NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige Ideologija tarota
„Nećemo svi zaspati smrtnim snom, ali svi ćemo se preobraziti, u jednom trenutku, u tren oka, na zvuk poslednje trube. Jer truba će zatrubiti i mrtvi će uskrsnuti neraspadljivi, i mi ćemo se preobraziti. Jer ovo raspadljivo mora da se obuče u neraspadljivost i ovo smrtno mora da se obuče u besmrtnost.“ Prva Korinćanima, 15:51-53.
Karta Sud predstavlja dvadesetu po redu misteriju
tarota. Tu vidimo poslednji ovozemaljski preobražaj, uskrsnuće iz mrtvih kao
pripremu za konačni eshatološki preobražaj, a to je ulazak u dimenziju večnog
života. Ronald Deker nas podseća da deseta arkana Točak života pokazuje preobražaj
na nižem nivou, da bi Sud označavao viši preobražaj, odnosno potpuno buđenje. U
astrološkom značenju, ukazuje Deker, anđeo je Merkur u ascendentu, budući da se
ljudi iz grobova uzdižu, tj ascendiraju. Merkur je glasnik, što je
doslovni prevod grčke reči anđeo. Merkur / Hermes je psihopomp, vodič
duša. Jedno od njegovih oruđa je upravo truba izvedena iz pastirske frule. Anđeo
arkane Sud je spektakularan i gromoglasan. Taj anđeo određuje smisao čitave
karte jer pre svega označava poziv, tačnije, poziv više sile na koji je
nemoguće ne odazvati se. Da li je u pitanju Mihael ili Gabriel, postoje
različita mišljenja. Za Ronalda Dekera i Najdžela Džeksona, nema sumnje da je reč o
Mihaelu. Za Menli Palmer Hola to je najverovatnije Gabriel. Ipak, po učenju
Zlatne zore, Mihael je arhanđeo solarne vatre koja odgovara atribuciji ove
karte.
U Marseljskom špilu anđeo se pojavljuje iz oblaka koji prosijavaju crvenim
i zlatnim sjajem, odeven u crvenu odoru i crvene kose. On duva u dugačku zlatnu
trubu na koju je okačen beli barjak sa zlatnim krstom, (u motivu zlatnog krsta na
beloj pozadini prepoznajemo zastavu italijanskih krstaša iz 1188. godine). U nekim
varijantama Marseljskog špila taj krst je crven, što predstavlja templarsku,
odnosno francusku krstašku zastavu. Takođe, ova karta može imati i
inicijacijski smisao jer prikazuje novo rođenje, ustajanje iz mrtvih, ulazak u
svet posvećenih iz sveta profanih. Menli Palmer Hol kaže da ova arkana
predstavlja oslobođenje čovekove trostruke duhovne prirode iz groba njegovog
materijalnog ustrojstva. On dalje razrađuje tu doktrinu tvrdnjama da samo jedna
trećina duha ulazi u fizičko telo, dok druge dve trećine čine hermetičkog
čoveka (ili natčoveka), te se otud samo jedan od tri lika zapravo uzdiže iz
groba. Zvuk trube je, po Holu, izraz tvoračke reči.
O eshatologiji judeo-hrišćanstva Mirča Elijade
kaže da predstavlja trijumf svete istorije, jer će kraj sveta, po njemu,
otkriti religioznu vrednost ljudskih činova, a ljudima će biti suđeno prema njihovim delima. Reč je, kako
Elijade kaže, o poslednjem Sudu kao selekciji, jer će jedino odabrani živeti u
večnom blaženstvu. Biće spašeni oni koji su u dodiru sa prirodom ovog
sveta ostali verni nebeskom carstvu, odnosno onom nevidljivom. Svet će nakon
katastrofe biti obnovljen u božanskom poretku i trajaće večno u blaženstvu. To
je drevna i reklo bi se univerzalna ideja – kraj sveta kome prethodi postepena,
dugotrajna i mučna degradacija, da bi ishodište na kraju bilo novo stvaranje,
novi početak, novo savršenstvo, za koje znamo da je uvek vezano za početak. I
ideja o savršenstvu početka je tako drevna i reklo bi se univerzalna.
Seli Nikols naglašava da Sud nagoveštava novi
poredak koji će se ispoljiti u poslednjoj u nizu velikih arkana – Svetu. Otud
je od značaja što lik koji izlazi iz groba nije novorođenče nego odrastao čovek,
licem okrenut prema anđelu, uz prisustvo dva svedoka, očigledno starije dobi,
koji stoje sa njegove leve i desne strane a čija lica vidimo. Oni sa divljenjem
gledaju u njega dok je on okrenut prema anđelu. Svi su nagi. Umnogome ovaj
motiv podseća na onaj sa karte Ljubavnici gde takođe imamo tri ljudske figure i
anđela sa strelom koji odozgo cilja, ali taj anđeo nije od veličine i značaja
poput anđela Suda, ali jeste sudbonosan i vodi do ishodišta prikazanog kartom
Sud, a gde je zamajac dat kartom Smrt. Ljubav i Smrt, na neki način, daju uskrsnuće.
