Karta pod
brojem šest nosi naziv Ljubavnici ili Zaljubljeni, odnosno
L'Amoureux. Ovaj
broj već sam po sebi izražava ideju seksualnog spajanja, ljubavi.
Imamo dve trojke, ili dva trougla koja prožimanjem tvore jedinstvenu figuru –
heksagram. Pitagorejci su tim brojem izražavali ideju braka. Za Elifasa Levija šest je broj inicijacije preko iskušenja, broj ravnoteže, hijeroglif
poznavanja dobra i zla. Isto tako, kako kaže Levi, čestica je antagonizam dve trijade,
negacije i afirmacije, muke i slobode. Po njemu, karta Ljubavnici predstavlja
čoveka između greha i vrline. Kabalistički, tu vidimo solarnu sefiru Tifaret
čija strela (staza samek) cilja ka mladiću (lunarni Jesod), koji se
nalazi između merkurovskog Hoda i venuzijanskog Necaha, ili levog i desnog
stuba Drveta života. I dalje, Levi smatra da ova karta simbolizuje magijsku
ravnotežu ali i medijumske operacije koje uključuju medijuma i medijatora. U
izvesnom smislu medijumstvo jeste oblik proroštva.
U
Marseljskom špilu na njoj imamo čak četiri lika: muškarca u sredini, dve žene sa njegove leve i
desne strane i anđela iznad, koji
zaklanja Sunce. Anđeo prikazan kao nago dete sa krilima ukazuje na spiritualno
biće najvišeg hijerarhijskog reda. Taj utisak dodatno pojačava ljubičasta lenta
i veliko zrakasto Sunce u pozadini. To je Kupidon ili Eros, sin Afrodite, anđeo
ljubavi, čija strela cilja pravo u srce. Ponekad je prikazivan, poput Pravde,
sa povezom preko očiju, budući da je ljubav, baš kao i pravda, na poseban način
slepa. U ovom smislu Kupidon / Eros je ambivalentna sila, poput Fortune ili
sudbine. Fulkaneli nas podseća da je Eros „nadmoćni gospodar i večni majstor
Dela“, jer samo on može postići sporazum među zakletim neprijateljima koji se
međusobno proždiru. Fulkaneli pominje poznato alhemijsko delo Dvanaest
ključeva Basila Valentina, ocenivši da na jednoj od ilustracija iz te
knjige Eros obavlja ulogu sveštenika pridruživši se hermetičkom kralju i
kraljici.
IV ključ Basila Valentina
Primetićemo
preovlađujuću zlatnu boju muškarca, kao i zelenu boju atmosfere ove karte.
Crnokosa žena, sa mladićeve desne strane, dominantno crvene odeće, zauzima
njegovu pažnju. Plavokosa, mlađa, uglavnom nosi plavu haljinu, ali su joj
rukavi beli, kao kod prvosveštenika, što ukazuje na čistotu. Po mitu, Eros / Kupidon, ima zlatni luk i tobolac pun strela. Neke strele imaju zlatni vrh a neke olovni. Kada bi Eros pogodio nekog strelom sa
zlatnim vrhom taj bi se smesta zaljubio u prvu osobu u ka kojoj gleda u
tom trneutku. Onaj ko je pogođen olovnom strelom, po istom
principu oseti suprotan efekat, odnosno gnušanje prema osobi ka kojoj baca
pogled. Dakle, solarno načelo – zlato, stvara zaljubljenost, a saturnalno –
olovo, rađa odbojnost i gađenje. Pošto se u pozadini Kupidona nalazi Sunce,
onda pretpostavljamo da je ovde reč o efektu ljubavi. U skladu sa tim, ono što
nam prizor sa ove karte u Marseljskom špilu poručuje, jeste da se mladić,
umesto za mladu lepu plavokosu devojku, pod uticajem Kupidonove zlatne strele,
odlučuje za stariju crnokosu ženu u koju je uperio svoj pogled i koja ga
dodiruje po njegovom desnom ramenu. Crvena spoljašnjost njene odore razlikuje
se od plave koju nosi njena mlađa suparnica, ali i likovi Carice,
Prvosveštenice te Pravde. U tom smislu, žena ka kojoj mladić gleda jeste
nositeljka aktivnog ženskog načela. Ona ga može nečemu naučiti i dovesti do
spoznaje, a što ukazuje na inicijacijski motiv čitave scene prikazane kartom
Ljubavnici. Pa ipak, ne bi se odmah reklo da bih mogao biti u pravu.
