Platon
govori o trodelnoj duši koju čine umni, voljni (ili emotivni) i požudni deo.
Zdravorazumska orijentacija bi svakako uvažila ovakvu podelu, jer i bez neke
naročite metodološke tačnosti, možemo ustanoviti da svako od nas ima određene
težnje ili osobine za koje se može reći da su umne, voljno-emotivne i požudne.
Zapravo ima četiri određenja, ali mnoge tradicije voljni i emotivni aspekt
ljudskog bića često lokalizuju na istom ili približnom mestu – u predelu srca,
odnosno solarnog pleksusa. Požudni deo duše odgovara oblasti donjeg stomaka,
dok je za glavu određen umni aspekt. U toj trodelnoj podeli prepoznajemo tri
gune iz hinduizma: satvas, radžas i tamas, zatim tri alhemijska načela: sumpor,
živu i so, i tri majčinska slova hebrejskog alfabeta: šin, alef i mim.
Pogled na ezoteriju, mitologiju, istoriju, imaginaciju, ideologiju, kroz eseje, priče i poeziju
Podrška
Ukoliko vrednujete moj rad to možete iskazati podrškom preko računa 360-0381638245750-08 ili paypal.me/DorijanNuaj
Friday, April 22, 2016
Tri dela duše (dvojnik, Lilit, magija)
NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz trećeg, proširenog, dopunjenog i samostalnog autorskog izdanja moje knjige "Božanska revolucija katastrofe" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Ukoliko
bismo hteli da proniknemo kako se desila ta duševna dinamika koja je
prouzrokovala mitski pad, odnosno uzdizanje čoveka (u zavisnosti kako gledamo
na ljudsko bitisanje na zemlji, involutivno ili evolutivno), našli bismo se u
dilemi. U uslovima mitskog, rajskog ili zlatnog doba, pretpostavljene životne
situacije ljudi toga vremena nije rešavalo apstraktno umovanje, već su se ljudi
često oslanjali na posmatranje, intuiciju, kao i na vodiče iz oblasti
izmenjenih stanja svesti. Deo duše koji odgovara intuitivnom nemom
znanju nazvaćemo „nemim delom duše“. Stanje svesti osobeno za prevlast nemog
dela duše simbolički bi najbolje predstavljala drevna figura uroborosa – zmije
koja držeći svoj rep u ustima tvori krug. Nemo znanje može biti smešteno u
„najdubljem kutku srca“, kako to kaže Menli Palmer Hol, ali povrh toga, to ono
korespondira sa čitavim telom, te je zbog toga sveobuhvatno i mobiliše čitavo
biće onda kada se ispolji.
by Soren Zaragoza
Neodlučnost je pokazatelj duhovne
nemoći i nesposobnosti. Neodlučnost nije samo stvar racionalne nemoći, već
nesposobnosti donošenja odluka. Uzrok toj nesposobnosti je nedostatak prirodne
mudrosti, odnosno intuicije. U knjizi „Vizija i glas“, Alister Kroli je pomenuo
bolesti u skladu sa svojstvom ljudskog bića. Kao bolest uma naveo je ludilo.
Bolest duše je očaj, a neodlučnost je simptom bolesti volje. Prirodno, bolest
tela bila bi smrt. Ako je kod nekoga intuicija izražena onda neće biti problema
da se razumevanje osloni na nju. Razumevanje se izvodi iz nemog znanja.
Razumevanje je kalup za uobličavanje nemog znanja. Nemo znanje je intuicija,
intuicija je deo mudrosti. Mudrost je kao takva iznad mogućnosti da načini
grešku. Zato je mudar čovek bezgrešan jer ne greši.
Uticaj neprijateljskih neljudskih sila
oličen je u sužavanju ljudske svesti i u zaglupljivanju čoveka, jer izazivanjem
neobuzdanih osećanja ometaju prenos intuicije ka razumu. Šta su te tzv
neprijateljski usmerene neljudske sile? To su apstraktni oblici energije,
svesti i entiteti koji se hrane svešću ili suptilnim sjajem ljudskih bića.
