin koji se odvija u prostoru smeštenom negde između
gornjeg i donjeg sveta, ili na granici svetova. Istovremeno,
nekromant i duh morali su biti dovedeni u zajedničko stanje
postojanja kako bi mogli međusobno da razgovaraju. Otud utisak
delimičnog povratka mrtvih, dok su se oni koji izvode nekromantijski
ritual istovremeno takođe delimično približili smrti tokom same
konsultacije. To svakako nije bez određenog rizika po ove žive koji
izvode nekromantijski obred. Stoga i ne iznenađuje što su oni koji
su se savetovali često bivali suočeni sa proročanstvima o
neposrednosti sopstvene smrti. Prizvani duh može neupitan da
prizivaču saopšti tačan datum njegove smrti!
Glavno
mesto odvijanja nekromantijskih obreda, ne samo u antičkom svetu,
nego uopšteno, jeste grobnica, iako je taj svet imao i znamenita
nekromantijska proročišta. Dakle, nekromantijski rituali se izvode
na groblju, što se razlikuje od klasičnih spiritističkih seansi
koje se mahom obavljaju za stolom, često daleko od mesta na kojima
je za života preminuli koji se priziva obitavao, ili od mesta na
kome je sahranjen. Verovalo se da duh često lebdi u blizini mesta
gde je njegovo telo sahranjeno. Na značaj grobova kao mesta na
kojima su se izvodili nekromantijski rituali ukazuje veliki broj
zapisa sa kletvama i figurica položenih u njih. Ti zapisi bili su
upućeni duhovima preminulih od kojih se zahtevalo da neposredno ili
posredno izvrše prokletstvo koje je opisano. U tom smislu na delu je
mračan oblik nekromantije, ali to ne znači da je svako
komuniciranje sa mrtvima crna magija, bez obzira na taj utisak.
Mrtvi, osim što mogu vršiti loša dela, takođe mogu činiti i
dobre stvari, što opet zavisi od karaktera i motiva onih koji takve
usluge od njih traže. Isto tako neki mrtvi će rado učiniti sve što
se od njih traži dok će neki nešto uraditi delimično, a ponekad
čak odbiti bilo kakvu saradnju.
U
antici nije bilo retko da su natpisi na nadgrobnim spomenicima
pozivali prolaznike da se obrate mrtvima radi proroštva. Tako je na
pogrebnom oltaru izvesne Amijas, sveštenice jednog misterijskog
kulta u Maloj Aziji, sahranjenoj u II veku n. e. stajao natpis: „Ako
neko želi da sazna istinu od mene, neka na oltaru uputi molitvu sa
onim što želi i dobiće odgovor kroz viziju tokom noći ili dana.“
Dakle, ona je i mrtva radila isti onaj posao koji je obavljala za
života. Zapravo, njeno svešteničko zvanje i uspešna proročka
karijera donele su joj slavu pa su njeni naslednici koristili njen za
života izgrađen brend.
Pomenuo
sam da je nekromantija bila usko povezana sa umirivanjem nemirnih
duhova, procesom koji je često, paradoksalno, podrazumevao početno
prizivanje. Ako je telo duha već bilo sahranjeno, možda na
nezadovoljavajući način, čin umirivanja odvijao se na mestu te
sahrane. U tom slučaju nekromant vezuje urnu preminulog ili
čitav grob činima, a potom kamenjem i gvozdenim lancima (jer je
gvožđe metal nadmoćan duhovima, mada svaki metal ima određenu
delotvornost). Prizivači ili psihagozi mogli su da umire nemirne
duhove tako što bi, uz pomoć crne ovce, otkrili mesto gde im telo
leži, a zatim prizvali duha i pitali ga za razlog njegove
uznemirenosti.
U
tradicionalnim u opisima nekromantije imamo sledeće elemente:
kopanje jame, izlivanje (libacije) mleka, meda, vina, vode i ulja,
zajedno sa prinošenjem žita i cveća; prinošenje krvi, udruženo
sa pratećom životinjskom žrtvom u vidu holokausta; i molitve.
