Sedamnaesta na redu jeste karta Zvezda, čiji je
broj, po Elifasu Leviju, broj zvezda, razuma i ljubavi. Poetski rečeno,
sedamnaesta arkana predstavlja kupalište zvezda. Zvezda je vesnik bujice, novog
talasa, dolaska nečeg novog, a ako se uzme u obzir da je prva
sledeća u nizu iza Zvezde, karta Mesec, to znači nagoveštaj nastupajućeg perioda
tame ili sna. Iz perspektive hrišćanstva karta Zvezda može predstavljati
Vitlejemsku zvezda (zvezdu Maga) koja je nagovestila rođenje Hristovo. Zatim,
Zvezda se može odnositi i na Stella Maris, odnosno na Našu Gospu, zvezdu od
mora, a što je zapravo Bogorodica. Apokaliptički, to je žena koja će nogom
smrviti zmijsku glavu. Dalje po toj liniji, sledeći misao Elifasa Levija,
vidimo da se karta Zvezda može odnositi i na vaznesenje Bogorodice. Astrološki,
u toj karti prepoznajemo planetu Veneru i/ili zvezdu
Sirijus. Psihološki, Zvezda simbolizuje dušu.
Najdžel Džekson u liku ove karte
prepoznaje Nebesku Veneru ili Afroditu Uraniju i povlači razliku između
nje i zemaljske Venere predstavljenu kartom Carica: nebeska je naga a zemaljska
raskošno obučena. Džekson nas podseća da je u ikonografiji XV veka čest motiv bila
platonska doktrina o dve Venere koje predstavljaju zemaljski i nebeski vid
ljubavi i želje. U tom smislu božanska lepota Nebeske Venere vodila je ka
mističkoj inicijacijskoj smrti i vaskrsenju. Takođe, Džekson u kontekstu ove
karte pominje Najadu, rečnu nimfu čije izlivanje ukazuje na potok duša koje
ulaze u zemaljsko postojanje, u skladu sa Porfirijevim spisom De Antro
Nympharum (O pećini nimfi). Porfirijeva pećina sadrži mnoštvo
kamenih bazena i vrčeva iz kojih se izliva voda koja nikada
ne presušuje. Pećina ima dva izvora: jedan okrenut severu, namenjen ljudima i drugi,
ka jugu, namenjen bogovima. Porfirijev mit je alegorija prelaska duša u smrtno
otelovljenje i njihov put ka oslobođenju. One ulaze u svet ovaploćenja kroz
severnu mesečevu kapiju koja pripada znaku Raka, a izlaze kroz južnu, sunčevu,
u znaku Jarca.
U Keri Jejl Viskonti Sforca špilu, ova karta je
izraz Nade. Na njoj je predstavljen, najverovatnije ženski lik, u molitvenoj
pozi i plavom ogrtaču te pogledom upućenim naviše. Lik je prikazan s profila
okrenut ka desno. Robert Plejs ovde prepoznaje muzu astronomije –
Uraniju. Zanimljivo je
prisustvo sidra u donjem desnom uglu kao i bradatog muškog lika koji leži na
tlu dok Nada stoji na njemu. Na Zvezdi d’Este špila vidimo dva mudraca ili
astrologa kako pokazuju na poveću zvezdu, dok su im ruke kojima upiru na nju
međusobno ukrštene. U Vivil špilu, u donjem levom uglu ove karte prikazan je bradati mudrac koji
drži šestar u ruci i pokazuje na ogromnu zvezdu koja se nalazi u središtu
kvadrata omeđenom sa četiri manje zvezde. Sa nebesa padaju kapi, što bi trebalo
da predstavlja zvezdane zrake. U desnom uglu vidimo neku građevinu. U Pierpont
Morgan Bergamo Zvezdi u središtu je žena koja u levoj ruci drži osmokraku zvezdu.
Iza nje su postavljene manje planine. Vejtova Zvezda je varijanta marseljske.
