Podrška

Ukoliko vrednujete moj rad to možete iskazati podrškom preko računa 360-0381638245750-08 ili paypal.me/DorijanNuaj

Monday, February 19, 2018

Teorija elemenata i sigilizacija


Ovaj tekst objavljen je u mojoj knjizi "Mistični okultizam" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa


U ovom poglavlju ću razmotriti teoriju elemenata u hermetizmu. Zemlja se rastvara u Vodi. Voda se rastvara u Vatri, a Vatra u Vazduhu. Elementi četvoropola stoje u međusobnim komplementarnim odnosima: Vazduh je komplementaran Zemlji, a Vatra Vodi. Elementima se u hermetizmu pridodaju svojstva pomoću kojih možemo vršiti njihov preobražaj: Vatra je topla i suva, Vazduh je vlažan i topao, Voda je vlažna i hladna, dok je Zemlja suva i hladna. Ako svaki od elemenata zauzme po jedan ugao pentagrama onda njihov međusobni odnos postaje očigledan. Donji levi ugao je Zemlja, donji desni ugao je Vatra, gornji levi ugao je Vazduh, gornji desni ugao je Voda, dok bi vrh pentagrama bio rezervisan za peti element, odnosno Duh ili Etar. Zajedničko svojstvo Zemlje i Vode je hladnoća, pa je otud linija pentagrama koja spaja zemljani donji levi ugao sa vodenim gornjim desnim uglom zapravo dijagonala hladnoće. Ujedno, reč je o pasivnom aspektu Duha. Zajedničko svojstvo Vatre i Vazduha je toplota a linija koja povezuje vatreni donji desni ugao sa vazdušnim gornjim levim uglom zapravo dijagonala toplote. To je aktivan aspekt Duha. Ako pentagram zamislimo kao šemu ljudskog bića, onda se dijagonale toplote i hladnoće ukrštaju u ljudskom međunožju, odnosno između donja dva kraka pentagrama. Zajedničko svojstvo elemenata Vode i Vazduha je vlažnost, pa je samim tim linija koja povezuje vodeni i vazdušni ugao pentagrama linija vlažnosti. Kako je gornji vrh pentagrama direktno povezan samo sa donjim kracima, ispada da je svojstvo Duha suvoća.

Hajnrih Kornelijus Agripa je u knjizi De occulta philosophia, odeljak o elementima, opisao njihova svojstva na sledeći način:
Vatra - suvo i vruće;
Voda - hladno i vlažno;
Vazduh - vruće i vlažno;
Zemlja - hladno i suvo;

Na osnovu ove šeme uviđamo da Vatra i Zemlja imaju kao zajedničku prirodu suvoću, dok Vazduh i Voda dele svojstvo vlažnosti itd. Takođe, Agripa daje i Platonovu podelu koja u obzir uzima po tri svojstva elemenata:
Vatra - sjajno, lagano i pokretno;
Voda - tamno, čvrsto i pokretno;
Vazduh - tamno, lagano i pokretno;
Zemlja - tamno, čvrsto i nepokretno;

U Platonovoj šemi vidimo da samo element Vatre poseduje sjaj, dok je samo Zemlja nepokretna. Za razliku od svojstava koje daje Agripa, u Platonovoj podeli suprotnost se očituje između elemenata Vatre i Zemlje. U suštini, obe klasifikacije se nadopunjuju, tako da u praktičnom razmatranju možemo uzeti u obzir svih pet svojstava za svaki element radi promišljanja njihove prirode. Tako naposletku imamo potpuniju listu:
Vatra - sjajno, lagano i pokretno / suvo i vruće;
Voda - tamno, čvrsto i pokretno / hladno i vlažno;
Vazduh - tamno, lagano i pokretno / vruće i vlažno;
Zemlja - tamno, čvrsto i nepokretno / hladno i suvo;

