NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Jedna od suštinskih pretpostavki mesijanske revolucije jeste
mistični osećaj novog modaliteta vremena, bilo da je reč o novom početku ili o
poslednjim vremenima. Revolucionarno i mesijansko pokoljenje sebe stavlja u
položaj Božje ruke ili instrumenta duha vremena, čime se zaogrće mističnim
velom višeg znanja i misionarskog poslanja. Tako mesijanski revolucionari sebe
stavljaju u samo središte istorijskog procesa, bivajući akteri ne samo
istorijske, nego i kosmičke drame. Otud je sasvim prirodno da od njih počinje
„novo doba“. Mesijanski revolucionari, pošto se nalaze na samim izvorima tog
volšebnog novog vremena, imaju privilegiju trasiranja daljih tokova istorijskog
procesa. Istovremeno, oni negiraju legitimitet i pretpostavke prethodnog
idejno-ideološkog i religijsko-političkog sistema, njegovih vrednosti,
postignuća, normi itd. Niži nivoi mesijanskog posvećenja i entuzijazma
jednostavno nesvesno imitiraju ili odražavaju ovaj proces na karikaturalan
način, lišeni punog razumevanja, već samo sluteći nove modalitete istorijskog
procesa, uloge i položaja čoveka u njemu.
Onaj reakcionarni, istrošeni, tradicionalistički pogled na svet,
protiv kojeg je oštrica mesijanskog revolucionarnog mača usmerena (naročito u
poslednjih 500 godina), takođe vidi talas nadolazeće promene, ali je drugačije
vrednuje, u boljem slučaju, ne kao nešto posve novo, nego kao izraz davno
ustanovljenih principa smene modaliteta vremena. Hajde da malo zavirimo u
idealni tradicionalni status quo, jednom ustanovljen u dalekoj
prošlosti, čijom je pojavom ustrojen poredak čiji raspad te pokušaji obnove, predstavljaju
onu drugu stranu dvostrukog mehanizma točka istorije. Taj status najbolje
odražava tradicionalna predstava vladara, što je Julius Evola lepo opisao:
„Ako je kralj s božanskim pravom bio središte tradicionalne države, dva elementa – ritual i vernost (fides) – povezivala su pojedinačne delove i delovanje tog središta čineći da pojedinci učestvuju u transcendentnom uticaju kojeg je vršio poglavar.“ Julius Evola, Pobuna protiv modernog sveta, Gradac, Beograd-Čačak, 2010, str. 56.
Opisani kralj ima sakralni, pa i božanski status.
Na tom primeru prepoznajemo ulogu recimo egipatskog faraona, suverenog
cara-boga, nosioca i jedinstvene svetovne i duhovne vlasti. On je u samom
centru države i kulta te predstavlja otelotvorenje državnog (ali i kosmogonijskog)
principa, njegovo živo lice koje je ujedno i živo lice boga na zemlji. Kada
uporedimo današnje demokratske države sa nekadašnjom sakralnom državom
cara-boga, vidimo suštinsku razliku u prirodi ljudskog organizovanja i izvora
legitimiteta. Tek u takvoj vizuri dekadencija sakralnog života čovečanstva biva
očigledna. Bog-car svoj legitimitet crpi iz božanskog prava, sa nebesa,
posredstvom svete krvne loze preko koje se bogovi rađaju na Zemlji, a
demokratske „vlasti“ iz medijske manipulacije novčano-tržišne volje masa
beslovesnog naroda i političko-finansijskih kartela. To su ishodišta
revolucionarnih istorijskih procesa.