Zamislimo ih kao nekakve mentalno-energetske vrtloge koji opsedaju umove i
ometaju stvaranje prirodnih misli koje dolaze od nemog znanja. Karlos Kastaneda
je u tom smislu opisivao tzv letače. U kabali postoji nešto drugo, ali sa
prilično sličnom ulogom, a to su klipoti, odnosno ljušture. Kako kažu rečnici,
klipot na hebrejskom označava kurvu. Na kosmičkom nivou, u skladu sa
lurijanskom kabalom, klipoti su nekanalisani višak energije božanskog
stvaranja. To je u tradiciji prepoznato kao zlo u metafizičkom smislu, kao
božanski abortus, odbačeno dete koje je otprhnulo u noć, na šta ukazuju legende
o demonskoj ženi Lilit. Od vremena mitskog praskozorja čovečanstva ona uznemirava
potomstvo Adama i Eve. Navodno, Lilit nije mogla biti majka, pa su zato Evina
deca njena meta, budući da je upravo Eva majka svih. Za Lilit je uvrežena ideja
kao o „crnoj duši sveta“. Vezuju je za tamnu stranu Meseca ili nekakav
fantomski i nama nevidljivi drugi mesec ili sličan objekat. Ono što odgovara
tamnoj strani Meseca u ljudskom telu jeste dvojnik. Lilit je otud neka vrsta
potisnute dvojnosti, odnosno vid energije koju je kultura i život u zajednici
uspavao i ostavio na ivici, odakle ona povremeno izbije na površinu i poremeti
ustaljenu svakodnevnicu.
Kod
Kastanede je fenomen dvojnika dosta obrađivan, a deo tela koji na neki način
odgovara ispoljavanju dvojnika, ili koji je uključen u svesnost o dvojniku,
jeste koren vrata ispod potiljka. Kenet Grant pominje tačku „kof“ (po
hebrejskom slovu) i smešta je u potiljak, vezujući je za pojam dvojnika. Dakle,
ta zadnja i nikada vidljiva strana Meseca, baš poput naše svesnosti o dvojniku,
i doslovno odgovara stražnjoj strani našeg fizičkog tela. Po mitovima, Adam je
napravljen od blata i Duha Božjeg, Eva od Adamovog rebra i blata, ali od čega
je Lilit napravljena? Stvorena je od viška energije od koje je sačinjeno
ljudsko biće, odnosno od onog dela energije svojstvene ljudima, ali koje je
inercija života pretežnog čovečanstva zapostavila i odvojila u zapećak, potiljak,
u ono nešto pozadinsko, zastrašujuće i atavističko. Možda je to posledica
pojave Kastanedinih „letača“, odnosno bezlične sile poreklom iz „naguala“ koja
ulazi u „tonal“ (nama poznat svet) stvoren energijom zajedničkog i
generacijskog učvršćivanja položaja skupne tačke (suptilni organ opažanja) na
jednom mestu u ljudskom energetskom jajetu.
U knjigama Karlosa Kastanede pravo
ljudsko obličje očitava se kada vidovnjak konačno prikupi dovoljno moći da svet
opaža kao energiju, odnosno u obliku kakav zaista jeste. Energetsko obličje
ljudi je ovalno, što vidovnjak opaža kao svetleće jaje. Na površini svetlećeg
jajeta vidovnjaci su opazili mesto kroz koje svetleća vlakna, koja se nalaze
svuda unaokolo, ulaze u energetsko jaje. To mesto nazvali su „skupnom tačkom“
jer ona prikuplja pažnju prikupljanjem tih vlakana. Mi opažamo jer je položaj
naše skupne tačke prikovan na određeno mesto na površini našeg svetlećeg
jajeta. U snu se menja položaj skupne tačke, ona šeta u jednom određenom opsegu
i to se u ljudskoj svesti očituje kao san. Što je san dublji to je položaj
skupne tačke dalji od onog osobenog za budno stanje. Sva je magija, po
Kastanedi, u voljnom pomeranju položaja skupne tačke, a što izaziva promenu
percepcije čarobnjaka, pa čak i neverovatne stvari poput odlaska u drugu
stvarnost prikupljanjem svetlećih niti te druge stvarnosti.
Po
Kastanedi, položaji skupne tačke velike većine ljudi je već hiljadama godina
mahom istovetan. Dakle, ljudska pažnja je odavno zakovana na jednom nivou.