Agripa je predstavio prirodu elemenata u proporcionalnoj šemi. Tako je, po njemu, element Vatre četiri puta sjajniji od Vazduha, ovaj dva puta sjajniji od Vode, dok je Voda dva puta sjajnija od elementa Zemlje. Vatra je tri puta pokretljivija od vazduha, ovaj je četiri puta pokretljiviji od Vode, dok je Voda četiri puta mobilnija od Zemlje. U ovim Platonovim svojstvima elemenata prepoznajemo sličnost sa indijskim pojmom gune, koja označava kakvoću supstance. Sjaj ukazuje na gunu satvas, pokretljivost na radžas, čvrstoća na tamas. Na osnovu Agripine šeme dolazimo do liste sledećih proporcija elemenata: 
Vatra : Vazduh / sjaj - 4:1; pokretljivost - 3:1; čvrstina 1:2;
Vazduh : Voda / sjaj - 2:1; pokretljivost - 4:1; čvrstina 1:3;
Voda : Zemlja / sjaj - 2:1; pokretljivost - 4:1; čvrstina 1:3;

Na osnovu ove šeme možemo izračunati apsolutne vrednosti sva tri svojstva. U pitanju su fiktivne jedinice koje odražavaju odnos proporcije pomenutih svojstava: 
Vatra / sjaj - 16; pokretljivost - 48; čvrstina - 1;
Vazduh / sjaj - 4; pokretljivost - 16; čvrstina - 3;
Voda / sjaj - 2; pokretljivost - 4; čvrstina - 9;
Zemlja / sjaj - 1; pokretljivost - 1; čvrstina - 18;

U raznih ezoterijskim školama određene boje pripisane su elementima. Po zapadnom ezoterizmu, Vatra je crvene boje, Vazduh žute, Voda plave a Zemlja u zelene. Naravno, može i drugačije, ali ovakva klasifikacija se čini funkcionalnijom, mada to zavisi od toga šta je zapravo nečiji cilj. Po kabali Zlatne zore, svakom slovu hebrejskog alfabeta, koja su važna u okultnoj kabali, kao i svakoj sefiri na dijagramu Drveta života, pripisana je po jedna boja za svaki od četiri nivoa kabalističke šeme univerzuma. Tako imamo 22 slova i 10 sefira u četiri varijante boja, što daje jednu složenu paletu od 128 nijansi i mešavina boja. U praktičnom smislu uglavnom se koriste, za sefire – boje brijaha (arhanđeoska ravan), a za slova, koja predstavljaju staze koje povezuju sefire, boje aciluta (najviše, odnosno božanske ravni). Acilut je predstavljen vatrenim, a brijah vodenim elementom. Na listi koja sledi predstavljeno je svako slovo hebrejskog alfabeta, njegova brojčanu vrednost, pripisana kabalistička boja, akord, tarot arkana i elementarna priroda izražena u astrološkim analogijama:

Alef, 1, bledo-žuta, E, Luda, Vazduh;
Bet, 2, žuta, E, Čarobnjak, Vazduh, Merkur;
Gimel, 3, plava, G#, Prvosveštenica, Vazduh, Mesec;
Dalet, 4, zelena, F#; Carica, Vatra, Venera;
He, 5, crvena, C, Car, Vatra, Ovan;
Vav, 6, crveno-oranž, C#, Prvosveštenik, Zemlja, Bik;
Zain, 7, oranž, D, Ljubavnici, Vazduh, Blizanci;
Het, 8, oranž-žuta, D#, Kočija, Voda, Rak;
Tet, 9, žuto-zelenkasta, E#, Snaga, Vatra, Lav;
Jod, 10, zeleno-žuta, F, Pustinjak, Zemlja, Devica;
Kap, 20, ljubičasta, A#, Točak sreće, Voda, Jupiter;
Lamed, 30 zelena, F#, Pravda, Vazduh, Vaga;
Mem, 40, tamnoplava, G#, Obešeni, Voda;
Nun, 50, plavo-zelenkasta, G, Smrt, Voda, Škorpija;
Samek, 60, plava, G#, Umerenost, Vatra, Strelac;
Ain, 70, indigo, A, Đavo, Zemlja, Jarac;
Pe, 80, crvena, C, Kula, Vatra, Mars;
Cadi, 90, ljubičasta, A#, Zvezda, Vazduh, Vodolija;
Kof, 100, crveno-ljubičasta (purpurna), B, Mesec, Voda, Ribe;
Reš, 200, oranž, D, Sunce, Vazduh, Sunce;
Šin, 300, crveno-oranž, C, Sud, Vatra;
Tau, 400, indigo, A, Svet, Zemlja, Saturn;

