12. 5. 2019.

Magijski znaci



U ovom poglavlju osvrnuo bih se na simbolizam magijskih znakova koji se koriste u ritualima i ceremonijama karakterističnim za Hermetički Red Zlatna zora, ali koje možemo naći u rozenkrojcerskoj i masonskoj praksi. Da bismo otvorili temu magijskih znakova, koristilo bi da prethodno obratimo pažnju na staro učenje o sedam delova ili nivoa duše koje ima svoje verzije u Egiptu, Indiji i na drugim mestima. Tih sedam nivoa duše možemo podeliti tako da se četiri odnose na elemente: Zemlju, Vazduh, Vodu i Vatru, peti nivo je povezan sa biljnim, šesti sa životinjskim svetom, dok sedmi nivo odgovara svetu duha, odnosno svetu čoveka. Svaki od ovih oblika može biti predstavljen sa po jednim božanstvom (ili imenom Boga, ukoliko stvari posmatramo monoteistički) ili više njih. Svakom božanstvu, odnosno imenu Boga, odgovara po jedan osoben stav tela, odnosno poza, što je u sistemu Zlatne zore predstavljeno položajima tela koji odlikuju hijerarhijske stepenove, čime se ukazuje na nivo postignuća člana Reda. Zapravo, ovi položaji tela teško da imaju ikakve direktne veze sa egipatskim bogovima kojima su navodno nadahnute, ali sa stajališta magijskih analogija tzv zapadnog hermetizma, oni igraju tu ulogu. Imajmo na umu da se mnjenje okultista ne poklapa sa zaključcima i saznanjima zvanične egiptologije, što ne odriče vrednost okultnih praksi utemeljenih na egiptozofskim, da se tako izrazim, idejama. Ovo bi trebalo shvatiti u smislu da to što oni rade nije izvorno egipatsko, već su egipatski samo uzori za ono što je izvedeno kasnije.

U magiji je pokret i stav tela stariji i nosi veću moć od glasovne artikulacije i govornih formula, a ovih od pisanih reči, nacrtanih znakova ili simbola. Zato bi pokrete i stavove tela koji se koriste u ritualnim radovima valjalo temeljnije proučiti. U okultnoj praksi stavovi tela koje opisujem u ovom poglavlju imaju ulogu opštenja sa činiocima iz drugih nivoa postojanja, ali i više od toga. Cilj njihovog izvođenja je poticanje određene energije izvođača poistovećivanjem sa arhetipskim sadržajem kojim su ti stavovi nadahnuti. Taj deo je nekako zanemaren od strane okultista budući da se ovi stavovi više koriste kao znaci nego kao asane. U kontekstu magijskog rada koji odgovara duhu ove knjige magijske poze istovremeno su i znaci i asane, ali i više toga – one su arkane, svojevrsni telesni tarot.

Hermetički Red Zlatne zore sastojao se od Spoljašnjeg Reda (Outer Order), koji čine stepenovi Neofit, Zelator, Theoricus, Practicus i Philosophus. Ovaj Red odgovara donjim sefirotima dijagrama Drveta života, i formira temelj magijsko-kabalističkog obrazovanja. 

0=0 Neophyte - Neofit je uvodni prag, kroz koji kandidat ulazi u simbolički temelj Hrama. Podrazumeva rođenje u duhovni rad; oslobađanje od haotičnog profanog stanja. Cilj ovog stepena jeste, grubo rečeno, jeste disciplinovanje pažnje, osnovno razumevanje kabalističkog Drveta Života, elemenata i ritualne simbolike. Znaci koji prethode elementarnim znacima, i koji predstavljaju stpeen Neofita, jesu znak Ulazećeg (bog Horus) i znak Tišine (Horus dete). To su iskušenički znaci. Znakom Ulazećeg projektujemo svetlost, a znakom Tišine svetlost utihnjuje na našim usnama. Znak Ulazećeg je poza napada, projekcije, ispoljavanja sile, dok je znak Tišine poza zaštite i povlačenja sile.