Razlog tome je prisustvo letača za koje je teško reći da su bića uopšte, već
predstavljaju deo sistema sveta. Takođe, ljudsko obličje je pre dolaska
„letača“ bilo okruglo. Ljudi su imali više energije, bili su moćniji, mogli su
po volji pomerati položaj skupne tačke. Desilo se to da je ljudsko obličje
postalo jajasto, da je položaj skupne tačke manje-više zakovan. Posledično,
ljudi su izgubili sposobnost stvaranja sopstvenih misli, budući da pretežne
misli koje koristimo u našem unutrašnjem dijalogu dolaze upravo od letača, čija
je svrha boravka u našem domenu konzumacija naše svesti. I ne samo naše, već
svesti u njenoj ukupnosti. Posledica toga je smrt jer letači odnose svest
preminulog u „orlov kljun“ kako bi ova konačno bila poništena. Orao u ovom
smislu jeste asocijativna slika za silu / entitet koja stvara svest i pušta je
u arenu sveta, da se ova napuni slikama iskustva, da bi je na kraju proždrala.
Letači,
kao i orao, jeste nešto van opsega našeg opažanja, budući da te pojave bivaju
vidljive tek u trenucima smrti – i dvojniku. Sav užas koji nastanjuje naše
umove, strah, osećanja i stanja svesti koje bismo mogli nazvati klipotičnim,
imaju svoj izvor u tamnoj svesti letača. Ovo je jedna fantastična i fatalna
slika sveta, toliko neverovatna da je praktično nemoguće da bude potpuno
neistinita. Pred takvom perspektivom ideje poput zagrobnog života,
reinkarnacije, karme, greha, razvoja, Božjeg plana, spasenja, pakla, raja itd,
otpadaju poput ljuštura sa opsene zvane kultura. Čitav manevar čarobnjaka
povodom toga nije da utekne letačima nego da vodi takav način života koji će ga
učiniti nekako nezanimljivim za njih. Sloboda koju čarobnjak naposletku osvaja,
kod Kastanede je nazvan „orlovim darom“. Ta sloboda je nepojmljiva jer nema
nikakve veze sa nama poznatim svetom niti sa bilo kakvim oblikom tonala, već sa
nagualom koji predstavlja neprevodiv koncept beskraja svih mogućnosti.
Taiša Abelar, pripadnica čarobnjačkog
kruga Karlosa Kastanede, u knjizi „Prelazak čarobnjaka“, ističe suštinu
podeljenosti ljudskih bića u energetskom smislu. Mnoge tradicionalne doktrine
nas uče kako u nama postoji dualitet, duh, kao nematerijalni deo i materijalno
telo. Ovakva podela, po Abelarovoj, održava našu energiju u stanju haotične
podvojenosti i sprečava je da se objedini. To stanje podeljenosti je stanje
čovečanstva uopšte, ali ta podeljenost, kako ističe Taiša Abelar, nije između
našeg duha i tela, nego između tela, koje je boravište duha ili bića – i drugog
ja, koje je utočište naše osnovne energije. Ljudska bića, po tome, imaju dva
velika energetska bloka, koja bivaju razdvojena od trenutka rođenja namerom
odraslih, odnosno silama socijalizacije. Jedan deo se razvija prema
spoljašnjosti i postaje fizičko telo, dok se drugi okreće ka unutrašnjosti i
postaje dvojnik.
Abelar kaže da kada ljudsko biće umre,
telo se vraća zemlji, dok se dvojnik oslobađa. Međutim, pošto dvojnik nije imao
prilike da se usavrši, on biva slobodan samo na jedan trenutak pre nego što
biva raspršen. Dakle, po doktrini koju prenosi Abelar, prava podela nije između
duha/duše i tela, nego između fizičkog tela i eteričnog dvojnika. Dvojnik je,
po rečima Taiše Abelar, na neki način beskrajan. Kao što fizičko telo opšti sa
drugim fizičkim telima, dvojnik komunicira sa univerzalnom životnom silom. Suština
šamanskog rada, po tome, jeste izbrisati lažnu dvojnost tela i duha kako ne
bismo umrli običnom smrću. To se postiže sprovođenjem eteričnog dela naše
ličnosti, tj. dvojnika, u svakodnevnu svest. Po Taiši Abelar, to podrazumeva
dovođenje dvojnika u vezu sa svakodnevnim životom, čime naše telo postaje
svesno svog energetskog eteričnog pandana. Fizičko telo je nerazdvojivo vezano
za svog etarskog blizanca, ali vremenom ta veza slabi zahvaljujući pre svega
osećanjima i mislima, koja su mahom fokusirana na fizičko telo. Da bismo
preusmerili svest sa fizičkog tela na njegovog fluidnog blizanca, neophodno je
otkloniti prepreke koje razdvajaju ova dva vida našeg bića.