Ljubavnici u Vejtovom špilu
Seli Nikols
komentariše da obe žene predstavljaju nešto važno za mladića koji je svoju
glavu okrenuo ka starijoj i autoritativnijoj ženi, dok je njegovo telo okrenuto
ka ovoj mlađoj, privlačnijoj koja se nalazi sa njegove leve strane. Njegovo
srce želi plavušu, ali je njegova odlučnost blokirana uplivom koji dolazi od
matrone koja polaže svoju ruku na njegovo rame, a što bi moglo ukazivati na
zahtevan i zaštitnički položaj te žene. Razapeta između nepomirljvih
suprotnosti, mladićeva volja je paralisana. Neki u motivu ove karte prepoznaju
parabiblijski mit o Adamu koji bira između Eve i Lilit, ali tu takođe možemo
videti element poligamije kada muž u kuću dovodi mlađu ženu starijoj na
ispomoć. U dizajnu ove karte u Keri Jejl Viskonti Sforca špilu nemamo ništa od
toga, već vidimo zaljubljeni par kako gledaju jedno u drugo, iznad čijih glava
leti veseli Kupidon sa povezom oko očiju i bez strele. Par zatičemo ispred
šatora na kome su oslikani heraldički simboli grada Milana (plava zmija koja
proždire crvenog čoveka). U Pierpont Morgan Bergamo špilu vidimo par iznad
kojih, kao na ljuljašci, stoji krilazi anđeo bez strele, sa povezom preko
očiju. U špilu Šarla VI, vidimo tri para iznad kojih na oblaku lete dva
anđela sa uperenim strelama. Eteja je u ovom slučaju prikazao venčanje.
Ljubavnici Vivilovog špila su zapravo tri muška lika u pozi nalik onoj koju
zauzimaju likovi u Marseljskom špilu. Iznad njih je anđeo na oblaku, ali koji
samo posmatra, nema luk i strelu. U Rozenvald špilu imamo scenu u kojoj mladić
kleči pred voljenom koja stoji dok je sa neba strelom cilja krilati anđeo sa
povezom preko očiju. Osvald Virt je, sledeći ideju Pola Kristijana, ovu kartu predstavio mladićem koji prekrštenih ruku na grudima,
stoji na raskršću u društvu dve žene koje oličavaju dva različita puta. Anđeo
na oblaku upire svoju strelu pravo na mladića. Vejt je u svojoj verziji tarota
ovu kartu učinio biblijskom scenom rajskog vrta gde su ljubavnici zapravo Adam
i Eva. Čak je i zmija prikazana na drvetu u pozadini ženskog lika. Anđeo iza
kojeg se nalazi veliko Sunce, kao da izlazi iz oblaka sa znakom blagoslova
prema zaljubljenom paru. Vejt je u svom dizajnu ove arkane odstupio od
tradicionalnog izgleda naglasivši prikazanog anđela, čime je ovu kartu doveo u
vezu sa kartom Đavo, preslikavši motiv u obrnutom smislu. Po Vejtovom pristupu
doktrini Zlatne zore, anđeo sa ove arkane je Rafael, a strana sveta istok.
Ljubavnici u špilu Šarla Šestog
Motiv
blagoslova i venčanja kod Krolija je istaknut likom predimenzioniranog sveštenika sa kukuljicom koji
u specifičnoj pozi nalik magijskom znaku Ulazećeg Horusa stoji iznad
kralja i kraljice koji se venčavaju. U visini sveštenikove glave je anđeo sa
strelom i sa povezom preko očiju koji cilja dole. Sa Krolijeve karte Sunce je
uklonjeno. Za ovu kartu Kroli kaže da predstavlja blizanca arkani Umerenost. Kod Krolija, na karti Ljubavnici sve vodi ka jednom cilju, a to je ujedinjenje,
kraljevsko venčanje, odnosno spajanje kraljevskih likova, Crvenog Lava i Belog Orla. Lav i Orao se u Krolijevom špilu
još jednom zajedno pojavljuju na karti Umerenost, s tim što je Lav tamo bele
boje. Ideja venčanja ukazuje na još jednu vezu ove karte sa kartom Umerenost.
Stvari se menjaju mešanjem sa drugim stvarima. Te dve karte zajedno ilustruju
geslo Solve et Coagula, s tim što su Ljubavnici solve
(rastvaranje, analiza) a Umerenost koagula (skupljanje, sinteza). Oba
ova načela su izražena u karti Đavo. Kralj na karti
Ljubavnici u ruci drži Sveto Koplje, a kraljica Sveti
Gral. Kraljev plašt je ukrašen zmijama, a kraljičin pčelama,
životinjama koje su na karti Umerenost sklopile savez. Deca
predstavljaju blizance, ne samo astrološki znak Blizanaca, nego Kaina i Avelja,
dok iznad njih na nivou anđela, dva naga ženska lika predstavljaju Lilit i Evu,
različite majke dece čiji je otac Adam. Kod Krolija, ova karta ima vezu i sa Pustinjakom, budući da
je lik prikazanog hijerofanta pod kukuljicom, zapravo Pustinjak (oblik Merkura, a ta
planeta je vladar Blizanaca). Jaje obavijeno zmijom na dnu karte je njegov
poklon na venčanju.
Ljubavnici u Krolijevom tarotu