 
Horus koji ulazi / Ulazeći

 
Horus dete / znak Tišine (Harpokrat)

Znaci Ulazećeg i Tišine nisu vezani za određenu sefirotsku emanaciju, već za prelazak iz svetovnog u sakralni prostor. U kasnijoj interpretaciji oni deluju kao binarna formula: Ulazeći Horus jeste projekcija volje i svetlosti u prostor, aktivno isijavanje, i odnosi se na početak operacije, otvaranje struje, kidanje psihičkog otpora. Nasuprot njemu, Znak Tišine označava povlačenje, konsolidaciju, hermetičko zatvaranje vrata koja je Ulazeći otvorio, zadržavanje sile, smirivanje projekcije, zaštita.

1=10 Zelator povezan je sa elementom Zemlje i predstavljen egipatskim bogom Setom odgovara desetoj sefiri Drveta života, Malkut (Kraljevstvo). Ovaj stepen označava stabilizaciju, ukorenjivanje i razvoj sposobnosti da se magijski rad utemelji. Aktivacija nižeg centra. Zelatoru je potrebna snaga. Predočena poza oponaša borbu boga Seta. Desnom rukom grabimo svetlost visoko iznad glave, sprovodeći je levom u zemlju, čime stičemo autoritet nad onim dole i legitimišemo se pred onim iznad.
 
Set koji se bori 

2=9 Theoricus - Teorikus, povezan je sa elementom Vazduha i predstavljen egipatskim bogom Šu odgovara devetoj sefiri Drveta života, Jesod (Temelj). U ovoj pozi oponašamo boga Šua koji pridržava nebo, što predstavlja i analogiju sa titanom Atlasom. Obema rukama držimo veliku loptu svetlosti iznad glave. Stepen Teorikus podrazumeva ostvarenje kontrole nad misaonim tokovima, rad sa simbolima, početno razumevanje astroloških i kabalističkih atribucija.

 
Šu podupire nebo

3=8 Practicus - Praktikus stepen fokusiran je na intelektualnu analizu i precizno raspoređivanje znanja. Stepen je povezan sa elementom Vode i predstavljen egipatskom boginjom Auramot odgovara osmoj sefiri Drveta života, Hod (Sjaj). Svetlost smo prikupili u oblasti solarnog pleksusa i usmerili ka dole. 

Auramot

4=7 Philosophus - Filozofus je povezan sa elementom Vatre i predstavljen egipatskom boginjom Tum-eš-Neit odgovara sedmoj sefiri Drveta života, Necah (Pobeda). Svetlost smo usredsredili u oblasti trećeg oka i usmerili ka gore. Ovaj stepen odnosi se na kontrolu strasti, razvijanje moralne i voljne stabilnosti potrebne za prelazak ka unutrašnjem redu.
 
Tum-eš-Neit

Portal Grade - Portalni stepen predstavlja razmeđe između Spoljašnjeg i Unutrašnjeg Reda. Ima značenje liminalnog praga, odnosno prelaska iz strukture elemenata u domen duha, što podrazumeva integraciju četiri elementa u stanje mikrokosmičkog ekvilibrijuma. Njegova funkcija je da pripremi kandidata za rad u Unutrašnji Red Ruže i Krsta. Portal nema numeričku oznaku ali stoji između 4=7 i 5=6. Prelaz iz elementarnog u viši svet duha predstavljen je znakovima vela Paroketa, koji se otvara i zatvara, u zavisnosti od namere operatora. Svetlost razvlačimo i skupljamo. Solve et coagula. Prilikom otvaranja vela iskoračujemo levom nogom, a kada zatvaramo onda tu nogu povlačimo.
 
Otvaranje i zatvaranje vela Paroketa
 
Inner Order - Unutrašnji Red: Ruža i Krst (R.R. et A.C.). Na ovom nivou počinju faktički hermetičko-alhemijski i teurgijski radovi. Stepeni su zasnovani na unutrašnjoj transformaciji, a ne na učenju.