Mistične tehnike Indije imaju za cilj
ujedinjenje dva načela u ljudskom biću koja su obično predstavljena Suncem i
Mesecom (metafiziološki nervi, nadiji: ida i pingala, stapaju svoje energije
kroz središni kanal – sušumnu). Cilj tih tehnika nije prevlast jednog od
pomenuta dva načela, nego upravo ujedinjenje leve i desne strane ljudske
svesti. U mitologijama razni solarni junaci uvek imaju nekakvu tamnu stranu
koja je povezana sa tajnama posvećenja, sa svetom mrtvih, plodnošću itd. Ta
tamna strana je aspekt dvojnika u celini ljudskog bića. Kako je njegova priroda
skrivena i često zastrašujuća za dnevnu svest, otud nije ni čudo što je dvojnik
ogrnut velom tame. Dvojnik je zapravo skriveni blizanac svakog čoveka.
U
simboličkom smislu, fenomen dvojnika skriven je u mitovima o blizancima, uopšte
u simbolici blizanaca. Pojava blizanaca podseća na postojanje skrivenog
blizanca svakog ljudskog bića. Kako sam malo pre naglasio, za dvojnika se
vezuje tačka obeležena hebrejskim slovom kof, (što znači potiljak, a čiji je
latinični pandan slovo Q). To je lunarna tačka, a Mesec je suštinski povezan sa
dvojnikom. Kof je moguće povezati i sa iglenom ušicom, a što asocira na
novozavetnu parabolu: „Lakše je kamili da prođe kroz iglene uši nego bogatome
da uđe u carstvo Božije“. U suštini je rečeno da kamila, odnosno hebrejski glif
gimel, u ovom slučaju lakše prolazi kroz kof nego „bogataš“ koji je u analogiji
sa Jupiterom (glif kaf, preveden kao dlan, čiji je latinični pandan slovo K).
Kof i gimel imaju veze sa Mesecom. Takođe, Mesec je povezan i sa seksualnošću
jer simbolika Meseca na Drvetu života obuhvata seksualne funkcije. Lunarni
sefirotski fokus je Jesod, preveden kao temelj, što ukazuje na to da je pojavni
svet utemeljen na seksualnosti. Zapadni okultizam glifu kof dodeljuje tarot
kartu Mesec koja skriva doktrinu tamne strane. Mesec je univerzalna planeta te
ima udela i u onom što je najviše, kao i u onom što je najniže, o čemu svedoče
i dve lunarne geomantijske figure (koje zapravo označavaju apstraktne mesečeve
čvorove) – Caput Draconis i Cauda Draconis.
U periodu koje možemo nazvati zlatnim
dobom, kad je čovek bio jedinstveno biće, dvojnik nije postojao. Rascepljenost
je došla kao suštinski iskorak involucije ljudske vrste. Uronjenost u
materijalni i materijalistički život i prateći mentalni sklop, naročito u naše
vreme, ima i tek će imati za posledicu produbljenje tog jaza između solarne i
lunarne svesti, te podvojenosti aspekata unutar ljudskog bića. Takav razvoj
događaja podrazumeva nekakvu reakciju ljudi, u zaludnom polusvesnom pokušaju da
se predupredi dalja podvojenost čoveka i njegovog dvojnika. Taj pokušaj ide u
pogrešnom pravcu, kroz udaljavanje od prirodnih načela bitisanja ka zagrljaju u
iskonstruisanom, izveštačenom, virtuelnom i izmaštanom. To je put u
hibernaciju, odnosno put u svojevrsnu mumifikaciju o čijim modalitetima i
posledicama tek treba razmišljati.
Istorijski čovek je tokom razvoja,
menjao fokus normalnog i prirodnog, što ne znači kako smo zbog toga u obavezi
da stavljamo znak jednakosti između normalnog i prirodnog. Kao sferična
svetlosna bića mi smo prirodno mogli mnogo toga, pa i da letimo, a bez da su
nam za to uopšte bila potrebna krila. Pretpostavljam da je mit o padu ili mit o
prvobitnom Zlatnom dobu deo jednog opšteg iskustva čovečanstva čija je
posledica naša deformacija, da ne kažem involucija. Otud je pitanje šta smo
zapravo to u međuvremenu mi razvili i kakav je zaista značaj svega toga što sa
naše tačke gledišta smatramo razvojem? Čovečanstvu je danas nedostižan
prvobitni sferičan oblik. U međuvremenu možemo da burgijamo načine za izlazak
iz stanja ograničenosti tako što ćemo promeniti svoj energetski oblik kakav
sada jeste. Jajasta energetska forma jeste danas normalna, ali nije prirodna,
iako se tako čini s obzirom da se ponavlja već duži niz pokoljenja.
