Ovaj tekst objavljen je u mojoj knjizi "Mistični okultizam" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
U ovom poglavlju ću razmotriti teoriju elemenata u
hermetizmu. Zemlja se rastvara u Vodi. Voda se rastvara u Vatri, a Vatra u Vazduhu.
Elementi četvoropola stoje u međusobnim komplementarnim odnosima: Vazduh je
komplementaran Zemlji, a Vatra Vodi. Elementima se u hermetizmu pridodaju
svojstva pomoću kojih možemo vršiti njihov preobražaj: Vatra je topla i suva,
Vazduh je vlažan i topao, Voda je vlažna i hladna, dok je Zemlja suva i hladna.
Ako svaki od elemenata zauzme po jedan ugao pentagrama onda njihov međusobni
odnos postaje očigledan. Donji levi ugao je Zemlja, donji desni ugao je Vatra,
gornji levi ugao je Vazduh, gornji desni ugao je Voda, dok bi vrh pentagrama
bio rezervisan za peti element, odnosno Duh ili Etar. Zajedničko svojstvo
Zemlje i Vode je hladnoća, pa je otud linija pentagrama koja spaja zemljani
donji levi ugao sa vodenim gornjim desnim uglom zapravo dijagonala hladnoće.
Ujedno, reč je o pasivnom aspektu Duha. Zajedničko svojstvo Vatre i Vazduha je
toplota a linija koja povezuje vatreni donji desni ugao sa vazdušnim gornjim
levim uglom zapravo dijagonala toplote. To je aktivan aspekt Duha. Ako
pentagram zamislimo kao šemu ljudskog bića, onda se dijagonale toplote i
hladnoće ukrštaju u ljudskom međunožju, odnosno između donja dva kraka
pentagrama. Zajedničko svojstvo elemenata Vode i Vazduha je vlažnost, pa je
samim tim linija koja povezuje vodeni i vazdušni ugao pentagrama linija
vlažnosti. Kako je gornji vrh pentagrama direktno povezan samo sa donjim
kracima, ispada da je svojstvo Duha suvoća.
Hajnrih Kornelijus Agripa je u knjizi „De occulta philosophia“, odeljak o elementima, opisao njihova svojstva
na sledeći način:
Vatra - suvo i vruće;
Voda - hladno i vlažno;
Vazduh - vruće i vlažno;
Zemlja - hladno i suvo;
Na osnovu ove
šeme uviđamo da Vatra i Zemlja imaju kao zajedničku prirodu suvoću, dok Vazduh
i Voda dele svojstvo vlažnosti itd. Takođe, Agripa daje i Platonovu podelu koja
u obzir uzima po tri svojstva elemenata:
Vatra - sjajno,
lagano i pokretno;
Voda - tamno,
čvrsto i pokretno;
Vazduh - tamno,
lagano i pokretno;
Zemlja - tamno,
čvrsto i nepokretno;
U Platonovoj
šemi vidimo da samo element Vatre poseduje sjaj, dok je samo Zemlja nepokretna.
