NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
zvezda Kapela
sazvežđe Auriga (Kočija)
severoistočni
horizont
vazdušni aspekt Bika
Astrološka atribucija Sedmice diskova je, po
Zlatnoj zori, Saturn u Biku, i odnosi se na treću dekadu ovog znaka. Među
velikim arkanama to su Svet i Prvosveštenik. Pikatriks ovu dekadu
opisuje pridevima kao što su beda, ropstvo, ludilo, nužda, podlost, a što je
predstavljeno čovekom koji drži zmiju i strelu. Po Kroliju, sedmice u tarotu
predstavljaju izopačenje. Otud je Sedmica diskova, shodno tome, okarakterisana kao
Neuspeh, što je predstavljeno rasporedom diskova u obliku zlokobne geomantijske
figure Rubeus, nalik izvrnutom peharu. U najboljem slučaju, po Kroliju, ova
karta može označavati zlosrećno stečen novac.
Sazvežđe Auriga za Grke je Erihtonius kojeg je
rodila Geja od Hefestovog semena namenjenog pre svega boginji Atini. Dakle,
Erihtoniusovo poreklo je potpuno htonsko, što se može videti iz njegovog imena.
Budući hrom, Erihtonius je vozio kočija posebno napravljena za njega. Savremena
predstava toga bio bi čovek u invalidskim kolicima, što je već po sebi dovoljno
indikativno u smislu značenja ove karte. Međutim, Erihtoniusov lik ima još
jedan zanimljiv detalj. Umesto nogu, on je imao zmije, što ukazuje na njegovo
himerično i drevno poreklo koje je u međuvremenu izgubilo na značaju, ali je
ipak prikazivan kao zmija, u ulozi pratioca boginje Atine. Sve ovo nagoveštava
mnogo dublje značenje koje u vulgarnoj divinaciji nema praktičan značaj, ali
imajmo na umu da je ovde reč o zemaljskim a ne o nebeskim kočijama koje vozi
himeričan lik, a koji je istovremeno i čuvar koza. Čudovištan pastir je
usamljena figura, u društvu životinja, pa ipak kao takav zaslužuje svoje mesto
u Panteonu pored blistave Atine. Budući predstavljen kao zmija, Erihtonius bi mogao
nagoveštavati zemaljsku mudrost. Preslikano na Sedmicu diskova, zemaljska
mudrost nimalo nije loša osobina, što ovoj karti pridodaje pozitivan ton.
Gledajmo na to kao na bolju stranu Saturna projektovanu kroz Bika. Međutim,
ovime se ne iscrpljuje mitološki sadržaj, kojeg sam zbog praktičnosti i
bogatstva izvora, uglavnom sveo na grčko poreklo, budući da grčka mitologija
prikuplja i sumira raznorodne mitološke sadržaje.
Najsjajnija zvezda u sazvežđu
Auriga je Kapela, koja se upoređuje sa Amaltejom, božanskom kozom koja je
dojila malog Zevsa u jednoj pećini na Kritu. Koza je Saturnova životinja. Bog
Kronos (Saturn) kojeg je sa njegovog prestola svrgao upravo Zevs (Jupiter),
predstavlja reakcionarnu tiransku silu. Amalteja je u tom smislu dala svoj
doprinos Zevsovoj revolucionarnoj i oslobodilačkoj pojavi u fazi njene
inkubacije. Otud Sedmica diskova može sadržati i taj inkubacijski trenutak u
začecima nekog sudbinskog i značajnog događaja koji će doći do izražaja znatno
kasnije. Ona ukazuje na mlade prevratničke ili revolucionarne snage dok su one
još uvek u povoju, ukazuje na uzroke značajnih promena koji će tek biti
aktuelizovani. Uspon Kapele kod Grka se tumačio kao najavu grmljavine. U
drevnom Akadu Kapela je nazivana glasnikom svetlosti, zvezdom boga Marduka, dok
je u Egiptu predstavljala mumifikovanu mačku te bila povezivana sa bogom
Ptahom. Kapela je bela zvezda koja, po Ptolomeju, ima prirodu Marsa i Merkura:
slava, bogatstvo, ugled, dobar glas, javni i poverljivi položaj, radoznalost. U
biblijskom sagledavanju Auriga se nalazi u ulozi dobrog pastira koji izgleda
kao da je pre seo da se odmori, nego kao kočijaš.[1]
Po Ptolomejevom tumačenju,
sazvežđe Auriga ima prirodu uticaja Marsa i Merkura: samopouzdanje,
zainteresovanost za javne stvari, sreća, ali i opasnost od velikog preokreta.
Osvald Virt Aurigu dovodi u vezu sa arkanom Đavo. U Sola Buska špilu Sedmica
diskova prikazana je poput rebusa. Vidimo nagog mladog momka kako sedi pored
velikog ćupa u kome su lepo poređani diskovi, s tim što je jedan na vrhu
posebno izdvojen i obavijen trakom te oko kojeg se nalazi par raširenih krila. Na dnu ćupa izlazi
nekakva poluga na kojoj stoji ptica nalik orlu. Mladić kažiprstom leve ruke
dodiruje polugu. Predstava je na neki način melanholična i duhom odgovara Sedmici
diskova iz Vejtovog špila.
[1] „Kao pastir on će
pasti svoje stado. Svojom rukom skupiće jaganjce, u nedrima će ih nositi.“ Isaija,
40:11. „Dođite k meni, svi koji ste umorni i opterećeni, i ja ću vas odmoriti.
Uzmite moj jaram na sebe i učite od mene, jer ja sam krotkog i poniznog srca, i
naći ćete odmor za svoju dušu. Jer, moj jaram je blag i moje breme je lako.” Matej,
11:28-30. „Let my servants be few & secret: they shall rule the many &
the known.“ Knjiga zakona, 1:10.