Pustinjak
nosi broj 9, koji se po Elifasu Leviju, odnosi na posvećenike i proroke.
Pustinjak ima više imena: Rerum Edax, L’Eremite, Le Viellard, Capuchin, Le
Pretre, Il Gobbo, Il Vecchio itd. On je poput Lude, takođe lutalica. Seli
Nikols primećuje da odora marseljskog Pustinjaka predstavlja prototip Ludine
kape, što ih čini braćom po duhu. Međutim, kako ističe Nikols, Pustinjakov hod
se razlikuje od Ludinog. Pustinjak ne gleda preko svog ramena kao Luda već
pravo. On ne uzima u obzir ono što je prošlo, jer je usvojio i svario iskustva.
U svakom pogledu pred nama je mistik. Od strane mnogih autora doveden je u vezu sa vremenom, pa je otud jedan od njegovih naziva i Gutač
stvari. Pustinjak, budući starac, oslonjen na štap, te povezan sa vremenom,
ukazuje na saturnovsku prirodu. U nekim špilovima Pustinjak ne nosi svetiljku
nego peščanik, što je jasno ukazivanje na vreme kao saturnovsko svojstvo.
Kabalistički, ovu kartu povezujemo sa devetom sefirom Drveta života koja je
pripisana Mesecu, a ovaj predstavlja upravo merač vremena, s obzirom da je
lunarno merenje vremena starije od solarnog. Pitagorejci su broj 9 dovodili u vezu sa Prometejom čije se ime tumači kao onaj ko vidi
unapred. Ronald Deker poistovećuje Pustinjaka sa horoskoposom, tvorcem
časa, a što predstavlja tačan stepen ascendenta. Takođe, horoskopos
je izraz za drevnog sveštenika-astrologa. On posmatra tačno vreme te otud
Pustinjak u toj ulozi nosi peščanik. Deker pominje da se u numerologiji broj 9 ponekad naziva horizont, zato što predstavlja najveći jednocifreni
broj. Naposletku devetka, kao kvadrat
trojstva, predstavlja vrhunac svesnosti, dovršenje dela te, po Rečniku
simbola, predstavlja meru dozrevanja.
Marseljski špil
Takođe,
Pustinjak je povezan i sa tradicionalnom vrlinom razboritosti, a poznato je da
je ta vrlina često uparivana upravo sa Saturnom, te predstavljena ženskim likom
koji se ogleda u ogledalu. Ponekad je u drugoj ruci žena sa ogledalom držala
zmiju kao simbol mudrosti. Taj motiv prepoznajemo u karti Prudencija u
Mantenja tarokiju: ženska figura sa dva lica – ženskim koje se ogleda u
ogledalu i muškim koje se nalazi na potiljku. U donjem desnom uglu stoji maleni
krilati zmaj. Sličnog zmaja, ali u obliku Uroborosa, zatičemo na štapu koji
drži stari Saturn / Hronos, u Mantenja tarokiju prikazan kako proždire decu. U
mitovima zmaj je uvek taj koji čuva neku tajnu ili blago. To je Saturnovo
zlato. Zmaj koji ga čuva, kako kaže Fulkaneli, nikada ne spava, odnosno spava
otvorenih očiju, kako on tumači etimologiju te reči na grčkom. Kako
objašnjava Fulkaneli, simbolizam Pustinjaka povezan je sa vrlinom Razboritosti,
koja u interpretaciji vajara Mišela Kolomba iz XV / XVI veka ima dva lica okrenuta na suprotne strane glave figure. Jedno
je lice starca sa dugom bradom, a drugo lice mladića. Figura u desnoj ruci drži
ispupčeno ogledalo a u levoj šestar. Kraj nogu lika nalazi se zmija. Sve su to
simboli smotrenosti i mudrosti. Fulkaneli pominje da je pesnik Dante ukrasio
Razboritost sa tri oka. Fulkaneli objašnjava da se u tom ogledalu vidi svet
mudrosti u malom jer je Mišel Kolomb isklesao ogledalo sa ispupčenim sočivom
kojem je svojstveno da umanjuje oblike čuvajući njihove izvorne razmere. Reč je
zapravo o svetlosnom pentaklu koji u svom minijaturnom volumenu sadrži sve što
i univerzum. Po Fulkaneliju, fenjer i peščanik imaju međusobno komplementarna
značenja. On kaže da fenjer osvetljava jer nosi svetlo, a časovnik je davalac
svetlosti koja ne dolazi odjednom, nego postepeno, tokom godina rada i uz pomoć
vremena. Po Ciceronu, kardinalna vrlina razboritosti sadrži poznavanje šta je
dobro, šta loše, kao i ono što nije ni dobro ni loše. Razboritost u sebi
uključuje sećanje na prošlost, razumevanje sadašnjosti i moć predviđanja
budućnosti. Otud ovu vrlinu povezujemo sa proviđenjem.