Za razliku od svojstava koje daje Agripa, u Platonovoj podeli suprotnost se
očituje između elemenata Vatre i Zemlje. U suštini, obe klasifikacije se
nadopunjuju, tako da u praktičnom razmatranju možemo uzeti u obzir svih pet
svojstava za svaki element radi promišljanja njihove prirode. Tako naposletku
imamo potpuniju listu:
Vatra - sjajno,
lagano i pokretno / suvo i vruće;
Voda - tamno,
čvrsto i pokretno / hladno i vlažno;
Vazduh - tamno,
lagano i pokretno / vruće i vlažno;
Zemlja - tamno,
čvrsto i nepokretno / hladno i suvo;
Agripa je
predstavio prirodu elemenata u proporcionalnoj šemi. Tako je, po njemu, element
Vatre četiri puta sjajniji od Vazduha, ovaj dva puta sjajniji od Vode, dok je
Voda dva puta sjajnija od elementa Zemlje. Vatra je tri puta pokretljivija od
vazduha, ovaj je četiri puta pokretljiviji od Vode, dok je Voda četiri puta
mobilnija od Zemlje. U ovim Platonovim svojstvima elemenata prepoznajemo
sličnost sa indijskim pojmom gune, koja označava kakvoću supstance. Sjaj
ukazuje na gunu satvas, pokretljivost na radžas, čvrstoća na tamas. Na osnovu
Agripine šeme dolazimo do liste sledećih proporcija
elemenata:
Vatra : Vazduh
/ sjaj - 4:1; pokretljivost - 3:1; čvrstina 1:2;
Vazduh : Voda /
sjaj - 2:1; pokretljivost - 4:1; čvrstina 1:3;
Voda : Zemlja /
sjaj - 2:1; pokretljivost - 4:1; čvrstina 1:3;
Na osnovu ove
šeme možemo izračunati apsolutne vrednosti sva tri svojstva. U pitanju su
fiktivne jedinice koje odražavaju odnos proporcije pomenutih svojstava:
Vatra / sjaj -
16; pokretljivost - 48; čvrstina - 1;
Vazduh / sjaj -
4; pokretljivost - 16; čvrstina - 3;
Voda / sjaj -
2; pokretljivost - 4; čvrstina - 9;
Zemlja / sjaj -
1; pokretljivost - 1; čvrstina - 18;
U raznih
ezoterijskim školama određene boje pripisane su elementima. Po zapadnom
ezoterizmu, Vatra je crvene boje, Vazduh žute, Voda plave a Zemlja u zelene.
Naravno, može i drugačije, ali ovakva klasifikacija se čini funkcionalnijom,
mada to zavisi od toga šta je zapravo nečiji cilj. Po kabali Zlatne zore,
svakom slovu hebrejskog alfabeta, koja su važna u okultnoj kabali, kao i svakoj
sefiri na dijagramu Drveta života, pripisana je po jedna boja za svaki od
četiri nivoa kabalističke šeme univerzuma. Tako imamo 22 slova i 10 sefira u
četiri varijante boja, što daje jednu složenu paletu od 128 nijansi i mešavina
boja. U praktičnom smislu uglavnom se koriste, za sefire – boje brijaha
(arhanđeoska ravan), a za slova, koja predstavljaju staze koje povezuju sefire,
boje aciluta (najviše, odnosno božanske ravni). Acilut je predstavljen
vatrenim, a brijah vodenim elementom. Na listi koja sledi predstavljeno je
svako slovo hebrejskog alfabeta, njegova brojčanu vrednost, pripisana
kabalistička boja, akord, tarot arkana i elementarna priroda izražena u
astrološkim analogijama:
Alef, 1,
bledo-žuta, E, Luda, Vazduh;
Bet, 2, žuta,
E, Čarobnjak, Vazduh, Merkur;
Gimel, 3,
plava, G#, Prvosveštenica, Vazduh, Mesec;
Dalet, 4,
zelena, F#; Carica, Vatra, Venera;
He, 5, crvena,
C, Car, Vatra, Ovan;
Vav, 6,
crveno-oranž, C#, Prvosveštenik, Zemlja, Bik;
Zain, 7, oranž,
D, Ljubavnici, Vazduh, Blizanci;
Het, 8,
oranž-žuta, D#, Kočija, Voda, Rak;
Tet, 9,
žuto-zelenkasta, E#, Snaga, Vatra, Lav;
Jod, 10,
zeleno-žuta, F, Pustinjak, Zemlja, Devica;
Kap, 20,
ljubičasta, A#, Točak sreće, Voda, Jupiter;
Lamed, 30
zelena, F#, Pravda, Vazduh, Vaga;
Mem, 40,
tamnoplava, G#, Obešeni, Voda;
Nun, 50,
plavo-zelenkasta, G, Smrt, Voda, Škorpija;
Samek, 60,
plava, G#, Umerenost, Vatra, Strelac;
Ain, 70,
indigo, A, Đavo, Zemlja, Jarac;
Pe, 80, crvena,
C, Kula, Vatra, Mars;
Cadi, 90, ljubičasta,
A#, Zvezda, Vazduh, Vodolija;
Kof, 100,
crveno-ljubičasta (purpurna), B, Mesec, Voda, Ribe;
Reš, 200,
oranž, D, Sunce, Vazduh, Sunce;
Šin, 300,
crveno-oranž, C, Sud, Vatra;
Tau, 400,
indigo, A, Svet, Zemlja, Saturn;
Opisane boje u svim njihovim varijacijama možemo pretvoriti u
idealne brojeve: Crvena = 1, Oranž = 2, Žuta = 3, Zelena = 4, Plava = 5, Indigo = 6, Ljubičasta = 7, Purpurna = 8. Na osnovu ovoga možemo se upustiti u određivanje
osobina nekih reči. Na primer, reč Jahve (jod-he-vav-he) ima sledeće sastojke:
Brojčana vrednost: 10+5+6+5=26;
Boja / akord: F-C-C#-C;
Brojčani ekvivalent boje: 4+1+1+1=7, 7/4=1,75;
Element: Vatra ¾, Zemlja ¼;
Dakle, kombinacija četiri hebrejska slova, koja uobličavaju ime
Boga, u našoj imaginaciji daju sliku plamteće reči IHVH (pisano na hebrejskom)
u narandžasto-crvenoj boji.
