„Nećemo svi zaspati smrtnim snom, ali svi ćemo se preobraziti, u jednom trenutku, u tren oka, na zvuk poslednje trube. Jer truba će zatrubiti i mrtvi će uskrsnuti neraspadljivi, i mi ćemo se preobraziti. Jer ovo raspadljivo mora da se obuče u neraspadljivost i ovo smrtno mora da se obuče u besmrtnost.“ Prva Korinćanima, 15:51-53.
Karta Sud
predstavlja dvadesetu po redu misteriju tarota. Tu vidimo poslednji
ovozemaljski preobražaj, uskrsnuće iz mrtvih kao pripremu za konačni
eshatološki preobražaj, a to je ulazak u dimenziju večnog života. Ronald Deker
nas podseća da deseta arkana Točak života pokazuje preobražaj na nižem nivou,
da bi Sud označavao viši preobražaj, odnosno potpuno buđenje. U astrološkom
značenju, ukazuje Deker, anđeo je Merkur u ascendentu, budući da se ljudi iz
grobova uzdižu, tj ascendiraju. Merkur je glasnik, što je doslovni
prevod grčke reči anđeo. Merkur / Hermes je psihopomp, vodič duša. Jedno
od njegovih oruđa je upravo truba izvedena iz pastirske frule. Anđeo arkane Sud
je spektakularan i gromoglasan. Taj anđeo određuje smisao čitave karte jer pre
svega označava poziv, tačnije, poziv više sile na koji je nemoguće ne odazvati
se. Da li je u pitanju Mihael ili Gabriel, postoje različita mišljenja. Za
Dekera i Najdžela Džeksona, nema sumnje da je reč o Mihaelu. Za Menli Palmer
Hola to je najverovatnije Gabriel. Ipak, po učenju Zlatne zore, Mihael je
arhanđeo solarne vatre koja odgovara atribuciji ove karte.
U Marseljskom
špilu anđeo se pojavljuje iz oblaka koji prosijavaju crvenim i zlatnim sjajem,
odeven u crvenu odoru i crvene kose. On duva u dugačku zlatnu trubu na koju je
okačen beli barjak sa zlatnim krstom, (u motivu zlatnog krsta na beloj pozadini
prepoznajemo zastavu italijanskih krstaša iz 1188. godine). U nekim
varijantama Marseljskog špila taj krst je crven, što predstavlja templarsku,
odnosno francusku krstašku zastavu. Krstaški
motiv možda možemo povezati sa idejom svetog rata ili poziva u rat. Takođe, ova karta
može imati i inicijacijski smisao jer prikazuje novo rođenje, ustajanje iz
mrtvih, ulazak u svet posvećenih iz sveta profanih. Menli Palmer Hol kaže da
ova arkana predstavlja oslobođenje čovekove trostruke duhovne prirode iz groba
njegovog materijalnog ustrojstva. On dalje razrađuje tu doktrinu tvrdnjama da
samo jedna trećina duha ulazi u fizičko telo, dok druge dve trećine čine hermetičkog
čoveka (ili natčoveka), te se otud samo jedan od tri lika zapravo uzdiže iz
groba. Zvuk trube je, po Holu, izraz tvoračke reči.
O eshatologiji
judeo-hrišćanstva Mirča Elijade kaže da predstavlja trijumf svete istorije, jer
će kraj sveta, po njemu, otkriti religioznu vrednost ljudskih činova, a ljudima će biti suđeno prema njihovim delima. Reč je, kako Elijade kaže, o poslednjem
Sudu kao selekciji, jer će jedino odabrani živeti u večnom blaženstvu. Biće spašeni
oni koji su u dodiru sa prirodom ovog sveta ostali verni nebeskom carstvu,
odnosno onom nevidljivom. Svet će nakon katastrofe biti obnovljen u božanskom
poretku i trajaće večno u blaženstvu. To je drevna i reklo bi se univerzalna
ideja, kraj sveta kome prethodi postepena, dugotrajna i
mučna degradacija, da bi ishodište na kraju bilo novo stvaranje, novi početak,
novo savršenstvo, za koje znamo da je uvek vezano za početak. I ideja o
savršenstvu početka je tako drevna i reklo bi se univerzalna, a Elijade kaže da je ta ideja prisutna i kod
tzv primitivnih naroda.
Keri Jejl Viskonti Sforca špil
Seli Nikols
naglašava da Sud nagoveštava novi poredak koji će se ispoljiti u poslednjoj u
nizu velikih arkana – Svetu. Otud je od značaja što lik koji izlazi iz groba
nije novorođenče nego odrastao čovek, licem okrenut prema anđelu, uz prisustvo
dva svedoka, očigledno starije dobi, koji stoje sa njegove leve i desne strane
a čija lica vidimo. Oni sa divljenjem gledaju u njega dok je on okrenut prema
anđelu. Svi su nagi. Umnogome ovaj motiv podseća na onaj sa karte Ljubavnici
gde takođe imamo tri ljudske figure i anđela sa strelom koji odozgo cilja, ali
taj anđeo nije od veličine i značaja poput anđela Suda, ali jeste sudbonosan i
vodi do ishodišta prikazanog kartom Sud, a gde je zamajac dat kartom Smrt.
Ljubav i Smrt, na neki način, daju uskrsnuće. U Egipatskoj knjizi mrtvih
imamo izraz izlazak u dan, što se odnosi na preobražaj u tminama Amente
ne bi li onaj ko je osvojio večni život uskrsnuo u svetlosti pred licem bogova.