Jevrejski narod je, po bibliji, otkupljen iz egipatskog ropstva i
okupljen pod mesijanskim vođstvom iskupitelja i proroka Mojsija, koji je imao
dvostruku ulogu, političku i versku. Međutim, za razliku od faraona, Mojsije
nije bio božanstvo (u percepciji svojih sledbenika i u samopercepciji), nego je
pre svega bio sluga Božji, tj glasnogovornik više sile, prorok. Svoj
legitimitet je crpeo iz sile, reči i prisustva samog Boga. To je suštinska
razlika i revolucionarni involutivni iskorak u odnosu na egipatsku državno-versku
ideologiju. Naravno, mojsijevska namera i motivacija je bila pravedna, težeći
oslobađanju i afirmaciji naroda sa posebnom transistorijskom misijom, ali je
istovremeno stvorila pretpostavke za kasniji sunovrat izraelitske ideje i sve
tragedije koje će iz toga proisteći, a koja je potom morala iznaći nekakvo
evolutivno rešenje u obliku proročanstava o dolasku Mesije. Sledbenicima
boga-cara faraona nije bio potreban nikakav Mesija. Njihov je Mesija bio
Oziris, onaj koji spašava od tzv druge smrti, ali je svakako taj Oziris, između
ostalog bio prisutan i u faraonovoj ličnosti. Naravno, ima tu varijacija, ali
ne bih da se sada udaljavam od ove niti.
Jevrejstvo je imalo svoje slavne vladare, Davida i Solomona, ali
oni nisu imali status kakav su uživali paganski bogovi-carevi. Čitava jevrejska
istorija jeste jedan tragičan i traumatičan niz događaja koji je oblikovao
specifičan duh centralnog naroda biblije – knjige koja predstavlja glavni motiv
zapadne civilizacije – a koja je, procesom kolonijalizma i globalizacije,
univerzalizovala samu sebe. Zato je biblijska tradicija bitna i zato je
jevrejski duhovni uticaj od izuzetnog značaja čak i za temu o kojoj
raspravljamo. Zajedno sa globalizovanom zapadnom civilizacijom, kao njen
integralni deo, jevrejstvo deli sudbinu evropskog mesijanskog prometejstva.
Često puta ono je prejudiciralo trendove opštih tokova zapadnjaštva, pre svega
iz životne potrebe unutrašnjeg života jevrejske duše. A jevrejska duša je, ne
zaboravimo biblijsku genealogiju jevrejstva, mesijanska duša, istorijska duša.
Ruski filozof Nikolaj Berđajev je za jevrejstvo, u knjizi „Smisao
istorije“, rekao da mu pripada izuzetna uloga u rađanju istorijske svesti. Po
njemu, jevrejstvo ima centralni značaj u istoriji jer se sudbina tog naroda ne
može objasniti procesima prilagođavanja. Po Berđajevu, upravo je jevrejstvo u
istoriju uvelo religijsko, odnosno istoriji dalo religioznu osnovu, jer se
osnova istorijskog nalazi u ovom ili onom obliku religiozne svesti. Po
Berđajevu, jevrejska istorija predstavlja otkrivenje Boga u istorijskoj sudbini
naroda, dok su paganske religije otkrivenje Boga u prirodi. Berđajev naglašava
da je jevrejska ideja prožeta mesijanskom idejom koja čini njeno središte te
uslovljava istorijski dramatizam ovoga naroda. Jevrejska mesijanska ideja
upućuje zahtev spram budućnosti da donese opštu razrešujuću istinu i pravičnost
na zemlji. Iz tog mesijanskog očekivanja crpi se snaga jevrejske svetske i
istorijske misije.
Mesijanski jevrejski duh, preko hrišćanstva, obuzeo je dušu
evropskih naroda, koji su stvorili moderni svet. Deo te mesijanske jevrejske
misije, mesijanske harizme i samoposmatranja, na sebe su preuzeli pojedini
evropski narodi, a u naše vreme nova američka nacija. Derivacije tog
mesijanstva jesu ideologije, pre svega komunizam / socijalizam, ali i
ideologija tržišta, u kojoj se prepoznaje duh mesijanskog monoteizma. Taj
monoteizam teži postizanju zemaljske pravde i blagostanja kao nagradu za
pobožnost, budući da, kako Berđajev kaže, čovekova sudbina kao i sudbina naroda
nisu postavljene u perspektivu večnog vremena već samo u perspektivu
istorijskog zemaljskog života, jer su u taj istorijski život Jevreji uneli
religiozni smisao. Vezivanje monoteističke ideje sa nacionalnom sudbinom
izgradilo je specifičnost religiozne sudbine jevrejstva.