Koristeći se
atribucijama boja brijaha, mi na nivou jeciraha (u astralnom svetlu, uslovno
govoreći - anđeoski nivo, element Vazduha) - formiramo otisak koloritnog
isijavanja imena IHVH. Da bismo to postigli potrebno je da u imaginaciji
stvorimo tu boju i održimo je na mentalnom ekranu dovoljno dugo da ona postane
autonomni fotizam. Međutim, da bismo bili sigurni u to šta radimo, nije
dovoljno preplaviti svoje imaginacijsko polje određenom bojom, jer to stvara
nekakav kontakt sa entitetima astralne prirode saobraznim datoj boji, a oni
mogu biti prijateljski, neutralno ili neprijateljski raspoloženi prema nama ili
da odražavaju sadržaje naše svesti. Dakle, nećemo odmah početi sa
vizuelizacijom crveno-narandžaste boje bez ikakve kontrole. Prvo ćemo se
usredsrediti na prvu sefiru Keter, koja predstavlja ono najviše, dok na
ljudskom telu odgovara oblasti neposredno iznad glave. Zamislićemo belu
svetlost pola metra iznad glave a zatim podignuti desnu ruku visoko da
kažiprstom vizuelno uronimo u taj izvor svetlosti te odatle povučemo svetlosnu
nit koju ćemo, takođe kažiprstom, spustiti na nivo našeg srca. Tom prilikom
potrebno je da izazovemo prijatan osećaj u srčanom predelu koji prati
eventualnu pojavu svetlosti. Potom ćemo tu svetlost pokretom desnog kažiprsta
projektovati ispred sebe na manje od pola metra. Sledeći korak je da od te
svetlosti vizuelno uobličimo reč sačinjenu od slova jod-he-vav-he, a onda ćemo
ih predstaviti sebi u boji koja predstavlja prelaz između crvene i narandžaste.
Važno je da imaginaciji održimo kontrast između sjaja i boje slova sa crnom
pozadinom. Zatim ćemo polako ispružiti desnu ruku, i poviše zamišljene reči, u
pravcu kazaljke na satu, iscrtati kružnicu iste boje kao i slova. Kada
učvrstimo tu sliku onda ćemo ispružiti obe ruke u pravcu reči, iskoračiti
desnom nogom napred (znak Horusa koji ulazi) i izgovoriti reč kao da je pevamo,
što je metod vibratorne formule. Uporedo s tim, predočićemo sebi osećaj kako
snažan mlaz energije iz naših ruku gura tu reč do samog kraja univerzuma. Kada
steknemo osećaj da smo u neku ruku dotakli beskraj, predočićemo sebi povratak
reči poput odjeka i zauzeti položaj Horusa deteta u tišini sa levim palcem na
donjoj usni. Tek se onda možemo prepustiti da nas nose talasi formule
jod-he-vav-he u boji koju smo zamislili. Formula nam se mora vratiti. Naravno,
to nije kraj, jer putevi odavde vode u astralnu projekciju, invokaciju ili u
nešto treće, zavisno od našeg senzibiliteta. Sve to ima svoje metode, a u
pogledu invokacije frekvenciju imena možemo pojačati iscrtavanjem sigila rukom
u zamišljenoj kružnici.