Prinošenje krvi verovatno je bilo ređe. Često se tvrdi da je ono
korišćeno samo u obredima na grobu kada se verovalo da su mrtvi na
neki način uzdignuti na herojski nivo. U antičkim književnim
prikazima nekromantije na grobovima, pojavljivanje duhova sledi nakon
obavljanja odgovarajućih obreda. Ali šta se zaista dešavalo nakon
što bi nekromant obavio svoje obrede na grobu? Kako je on
doživljavao duha? U tu svrhu pominje se poseban san (inkubacija)
nekromanta, možda baš na vrhu groba, i možda na runu ovce koju je
upravo zaklao za duha i prineo kao žrtvu bogovima podzemlja. Dakle,
nekromant je morao da zaspe na grobnici nad kojom je izveo svoj
obred. Taj običaj pominje Herodot, pripisujući ga libijskim
Nasamonima, zatim Augilima, Keltima, a takođe kasnije je bio
pripisivan hrišćanima i Jevrejima. Takođe postoji primer kada se
Apolonije iz Tijane savetovao sa Ahilom upravo provodeći noć na
njegovom grobu. Pitagora je tvrdio da mrtvi govore živima u snovima.
Još
jedno očigledno mesto za pronalaženje tela, a naročito duhova
mrtvih koji su mogli biti iskorišćeni u nekromantiji, bile su bojne
poljane. Mrtvi vojnici, kojih je bilo u izobilju i tako lako
dostupni, posebno su bili skloni nemiru, budući da su umrli pre
vremena i to nasilnom smrću. Običaj je nalagao da pobednici sahrane
svoje mrtve, a često i mrtve neprijatelja, ili da dopuste da
neprijateljski logor sam izvrši sahranu. Ali u praksi, bitke su
ostavljale veliki broj vojnika neadekvatno sahranjenih u masovnim i
plitkim grobovima, ili su pak bili ostavljeni tako da leže po bojnim
poljima te da ih razvlače lešinari. Takvi duhovi su nazivani atafoi
(nesahranjeni).
Oni su neretko predstavljali opasnost za ljude u okolini, jer su
mogli da zaposednu određene osobe i posebno decu. Bojna polja su
stoga bila pogodno mesto za polaganje pločica ili pergamenata sa
kletvama koje su aktivirali nemirni duhovi. U tom smislu bojna polja
su mogla biti ukleta na najstrašniji način.
Pausanije
u II veku n. e. slikovito opisuje bojno polje Maratona, mesto grčke
pobede nad Persijancima 490. godine pre n. e. Noću, pored spomenika
pobedonosnom generalu Miltijadu, moglo se čuti kako se bitka ponovo
odigrava, sa zvucima borbe ljudi i frktanjem konja. Duhovi su bili
besni i gonili svakoga ko bi namerno došao tamo, ali su često
štedeli one koji su naišli slučajno. Pausanije nagoveštava da su
duhovi poticali od nesahranjenih ili nepropisno sahranjenih
persijskih vojnika. Prinošenje darova mrtvima na bojnim
poljima u okviru uobičajenih obreda veoma su ličili na
tradicionalne rituale nekromantskog prizivanja. Složena procesija
išla je iz grada do bojnog polja. Tom prilikom prinošeni su vino,
mleko, maslinovo ulje i sveta izvorska voda, kao i listovi murve,
vence i smola. Crni bik je žrtvovan, a mrtvima je izričito ponuđeno
da piju njegovu krv. Molitve su upućivane htonskom Zevsu i htonskom
Hermesu.