Rozenvald prikazuje samo veliku osmokraku zvezdu, smeštenu između dvaju
nebeskih voda. Pierpont Morgan Bergamo špil
Seli Nikols ističe da na karti Zvezda, po prvi put
u Marseljskom špilu, susrećemo nagu ljudsku figuru. Kako kaže Nikols, lik na
karti, bez društvenih maski, otkriva svoju osnovnu prirodu. Žena kleči pored
potoka ili reke te izliva vodu na obredni način iz dva vrča, ista ona koje ima lik Umerenosti, s tom razlikom što
su kod Zvezde oba crvena, ali sadrže plavu tečnost. Podsetimo se, tečnost koju
preliva anđeo Umerenosti je žućkasto-beličasta. Žena-Zvezda ima položaj nalik
svastike, što podseća na magijski znak Ožalošćena Izida iz repertoara
Zlatne zore. Žena-Zvezda poput anđela Umerenosti sa punom pažnjom obavlja ovaj, na prvi pogled
besmislen, posao izlivanja vode iz jednog vrča u reku a iz
drugog na zemlju. Ona je poput anđela bez krila, potpuno ovaploćena, potpuno
žena. Ona je, kako kaže Nikols, arhetipsko stvorenje dubina i dolazi iz starine
u kojoj vreme nije mereno sunčevim ili mesečevim ritmovima već kretanjem zvezda
koje je imalo veći značaj u životu ljudi jer je taj nepogrešivi nebeski sat
pokazivao vreme poplava, suša, promena godišnjih doba itd. Otud ta žena prati
ritam zvezda te nas vraća na nešto drevno i primitivno. Njen izraz lica je
melanholičan, a što jeste jedno od snažnih stvaralačkih stanja psihe. No, iako
je ona središnja figura, ne manji značaj ima prikazani osmočlani zvezdani
sistem kojim dominira ogromna dvostruka zvezda. Taj zvezdani sistem je temeljno
tajanstvo ove arkane. U sredini je prikazana osmokraka zvezda čija je priroda
vatrena i vazdušna, muška i ljudska, odnosno ovozemaljska, te se kao takva može
staviti u kontekst najave rođenja Spasitelja. Svaka prikazana zvezda
predstavlja po jedno od sedam planetarnih nebesa, dok najsjajnija predstavlja
osmo, najviše i božansko nebo koje na Zemlju šalje svoga Sina. Osmokraka zvezda
Marseljskog špila ukazuje na bolju budućnost, budući novi svet, odnosno novi
vek, što znači da bi ova kartu trebalo shvatiti kao nagoveštaj boljitka,
glasnika eshatološke večnosti, spasenja (na primer rođenje mesije) itd. Istovremeno,
ova karta može predstavljati majku bogova ili Devicu uoči oplođenja. Seli Nikols
smatra da te zvezde ukazuju na besmrtnost, budući da likovi iz mitologije koje
bogovi okuju među zvezde bivaju besmrtni. Nikols nas podseća da su zvezde često
viđene kao oči neba, pomoću kojih nas bogovi posmatraju. Načelno, zvezde su
tačke čije čijim su zamišljenim povezivanjem ljudi od pamtiveka na nebu
iscrtavali svoju mudrost tvoreći slike. Tako su nastali zvezdani zapisi od
kojih svaki nosi svoj mitološki prtljag.
Podsetimo se temeljne mitološke činjenice da
Velika Majka i njenih sedam sinova, čine prvobitnu mitsku osmorku, a što ima
svoje odjeke u gnosticizmu. Džerald Masi kaže da se Majka
Sedmorice pojavljuje kao Velika Bludnica Apokalipse, gde sedmorku oličuje sedam glava Zveri. Masi
takođe navodi i biblijski odeljak (Jeremija, glava 15) u kome se pominje
neverni Jerusalim kao majka sedmoro. U Marseljskom špilu zvezde su na
ovoj karti simetrično postavljene na način koji umnogome podseća na šemu
kabalističkog Drveta života. Velika dvostruka zvezda sadrži crnu zvezdu iza zlatne
zvezde, u čemu prepoznajemo Keter iznad Tifareta. Manja zvezda ispod dvostruke
zvezde, tik iznad glave ženskog lika jeste Jesod. Po tri zvezde sa leve i desne
strane jesu tri sefire dvaju stubova. Naposletku, ženski lik koji izliva vodu
je Malkut. Sve zvezde imaju po osam kraka izuzev dve gornje sa leve i desne
strane koje imaju po sedam. To ukupno daje sedamdeset krakova.
U Marseljskom špilu levo od žene na drvetu
stoji crna ptica, a kako karta predočava noć, onda je reč o noćnoj ptici. Ta
ptica je glasnik, izraz duha i duše, neko ko prenosi poruke zvezdanih bogova, duhova
prirode ili duhova predaka. Isto tako ptica može označavati i dušu. Setimo se
drevnih, kao i verovanja primitivnih naroda, da iako oni veruju da imaju dušu,
ta se duša ne nalazi u njima, nije negde u čoveku, već obitava izvan ljudskog
bića, u kamenu, u drvetu, na grani, žbunu, možda čak u nekoj životinji. Otud
ptica u pozadini može predstavljati dušu ženskog lika koji lije vodu, pa se
prilikom tumačenja ove karte ona upravo na to može odnositi. Takođe, ta ptica
može biti pripisana i Veneri.