U Egipatskoj knjizi mrtvih imamo izraz izlazak u dan, što se
odnosi na preobražaj u tminama Amente ne bi li onaj ko je osvojio večni život uskrsnuo
u svetlosti pred licem bogova. Pokojnik je uskrsnuo u proslavljenom i večnom
telu sah. Onaj što je vaskrsnuo je poput semena koje je, prethodno
posađeno u zemlju (grob), konačno niklo. U mitološkom smislu ova karta
predstavlja Ozirisovo uskrsnuće iz mrtvih, uopšte formulu oživljavanja ubijenog
boga. Kako je ubijeni bog muškog pola, otud je i muška orijentacija ove arkane,
budući da uskrsnuće, uzdizanje, možemo porediti sa erekcijom. Dakle, egipatska
zagrobna verovanja nisu podrazumevala uskrsnuće u fizičkom telu nego uskrsnuće
u duhu, u drugačijem svetu koji možda može biti poput našeg sveta ali nije naš
svet. Uskrsnuće u fizičkom telu, na ovom svetu radi eshatološkog suđenja na
neki način jeste hrišćansko iskrivljavanje starije egipatske doktrine. Može
biti da ova karta u egzoternom smislu oslikava takav svetonazor jer na njoj
vidimo doslovno uskrsnuće u telu, ali u ezoterijskom smislu to je drugačiji vid
uskrsnuća.
U Vejtovom špilu vidimo velikog plavokosog anđela
koji duva u trubu ukrašenu belom zastavom sa crvenim krstom. Iz grobova ustaju
ljudi ali je fokus na tri prva lika. U Rozenvald špilu imamo dva lika koja se
uzdižu i anđela sa trubom ali bez zastave. U Viskonti di Madrone tarotu, arkana
Sud prikazuje dva anđela sa trubama i neodređenim zastavama, kao i četiri
ljudska lika. Troje nagih likova izlaze iz grobova sa
prekrštenim rukama na grudima kao znak uskrsnuća. Četvrti je stariji i u beloj
odeći. Pored njih, sa desne strane, prikazana je kula. U Pierpont
Morgan Bergamo špilu visoko na karti Suda nalazi se bradati lik sa mačem,
verovatno nebeski sudija u pratnji dva anđela sa njegove leve i desne strane
kako duvaju u dve dugačke trube koje se međusobno ukrštaju. U dnu karte nalazi
se grob iz kojeg izlaze tri lika – dve, po svemu sudeći, mlade žene i jedan
stariji bradati muškarac. Vivil Sud je potpuno nalik marseljskoj verziji. Sud iz
špila Šarla Šestog prikazuje dva anđela sa trubama u gornjem delu karte, dok u
donjoj imamo sedam različitih nagih likova koji ustaju iz groba.
Kroli na dvadesetoj arkani
prikazuje samo bogove dok Marseljski tarot prikazuje ljude i anđela koji trubi,
kao predstavnika božanskog prisustva. Ono što je Kroli predstavio na ovoj
arkani, iako na prvi pogled potpuno odudara od ideje Marseljskog špila, u
suštini ukazuje na mladi muški lik koji se nalazi u središtu prikaza. Taj lik,
u mitološkom smislu, jeste Horus dete, odnosno drevni Horus Stariji u ljudskom
obličju koji se uobičajeno predstavlja kao dete. Naravno, lik Marseljskog
tarota nije dete, ali je mladić. Kod Krolija je okrenut spram posmatrača, za
razliku od marseljske verzije. U Krolijevom raskidu sa doktrinom karte Sud i
njeno prekomponovanje u Eon, nalazi se ključ razumevanja njegove magijske
doktrine. Upravo se na slučaju te karte on pokazao kao istinski arhetipski
programer ljudskih duša. U njemu se ispoljio prorok eona, egipatski sveštenik
prinčeva Ank-af-na-Khonsu. On dolazi sa Meseca, jer predstavlja večni život
Meseca. Posmatrano sa strane, visoki duh Egipta zaposeo je Krolija 1904.
godine kada je ovome izdiktirana čuvena Knjiga zakona čije ilustracije u
neku ruku predstavlja Tot tarot. Dakle, Egipat je opasna zemlja, ne zbog živih
nego zbog mrtvih. Izučavanje Egipatske knjige mrtvih otkriva deo
njihovog koda. Drugi deo je prikazan na Steli otkrovenja. Knjiga
mrtvih je prošlost. Stela otkrovenja je veza prošlosti i
sadašnjosti. Knjiga zakona je sadašnjost i budućnost. Pogledajmo, Kroli
je prebacivši „đavola“ iz arkane Đavo u Sud, od ove načinio Eon te sa nje
uklonio anđela koji trubom diže mrtve i budi žive ne bi li im bilo suđeno. Na
karti Eon prikazan je dvostruki bog Heru-ra-ha (kao Ra-Hoor-Khuit na prestolu i
dečak Hoor-Paar-Kraat sa prstom u ustima), koji tišinom poziva sve da učestvuju
u izgradnji novog eona. Zapravo, Krolijev Eon jeste prikaz bogova novog eona
(Horus u dva oblika, boginja Nuit i krilato sunce - Hadit, hebrejsko slovo šin
koje sadrži vatrene duše). Ovo je arkana otkrovenja, bilo da je reč o
biblijskoj Apokalipsi ili krolijevskoj (egipatskoj) Steli otkrovenja
iz kairskog muzeja. Karta ukazuje na snažno prisustvo vatrenog elementa,
isceljenje, pročišćenje i obnovu vatrom, najavljuje otvaranje novog poglavlja
života.
Elifas Levi u ovoj karti vidi simbol čudotvorstva i univerzalnog leka,
a Kroli glasnika bogova. Za Zlatnu zoru ova arkana je Duh prvobitne vatre
i njena staza na Drvetu života odgovara slovu šin koje znači zub i mistički
se poistovećuje sa duhom u obliku vatre. To je razlog zašto je Sud povezan sa
ovim slovom budući da će u eshatološko vreme ovaj svet biti okupan u vatri. U
negativnom smislu arkana Sud je kapija smrti i u demonskom smislu može biti
povezana sa ognjem podzemnog sveta jer je Zlatna zora dovodi u vezu sa vatrenim
elementom.