Thursday, April 23, 2020

Izvori doktrina malih arkana

NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa


Tragajući za izvorima tarota primetio sam da mnogi autori poreklo malih arkana vezuju za tzv Mamelučki špil koji je došao u Evropu u XIV veku. Ronald Deker i Majkl Dumet su u knjizi A History of the Occult Tarot izneli stav da poreklo simbola malih arkana možemo pronaći u heraldici egipatskog Mamelučkog sultanata. Međutim, autor Pol Huson je otišao korak dalje sugerišući sufijsko i persijsko poreklo osnovnih simbola i strukture karata, koje, između ostalog, preslikavaju klasni poredak u drevnom Iranu. Pa ipak, kako se ne bi rasplinjavali u tumaranju po drevnoj prošlosti Bliskog i Srednjeg istoka, za svrhu ove knjige iskoristio bih Husonovu natuknicu lociranu u nama bliži prostor-vremenski okvir. On je u knjizi Mystical Origins of the Tarot pomenuo kapelu Svetog Đakoma u firentinskoj crkvi San Miniato al Monte, čiji je svod dekorisao firentinski umetnik XV veka Luka dela Robija. Na svodu su prikazane četiri kardinalne vrline u liku četiri anđela, od kojih svaki nosi po jedan predmet koji predstavlja njenu prirodu. Tako Razboritost nosi ogledalo i drži zmiju u ruci; Umerenost nosi pehar; Snaga ima štap, Pravda nosi mač. Hijerarhijski redosled kardinalnih vrlina koje je razmatrao Platon je upravo takav. Glavna vrlina je Razboritost bez koje je nemoguće razvijati druge vrline, pa sve do Pravde. Ova predstava je svakako indikativna za naše ciljeve te u njoj nedvosmisleno možemo prepoznati ono što nas zanima: Razboritost = Pustinjak = diskovi / dinari ili uglačani pladnjevi; Umerenost = Umerenost = pehari; Snaga (Hrabrost) = Snaga = štapovi; Pravda = Pravda = mačevi. Sada već možemo naslutiti da diskovi pričaju priču uspona i padova Razboritosti, pehari Umerenosti i tim redom, a ta priča je najočiglednija u Sola Buska tarotu koja ne sledi istočnjački impersonalni i geometrijski obrazac nalik na domine ili geomantijske figure.

Luka dela Robija: kardinalne vrline

U kabalističkoj teoriji tarota, koju slede moderne okultne škole, diskovi se nalaze na dnu četvorne hijerarhije jer predstavljaju materijalni svet asijaha, odnosno ambijent pomešanih i zgusnutih elemenata te je njihova ravan delovanja označena hebrejskim slovom he kao poslednjim slovom imena Tetragramatona (jod-he-vau-he). Mačevi su sledeći u toj hijerarhiji jer predstavljaju svet jeciraha, element vazduha te su označeni slovom vau. Iznad njih su pehari: ponovljeno slovo he, element vode, svet brijaha. Na vrhu su štapovi: slovo jod, vatra, acilut. Kako god se ravnali ne možemo poreći petoslojnu strukturu tarota koju čine četiri hijerarhije po 14 malih arkana koje predstavljaju po jednu kardinalnu vrlinu (ili kabalističku dimenziju), dok je peta hijerarhija sačinjena od velikih arkana. U kabalističkom smislu je jednostavno tumačiti značenje svake male karte. Na primer, Sedmica pehara je sefira Necah u brijahu, pa ćemo samo potražiti šta se krije na tom nivou u petodekadnoj kabalističkoj kosmološkoj šemi. Odmah otkrivamo da je u pitanju arhanđeo Hanijel. Međutim, šta onda s tim? Kako možemo znati šta tačno znači Hanijel i kakve uopšte veze ima sa predstavom sedam posuda? Mi to ne možemo znati dok ne prizovemo Hanijela i ne upitamo ga šta nas zanima. Ali, to nije jednostavno, pa se onda u tom slučaju oslanjamo na opšte predstave i natuknice o tome ko je i šta Hanijel. Suočivši se sa enigmom Hanijela i beskrajem njegove metafizike uočavamo da je praktičnije i razboritije slediti obrazac varijacija vrline te pronaći šta se dešava sa umerenošću kada je projektujemo u broj 7. Sola Buska karta Sedmica pehara prikazuje jednu skladnu strukturu pehara čvrsto posađenu na četvorougaono postolje. Lik koji dominira ovom kartom je nagi mladić u punoj snazi, pa ako je to Hanijel, onda mu moramo priznati da je lep što ovoj karti daje pozitivan ton. Imajući sve ovo u vidu sada možemo sačiniti detaljniju tabelu korespondencija četiri klase malih arkana: 