Pokojnik je uskrsnuo u proslavljenom i večnom telu sah. Onaj što je
vaskrsnuo je poput semena koje je, prethodno posađeno u zemlju (grob), konačno
niklo. U mitološkom smislu ova karta predstavlja Ozirisovo uskrsnuće iz mrtvih,
uopšte formulu oživljavanja ubijenog boga. Kako je ubijeni bog muškog pola,
otud je i muška orijentacija ove arkane, budući da uskrsnuće, uzdizanje, možemo
porediti sa erekcijom. Dakle, egipatska zagrobna verovanja nisu podrazumevala
uskrsnuće u fizičkom telu nego uskrsnuće u duhu, u drugačijem svetu koji možda
može biti poput našeg sveta ali nije naš svet. Uskrsnuće u fizičkom telu, na
ovom svetu radi eshatološkog suđenja na neki način jeste hrišćansko
iskrivljavanje starije egipatske doktrine. Može biti da ova karta u egzoternom
smislu oslikava takav svetonazor jer na njoj vidimo doslovno uskrsnuće u telu,
ali u ezoterijskom smislu to je drugačiji vid uskrsnuća.
U Vejtovom špilu
vidimo velikog plavokosog anđela koji duva u trubu ukrašenu belom zastavom sa
crvenim krstom. Iz grobova ustaju ljudi ali je fokus na tri prva lika. U
Rozenvald špilu imamo dva lika koja se uzdižu i anđela sa trubom ali bez
zastave. U Viskonti di Madrone tarotu, arkana Sud prikazuje dva anđela sa
trubama i neodređenim zastavama, kao i četiri ljudska lika. Troje nagih likova izlaze iz grobova sa
prekrštenim rukama na grudima kao znak uskrsnuća. Četvrti je stariji i u beloj
odeći. Pored njih, sa desne strane, prikazana je kula. U
Pierpont Morgan Bergamo špilu visoko na karti Suda nalazi se bradati lik sa
mačem, verovatno nebeski sudija u pratnji dva anđela sa njegove leve i desne strane kako duvaju u dve dugačke
trube koje se međusobno ukrštaju. U dnu karte nalazi se grob iz kojeg izlaze
tri lika – dve, po svemu sudeći, mlade žene i jedan stariji bradati muškarac.
Vivil Sud je potpuno nalik marseljskoj verziji. Sud iz špila Šarla VI prikazuje dva anđela sa trubama u gornjem delu
karte, dok u donjoj imamo sedam različitih nagih likova koji ustaju iz groba.
špil Šarla VI
Alister Kroli na dvadesetoj arkani prikazuje samo bogove dok Marseljski tarot prikazuje ljude i anđela koji trubi, kao predstavnika božanskog prisustva. Ono što je Kroli predstavio na ovoj arkani, iako na prvi pogled potpuno odudara od svih tradicionalnih tarota, u suštini ukazuje na mladi muški lik koji se nalazi u središtu prikaza. Taj lik, u mitološkom smislu, jeste Horus dete, odnosno drevni Horus Stariji u ljudskom obličju koji se uobičajeno predstavlja kao dete. Naravno, lik Marseljskog tarota nije dete, ali je mladić. Kod Krolija je okrenut spram posmatrača, za razliku od marseljske verzije. U Krolijevom raskidu sa doktrinom karte Sud i njeno prekomponovanje u Eon, nalazi se ključ razumevanja njegove magijske doktrine. Upravo se na slučaju te karte on pokazao kao istinski arhetipski programer ljudskih duša. U njemu se ispoljio prorok eona, egipatski sveštenik prinčeva Ank-af-na-Khonsu. On dolazi sa Meseca, jer predstavlja večni život Meseca. Posmatrano sa strane, visoki duh Egipta zaposeo je Krolija 1904. godine tokom njegovog boravka u toj zemlji, kada mu je izdiktirana čuvena Knjiga zakona čije ilustracije u neku ruku predstavlja Tot tarot. Dakle, Egipat je opasna zemlja, ne zbog živih nego zbog mrtvih. Izučavanje Egipatske knjige mrtvih otkriva deo njihovog koda. Drugi deo je prikazan na Steli otkrovenja. Knjiga mrtvih je prošlost. Stela otkrovenja je veza prošlosti i sadašnjosti. Knjiga zakona je sadašnjost i budućnost. Pogledajmo, Kroli je prebacivši „đavola“ iz arkane Đavo u Sud, od ove načinio Eon te sa nje uklonio anđela koji trubom diže mrtve i budi žive ne bi li im bilo suđeno. Na karti Eon prikazan je dvostruki bog Heru-ra-ha (kao Ra-Hoor-Khuit na prestolu i dečak Hoor-Paar-Kraat sa prstom u ustima), koji tišinom poziva sve da učestvuju u izgradnji novog eona. Zapravo, Krolijev Eon jeste prikaz bogova novog eona (Horus u dva oblika, boginja Nuit i krilato sunce - Hadit, hebrejsko slovo šin koje sadrži vatrene duše). Ovo je arkana otkrovenja, bilo da je reč o biblijskoj Apokalipsi ili krolijevskoj (egipatskoj) Steli otkrovenja iz kairskog muzeja. Karta ukazuje na snažno prisustvo vatrenog elementa, isceljenje, pročišćenje i obnovu vatrom, najavljuje otvaranje novog poglavlja života.
Elifas Levi u ovoj karti vidi simbol čudotvorstva i univerzalnog leka, a Kroli glasnika bogova. Za Zlatnu zoru ova arkana je Duh prvobitne vatre i njena staza na Drvetu života odgovara slovu šin koje znači zub i mistički se poistovećuje sa duhom u obliku vatre. To je razlog zašto je Sud povezan sa ovim slovom budući da će u eshatološko vreme ovaj svet biti okupan u vatri. U negativnom smislu arkana Sud je kapija smrti i u demonskom smislu može biti povezana sa ognjem podzemnog sveta jer je Zlatna zora dovodi u vezu sa vatrenim elementom.