5=6 Adeptus Minor - Mali Adept. Ovaj stepen označava inicijacijsku smrt i ponovno rođenje; simbolično pronalaženje svetlosti iznutra. Takođe, u kasnijoj telemitskoj interpretaciji, na ovom nivou podrazumeva se Znanje i Razgovor sa Svetim Anđelom Čuvarom (Knowledge and Conversation of the Holy Guardian Angel). Znaci ovog stepena tiču se šeste sefire Drveta života - Tifaret (Lepota), i zovu se LVX znaci (znaci svetlosti). Formula LVX predstavlja unutrašnju dramu Tifareta, odnosno solarne smrti, raspadanja i uskrsnuća božanske svesti. Prvi znak je Ubijeni Oziris (raspeti Hrist) i odnosi se na nivo ljudskog bića i element Duha. To je znak Tau, obeležje krsta, ritualna potvrda muškosti, simboličko samostvaranje kao muškarca, poistovećenje sa krstom, ritualna smrt u kojoj umire dečak a rađa se muškarac, izraz delovanja solarne prirode. Svetlost izdužujemo u obliku krsta i rastemo u beskraj. Proces započinje potpunim razaranjem oblika. To je trenutak kada se solarni princip (Tifaret) razdvaja od svoje manifestacije i prolazi kroz tamu. Ego svesno ulazi u „podzemni hram“ gde više ne vlada svetlost razuma nego tiha struktura misterije. Ovo je pad svetlosti sa Sunca u domen smrti, prva faza Velike Misterije.

 
Ubijeni Oziris

Drugi znak je u obliku svastike, odnosi se na nivo biljnog sveta i nazvan je Ožalošćena Izida (koja tuguje za ubijenim Ozirisom). Svetlost obrćemo od gore ka dole i ponovo nazad. Njome obuhvatamo ono gore i ono dole. Ovaj stav predstavlja fazu sabiranja i omekšavanja. Lunarni, materinski princip čuva i oplakuje rasuto telo božanske svetlosti. Mag u sebi prepoznaje tugu, melanholiju i tišinu koje prethode ponovnom rođenju. Sve sile koje ga podržavaju povlače se u receptivan oblik, a „majčinski aspekt“ unutar duše sakuplja fragmente razbijene solarne svesti. Ovo je unutrašnja noć, pasivna i kontemplativna, ali nužna da bi se omogućio preobražaj.
 
Ožalošćena Izida 
 
Treći znak je u obliku trozubca, odnosi se na nivo životinjskog sveta i nazvan je Tifon / Apofis. Ovo možemo razumeti i kao znak radosti, ekstatičnosti i nadahnuća a ne nužno kao nešto mračno i rušilačko. Vaspostavljanje svetlosnog svoda iznad glave. U klasičnom smislu figura Apofis razara ono što je od starog oblika još preostalo. Mag doživljava unutrašnji udar koji ruši poslednje prepreke između ličnog i božanskog centra. Sve što je suvišno, lažno ili neopravdano biva „spaljeno“. Ovo je faza prelaska preko malog Bezdana unutar same strukture Tifareta.
 
Tifon / Apofis
 
Četvrti znak se odnosi na nivo ljudskog bića i nazvan je Vaskrsli Oziris. To je dečak koji je prošao ritual puberteta i postao muškarac. Potvrda muškosti, uzdizanje patrijarhata i prepoznavanje linije nasleđivanja po Ocu, zaokruživanje solarne sile. Ecce Homo! Svetlost usredsređujemo u grudni koš obrazujući neku vrstu oklopa u obliku heksagrama. Takođe, ovo je znak savijanja krsta u kocku. Projekcija kocke. Četvrta faza formule LVX je sinteza. Uskrsnuli Osiris predstavlja unutrašnju svetlost, koncentrisanu u solarnoj tački. Ponovo se uspostavlja ravnoteža, a Tifaret manifestuje svoj pravi oblik: harmoničnu, zrakastu svest.
 
