NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabrnaih ezoterijskih spisa.
Ukratko,
inicijacija je obredno izazivanje promene u svesti pojedinca radi održavanja tradicionalno
ustanovljene linije posvećenja. U odnosu na tako određenu inicijaciju,
kontrainicijacija bi podrazumevala takođe izazivanje promene u svesti nekog
pojedinca, ali sa ciljem uzurpacije tradicionalno ustanovljene linije
posvećenja, odnosno njenog profanisanja ili ustanovljavanja neke nove linije
koja nema utemeljenja u tradicionalnom iako može koristiti njene sadržaje. Isto
tako, kontrainicijacijska nit može tvoriti poseban niz posvećenja, odnosno,
može zaličiti na tradicijom ustanovljene puteve posvećenja, ali da u suštini ne
odražava tradicionalne ciljeve. U krajnjoj liniji, pod kontrainicijacijskim
delovanjem možemo smatrati i one podražavajuće oblike posvećenja koji ostaju
bez očekivanih posledica. Dublje posmatrano, inicijacijska i kontrainicijacijska
delovanja mogu se odnositi ne samo na pojedince u nekoj zajednici nego i na
neke opšte okvire koji se tiču širih zajednica te vremenskih epoha.
Da bih osvetlio datu temu pozvaću se na dva mita. Prvi je mit o cikličnoj smeni velikih vremenskih epoha koji je osoben za mnoge kulture i tradicije. Nama najbliži grčki mit govori o pet eona neodređenog trajanja koja se sukcesivno smenjuju, te pet naraštaja čovečanstva koja su živela pod različitim zakonima i prilikama. Nakon aktuelnog gvozdenog doba, odnosno petog doba u nizu, stanje čovečanstva i uopšte života na Zemlji, opet će potpasti pod zakonitosti prvog razdoblja, odnosno stvari će se naći na početku obišavši pun krug. Reč je o jednoj velikoj revoluciji, dugotrajnom obrtanju kosmičkog točka, odnosno o nelinearnom konceptu (trans)istorije. Sa druge strane, nama najbliži linearni mit o promeni, gde je promena jedinstvena, neponovljiva i trajna, gde nema više vraćanja na ono što je nekada bilo, jeste eshatološki novozavetni mit o ishodištu sveta i čovečanstva. Svaka promena koja označava prelazak na drugačiji nivo, bilo u linearnom ili cikličnom modalitetu vremena, posledica je određenog događaja, odnosno inicijacije ili kontrainicijacije, uvođenja ili izvođenja.
Ako prenebregnemo plemenske pubertetske inicijacije i slične događaje od značaja u tradicionalnom životu te se usredsredimo na misterijske ili mistične inicijacije, uviđamo da takva posvećenja mogu nastupiti bilo kako i bilo kad, a inicijator može biti bilo ko, pa čak i životinja. Ponekad se u toj ulozi pojavljuje neki bog u obliku određene životinje, bilo da dolazi u snu ili na javi. No, kada je inicijator čovek, ili grupa ljudi, stvari podležu nekim pravilima i mentalitetu inicijatora, jer je reč o nekoj ukorenjenoj tradiciji koja ima određena svojstva. Tokom inicijacije, inicijator stavlja kandidata na određeno iskušenje. To nije samo simboličko iskušenje ili promena već pokretanje obuhvatnog toka događaja na čijem kraju imamo stvarnu promenu. U tom smislu inicijacija je poticaj, smisleni upliv u nečiju sudbinu u cilju izazivanja njene promene, odnosno ispunjenja. Od tog trenutka vreme dobija drugačiji značaj. To je vreme promenjene svesti i njenog drugačijeg fokusa.