Kenet Grant je u
knjizi „Kultovi senke“, pišući o njenim
svojstvima, izvršio sledeću podelu: apsara je oblik senke vidljiv kao blještavi
purpur koji stvara bludne slike i koju prate tzv vlažni snovi. Rambha je oblik
senke opisan kao tkanje odjekujućih snova koji se pretapaju jedan u drugi.
Urvaši ili kurvaši (kurveštije ili hurije) jesu hurije pohote, odnosno
podsvesne seksualne želje. Menaka predstavlja seksualne sanjarije. To su sve
vidovi Lilit.
Rehabilitacija Lilit i ponovno
zanimanje za nju i njeno otkrivanje, istorijski se poklapa sa masovno
rasprostranjenom praksom vršenja pobačaja, čije magijske posledice još nisu
dovoljno rasvetljene. Ono što je, između ostalog, prouzrokovalo stvaranje pretpostavki
kako za evolutivne, tako i za involutivne pomake i promene kod ljudi, jeste
buđenje umnog dela duše i uzdizanje tog dela nad prvobitnim stanjem uroborosa.
Međutim, gde je god na delu neki razvoj i evolutivni pomak, gde god nešto kreće
napred, tu nešto krene i nazad. Kusajući plod sa Drveta poznavanja dobra i zla,
čovek je (muškarac i žena) izbačen iz rajskog vrta.
Buđenje, ili uzdizanje
umnog dela duše na mikrokosmički tron ljudskog bića, podudara se sa iniciranjem
simbola, rađanjem magije, jezika, kulture. Ljudsko biće postalo je homo
magicus. Takođe, može se reći kako je magija posledica ili rezultat
involucije prvobitnog, predmagijskog stanja svesti. Magijsko delovanje
zasnovano je na idejama. Zbog toga je magijski um prvenstveno racionalan um, ma
koliko magija kroz mutne vizire današnjice može delovati kao neka petparačka,
opskurna ili iracionalna delatnost. Imaginacija i sposobnost simboličke
komunikacije, predstavlja suštinu racionalnosti, osnovu magije. Stvaranje
simbola i njihova upotreba, mišljenje i delovanje na osnovu pojmova i analogija
jesu radnje razumnog bića. Magija može da čini sve što je kadra da zamisli,
uključujući zvuke, osećaje, osete, ukuse, mirise, a ne samo vizuelne oblike.
Ako je nečija imaginacija bezgranična, bezgranični su i domeni njegove magije.
Elifas Levi kaže da je
imaginacija to što uzdiže volju i daje joj snagu nad univerzalnim agensom,
odnosno astralnim svetlom. Posledice magijskog delovanja jesu odrazi
imaginacijskih mentalnih projekcija magijskog operatora. Svako mentalno
projektovanje, tj napor usmeren ka stvaranju imaginacijskih oblika i sadržaja,
u osnovi jeste magijsko delovanje. Pritom je drugo pitanje da li te projekcije
bivaju uopšte ostvarene? Većina ljudi, budući stalno imaginacijski aktivna, u
manjoj ili većoj meri, zapravo magijski deluje. Zaključak je da se svi mi,
manje ili više, hteli mi to ili ne, uspešno ili bez nekog većeg uspeha, bavimo
magijom, tačnije magijski delujemo. Mi smo magijska bića. Čovek je magijsko
biće (uključujući i one ljude koji se snebivaju, užasavaju od magije ili joj se
podsmevaju).
Magijska
imaginacija je u velikoj meri određena analogijskim i simboličkim tvorevinama i
odnosima, čije je ustanovljavanje, podsetimo se, racionalan napor, odnosno plod
racionalnog delovanja. Te tvorevine i odnosi sa osnovnom idejom u središtu
(idejom vodiljom), predstavljaju logičko-etičko-imaginacijsku, dakle racionalnu
podlogu za magijsku praksu i mišljenje. Tako ustrojena racionalna podloga
predstavlja okvir u kojem biva izgrađen religijsko-magijski pogled na svet.
Izgradnja pogleda na svet jeste takođe magijski napor. Smisao ustanovljavanja
pogleda na svet, tj mentalno-idejnog poretka, jeste da posluži kao oruđe koje
određuje opseg magijskog i uopšte bilo kakvog delovanja u uslovima kulture.
Magija je skup metoda, da kažem „operativni sistem“, koji može sadržati i svoju
dogmatsko-teorijsku komponentu, ali ona je pre svega iskustvena i
eksperimentalna delatnost. Problem je u tome što su ljudi sve mistifikovali.