Vaskrsli Oziris

Svaki od četiri LVX znaka ima izvesnu podudarnost sa četiri znaka elemenata. Znak boga Seta koji se bori podudaran je znaku Vaskrslog Ozirisa; znak boga Šu koji pridržava nebo podudaran je znaku Tifona; znak boginje Auramot podudaran je znaku Ožalošćene Izide; znak boginje Tum-eš-Neit podudaran je znaku Ubijenog Ozirisa. To su simboli sila raznih nivoa ljudske duše i spoljnih sila koje odgovaraju svakom nivou. U duhu masonerije LVX znaci nose naziv ugao i kompas te na neki način lociraju posvećenika u poretku univerzuma. Umesto da predstavljaju arhitekturu univerzuma kao spoljašnji fenomen u odnosu na osobu koja operiše, što je slučaj u masoneriji, u doktrini Zlatne zore ovi znaci predstavljaju izraz volje osobe koja se nalazi u centru operacije. Dakle, oni su internalizovani. U masoneriji Bog, odnosno Veliki Arhitekta je izvan čoveka, u Zlatnoj zori, ako njenu doktrinu ispravno razumem, Bog je deo svesti čoveka, deo mikrokosmosa. U praktičnom smislu, ako mason koristi ove znake, onda on „maše“ nekom izvan sebe, dok posvećenik Hermetičkog Reda „maše“ nečem što i nije baš izvan njega. To je izraz shvatanja da duša stiče iskustvo kroz oblik čoveka.
         
Osim znakova elemenata, znaka otvaranja / zatvaranja vela Paroketa i LVX znakova, imamo i pet NOX znakova. NOX znaci predstavljaju komplementarne aspekte nivoa duše čije su atribucije znaci elemenata i otvaranja / zatvaranja vela. Time se jasno ocrtava doktrina o 14 podnivoa (14 Raovih ka) i 7 glavnih nivoa duše (7 Raovih ba). To znači da svi navedeni znaci, izuzev znakova Tišine i Ulazećeg, predstavljaju 14 podnivoa duše, dok ova pomenuta dva oličavaju celovitost bića u dvostrukom ključu. Dakle, ukupno šesnaest.[1]

6=5 Adeptus Major - Veliki Adept, ima značenje ovladavanje snagama discipline i stabilizacija unutrašnjeg autoriteta. Nivo duše povezan sa elementom Vatre iznad Tifareta i predstavljen egipatskim bogom Horusom odgovara petoj sefiri Drveta života Geburah (Strogost / Snaga). U drugoj verziji ovaj znak se izvodi sa podignutom desnom rukom pod uglom od 45 stepeni i stisnutom pesnicom leve ruke na grudima te predstavlja ratnički, Horusov gest (busanje u grudi), a u vulgarnom obliku to je izraz vojničke ili sudske zakletve. To je znak Puer, Kem, Horus i Mentu. Na donjem prikazu desna ruka se nalazi u visini tačke ći (ili ki) i palac je ispružen imitirajući falus u erekciji. Takođe, Puer je prvi u nizu NOX znakova. 
 
Puer

7=4 Adeptus Exemptus - Oslobođeni Adept. Ima značenje razumevanje božanskog reda, strukture zakona i kosmičke harmonije. Nakon ovog stepena, kandidat se sprema za prelazak preko Bezdana (lažna sefira Da'at) ka vrhovnoj trijadi Drveta. Nivo duše povezan sa elementom Vode iznad Tifareta i predstavljen egipatskim bogom Amonom odgovara četvrtoj sefiri Drveta života Hesed (Milost). U drugoj verziji, a koja je svakom detetu poznata, ovaj znak nije ništa drugo do poza ruganja, s tim što su palci postavljeni na slepoočnice dok ostalim prstima mašemo i plazimo jezik. Ništa nije bliže ideji Pana od ovog. Znak Vir, Pater, Amon, Bakus, Pan. 
 
Pan

Prelaz preko Da'ata znači i suočavanje sa „Horusom bez-obličja“ (Horonzon). Ovaj deo nije javno razrađivan u originalnoj Zlatnoj zori, ako uopšte jeste, ali kasniji materijali (posebno A∴A∴ i telemitske škole) daju moguće putanje. Zlatna zora  nije operacionalizovala više stepenove u praktičnom smislu, već su ih predstavljali kao idealne, ne-inkarnirane ili „nevidljive“, a što se odnosi na vrh Reda, odnosno Treći Red. Ta vrhovna tri stepena su 8=3 Magister Templi (Binah), 9=2 Magus (Hokmah) i 10=1 Ipsissimus (Keter). Prelazak preko Bezdana na neki način je podudaran otvaranju / zatvaranju vela Paroketa i elementu Vazduha iznad Tifareta. Ta situacija odgovara stajanju na ivici ponora, a u drugom smislu predstavlja pozu odanosti (na primer dok svira himna mi držimo desnu ruku na srcu). Odgovarajući stav tela za ovaj segment jeste Izida kao Devica, Puella.
 