Tabela 9. Korespondencije četiri klasa malih arkana (sinteza Viskonti – Mantenja – Marcijano)

Pustinjak

Umerenost

Snaga

Pravda

Diskovi / dinari

Pehari

Štapovi

Mačevi

Razboritost

Umerenost

Snaga / hrabrost

Pravda

Bogatstva

Zadovoljstva

Devičanstva

Vrline

Zemlja

Voda

Vatra

Vazduh

Mars

Venera / Sunce

Mesec / Jupiter

Merkur / Saturn

Feniks

Golubica

Kornjača

Orao


Karte Mamelučkog špila

Okultisti su otišli korak dalje, jer kabalistička identifikacija karata očito nije dovoljna da posluži svrsi. Francuz Pol Kristijan povezao je 36 malih arkana (izuzev asova) sa 36 astroloških dekada. Slično tome Meters je sačinio jednu složenu astrološku šemu, po kojoj bi naša Sedmica pehara predstavljala Veneru u Škorpiji, što je protumačeno kao iluzorni uspeh. Svakoj od tih 36 malih arkana okultisti su dodelili po dva kabalistička anđeoska entiteta Šemhamforaša, od kojih je svaki zahvatao po 5 stepeni zodijačkog kruga (ili je jedan bio dnevni a drugi noćni). Šemhamforaš je podeljeno ime Boga, skriveno u biblijskoj Knjizi izlaska 14:19, 20, 21. Na hebrejskom se svaki od ova tri stiha sastoji od 72 slova (ukupno 216, što je solarni broj). Ako ta tri stiha ispišemo jedan iznad drugog, u prvom redu sa desna na levo, u drugom sa leva na desno i u trećem ponovo sa desna na levo, dobićemo 72 kolone od kojih svaka ima po tri slova. Ta tri slova čine jedno ime kojem dodajemo nastavak el (alef-lamed) i jah (jod-he) u zavisnosti od toga da li je reč o muškom ili ženskom entitetu. Svako ime ima svog anđela sa kojima se na poseban način, uz pomoć talismana, komunicira. Svaki od anđela ima neku svoju užu specijalnost i nadležnost. Takođe, kao pandan imenima Šemhamforaša postoji i sistem od 72 demona koje je, navodno, kralj Solomon prizvao i svezao. Okultno-kanalistička spekulacija otišla je i dalje povezavši dvorske karte sa nevidljivim stazama na kabalističkom dijagramu Drveta života. Te staze su nevidljive jer povezuju sefire koje raspored od 22 staze ne spaja. Tako čitav tarot sistem može biti umetnut u Drvo života. Tako je kabalizovan tarot, ali je i kabala tarotizovana. 