Jevrejski narod se sa svojim Bogom susretao u istorijskom procesu,
s obzirom da je taj Bog sa svojim narodom imao posebne planove, pa se u tom
smislu svaki pojedinačni kontakt nekog Jevrejina sa Bogom nalazi u sklopu Božje
promisli koja obuhvata čitav taj narod. U tom smislu ne objavljuje se Bog samo
jednom čoveku radi tog čoveka samog, nego radi čitavog jevrejskog naroda, a
posredstvom tog naroda, radi celokupnog čovečanstva. Zato Berđajev izvodi
zaključak da je jevrejstvo po svojoj duhovnoj prirodi kolektivističko. Otud su
individualističke doktrine, u suštini, protivne starozavetnom jevrejskom duhu,
a oni Jevreji koji su istupali sa takvih stajališta su shodno tom viđenju
otpadnici. Zato jevrejski Mesija mora predvoditi i osloboditi čitav jevrejski
narod a jevrejski narod sve ostale narode. Dobar primer mesijanskog delovanja
jeste upravo ono koje je izveo Mojsije. Dakle, Mesija mora biti neko poput
Mojsija čija bi pojavnost bila usklađena sa modalitetima vremena u kojem se
pojavljuje. Jevrejstvo će se vratiti iz progonstva i obnoviti tek kad se nađe
na rubu provalije, a sa njime i čitavo čovečanstvo. U tom slučaju bi puna
mesijanska intervencija imala smisla.
Jakov Frank, sledbenik i po sopstvenoj tvrdnji, reinkarnacija
Šabataja Cvija, u očima svojih sledbenika predstavljao je ovaploćenje samog
Boga, a ne tek proroka. Frank je, poput Šabataja, na neki uvrnut način, bio
Jahveov avatar. Dakle, Bog lično. Tako je i njegova ćerka Eva Frank, koja ga je
nasledila na mestu vođe kulta-pokreta, bila Boginja. U skladu sa glavnim tokom
šabatajstva, i učenje Jakova Franka bilo je koncipirano na izvrtanju osnovne
struje judaizma. To je put namernog i svesnog silaska u pakao radi pročišćenja,
što ukazuje na određene satanske karakteristike njegovog kulta, koji
istovremeno pokušava da oživi kraljevsku formulu. Frankizam, kao radikalnija
struja šabatajstva, dala je značajan doprinos uobličavanju vodećih svetskih
ideoloških, ezoterijskih, političkih i društvenih tokova. Lurijanska kabala je
razvila shvatanje o realnom postojanju zla čiji su nosioci entiteti klipota, a
čije se poreklo nalazi još u samom činu božanskog stvaranja. Frank je zapravo
naučavao doktrinu o svetosti greha i propovedao praktikovanje opakih stvari sa
verskim žarom u cilju preobražaja tog istog zla. Protiv zla se borimo zlom.
Svako ko svesno i namerno greši i čini zlo u očima Boga je dobar i čestit. Otud
je potrebno grešiti da bi se zlo savladalo iznutra.
Ovi koncepti se, po Geršomu Šolemu, temeljno suprotstavljaju svemu
što je vekovima činilo suštinu judaističkog moralnog učenja i spekulacije.
Šolem šabatajski fenomen ocenjuje kao anarhističku pobunu unutar sveta zakona.
On pominje radikalne tajne krugove čiju praksu čine obredi i aktovi koji svesno
ciljaju na moralnu degradaciju ljudske ličnosti. Logika takve prakse leži u
tome da onaj ko je tonuo u najveće dubine, ima više izgleda da vidi svetlost.
Ovim se na neki način unapred abolira svaki član kulta za svaki greh,
nepočinstvo ili zločin koji počini, što podseća na doktrinu izuzetnosti
anglosaksonskog puritanizma, prosvetiteljskog i iluminatskog mesijanizma. Oni
su izuzeti od zakona vremena protiv kojeg ustaju. Mesijanski revolucionari
stoga ne mogu grešiti, oni su nepogrešivi šta god činili.