Iz nekih Fulkanelijevih navoda možemo ostvariti
dodatni uvid u ono šta ova karta simbolizuje, a tu mislim pre svega na fontanu,
jer nema sumnje da Zvezda jeste fontana: „Mitologija je naziva
Liberta i pripoveda nam da je ona bila izvorište Magnezije, kome je u susedstvu
bio drugi izvor zvani Stena. Oba su izbijala iz velike stene čiji je oblik
nalikovao ženskim prsima, tako da je bujica ličila na tok mleka iz dve dojke.
Znamo, međutim, da stari autori materiju Dela nazivaju naša Magnezija i da se
tečnost izlučena iz te magnezije zove Mleko Device. U tome je putokaz... U
raspravi o Azotu, pripisanoj čuvenom monahu iz Erfurta, Bazilu Valentinu, a
koja bi pre bila delo Zadita Starijeg, vidimo linorez koji predstavlja nimfu
ili sirenu s krunom kako pliva po moru i iz njenih nabreklih grudi izbijaju dva
mlaza mleka koji se mešaju s vodom. Kod arapskih autora, ta Fontana nosi ime
Holmat. Oni nas, uz to, obaveštavaju da su njene vode podarile besmrtnost
proroku Iliji (Elije, Elios, sunce). Čuveni izvor smeštaju u Modhalamu - izraz
čiji koren znači Mračno i crno more...“ Nimfa iz Rasprave o Azotu
Pol Huson je ukazao na Crepuscolo della Mattina,
ilustraciju iz šesnaestovekovne knjige alegorijskih slika naslovljene kao Iconologia,
kompilatora Ćezare Ripa iz Peruđe, čije varijacije ukazuju na jasnu vezu sa
predstavom Zvezde tarota. Nesumnjivo je ovde u pitanju Venera, odnosno jutarnja
zvezda. Imamo krilatu nagu devojku, ili dečaka, a ponekad i androgina,
prikazanu u letu, uz prisustvo zvezde iznad njene glave i ptice. Lik drži
baklju usmerenu nadole i vrč sa vodom. To je ilustracija
jutarnjeg sumraka. Zašto su mnogi autori tarota ovom liku na karti Zvezda
skinuli krila, meni je nepoznato. Lakše je razumeti to što neki lik ima krila
nego što ih nema. Ronald Deker iznosi ideju da Zvezda označava Proviđenje. Broj
sedam simbolizuje ulazak duše u smrtno telo, što ima svoje proširenje u broju
sedamnaest, jer na tom nivou duša ulazi u zvezdano telo. Deker navodi Makrobija
koji tvrdi da odlazeće duše nastavljaju svoj život kao zvezde, što je u suštini
drevna ideja sa obiljem primera u grčkoj mitologiji.
Cesare Ripa, Crepuscolo della Mattina
Po Zlatnoj zori, naziv ove arkane je Ćerka
nebesa, stanovnik između voda. Atribucija ove karte je slovo cadi
koje je povezano sa astrološkim znakom Vodolije, a sa kojim i motiv ove karte,
nezavisno od toga, može biti doveden u vezu. Za razliku od sistema
korespondencija hermetičkog reda Zlatne zore, koja ovoj karti dodeljuje
hebrejsko slovo cadi, u Papusovom tumačenju, karta Zvezda je u
vezi sa slovom peh. Po Papusu, glif peh izražava
isto hijeroglifsko značenje kao glif bet, (koje on povezuje sa
kartom Prvosveštenica), ali u proširenom smislu. Po njemu slovo bet označava
usta kao organ govora, dok peh predstavlja sam govor. Za
slovo peh, a samim tim i za kartu Zvezda, Papus je usvojio
planetarni atribut Merkura čija je priroda povezana sa govorom. To je takođe
indikativno značenje za doba Vodolije, jer je govor svojstven liku Vodolije,
kao jedinom ljudskom liku od četiri heruvima, odnosno stožerne kuće neba, a to
su: Bik, Škorpija (Orao), Lav i Čovek (Vodolija). Od svih tih zveri moć govora
poseduje jedino Čovek. Era Vodolije je i doba afirmacije Čoveka, odnosno
totalnog antropocentrizma, pa se time može objasniti i pojava doktrine ljudskih
prava i ezoterijskih učenja o čoveku kao božanstvu. Doba Vodolije je vreme
verovanja u besmrtnost, u reinkarnaciju, budući da ova karta, po Papusu, između
ostalog predstavlja i besmrtnost.