Izida kao Devica, Puella

Sledeći u nizu NOX znakova jeste boginja Izida kao Majka, a što može označavati i boginju Hator. Ovaj znak je izraz jarosti, radosti i trijumfa, karakteristična poza navijača koji ustaje i slavi pogodak na utakmici. U drugom smislu to je simbol predaje, (odnosi se i na kapitulaciju), a u mističnom na predaju najvišem. Tu vidimo sliku skoka preko ambisa. Vidimo izraz životne činjenice o životinjskoj majci sa mnogo dojki koja se otvorila kao izvor hrane za svoje mladunce. To je velika misterija totemizma, gde je majka izvor mleka, ali i izvor krvi, što je u duhu kulture poznavanja krvnog srodstva po majci, izraz matrijarhata i potonjeg bratstva nastalog na osnovu krvne linije majke, pa je otud ovaj znak Alister Kroli povezao sa Babalon. Mulier je u sistemu NOX znaka interno komplementaran znaku Puela, jer Mulier je žena koja (po)rađa dok je Puela - Devica.
 
Mulier

Nivo duše podudaran elementu Duha iznad Tifareta odgovara boginji Izidi kao dojilji. To je ostvarena Velika Majka, ona koja drži dete Horusa. U prenosnom značenju to dete je sam adept, budući da zagrljaj Velike Majke predstavlja potvrdu njegove pripadnosti Bratstvu u Gradu Piramida, jer to je bratstvo po majci. Velika Majka je njegov tron.
  
Izida drži dete Horusa

Vežbanje ovih položaja tela, uz dodatno angažovanje koncentracije i imaginacije, stvara usputne koristi i daje osećaj stabilnosti praktikantu. To je jedan od načina kanalisanja sopstvene energije i pomaže da se održi fokus magijske namere. Izvorno, ovi znaci se koriste prilikom izvedbe određenih magijskih praksi propisanih kurikulumom Zlatne zore (to su rituali pentagrama i heksagrama, a NOX znaci se koriste u ritualima koje je razvio Alister Kroli).


[1] Na ovom mestu istakao bih jedan značajan momenat koji je osvetlio Daniel Gunter, objašnjavajući doktrinu krolijevskog Eona Horusa izraženu kroz magijske formule. Ovo je važno kako bismo podvukli razliku u doktrinama i time razumeli smisao promene koja je u svet okultizma došla sa Alisterom Krolijem: „Kao što smo videli, jedna od glavnih karakteristika Eona Ozirisa bila je davanje prednosti simbolima svetlosti. Formula L.V.X. kroz koju su adepti izrazili svoje razumevanje činjenica prirode i sredstava za njihovo prevazilaženje, iako delotvorna, predstavlja nepotpunu percepciju univerzuma. Naša predstava o Vrhovnom Božanstvu kao solarnom više ne zahteva sukob svetlosti i tame kao osnovnu pretpostavku... U ovom Eonu, centralna formula nije L.V.X., već N.O.X. Mnogo više od ravnoteže ili suprotna L.V.X., formula N.O.X. je formula Majke, dok je L.V.X. bila formula Sina. Prva je nekada otvarala Riznicu Abiegnusa; druga otvara Kapije Grada Piramida. Primetite korišćenje prošlog vremena u prvom slučaju, jer L.V.X. više ne otvara Riznicu Planine Adepata; ona sada otvara Četiri Kapije Palate u podnožju te Planine. Nije to više reč Sina Tifareta, nego Kćeri Malkut koja je na granici sa Ljušturama. Formula I.N.R.I. nema veze sa ovom formulom L.V.X. i prevašodno je korisna onima koji još uvek nisu prihvatili Zakon Teleme.“ Danijel Gunter, Inicijacija u Eon Deteta, Alef, Beograd, 2015, str. 30-31.
znaci LVX i NOX