U
antici su bila poznata mnoga proročišta mrtvih, ali su četiri bila
veoma čuvena: Aheron u Tesprotiji, Avernus u Kampaniji, Herakleja
Pontika na južnoj obali Crnog mora, ili Tajnar na vrhu poluostrva
Mani. Na primer, proročište u krateru Avernus bilo je oko kilometar
i po udaljeno od obližnjeg jezera, u kompleksu tunela dugom 350
metara. Ovo je postalo poznato kao „Velika pećina“. Konsultanti
proročišta su navodno prolazili kroz tunele. Na razvodu su skretali
desno, čamcem prelazili preko cisterni ključale sumporne izvorske
vode, a zatim se vraćali u kvadratnu prostoriju u kojoj su ih
sveštenici suočavali sa prikazima duhova projektovanim lampama
preko drvenih izreza. Kupališta su često bila ukleta sama po sebi,
duhovi su u njih dolazili preko podzemnih voda, a ploče sa kletvama
nisu bile retke na tim mestima. Ova pojedinost neodoljivo podseća na
scenu iz filmskog serijala o Hariju Poteru, kada mladi čarobnjak
sreće duha preminule bivše učenice u kupatilu Hogvorts škole.
Obratimo
sada pažnju na ritualne elemente nekromantije. Počnimo od obreda
pročišćenja pre obreda samog nekromantijskog savetovanja.
Pročišćenje se moglo primeniti na osobu koja priziva, na mesto
prizivanja, ili, u slučaju oživljavanja, na telo koje treba
oživeti. Mesto se pročišćava ovčijim iznutricama, sumporom,
sveže ubranim biljem i inkantacijama, a sam nekromant takođe obredu
pristupa čist i uz prethodni post i molitve. Nekromantski obredi
prirodno su se odvijali noću. Često se pre samog obreda, između
ostalog, vrši i prinošenje žrtve. Vergilije opisuje kako je Enej
žrtvovao crnorunog jarca boginji noći, pre svoje konsultacije.
Idealno, procedura počinje u ponoć i traje do zore, kada duhovi
moraju da se vrate nazad u svoje grobove ili u podzemni svet. Grčki
magijski papirusi pominju ponoćne nekromantijske obrede sa ljudskom
lobanjom i sa magarećom lobanjom. Kod Egipćana, nekromantski obredi
mogli su da počnu i u sumrak. Ponekad bi to trajalo sve do zore.
Enejovi složeni obredi traju čitavu noć, a duhove počinje da
susreće tek neposredno pred zoru. Kod Apuleja
imamo
prikaz obreda u poslednjim minutima noći, jer božanska sila koju
nekromant iskorišćava dolazi od sunca, pa svoju molitvu mora da
uputi njemu dok izlazi. U vudu i sličnim tradicijama nekromantijski
obredi takođe se vrše u sumrak pred svitanje. Ipak, iako je tama od
ključnog značaja za delotvornost nekromantijskog obreda, takođe i
neki drugi faktori su takođe važni. Na primer, nekromantijske
obrede idealno je vršiti tokom punog meseca, počevši od ponoći.
Takođe, po Grčkim
magijskim papirima značajno
je da Sunce bude u znaku Vage, mada se u drugim tekstovima u tu svrhu
pominju Ribe. Kao posebno specifične periode za započinjanje
nekromantijskih obreda neki izvori pominju da je za to najbolji dan
petak, ili deveti sat subote.
Maria Petrova
Nekromantski
obredi obično su bili organizovani oko dva ključna mesta: jame za
krv i libacije, i vatre za sagorevanje holokaustne žrtve. Ovo je
slučaj već u Odiseji, gde se kaže da veštica skače napred-nazad
između jame i vatre. Prilozi koji se stavljaju u jamu ili oko nje
namenjeni duhovima, dok su oni koji idu u vatru namenjeni bogovima
podzemlja. Ali ponekad je jama služila i kao ognjište za vatru.