Keri Jejl Viskonti Sforca špil
Alister Kroli je izmenio slovnu atribuciju ove
karte, jer po uputstvu iz Knjige zakona
- cadi nije Zvezda! Na dijagramu Drveta života,
Zvezdu je uzdigao na mesto koje je zauzimao Car, na šta ću se u ovom poglavlju
opet vratiti. Takođe, uklonio je sedam zvezda koje okružuju osmu, najveću. Tu
zvezdu je učinio sedmokrakom i umetnuo u gornji levi ugao. Kroli je, osim
navedenog, sa karte uklonio crnu pticu ili gavrana, kao simbol alhemijskog
procesa truljenja, a koji u Marseljskoj Zvezdi stoji na žbunu u pozadini sa
leve strane. Gavranu je našao mesto na loncu karte Umerenost, kako stoji na
lobanji ispod krsta (gavran je kanonski žig Dela - Fulkaneli). U Krolijevom
špilu, lobanja se, osim na četrnaestom ključu, nalazi i na karti Smrt. Lobanja
je u tom smislu oznaka za generativni proces koji dolazi nakon smrti i
truljenja. Naposletku, Kroli je u kartu Zvezda uveo novu stvar - ogromnu
nebesku kuglu koja, po svemu sudeći, predstavlja Veneru kao planetu. Slika
predstavlja magijski reljef Venerine prirode, odnosno oblik simboličkog
izražavanja duha Venere. Ona je obeležena sedmokrakom zvezdom, koja se na ovoj
karti tri puta pojavljuje: kao nebesko telo, kao simbol na površini Venere i u
središtu spiralnog posipanja tečnosti iz gornjeg zlatnog pehara (donji pehar je
srebrni). Tako dobijamo tri sedmice kao skriveno numeričko obeležje ove karte.
Sedmokraka zvezda je simbol boginje Babalon čije je ime
sačinjeno od sedam slova. Nuit se kod Krolija pojavljuje i na karti Eon,
kako je on preimenovao Sud. Podsetimo se, obeležje Nuit u nemanifestovanju,
jeste plavi pentagram sa crvenim krugom u sredini. Sedmokraka zvezda je
hermetička zvezda, odnosno zvezda vodilja Filosofa. Po Krolijevom tumačenju, na
ovoj karti je prikazana boginja Nuit u njenom manifestovanju, odnosno u
ljudskom liku. Kroli kaže kako je u toj karti univerzum rastvoren na svoje
krajnje elemente. I zaista, već u osvit ere Vodolije vidimo kako se sve stvari,
entiteti i identiteti razvodnjavaju i rastaču, ništa više nije tako čvrsto kao
nekad. Opisujući ovu kartu Kroli kaže: „Iza boginjine figure nalazi se
nebeski svod. Najistaknutije obeležje na njemu je sedmokraka Zvezda Venera,
koja kao da obznanjuje glavnu osobinu svoje prirode da bude ljubav.“ Doba
Vodolije je doba ljubavi, odnosno tzv slobodne ljubavi, koju kao senka prati
profana seksualna revolucija i opšti promiskuitet, jer kako to uči Krolijeva
doktrina: „Ljubav je zakon, ljubav pod voljom.“ Međutim, da bi se uopšte došlo
do te ljubavi, potrebno je prevazići želju prvenstveno za obožavanjem sopstvene
slike, odnosno slike Boga, kao i bilo koje fantazme, uključujući i onu o
ljubavi. Fantazmi, odnosno magijske slike su sredstvo a ne cilj. Vratimo se ponovo Krolijevoj
intervenciji. On je, dakle, sledeći iskaz Knjige zakona, izvršio zamenu
karata Car i Zvezda u njihovom dotadašnjem položaju na dijagramu kabalističkog
Drveta života. Ono što mene ovde
zanima jesu posledice jedne takve promene.
Kada kažem posledica, pre svega mislim na promenu u svesti adepta staze tzv
zapadnog hermetizma, ali i u opštem smislu ljudskog mentaliteta te tzv duha
vremena.