Tabela 10. Korespondencije četiri klasa malih arkana po Elifasu Leviju

Znak

Kerubimi

Zodijak

Element

Esencija

Slovo u IHVH

Štapovi

Lav

Lav

Vatra

Sumpor

Jod

Pehari

Čovek

Vodolija

Voda

Živa

He

Mačevi

Orao

Škorpija

Vazduh

Azot

Vav

Diskovi

Bik

Bik

Zemlja

So

He

Frensis A. Jejts u knjizi „Veština pamćenja“ pominje da je mnemotehnika filozofa Metrodora iz Skepse (145 p.n.e – 70 p.n.e) bilo zasnovana na zodijačkim znakovima. On je pamćenje doveo u vezu sa zvezdama. Metrodor je pronašao ili izumeo 360 različitih mesta unutar 12 zodijačkih znakova i 36 dekada. Tako je on mogao da se u imaginaciji kreće po nebeskoj sferi koja sadrži ukupno 408 likova i koristi ih za razne memorijske akrobacije. U Agripinoj Drugoj knjizi Okultne filozofije, 37. poglavlje posvećeno je opisu 36 slika koje simbolizuju prirodu i značenje astroloških dekada, a čije je poreklo navodno vavilonsko, posredovano preko Arapa. Predstavljene slike, svojim izrazom, poput tarot arkana, olakšavaju pamćenje i tumačenje astroloških zakonitosti pa u tom smislu predstavljaju pravi astrološki tarot, budući da su potpuno u funkciji astrologije i astromagije. Neću ovde predstavljati svaku od njih nego samo neke za koje sam uočio da imaju određenih sličnosti sa izgledom i tumačenjima tarot karata. Tako recimo opis druge dekade znaka Ovna predstavlja moćnu ženu odevenu u crveno (sa belom unutrašnjošću) koja se povezuje sa idejom dominacije i vlasti te nas ovde podseća na kartu Carica. U arapskom priručniku talismanske astromagije magije Pikatriks ta je žena odevena u zeleno. Odmah za njom sledi treća dekada Ovna oličena muškim likom u crvenoj odeždi. Na jednoj ruci ima zlatnu narukvicu a u drugoj drži štap i tumači se kao nemir, zbog nemogućnosti da ostvari svoje ambicije. Tu, dakle, prepoznajemo Cara u situaciji političke nemoći. U indijskoj verziji prve dekade Bika pojavljuje se, kao i kod Agripe, ratar, ali ovde slika sadrži i knjigu, dok se u drugoj dekadi Bika kod Agripe pojavljuje ključ. I ključ i knjiga su simboli koji su ponekad prisutni na arkani Papesa / Prvosveštenica. U prvoj dekadi Lava vidimo muškarca koji jaše tu zver, a što neodoljivo asocira na kartu Snaga, a posebno na njeno Krolijevo rešenje, s tim što je u većini tarota žena u odnosu prema lavu. U trećoj dekadi Device imamo starca koji se oslanja na štap, poput karte Misero iz Mantenja tarokija ili Pustinjaka. Prva dekada vage, između ostalog sadrži i čoveka koji čita knjigu, što opet podseća na Papesu. Druga dekada Vage prikazuje dva besna i međusobno zavađena lika povrh kojih treći, lepo odeveni čovek sedi na stolici, a što podseća na motiv karte Đavo. Druga dekada Škorpije prikazuje scenu čija je struktura u skladu sa kartom Mesec: vidimo nage muškarca i ženu i čoveka kako sedi na zemlji, a povrh njega su dva psa kako ujedaju jedan drugog. Na karti Mesec umesto nagih muškarca i žene imamo dve kule, a umesto čoveka koji sedi figuru raka. Treća dekada Strelca pokazuje besposlenog čoveka kako se igra sa palicom, što podseća na Opsenara ili Čarobnjaka. Prva dekada Riba prikazuje čoveka sa teretom na leđima, ali dobro odevenog, što se tumači kao putnik, putovanje, čime ovaj motiv povezujemo sa kartom Luda u smislu lutalice. Treća dekada Riba prikazuje dvoje lepih mladenaca što predstavlja sličnost sa kartom Ljubavnici. Neću ovde iznositi nikakve pretpostavke ili razvijati teorije, ali moram naglasiti značaj stare astrološke i astronomske ikonografije kao jedan od značajnijih fantazmičkih izvora za stvaranje motiva tarotskih prikaza. Načelno, asterizam (izraz koji ovde upotrebljavam van njegovog uobičajenog smisla) predstavlja jedan od moćnih izvora fantazmičkih slika, budući da je čovek odvajkada posmatrao zvezdano nebo, uočavao sazvežđa i zakonomernosti nebeskih tela te njihovu apstrakciju uobličavao imaginacijskim slikama i povezivao sa mitološkim činjenicama. Tako su drevni ljudi svoju mudrost okovali u zvezde.