U optici učenja o cikličnoj promeni, možemo pretpostaviti da inicijacija, kao proces tradicije, nije bila svojstvena Zlatnom dobu prvobitnog naraštaja čovečanstva. U linearnom, biblijskom smislu nepovratnog protoka vremena, bilo je to vreme boravka prvog ljudskog para u rajskom vrtu. Doba nevinosti je i doba neposrednog odnosa sa božanstvom „licem u lice“, u stanju odsustva promene. Nije bilo smrti. Bilo je to vreme koje odgovara planetarnoj prirodi Saturna koja ukazuje na večni protok i kruženje, nešto tekuće a istovremeno i okamenjeno, kristalno, stabilno. Zato je mlinski točak idealna alegorija takvog stanja svesti. Biblijska legenda o padu čoveka posredstvom zmije, odnosno izgon iz rajskog vrta, ukazuje na inicijacijsku prirodu zmije. Zmija je u tom pogledu oruđe božanskog proviđenja, ne samo ona iz rajskog vrta, nego i štap-zmija u rukama Mojsija kao donosioca Jahveovog zakona izabranom narodu čime je on zapravo imao ulogu inicijatora jedne zajednice. U hermetizmu imamo primer samog Hermesa čiji je simbol kaducej, zmijski štap, instrument inicijatora i iscelitelja. Zmija sama po sebi ima mnogo značenja, ali ona je u suštini fenomen lunarne prirode, jer je Mesec onaj koji inicira, pa je stoga Mesec u obliku zmije nosilac inicijacije. Tako imamo poklapanje analogijskog niza Mesec-zmija-inicijacija-smrt, jer Mesec je, kako primećuje Mirča Elijade, onaj ko je prvi umro. Mesec kao fenomen koji simbolizuje dualnost, takođe je i izvor kontrainicijacije, odnosno istovremeno radi za i protiv. Legenda o izgonu iz rajskog vrta ukazuje na pad ljudskih bića pod vlast lunarnih sila i ciklusa, pod vlast života i smrti, umiranja i rađanja. To je pad u fatalnost zemaljskog života, čime su postavljeni i uslovi za izlazak iz tog stanja, odnosno iz točka sudbine, a uslove, naravno, ne može ispuniti svako. Tako dolazimo do božjih odabranika, do odabranih pojedinaca, grupa, krvnih loza ili čitavih naroda.
Kao što inicijacija predstavlja institucionalizovanu misteriju, tako je kontrainicijacija, kao simulakrum misterije, zapravo konspiracija, odnosno institucionalizovana konspiracija. Otud ona iskače iz tradicionalnog okvira delovanja tajnog posvećeničkog društva, u strukturu sa izraženom ideološkom komponentom. Ona cilja da ostavi trag u širem društvenom okviru i da izazove određene promene u skladu sa ideološkom a ne više eshatološkom projekcijom. To je put egzoterizma a ne ezoterizma. Posledično, kontrainicijacijska udruživanja su sklona međusobnoj podeli, raspri, intrigama, unutrašnjoj borbi, šizmi, te naposletku krivotvorenju nečeg što je već samo po sebi falsifikat, a što je sasvim prirodna posledica temeljnog nedostatka legitimiteta i autentičnosti.
„Adepti“ kontrainicijacije primerom vlastitog samoponištavanja i poništavanjem drugih, teže da potaknu ne samo čitavu ljudsku vrstu na samoponištenje, nego i da na paradoksalan način ukinu univerzum, a stvarnost zamene virtuelnim. Ništenjem svake prirodne, istorijske, duhovne ili genetske autentičnosti i ekskluzivnosti, kontrainicijacija teži da svojim delovanjima i planovima obuhvati sve i svakoga, da premreži svet i uvek iznova piše istoriju u skladu sa manirima nekih „novih čitanja“ prošlosti. To je ono što akteri kontrainicijacije smeraju čovečanstvu, obuzeti izopačenim snom o moći, snom koji je po svojoj suštini lunarni odraz zarobljen između magičnih ogledala u lavirintima i katakombama opskurnog, podsvesnog i okultnog. To je vizija mračnog sveta ogledala koja u beskraj odražavaju bledunjavu svetlost iz samo jednog izvora, iz jednog opskurnog kandila u večnoj noći. Večiti suton, večiti zapad, metanisanje nad zjapećim dverima Amente, Hada, Šeola, kao jedinom mestu gde poreklo i svest nemaju nikakvog smisla. Majstori kontrainicijacije poništavaju svojevrsnu istorijsku solarizaciju i apolonizaciju prizivanjem neartikulisanih i nekanalisanih htonskih oblika psihe i kulture prevaziđenih epoha te njihovo uvođenje u opšti tok (meinstriming). Reafirmisanjem htonskog teži se ka opštem obuhvatu.