Keri Jejl Viskonti Sforca tarot
U
Marseljskom špilu Pustinjak nosi svetiljku i štap, i kreće se s desna na levo,
nasuprot kretanja Lude. Dakle, Pustinjak se ovde kreće kontra vremenu. On
prkosi vremenu, baš poput onog iz Keri Jejl Viskonti Sforca i Pierpont Morgan
Bergamo špila, a koji umesto lampe nosi peščanik. U istom tom špilu Luda se
kreće u istom smeru kao i Pustinjak. U tarotu Šarla VI i Vivil špilu Pustinjak se kreće s leva na desno. Kod Šarla VI on drži visoko podignuti peščanik a pred njim se uzdiže krivudavi
i strmi planinski puteljak. U Marseljskom špilu, Pustinjakov plašt je plav a
unutrašnja odežda crvena, baš kao i njegova kapuljača. Zlatna zora ovu kartu
imenuje kao Magus Glasa Svetlosti, Prorok bogova. U tom smislu
Pustinjak, zajedno sa Hijerofantom i Opsenarem, predstavlja jednog od tri maga
iz Novog zaveta. Pol Kristijan suštinu karte Pustinjak opisuje kao prekrivenu
svetiljku čija tanana ali neugasla svetlost predstavlja luč uma koja
osvetljava prošlost, sadašnjost i budućnost. Upravo povodom Pustinjakove lampe,
Fulkaneli pominje čudesne plamene svetiljke, zvane večne ili neugasle,
kao jedno od zadivljujućih dostignuća hermetičke nauke. Za te svetiljke
on kaže da su napravljene od tečnog eliksira dovedenog u stanje
isijavanja i držanog u potpunom vakuumu. Taj detalj ukazuje na paralelu koju
povlačimo između Pustinjakove svetiljke, unutrašnjeg svetla adepta i
zapanjujuće dugotrajnog veštačkog svetla kao proizvoda rada posvećenika Velikog
dela. Pustinjak takođe predstavlja prikaz luciferskog načela jer je nosilac
tajnog plama, skrivene svetlosti. Ta svetlost istovremeno je i peščani sat koji
ukazuje na Pustinjakovo gospodarenje vremenom, čime u njegovoj pojavi
prepoznajemo alhemičara, odnosno Merkura. Njegov štap je zmija, a zmija, po
Fulkaneliju, označava izjedajuću i rastvaračku prirodu Merkura. On je sledbenik
prirode koja se ne vidi na karti ali je postulirana. To je posvećenik koji
prati tragove prirode i pažljivo posmatra njene procese. Kao posvećenik,
Pustinjak je i čuvar plama, inicijacijskih znakova i tajnih reči. Upravo su
tajne reči predstavljene svetiljkom ili peščanikom. To su reči bogova, moćne
formule, koje se predaju prilikom inicijacije. Kao nosilac malog sunca,
Pustinjak je takođe i nosilac, odnosno znalac božanskih imena.
špil Šarla Šestog
Starac sa
štapom i svetiljkom, često u pratnji psa, takođe podseća na čuvenog antičkog
filozofa Diogena. Robert Plejs primećuje da Pustinjak u Marseljskom špilu drži
svoj fenjer u visini očiju, što predstavlja simbolični gest potrage. Ovaj gest
je izveden upravo iz opisa samog Diogena. On je pripadao cinicima, odnosno
grani filozofije koja je učila da se prava vrednost može pronaći samo kroz
odbacivanje udobnosti i konvencija civilizacije. U tarotu d’Este, Diogen je
prikazan na karti Sunce. Ilustracija prikazuje poznatu anegdotu u kojoj je
Diogen, koji je živio u bačvi, zamolio Aleksandra Velikog da se makne sa otvora
njegovog doma i prestane zaklanjati sunce. Osim što je živeo u bačvi, za
Diogena se govorilo da obilazi grad danju noseći lampu visoko kao simbol
njegove potrage za čestitim čovekom.
Kod Krolija
njega prati troglavi pas Kerber, čuvar ulaza donjeg sveta. Psa je Kroli sklonio
sa karte Luda i dodelio Pustinjaku koji ga je, kao gospodar zveri, pripitomio.
To ima opravdanje u stihu Knjige zakona, „zar da Bog
živi u psu“? Otud psu nema mesta na karti koja pokazuje božanskog ludaka te je
njegovo mesto kod nogu psihopompa, koji je blizak poslovima Hada. A psihopomp je,
razume se, Merkur. Pse razuma je potrebno zauzdati i
uposliti da rade nešto korisno. Tako je Luda postao mudrac, dok je Pustinjak
njegovo ludilo (psa) primio na sebe i postao ključar / čuvar donjeg sveta i
zmijonosac. On u levoj ruci nosi svetiljku koja, po Kroliju, predstavlja pečat
velikog Kralja Vatre, malo sunce sa šesnaest zraka. Svaki od tih zraka
predstavlja po jednog duha moćne htonske solarne vatre čija je priroda izražena
u simbolizmu geomantijskih figura. U njegovoj desnoj ruci (ili ispred njega)
nalazi se zmijsko jaje, odnosno jaje obavijeno zmijom. Zato je Pustinjak
zmijonosac te ga možemo dovesti u vezu sa istoimenim sazvežđem (mada,
astrološki on pripada sazvežđu Device kao atribut hebrejskog slova jod
koje britanska škola okultizma dodeljuje ovoj karti). Za Devicu, Kroli kaže da predstavlja najniži, najprijemčiviji, najženstveniji
vid zemlje i obrazuje koru nad Hadom. U tom smislu pogledajte dobro Krolijevu
Princezu Diskova. Za pomenuto jaje obavijeno zmijom, Kroli kaže da
se graniči sa samim Univerzumom. Kod Krolija, Pustinjak kao da je pošao na
alhemijsko venčanje predstavljeno kartom Ljubavnici, noseći zmijsko jaje na
poklon, koje se na toj arkani takođe pojavljuje. Pošto u Marseljskom špilu
Pustinjak drži štap, otud je prisustvo zmije kod Krolija neka vrsta simboličke
zamene za štap, jer zmija jeste štap. Dakle, Kroli u levu Pustinjakovu ruku
stavlja pečat velikog Kralja Vatre umesto štapa, dok se štap transformiše u
zmiju koja obavija dragoceno filozofsko jaje. Na prirodu tog jajeta ukazuje
stih Knjige zakona: „zdrobio sam univerzum“. Kako je ova karta u znaku Device, Pustinjaka možemo sagledati i
kao figuru koja predstavlja koren svega.
Krolijev Tot tarot