Takođe krv je bila sipana u jamu, a libacije oko nje, a nekad i u
nju nakon što se prospe krv. Pošto su krvni i libacijski prilozi
putovali kroz jamu do duhova, duhovi su ponekad mogli da putuju i
nagore kroz nju, koristeći energiju prolivene tečnosti. Libacije
su, dakle, tečni prilozi mrtvima, jer su tečnosti zavodljive i time
sposobne da prizovu mrtve. Imajmo na umu mogućnost da oko grobnih
mesta obitavaju neugasli ostaci nekadašnje svesti pokojnika koje
imaju rudimentarna sećanja i nagone. Pa tako voda gasi žeđ i služi
za kupanje. Mleko umiruje malu decu. Med je sladak. Vino je takođe
slatkasto. U tu svrhu takođe služi maslinovo ulje, koje je takođe
umirujuće. Posipanje vode, među drugim tečnostima, u krugu oko
jame podseća na obred pročišćenja. Voda se sama po sebi smatrala
htonsko. Crveno vino je podsećalo na krv, možda posebno prolivenu
krv prilikom libacije. Druga čvrsta (ne-mesna) hrana takođe se
mogla davati mrtvima, kao na primer žito. Isto tako su darivana i
jaja, simboli plodnosti. U pogledu krvnih žrtvi, već je u antičko
vreme životinjska krv menjala onu ljudsku, što može značiti da su
u daljim varvarskim vremenima nekromanti umeli žrtvovati ljude.
Mada, ima slučajeva kada nekromanti prolivaju vlastitu krv po
oltaru, što se radilo tokom prizivanja Hekate. Krv je mogla imati
primenu i u drugim nekromantskim obredima, na primer za pisanje na
ritualnom pergamentu. Ponekad je krv bacana u vatru i time darivana
bogovima.
Žrtvovanje
životinja nije bilo suštinsko za izvođenje osnovnih
nekromantijskih obreda. Uobičajena žrtva za nekromantske obrede u
grčkom antičkom svetu bila je jedna crna ovca ili par njih. Njihova
crnina pozdravlja tamu podzemnog sveta, a možda i tamu samih duhova.
Prilikom obrednog klanja ovaca, njihove glave su nameštane u pognuti
položaj da gledaju prema podzemnom svetu (dok u olimpijskom
žrtvovanju glava žrtve bi bila podignuta ka nebu), dok nekromant
svoj pogled usmerava nazad. Jasno je da u trenutku žrtvovanja pogled
stvara posvećenu vezu sa objektom, tako da nekromant mora da pogleda
nazad prema svetu živih ako želi da se u njega vrati. Međutim,
nekromant odvraća pogled i zbog duhova, jer oni očigledno ne vole
da ih se gleda, posebno kada se prvi put pojavljuju iz podzemlja.
Setimo se slučaja kada je Orfej pogledao duha Euridike dok je ona
izlazila iz podzemnog sveta, U tom trenutku ona je nepovratno
nestala. Zbog toga je često bila praksa odvraćati pogled pri
formalnim susretima sa duhovima, kao u obredima umirivanja duhova,
ili u formalnim susretima sa povezanim podzemnim duhovim i bogovima,
poput Hekate. Nekromanti su takođe verovali da duhovi uopšte neće
dozvoliti da ih gledaju ljudi sa pegama i da im neće biti poslušni.
I
za kraj vredi pomenuti i magijske lutke. One su bile napravljene od
voska ili žita, nekad od testa, te su imale specifičnu ulogu u
kontroli prizvanih duhova, što se pominje još u mikenskom periodu.
Nekad je lutka predstavljala duha, odnosno služila je za njegovo
privremeno boravište. Takođe, nekromanti su ponekad koristili i
drugu lutku, koja je predstavlala žrtvu ili klijenta, u zavisnosti
šta je bila svrha obreda. Onda bi magijskim putem, povezivanjem dve
lutke, duh bio povezan za živim čovekom i tako bivao sposoban da
utiče na njega. Često je lutka bila korišćena i u erotskoj
magiji.
Ovim
nije iscrpljena tema o nekromantiji, već je obuhvaćen samo jedan
njen deo u obliku antičke grčke tradicije.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.