Podrška

Ukoliko vrednujete moj rad to možete iskazati podrškom preko računa 360-0381638245750-08 ili paypal.me/DorijanNuaj

Sunday, May 12, 2019

Magijski znaci


Ovaj tekst objavljen je u mojoj knjizi "Mistični okultizam" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa

U ovom poglavlju osvrnuo bih se na simbolizam magijskih znakova koji se koriste u ritualima i ceremonijama karakterističnim za Hermetički Red Zlatna zora, ali koje možemo naći u rozenkrojcerskoj i masonskoj praksi. Da bismo otvorili temu magijskih znakova, koristilo bi da prethodno obratimo pažnju na staro učenje o sedam delova ili nivoa duše koje ima svoje verzije u Egiptu, Indiji i na drugim mestima. Tih sedam nivoa duše možemo podeliti tako da se četiri odnose na elemente: Zemlju, Vazduh, Vodu i Vatru, peti nivo je povezan sa biljnim, šesti sa životinjskim svetom, dok sedmi nivo odgovara svetu duha, odnosno svetu čoveka. Svaki od ovih oblika može biti predstavljen sa po jednim božanstvom (ili imenom Boga, ukoliko stvari posmatramo monoteistički) ili više njih. Svakom božanstvu, odnosno imenu Boga, odgovara po jedan osoben stav tela, odnosno poza, što je u sistemu Zlatne zore predstavljeno položajima tela koji odlikuju hijerarhijske stepenove, čime se ukazuje na nivo postignuća člana Reda. Zapravo, ovi položaji tela teško da imaju ikakve direktne veze sa egipatskim bogovima kojima su navodno nadahnute, ali sa stajališta magijskih analogija tzv zapadnog hermetizma, oni igraju tu ulogu. Imajmo na umu da se mnjenje okultista ne poklapa sa zaključcima i saznanjima zvanične egiptologije, što ne odriče vrednost okultnih praksi utemeljenih na egiptozofskim, da se tako izrazim, idejama. Ovo bi trebalo shvatiti u smislu da to što oni rade nije izvorno egipatsko, već su egipatski samo uzori za ono što je izvedeno kasnije.

U magiji je pokret i stav tela stariji i nosi veću moć od glasovne artikulacije i govornih formula, a ovih od pisanih reči, nacrtanih znakova ili simbola. Zato bi pokrete i stavove tela koji se koriste u ritualnim radovima valjalo temeljnije proučiti. U okultnoj praksi stavovi tela koje opisujem u ovom poglavlju imaju ulogu opštenja sa činiocima iz drugih nivoa postojanja, ali i više od toga. Cilj njihovog izvođenja je poticanje određene energije izvođača poistovećivanjem sa arhetipskim sadržajem kojim su ti stavovi nadahnuti. Taj deo je nekako zanemaren od strane okultista budući da se ovi stavovi više koriste kao znaci nego kao asane. U kontekstu magijskog rada koji odgovara duhu ove knjige magijske poze istovremeno su i znaci i asane, ali i više toga – one su arkane, svojevrsni telesni tarot.

Nivo duše povezan sa elementom Zemlje i predstavljen egipatskim bogom Setom odgovara desetoj sefiri Drveta života, Malkut (Kraljevstvo). Predočena poza oponaša borbu boga Seta. Desnom rukom grabimo svetlost visoko iznad glave, sprovodeći je levom u zemlju, čime stičemo autoritet nad onim dole i legitimišemo se pred onim iznad.
 
Set koji se bori 

Nivo duše povezan sa elementom Vazduha i predstavljen egipatskim bogom Šu odgovara devetoj sefiri Drveta života, Jesod (Temelj). U ovoj pozi oponašamo boga Šua koji pridržava nebo, što predstavlja i analogiju sa titanom Atlasom. Obema rukama držimo veliku loptu svetlosti iznad glave.

 
Šu podupire nebo

Nivo duše povezan sa elementom Vode i predstavljen egipatskom boginjom Auramot odgovara osmoj sefiri Drveta života, Hod (Sjaj). Svetlost smo prikupili u oblasti solarnog pleksusa i usmerili ka dole. 

Auramot

Nivo duše povezan sa elementom Vatre i predstavljen egipatskom boginjom Tum-eš-Neit odgovara sedmoj sefiri Drveta života, Necah (Pobeda). Svetlost smo usredsredili u oblasti trećeg oka i usmerili ka gore.
 
Tum-eš-Neit

Prelaz iz elementarnog u viši svet duha predstavljen je znakovima vela Paroketa, koji se otvara i zatvara, u zavisnosti od namere operatora. Svetlost razvlačimo i skupljamo. Solve et coagula. Prilikom otvaranja vela iskoračujemo levom nogom, a kada zatvaramo onda tu nogu povlačimo.
 