Pozicioniranjem karte Car na stazu hebrejskog
slova cadi, koja povezuje lunarni Jesod i venuzijanski Necah, Kroli je
izuzetno muževno i marcijalno načelo predstavljeno tom kartom spustio niže na
dijagramu Drveta života, praktično između Venere i Meseca. Ženstveno načelo
predstavljeno kartom Zvezda, zamenilo je Cara na poziciji slova he, čija
staza spaja solarnu sferu Tifaret sa sferom zodijaka Hokmah. Praktično, ovim je
uzdignuta ženska priroda čija je astrološka pozadina u znaku Vodolije i planeti
Saturnu. Vezu Sunca i Zodijaka u Krolijevom sistemu predstavlja Saturnov ženski
aspekt, a ne marcijalni Ovan kao u sistemu Zlatne zore. Dakle, vatreni kolorit
Cara, spušten je u tamnijim bojama obojene delove Drveta života, dok je tamna
Zvezda uzdignuta u društvo svetlijih karata. Time se prejudicira magijska
priroda novog doba, odnosno Eona Horusa. Posmatrano sa involutivnog aspekta,
odnosno iz perspektive spuštanja sa viših na niže sefirote, donosilac više
mudrosti u ljudsku svest, odnosno hermetičke nauke i svega onog čiji je simbol
Merkur, više nije muževni marcijalni autoritet nego saturnovski ženski aspekt.
U skladu sa rečenim, uticaje iz Supernala do Tifareta, prenose Zvezda (iz
Hokmaha), Prvosveštenica (iz Ketera) i Ljubavnici (iz Binaha). Naravno, ovakva
promena trebalo bi da izazove poremećaj ravnoteže u simbolizmu glavnih
atribucija Drveta života. Na primer, sefirot Necah ima vatrenu elementarnu
prirodu, pa bi uticaj putem vatrenog cara, umesto vodnjikavo-vazdušaste Zvezde
poremetio elementarnu ravnotežu uticaja (toplo-hladno) u oblasti sefire Jesod.
Hoću reći, jedna promena za sobom vuče drugu a samim tim čitav lanac
preuređenja, što bi u krajnjoj liniji dovelo do posve novog rasporeda na
dijagramu Drveta. Kroli to nije uradio, već je samo započeo proces inicirajući
prvu promenu.
Takav razvoj događaja uveliko me
podseća na zaključivanje jednog posve drugačijeg autora, a to je Julius Evola. Ne možemo a ne
primetiti autoritativnu marcijalnu figuru prikazanu kartom Car u onome što
Evola navodi kao ograničenje vrhovnim zakonom i uticajem višeg reda. Uticaj višeg
reda postoji i pod silama izraženim kartom Zvezda, ali je taj uticaj posve
drugačije prirode i nije ograničavajući. Ljudi će biti
nesposobni i nevoljni da slede ustaljene tradicionalne norme i prirodno će
težiti prevazilaženju onog što smatraju ograničenjem na putevima svog
delovanja. Formula Oca je stoga sklona kvarenju. Nova formula, odnosno oživljena
drevna formula Majke, iziskuje sticanje novih veština, znanja i sposobnosti.
Put od Dijeve Daughter of Fortitude do Krolijeve Babalon, kao vid ispoljavanja
načela boginje Kali, sa epicentrom u zapadnoj
civilizaciji i društvu, sasvim se da uočiti u ovoj
Evolinoj slutnji.
Julij Berkovski piše da je
prikaz ove karte veoma sličan prikazu izvora Nila koji je sačuvan do danas. Dakle, era Vodolije, doba vladavine
Sirijusa, povezano je sa poplavama, možda podizanjem nivoa svetskog okeana,
odnosno provalama elementarnih prirodnih sila. Intencija karte Zvezda, po
Berkovskom, sadržana je u ideji o uticaju neba na zemlju, ideji da nebeske
pojave i nebeske suštine formiraju zemaljske pojave i zemaljske
suštine. Berkovski kaže da je karta Zvezda komplementarna karti Pravda (na
osnovu numeričke analogije 17 = 1+7 = 8). Dakle, u eri Vodolije doći će
do usaglašavanja aktuelnog magijskog, psihičkog i civilizacijskog nereda tako
što će se dogoditi veliko izlivanje. Između ostalog, Berkovski
ističe još jedan aspekt ove karte u vezi sa zvezdom Sirijus, povezujući je sa
Božićnom zvezdom – odnosno zvezdom maga koji su je pratili do mesta Hristovog
rođenja. To ukazuje na ideju o zvezdi vodilji, odnosno o intuiciji koja
karakteriše magove i
čarobnjake. Doba Vodolije je, otud, doba preporoda magije i raznih oblika
mesijanstva, ali moramo imati na umu da magija može biti, a često i biva,
sredstvo mračnih ciljeva. Kada smo već kod mračne atmosfere, sedamnaesta arkana
tarota u kabali se odnosi na glinu smrti. Njena astrološka priroda, po
Zlatnoj zori, odnosi se na znak Vodolije koji u demonskom ključu predstavlja
tako privlačnu i omamljujuću Kuću lažne moći.