Dakle, reč
Jahve je energija crveno-oranž boje i u sebi sadrži dominantni element Vatre sa
značajnim prisustvom elementa Zemlje. Možemo ga audiono predstaviti nizom
akorda F-C-C#-C. Ukoliko imamo sluha, možemo reč j-a-h-v-e otpevati ili
odvibrirati u tom redosledu u nekoj akustičnoj prostoriji, pojačavajući i
nadopunjujći utisak naše vizuelizacije. Ko ima averziju prema tom imenu neka
peva i zamišlja nešto drugo. Ovde služi samo kao primer. Na ovaj način možemo
kontemplirati prirodu svake reči i izraza, pa i onih koji nisu pisani na
hebrejskom, jer pravila koja važe za hebrejski alfabet mogu važiti i za ekvivalente
hebrejskih slova u drugim alfabetima. Takođe, dalje u knjizi baviću se nekim
drugim sistemima magijskog pisanja.
mistična ruža
Za formiranje
sigila od slova koja čine neku reč ili ime možete koristiti dijagram koji na
simbolički način predstavlja ružu. Sigil se dobija tako što ćete zamišljenom
linijom povezati slova koja čine reč sa kojom radite. U magijskoj praksi sigil
predstavlja svojevrsni potpis sile koju angažujemo radi ostvarenja naše namere.
Takođe, sigil je zgusnuti dijagram naše želje, namere koja je prati, sile koju
angažujemo, okolnosti u kojima se ona ostvaruje itd. U pitanju je grafički
izraz naše želje koju želimo ostvariti magijskim sredstvima. Sigil možemo
koristiti bilo da ga samo zamišljamo ili ga iscrtamo u vazduhu, odnosno na
papiru, pergamentu, ili pak urezanog u oblikovani vosak, odnosno metal itd. Ima
nekoliko načina izrade i aktivacije sigila i o tome je dosta pisano. Ukratko,
da bi sigil imao magijsku moć, mora biti prožet namerom operatora koja ga na
neki način oživljava. Sigili imaju svoju upotrebu u talismanskoj magiji ali i u
posebnim čisto mentalnim operacijama. Oni mogu biti deo talismana, ali već i
sami po sebi, sigili mogu imati ulogu talismana. Obično se sigili, između
ostalog, ucrtavaju na talisman a onda se vrši punjenje, odnosno magnetizacija
talismana magijskom silom. Tu se razlikuju škole mišljenja, jer po jednima
magnetizacija talismana vrši se uz pomoć sopstvene energije operatora, a po
drugima, operator puni talisman odgovarajućom silom sa astrala, odnosno
usmeravanjem astralne svetlosti. Po trećima to se istovremeno dešava itd.
Osnovni telezmatski izraz imena Jahve I-H-V-H
Za kraj ovog poglavlja izdvojio
sam temu koja se uklapa u baratanje slovima kao simbolima. U pitanju je
telezmatika. Njen cilj je stvaranje lika od slova ili simbola. Telezmatika je
veština navođenja uma da od apstraktnih sastojaka formira lik, što je korak ka
konkretnom. Telezmatika napisanu reč pretvara u imaginacijski oblik koji potom
može dobiti i svoj grafički izraz. U tu svrhu mogu poslužiti slova bilo kog
alfabeta ili sistem simbola. Svaka reč na taj način može biti preobražena, pre
svega u imaginaciji, na primer u ljudski oblik sa osobenim svojstvima. Tako na
primer, reč „Jahve“, budući sačinjena od četiri slova jod-he-vav-he, može biti
izražena ljudolikim oblikom: jod je glava, prvo he su ruke i ramena, vav je
grudni koš i stomak, drugo he su kukovi i noge. To je „plamteći čovek“ sjajne
crveno-narandžaste boje. Možemo ući u detalje tog čoveka. Njegova glava je
zeleno-žuta, ruke i ramena su crveni, grudni koš i stomak crveno-narandžasti a
kukovi i noge opet crveni. U još konkretnijem smislu zamislićemo energičnu i
privlačnu osobu zelenih očiju, plave kose i bakarnog tena odevenu u drečavo
crvenoj boji. Možda osoba takvog opisa u stvarnosti ne postoji, ali ako
zamišljamo jevrejskog boga kao čoveka predočeni opis bi nam mogao biti od
koristi. Zapravo, mi ne zamišljamo boga kao takvog u liku čoveka, već ljudoliki
izraz reči „Jahve“ po zakonitostima telezmatike hebrejskih slova.