Otvaranje i zatvaranje vela Paroketa
 
Nakon ovog imamo nekoliko stavova koji su povezani sa šestom sefirom Tifaret (Lepota), tzv LVX, odnosno znaci svetlosti. Prvi znak je Ubijeni Oziris (raspeti Hrist) i odnosi se na nivo ljudskog bića i element Duha. To je znak Tau, obeležje krsta, ritualna potvrda muškosti, simboličko samostvaranje kao muškarca, poistovećenje sa krstom, ritualna smrt u kojoj umire dečak a rađa se muškarac, izraz delovanja solarne prirode. Svetlost izdužujemo u obliku krsta i rastemo u beskraj.
 
Ubijeni Oziris

Drugi znak je u obliku svastike, odnosi se na nivo biljnog sveta i nazvan je Ožalošćena Izida (koja tuguje za ubijenim Ozirisom). Svetlost obrćemo od gore ka dole i ponovo nazad. Njome obuhvatamo ono gore i ono dole.
 
Ožalošćena Izida 
 
Treći znak je u obliku trozubca, odnosi se na nivo životinjskog sveta i nazvan je Tifon / Apofis. Ovo možemo razumeti i kao znak radosti, ekstatičnosti i nadahnuća a ne nužno kao nešto mračno i rušilačko. Vaspostavljanje svetlosnog svoda iznad glave.
 
Tifon / Apofis
 
Četvrti znak se odnosi na nivo ljudskog bića i nazvan je Vaskrsli Oziris. To je dečak koji je prošao ritual puberteta i postao muškarac. Potvrda muškosti, uzdizanje patrijarhata i prepoznavanje linije nasleđivanja po Ocu, zaokruživanje solarne sile. Ecce Homo! Svetlost usredsređujemo u grudni koš obrazujući neku vrstu oklopa u obliku heksagrama. Takođe, ovo je znak savijanja krsta u kocku. Projekcija kocke.
 
Vaskrsli Oziris

Svaki od četiri LVX znaka ima izvesnu podudarnost sa četiri znaka elemenata. Znak boga Seta koji se bori podudaran je znaku Vaskrslog Ozirisa; znak boga Šu koji pridržava nebo podudaran je znaku Tifona; znak boginje Auramot podudaran je znaku Ožalošćene Izide; znak boginje Tum-eš-Neit podudaran je znaku Ubijenog Ozirisa. To su simboli sila raznih nivoa ljudske duše i spoljnih sila koje odgovaraju svakom nivou. U duhu masonerije LVX znaci nose naziv ugao i kompas te na neki način lociraju posvećenika u poretku univerzuma. Umesto da predstavljaju arhitekturu univerzuma kao spoljašnji fenomen u odnosu na osobu koja operiše, što je slučaj u masoneriji, u doktrini Zlatne zore ovi znaci predstavljaju izraz volje osobe koja se nalazi u centru operacije. Dakle, oni su internalizovani. U masoneriji Bog, odnosno Veliki Arhitekta je izvan čoveka, u Zlatnoj zori, ako njenu doktrinu ispravno razumem, Bog je deo svesti čoveka, deo mikrokosmosa. U praktičnom smislu, ako mason koristi ove znake, onda on „maše“ nekom izvan sebe, dok posvećenik Hermetičkog Reda „maše“ nečem što i nije baš izvan njega. To je izraz shvatanja da duša stiče iskustvo kroz oblik čoveka.

Znaci koji prethode predstavljenim znacima, i koji su u neku ruku univerzalni, jesu znak Ulazećeg (bog Horus) i znak Tišine (Horus dete). To su iskušenički znaci. Znakom Ulazećeg projektujemo svetlost, a znakom Tišine svetlost utihnjuje na našim usnama. Znak Ulazećeg je poza napada, projekcije, ispoljavanja sile, dok je znak Tišine poza zaštite i povlačenja sile.

 
Horus koji ulazi

 
Horus dete / znak tišine
        
Osim znakova elemenata, znaka otvaranja / zatvaranja vela Paroketa i LVX znakova, imamo i pet NOX znakova. NOX znaci predstavljaju komplementarne aspekte nivoa duše čije su atribucije znaci elemenata i otvaranja / zatvaranja vela. Time se jasno ocrtava doktrina o 14 podnivoa (14 Raovih ka) i 7 glavnih nivoa duše (7 Raovih ba). To znači da svi navedeni znaci, izuzev znakova Tišine i Ulazećeg, predstavljaju 14 podnivoa duše, dok ova pomenuta dva oličavaju celovitost bića u dvostrukom ključu. Dakle, ukupno šesnaest.[1]

Nivo duše povezan sa elementom Vatre iznad Tifareta i predstavljen egipatskim bogom Horusom odgovara petoj sefiri Drveta života Geburah (Strogost / Snaga). U drugoj verziji ovaj znak se izvodi sa podignutom desnom rukom pod uglom od 45 stepeni i stisnutom pesnicom leve ruke na grudima te predstavlja ratnički, Horusov gest (busanje u grudi), a u vulgarnom obliku to je izraz vojničke ili sudske zakletve. To je znak Puer, Kem, Horus i Mentu. Na donjem prikazu desna ruka se nalazi u visini tačke ći i palac je ispružen imitirajući falus u erekciji.  
 