Izabranici se razlikuju od gomile a njihovi postupci, njihova
izuzetnost ne podleže vulgarnom sudu svetine koja to ne razume čak i ako se
postupci zlikovaca direktno tiču njih. Recimo žrtva ne vidi viši smisao i veće
dobro u postupcima svog dželata i mučitelja zato što ne pripada odabranima, pa
otud i nije kadra da pojmi šta joj se i zašto dešava. To je takođe refleksija
doktrine o izuzetnosti i izuzetosti ljudskog bića iznad prirode. Biti izuzet od
prirode ne znači biti natprirodan, tj svet, poseban, misionar, nego češće puta
znači biti neprirodan, protivprirodan, izopačen i zao. Čitavi slojevi civilizacijskog mentaliteta
obitavaju u tom karmičko-mentalnom miljeu. Zato još uvek boravimo u vremenu
tame. Sve je to izraz neviđene infantilne arogancije svakog prosvetiteljstva i
izuzetnosti. To bi bila krajnja posledica šabatajskog frankizma, a što se vidi
i kod mnogih drugih mesijanskih i revolucionarnih pokreta, pa i u ponašanjima
mnogih država, imperija, organizacija. Uporedimo ponašanje reformatora,
revolucionara, nacionalista, nacista, komunista, imperijalista kapitalizma,
klerikalista, misionara itd. Sva njihova zlodela i nemoral opravdani su višim
ciljevima koje građani, narod i sledbenici, dakle, neposvećena i neprosvećena
svetina, ne razume. Navodno, njihova unutrašnja istina je oslobađajuća. Otud
nije neophodno, čak je i štetno da se preklapa ono što ispovedamo sa onim čega
se u tajnosti istinski pridržavamo. Šolem navodi bogohulni blagoslov radikala
koji kažu: „Neka ti je slava, o Gospode, Tebi koji dopuštaš zabranjeno!“ Šolem
pomenuti frankistički stav obrazlaže time da su se oni navodno podvrgli novom
duhovnom zakonu pa otud predstavljaju novi oblik stvarnosti. Praktično, nalaze
se sa one strane dobra i zla. Njihov cilj nije bio da poreknu autoritet Tore,
nego da Toru višeg sveta, (koju oni navodno poznaju), kao jedinu relevantnu –
suprotstave Tori ovog sveta, vulgarnoj Tori koju svaki rabin čita. Pogledajmo
šta dalje piše Šolem:
„Za anarhističko versko osećanje tih novih Jevreja nijedna od tri velike institucionalne religije više nema apsolutnu vrednost. Revoluciju u jevrejskoj svesti postepeno su širile grupe koje su, poput većine šabatajskih Jevreja u Nemačkoj i zemljama Habzburške monarhije, ostale unutar zidova geta, ljudi koji su i dalje ispovedali rabinski judaizam, a potajno verovali da su ga prerasli. Kada su s izbijanjem Francuske revolucije njihove ideje ponovo dobile politički aspekt, oni su bez velikih promena postali apostoli neobuzdane političke apokalipse. Žudnja za revolucionisanjem svega što postoji nije više morala da se izražava kroz beznadne teorije, poput one o svetosti greha, već je uzela krajnji praktični vid i ispoljila se kao zadatak da se novom dobu prokrči put.“ Geršom Šolem, „Glavni tokovi jevrejskog misticizma, Branko Kukić i Medijska knjižara Krug, Čačak-Beograd, 2006, str. 289.
Jedan od načina ostvarenja eshatoloških jevrejskih ciljeva, u
tumačenju Jakova Franka, jeste prelazak u katoličanstvo, što predstavlja korak
ka pokoravanju sveta, radi njegovog ispravljanja. Zadatak frankističkih
preobraćenika jeste infiltracija u najmoćniju svetsku instituciju – Katoličku
crkvu, u čijem je kultu Bogorodice Frank video duhovnu paralelu sa Šehinom koja
je objekat njegovog obožavanja na jedan poseban način. Taj prelazak sasvim je u
skladu sa prelaskom Šabataja Cvija vek ranije u islam. Infiltracijom u dve
važne svetske religije, šabatajstvo dobija mogućnost da iznutra utiče na njihov
dalji razvoj. O dometima tog uticaja teško je pouzdano govoriti, ali – ako
ništa više – onda je barem jedno Frankovo proročanstvo bilo istinito: ono o
istrebljenju evropskih Jevreja, što je on tumačio kao deo neizbežnog
apokaliptičkog scenarija u bliskoj budućnosti. Danas, na početku XXI veka,
nakon Holokausta, progona i masovnog iseljavanja, broj Jevreja u Evropi, kao i
njihov udeo u opštoj evropskoj populaciji je zanemarljiv. U tom smislu
Holokaust je još strašnija i obuhvatnija repriza španskog izgona Jevreja iz
1492. godine. Metafizičke i eshatološke posledice uništenja i izgona evropskih
Jevreja, kao naroda specifične istorijske težine i mistično-magijske moći, tek
treba sagledati u kabalističkim ključevima.