O poreklu magijskih slika koje su uticale na Agripu, a preko Agripe i na imaginaciju Đordana Bruna, Frensis A. Jejts piše na sledeći način: 

„Ove slike potiču iz drevnog egipatskog učenja o zvezdama i astralnoj magiji. Tri stotine i šezdeset stepeni zodijačkog kruga podeljeno je na dvanaest znakova zodijaka, a svaki od njih još dodatno je podeljen na tri „lica“ od po deset stepeni. ovo su "dekade" i za svaku od njih vezana je određena slika. Ove slike za dekade stoje u vezi sa staroegipatskim zvezdanim bogovima vremena; spiskovi tih bogova čuvani su u arhivama egipatskih hramova, odakle su preuzeti u kasnoantičkom učenju o astralnoj magiji, a potom prenošeni kroz tekstove čije se autorstvo često pripisuje Hermesu Trismegistusu i koji se tesno povezuje sa dekadskim slikama i njihovim magičnim dejstvom. Ove slike variraju, već prema tome odakle potiču... Za većinu svojih magijskih tekstova Bruno je koristio lako dostupne štampane izvore, koji su se uglavnom oslanjali na delo De occulta philosophia Hajnriha Kornelija Agripe... Posle trideset i šest slika za dekade u spisku slika zvezda u Senkama (Brunovo delo) sledi četrdeset i devet slika za planete, po sedam za svaku... Kao što možemo da vidimo, ovakvim slikama prikazuju se bogovi planeta i njihovi uticaji, i to po uzoru na planetarne talismane.“ Frensis Jejts, Veština pamćenja, Mediterran Publishing, Novi Sad, 2012, str 251. 

Prikaz Venere iz Picatrix-a

Jejts nas dalje uvodi u svrhu tih slika:  

„Bruno razmišlja u pravcima koji su današnjem čoveku skoro nedostupni - onim pravcima kojima se kretao i Fičino u svom delu De coelitus comparanda - prema kome su slike zvezda tek posrednici između ideja u nadnebeskom svetu i podnebeskog elementarnog sveta. Ređajući, manipulišući ili koristeći slike zvezda, baratamo oblicima koji su za jedan stepen bliži realnosti od predmeta u svetu, mada su svi podložni zvezdanim uticajima. Na niži svet može se uticati menjanjem zvezdanih uticaja sao ako znamo kako treba raspoređivati i baratati slikama zvezda. U stvari, slike zvezda jesu „senke ideja“, senke stvarnosti koje su bliže stvarnosti nego fizičke senke u nižem (donjem) svetu... Knjiga koju Hermes predaje filozofu jeste knjiga „o senkama ideja sažetim za unutrašnje pisanje“; drugim rečima, u njoj je sadržan spisak slika zvezda koje treba da se utisnu u pamćenje... Utiskivanjem u pamćenje slika tih viših sila mi ćemo spoznati niže stvari iz visine; niže stvari poređaće se u pamćenju pošto u njemu budemo poređali slike viših stvari, koje u jednom višem obliku sadržavaju stvarnost nižih stvari, obliku koji je bliži krajnjoj stvarnosti...“ Jejts, isto, str 253. 

Saobraziti se sa tim astralnim slikama u imaginaciji jeste jedna od ključnih stavki magijskog rada. Naposletku, Jejts parafrazira Đordana Bruna koji kaže da razne vrste memorijskih slika imaju različite stupnjeve moći, jer nisu sve te slike podjednako bliske stvarnosti. Naime, one sa najvećim stupnjem moći, i koje najmanje zaklanjaju stvarnost, Bruno naziva sigilima. Upravo se sigili koriste kako u memorijskim sistemima okultne veštine pamćenja, tako i u konkretnim magijskim operacijama. Duboko sam uveren da dizajn malih arkana, iako impersonalan, predstavlja apstraktnu varijantu konkretnih imaginacijskih zvezdanih slika, nalik onima koje je opisao Agripa. Poput geomantije ili domina, one sasvim pojednostavljuju složenije imaginacijske oblike poreklom iz drevnog magijskog asterizma, koje su pak, svoj izraz našli u slikama velikih arkana tarota. Dakle, upravo u tim zvezdanim sigilima bi trebalo tražiti istinske izvore tarota.