Puer

Nivo duše povezan sa elementom Vode iznad Tifareta i predstavljen egipatskim bogom Amonom odgovara četvrtoj sefiri Drveta života Hesed (Milost). U drugoj verziji, a koja je svakom detetu poznata, ovaj znak nije ništa drugo do poza ruganja, s tim što su palci postavljeni na slepoočnice dok ostalim prstima mašemo i plazimo jezik. Ništa nije bliže ideji Pana od ovog. Znak Vir, Pater, Amon, Bakus, Pan. 
 
Pan

Nivo duše podudaran otvaranju / zatvaranju vela Paroketa i elementu Vazduha iznad Tifareta, jeste onaj koji odgovara stajanju na ivici ponora, a u drugom smislu predstavlja pozu odanosti (na primer dok svira himna mi držimo desnu ruku na srcu). Izida kao Devica, Puella.
 

Izida kao Devica, Puella

Nivo duše podudaran otvaranju / zatvaranju vela Paroketa i elementu Zemlje iznad Tifareta odgovara izrazu boginje Izide kao Majke, a što može označavati i boginju Hator. Ovaj znak je izraz jarosti, radosti i trijumfa, karakteristična poza navijača koji ustaje i slavi pogodak na utakmici. U drugom smislu to je simbol predaje, (odnosi se i na kapitulaciju), a u mističnom na predaju najvišem. Tu vidimo sliku skoka preko ambisa. Vidimo izraz životne činjenice o životinjskoj majci sa mnogo dojki koja se otvorila kao izvor hrane za svoje mladunce. To je velika misterija totemizma, gde je majka izvor mleka, ali i izvor krvi, što je u duhu kulture poznavanja krvnog srodstva po majci, izraz matrijarhata i potonjeg bratstva nastalog na osnovu krvne linije majke, pa je otud ovaj znak Alister Kroli povezao sa Babalon. Mulier je u sistemu NOX znaka interno komplementaran znaku Puela, jer Mulier je žena koja (po)rađa dok je Puela - Devica.
 
Mulier

Nivo duše podudaran elementu Duha iznad Tifareta odgovara boginji Izidi kao dojilji. To je ostvarena Velika Majka, ona koja drži dete Horusa. U prenosnom značenju to dete je sam adept, budući da zagrljaj Velike Majke predstavlja potvrdu njegove pripadnosti Bratstvu u Gradu Piramida, jer to je bratstvo po majci. Velika Majka je njegov tron.
  
Izida drži dete Horusa

Poslednja tri znaka možemo dovesti u vezu sa sefirom Binah (Razumevanje). Sefire Hokmah (Mudrost) i Keter (Kruna) ostaju bez odgovarajućih znakova te na njih možemo primeniti iskušeničke znake. Za Hokmah je to znak Horusa koji ulazi, a za Keter znak Horusa deteta u tišini. Vežbanje ovih položaja tela, uz dodatno angažovanje koncentracije i imaginacije, stvara usputne koristi i daje osećaj stabilnosti praktikantu. To je jedan od načina kanalisanja sopstvene energije i pomaže da se održi fokus magijske namere. Izvorno, ovi znaci se koriste prilikom izvedbe određenih magijskih praksi propisanih kurikulumom Zlatne zore (to su rituali pentagrama i heksagrama, a NOX znaci se koriste u ritualima koje je razvio Alister Kroli), ali smatram da se mogu vežbati mimo tog okvira, izdvojeno i u kontinuitetu, poput popularnog jogi pozdrava Suncu.


[1] Na ovom mestu istakao bih jedan značajan momenat koji je osvetlio Daniel Gunter, objašnjavajući doktrinu krolijevskog Eona Horusa izraženu kroz magijske formule. Ovo je važno kako bismo podvukli razliku u doktrinama i time razumeli smisao promene koja je u svet okultizma došla sa Alisterom Krolijem: „Kao što smo videli, jedna od glavnih karakteristika Eona Ozirisa bila je davanje prednosti simbolima svetlosti. Formula L.V.X. kroz koju su adepti izrazili svoje razumevanje činjenica prirode i sredstava za njihovo prevazilaženje, iako delotvorna, predstavlja nepotpunu percepciju univerzuma. Naša predstava o Vrhovnom Božanstvu kao solarnom više ne zahteva sukob svetlosti i tame kao osnovnu pretpostavku... U ovom Eonu, centralna formula nije L.V.X., već N.O.X. Mnogo više od ravnoteže ili suprotna L.V.X., formula N.O.X. je formula Majke, dok je L.V.X. bila formula Sina. Prva je nekada otvarala Riznicu Abiegnusa; druga otvara Kapije Grada Piramida. Primetite korišćenje prošlog vremena u prvom slučaju, jer L.V.X. više ne otvara Riznicu Planine Adepata; ona sada otvara Četiri Kapije Palate u podnožju te Planine. Nije to više reč Sina Tifareta, nego Kćeri Malkut koja je na granici sa Ljušturama. Formula I.N.R.I. nema veze sa ovom formulom L.V.X. i prevašodno je korisna onima koji još uvek nisu prihvatili Zakon Teleme.“ Danijel Gunter, Inicijacija u Eon Deteta, Alef, Beograd, 2015, str. 30-31.
znaci LVX i NOX