Pomenuti događaji su uvertira u nove istorijske modalitete.
Holokaustom je završen modalitet ustanovljen 1492, pa je otud ispravno zapitati
se kakav je to tačno modalitet na jednom višem nivou uspostavljen Holokaustom
te kada će se, kako i čime završiti? To novo doba zapravo je izraz dubokih
očekivanja tzv poslednjih vremena. Ono je znak da su poslednja vremena raspleta
istorijske drame blizu. A zapravo, kako to uče stare ezoterijske doktrine, koje
u naše vreme dobijaju nove izraze, dešava se smena eona. Šolem kaže da u
kabalističkim dokumentima često stoji da će suštinske Božje tajne neposredno
pred dolazak poslednjih vremena otkriti svoj pravi smisao. Smutna vremena, evo,
traju već pet stotina godina, a kako Kroli nagoveštava, trajaće još narednih
pet stotina. Mi smo tek na polovini milenijuma tame, samo je pitanje jesu li
užasi već doživeli svoju kulminaciju ili ona tek dolazi? Ipak, po Juliusu Evoli
dolazi doba u kome sile mraka neće delovati zakulisno, nego će se sjediniti sa
svetom ljudi, našavši odgovarajuće ovaploćenje u onima u kojima se demonizam
spaja sa najlucidnijim intelektom, metodom i egzaktnom moći vladavine. Taj
fenomen je, po Evoli, jedna od najistaknutijih karakteristika završne tačke
svakog ciklusa.
Upravo je to razaranje, taj izlazak mračnih sila na scenu deo
formule obnove vremena o kojoj piše Mirča Elijade. Reč je o svojevrsnoj orgiji,
odnosno potpunom preokretu uobičajenog poretka. Revolucionarni antinomizam
uvodi inverziju uobičajenih obrazaca, stvarajući novi modalitet vremena,
odnosno novi tip svesti, jer je svest vezana za percepciju vremenskog toka.
Danas sveprisutni utisak ubrzanja vremena posledica je promena u svesti velikog
dela čovečanstva. Prelazak na taj novi modus podseća na ispraćaj stare i doček
nove godine, kada se dešava izvrtanje poretka, orgija, karneval, kada se briše
granica između svetova, kada se spaljuju lutke, isteriju zli duhovi i sve ono
što predstavlja minulu godinu. Sve to, kako kaže Elijade, ima za cilj da ukine
prošlost i da sve privremeno utihne u kosmičkoj noći u kojoj svi oblici gube
individualne obrise i međusobno se stapaju. U tom smutnom i haotičnom
međuperiodu revolucionarnog previranja, kako kaže Elijade, moguće je bez većih
poteškoća ostvariti coincidencia oppositorum na svim ravnim stvarnosti.
Orgijastički žar nosilaca revolucionarnih promena i današnjih emancipatora samo
je vulgarizovana varijanta religijske orgijastičnosti koja smera obnovu
prvobitnog haosa kroz poremećaj društvene hijerarhije i stapanje svih oblika u
veliko neizdiferencirano jedinstvo. Dolazi do velikog mešanja svih vidova
života, a o čemu svedoče i karnevalske maske mrtvih po tradicionalnim
svetkovinama, a u tarotu je ilustracija toga karta Sud. Ta arkana predstavlja
vreme kada na poziv anđeoskih truba ustaju mrtvi, čime se zatvara svetovno,
istorijsko vreme i dolazi nadistorijski eshatološki poredak.