„Šta je ono što carstvo Džema Šida čini zlatnim dobom? Odgovor je jednostavan: devet mostova. U Zend Avesti piše da je Čovek nasred zemlje sagradio devet mostova, šest većih i tri manja. A kuda oni vode, o tome na ovom mestu Zaratustra ne govori. Iz ostalih delova svete knjige pak ispostavlja se da je osam od devet mostova srušeno krajem zlatnog doba i samo je jedan preostao. On se naziva Kinvat; preko ovog mosta prelaze duše koje se sele sa zemlje i vraćaju u nevidljivost. Kinvat povezuje vidljivi i nevidljivi svet; nebo i Zemlju, materijalnu i duhovnu kreaciju. Carstvo Ver čini zlatnim dobom to što Zemlju i nebo povezuje devet mostova; to što bivstvo raspolaže slobodnim i višestrukim silaskom u život, i što život ima slobodan i višestruk izlaz u bivstvo... Zlatno doba je ono vreme kada je život otvoren prema bivstvu; kada anđeli silaze na zemlju, i duh struji u materijalni svet devetostruko.“ Bela Hamvaš, Scientia Sacra I, Draslar partner, 2012, Beograd, str. 14-15.
U tragediji i užasima našeg vremena mi
savršeno možemo odraziti suprotnost koja se smešta na krajnjim tačkama
vremenskog spektra. Stanje radosti i jedinstva otud možemo videti na početku i
možemo ga postulirati na kraju bitisanja čovečanstva na Zemlji. Na našim
jezicima usklici JUHU, JUPI, OPA, IJU-JU, IHA-HA, OHO-HO itd, izrazi su
radosti, dok je recimo URA izraz ekstaze. Živite uz „ju-hu“, umirite sa „ura“.
Valkire su naše sestre. Valhala je naša domovina. Mi smo ratnici. Mi smo
vitezovi. Učinimo od ovog paklenog (raz)bojišta stubište naše nebeske slave.
Parametri su odavno postavljeni.
U Božanskoj
revoluciji katastrofe izneo sam gledište po kome je prvobitno čovečanstvo
bilo solarnog porekla te živelo u nekom neodređenom vremenu u prošlosti kada je
Severni pol stajao na mestu bliže današnjem ekvatoru. Tada je Sunce doslovno
sjajilo iznad središnje tačke Zemljinog obrtanja pa je otud ta oblast bila
predeo večne svetlosti iz koje su se ljudska bića neposredno ispoljavala upravo
u tom središtu preko jednog vrha na kružnom arktičkom ostrvu (Arktogeja). Znam
koliko današnjem umu ovakva izjava može delovati sumanuto jer za takvu tvrdnju,
za sada, ne postoje nikakvi dokazi. Pa ipak, prihvatite to kao jednu
fantastičnu ideju, zamislite tu sliku, ostavite u umu mogućnost upravo takve
prošlosti. Kako se spuštamo iz te krajnje severne tačke večne svetlosti ka jugu
tako se menja i položaj Sunca na nebu koje kruži visoko na nebu ne zalazeći
nikad. Kada zađemo na dubok jug, odnosno do ekvatora, primetićemo da Sunce
kruži nisko po horizontu te da biva sve hladnije. Ukoliko bismo napredovali
dalje, zašli bismo u carstvo večitog sumraka jer bi Sunce bilo neposredno ispod
horizonta. Sa svakim narednim korakom obreli bismo se u carstvu večite zime i
tame gde Sunce nikada ne sija, na onoj strani Zemlje koja se nikada ne okreće
prema izvoru toplote i svetlosti.
To je
bilo prvobitno solarno doba čovečanstva i sveopšteg života kada je ljudima sa
Zemlje izgledalo da je ona ravna i doslovno u središtu svemira. Potom se desila
nagla promena koja je izazvala veliku katastrofu, lomljenje ose sveta, kada se
Zemlja preokrenula i našla u položaju u kakvom je sada. Tada je nastupilo
veliko lunarno doba jer se ljudi (odnosno ljudska esencija) više nisu
pojavljivali na Zemlji neposredno iz Sunca nego posredstvom Meseca. Tako su
ljudi postali podložni vremenskim ciklusima, rađanju i umiranju. Zavladalo je
doba Velike Majke, da bi čovečanstvo tek odnedavno započelo put solarizacije
čije je poreklo zapravo lunarno, od Meseca stvoreno te otud sklono promeni,
rastu, razvoju, opadanju, kvarenju te konačno propasti. U fazi propasti aktuelizuju
se iskvareni odrazi starijih lunarnih arhetipova.