Opisane boje u svim njihovim varijacijama možemo pretvoriti u idealne brojeve: Crvena = 1, Oranž = 2, Žuta = 3, Zelena = 4, Plava = 5, Indigo = 6, Ljubičasta = 7, Purpurna = 8. Na osnovu ovoga možemo se upustiti u određivanje osobina nekih reči. Na primer, reč Jahve (jod-he-vav-he) ima sledeće sastojke:
Brojčana vrednost: 10+5+6+5=26;
Boja / akord: F-C-C#-C;
Brojčani ekvivalent boje: 4+1+1+1=7, 7/4=1,75;
Element: Vatra ¾, Zemlja ¼;

Dakle, kombinacija četiri hebrejska slova, koja uobličavaju ime Boga, u našoj imaginaciji daju sliku plamteće reči IHVH (pisano na hebrejskom) u narandžasto-crvenoj boji.
Koristeći se atribucijama boja brijaha, mi na nivou jeciraha (u astralnom svetlu, uslovno govoreći - anđeoski nivo, element Vazduha) - formiramo otisak koloritnog isijavanja imena IHVH. Da bismo to postigli potrebno je da u imaginaciji stvorimo tu boju i održimo je na mentalnom ekranu dovoljno dugo da ona postane autonomni fotizam. Međutim, da bismo bili sigurni u to šta radimo, nije dovoljno preplaviti svoje imaginacijsko polje određenom bojom, jer to stvara nekakav kontakt sa entitetima astralne prirode saobraznim datoj boji, a oni mogu biti prijateljski, neutralno ili neprijateljski raspoloženi prema nama ili da odražavaju sadržaje naše svesti. Dakle, nećemo odmah početi sa vizuelizacijom crveno-narandžaste boje bez ikakve kontrole. Prvo ćemo se usredsrediti na prvu sefiru Keter, koja predstavlja ono najviše, dok na ljudskom telu odgovara oblasti neposredno iznad glave. Zamislićemo belu svetlost pola metra iznad glave a zatim podignuti desnu ruku visoko da kažiprstom vizuelno uronimo u taj izvor svetlosti te odatle povučemo svetlosnu nit koju ćemo, takođe kažiprstom, spustiti na nivo našeg srca. Tom prilikom potrebno je da izazovemo prijatan osećaj u srčanom predelu koji prati eventualnu pojavu svetlosti. Potom ćemo tu svetlost pokretom desnog kažiprsta projektovati ispred sebe na manje od pola metra. Sledeći korak je da od te svetlosti vizuelno uobličimo reč sačinjenu od slova jod-he-vav-he, a onda ćemo ih predstaviti sebi u boji koja predstavlja prelaz između crvene i narandžaste. Važno je da imaginaciji održimo kontrast između sjaja i boje slova sa crnom pozadinom. Zatim ćemo polako ispružiti desnu ruku, i poviše zamišljene reči, u pravcu kazaljke na satu, iscrtati kružnicu iste boje kao i slova. Kada učvrstimo tu sliku onda ćemo ispružiti obe ruke u pravcu reči, iskoračiti desnom nogom napred (znak Horusa koji ulazi) i izgovoriti reč kao da je pevamo, što je metod vibratorne formule. Uporedo s tim, predočićemo sebi osećaj kako snažan mlaz energije iz naših ruku gura tu reč do samog kraja univerzuma. Kada steknemo osećaj da smo u neku ruku dotakli beskraj, predočićemo sebi povratak reči poput odjeka i zauzeti položaj Horusa deteta u tišini sa levim palcem na donjoj usni. Tek se onda možemo prepustiti da nas nose talasi formule jod-he-vav-he u boji koju smo zamislili. Formula nam se mora vratiti. Naravno, to nije kraj, jer putevi odavde vode u astralnu projekciju, invokaciju ili u nešto treće, zavisno od našeg senzibiliteta. Sve to ima svoje metode, a u pogledu invokacije frekvenciju imena možemo pojačati iscrtavanjem sigila rukom u zamišljenoj kružnici.

Dakle, reč Jahve je energija crveno-oranž boje i u sebi sadrži dominantni element Vatre sa značajnim prisustvom elementa Zemlje. Možemo ga audiono predstaviti nizom akorda F-C-C#-C. Ukoliko imamo sluha, možemo reč j-a-h-v-e otpevati ili odvibrirati u tom redosledu u nekoj akustičnoj prostoriji, pojačavajući i nadopunjujći utisak naše vizuelizacije. Ko ima averziju prema tom imenu neka peva i zamišlja nešto drugo. Ovde služi samo kao primer. Na ovaj način možemo kontemplirati prirodu svake reči i izraza, pa i onih koji nisu pisani na hebrejskom, jer pravila koja važe za hebrejski alfabet mogu važiti i za ekvivalente hebrejskih slova u drugim alfabetima. Takođe, dalje u knjizi baviću se nekim drugim sistemima magijskog pisanja. 
mistična ruža

Za formiranje sigila od slova koja čine neku reč ili ime možete koristiti dijagram koji na simbolički način predstavlja ružu. Sigil se dobija tako što ćete zamišljenom linijom povezati slova koja čine reč sa kojom radite. U magijskoj praksi sigil predstavlja svojevrsni potpis sile koju angažujemo radi ostvarenja naše namere. Takođe, sigil je zgusnuti dijagram naše želje, namere koja je prati, sile koju angažujemo, okolnosti u kojima se ona ostvaruje itd. U pitanju je grafički izraz naše želje koju želimo ostvariti magijskim sredstvima. Sigil možemo koristiti bilo da ga samo zamišljamo ili ga iscrtamo u vazduhu, odnosno na papiru, pergamentu, ili pak urezanog u oblikovani vosak, odnosno metal itd. Ima nekoliko načina izrade i aktivacije sigila i o tome je dosta pisano. Ukratko, da bi sigil imao magijsku moć, mora biti prožet namerom operatora koja ga na neki način oživljava. Sigili imaju svoju upotrebu u talismanskoj magiji ali i u posebnim čisto mentalnim operacijama. Oni mogu biti deo talismana, ali već i sami po sebi, sigili mogu imati ulogu talismana. Obično se sigili, između ostalog, ucrtavaju na talisman a onda se vrši punjenje, odnosno magnetizacija talismana magijskom silom. Tu se razlikuju škole mišljenja, jer po jednima magnetizacija talismana vrši se uz pomoć sopstvene energije operatora, a po drugima, operator puni talisman odgovarajućom silom sa astrala, odnosno usmeravanjem astralne svetlosti. Po trećima to se istovremeno dešava itd.
Osnovni telezmatski izraz imena Jahve I-H-V-H

Za kraj ovog poglavlja izdvojio sam temu koja se uklapa u baratanje slovima kao simbolima. U pitanju je telezmatika. Njen cilj je stvaranje lika od slova ili simbola. Telezmatika je veština navođenja uma da od apstraktnih sastojaka formira lik, što je korak ka konkretnom. Telezmatika napisanu reč pretvara u imaginacijski oblik koji potom može dobiti i svoj grafički izraz. U tu svrhu mogu poslužiti slova bilo kog alfabeta ili sistem simbola. Svaka reč na taj način može biti preobražena, pre svega u imaginaciji, na primer u ljudski oblik sa osobenim svojstvima. Tako na primer, reč „Jahve“, budući sačinjena od četiri slova jod-he-vav-he, može biti izražena ljudolikim oblikom: jod je glava, prvo he su ruke i ramena, vav je grudni koš i stomak, drugo he su kukovi i noge. To je „plamteći čovek“ sjajne crveno-narandžaste boje. Možemo ući u detalje tog čoveka. Njegova glava je zeleno-žuta, ruke i ramena su crveni, grudni koš i stomak crveno-narandžasti a kukovi i noge opet crveni. U još konkretnijem smislu zamislićemo energičnu i privlačnu osobu zelenih očiju, plave kose i bakarnog tena odevenu u drečavo crvenoj boji. Možda osoba takvog opisa u stvarnosti ne postoji, ali ako zamišljamo jevrejskog boga kao čoveka predočeni opis bi nam mogao biti od koristi. Zapravo, mi ne zamišljamo boga kao takvog u liku čoveka, već ljudoliki izraz reči „Jahve“ po zakonitostima telezmatike hebrejskih slova.