Kastaneda
je, opisujući neke stare izopačene vidovnjake Meksika, rekao kako su oni voleli
da ugađaju sebi. To je možda glavni razlog zašto se magija počela ogrtati
velovima tajne dovodeći sebe do izopačenja, tj izopačenja mnogih koji su
hodajući putevima magije. To je tako bilo u drevnoj prošlosti, ali istorija
modernog okultizma svedoči da je tako i danas. Zavist, ljubomora, ambicija,
uobraženost, pohlepa, požuda, egoizam, halapljivost, ali i strah, učinili su da
ne samo magija, već i sve što čovek stvori i čega se dotakne, postane takvo
kakvo jeste. Možda sudim prestrogo, ali mislim da bismo danas i te kako trebalo
biti zadovoljni kao vrsta jer nas priroda još uvek nije zbrisala sa lica
Zemlje.
Došli
smo do zaključka da sistem analogija i asocijacija, poredak ideja i koloplet
odnosa između njih, predstavljaju osnovnu građu magijskog softvera, delatnog
sistema i pogleda na svet, koji u znatnoj meri traje i danas. To trajanje
takođe svedoči i o magijskoj osnovi kulture i civilizacije, te o magijskoj
prirodi razuma i o racionalnoj prirodi magije. Razum je čista magijska
tvorevina, magija po sebi, funkcionalna matrica povezivanja i razlikovanja
pojava. Mag praktično ne može da dela ukoliko za neku pojavu nema izgrađen
odgovarajući pandan, ako nema simbol, reč, misao, ako ono što je opazio nije
pretvorio u činjenicu. Elifas Levi, u „Transcendentalnoj magiji“ kaže da svaki
znak odgovara ideji i posebnom obliku ideje, te svaki čin izražava htenje koje
odgovara misli, i izražava analogije te misli i volje. Ravnoteža u idejama je
razum, a u silama moć. Po njemu, razum i vera se uzajamno isključuju i ujedno
povezuju analogijom. Analogija je jedini mogući posrednik između konačnosti i
beskonačnosti. Ona je ključ svih tajni prirode i osnovni uzrok svih otkrovenja,
tvrdi Levi.
Načela
razuma, od trenutka njihovog nastanka pa do naših dana suštinski nisu
promenjena. Zadatak magije kao metoda jeste sticanje moći da bi se ostvarila
određena namera. Ciljevi pritom mogu biti različiti i kojekakvi i zavise od
motiva te osobenosti magijskog operatora. Težeći da stekne ili kontroliše moć
(u krajnjem slučaju samoga sebe, tačnije potencijale i instinkte sopstvenog
bića), mag, vrač, otkriva činjenicu kako je on svestan da istu nema, da je ne
poseduje ili je ne kontroliše, u potpunosti ili u meri koja je njemu neophodna.
On je primoran da sledi određenu disciplinu i izvršava određene postupke
isključivo sa zadatkom sticanja znanja, moći ili prikupljanja energije. Njegova
lista prioriteta je sasvim jasna i nedvosmislena. Njegovo ponašanje je tome
podređeno. Takođe, mag mora uložiti određeni napor kako bi uopšte doveo sebe u
stanje da sprovodi svoju volju. On mora da stekne jasan i nedvosmislen osećaj
moći ne bi li ostvario svoju nameru. Uz pomoć magijske delatnosti, magijske
discipline, mag teži da sebe dovede do nameravanog htenja – čime on tvori svoju
volju. U tom smislu Krolijeva maksima objavljena u Knjizi Zakona: „Čini kako ti
Volja i neka ti to bude jedini Zakon”, jeste moderni jezički odraz te drevne
činjenice.
Čovek
predmagijskog doba je posedovao magijsku moć u znatno većoj meri nego čovek
magijske. Bio je oslobođen balasta magijskih tehnika, rituala i doktrinarne
discipline. Korišćenje moći uklapalo se u njegov način života. Predmagijski
čovek nije svoju moć poimao kao moć – u smislu nečeg tajanstvenog. Da li mi
našu sposobnost upravljanja automobilom tretiramo kao neku posebnu mističnu moć
ili je to nešto što bespogovorno prihvatamo kao normalno i neophodno za uslove
života u savremenoj civilizaciji? Ta moć je nešto što se svakako podrazumeva. U
tome nije bilo nikakve tajne, ničeg ritualnog, okultnog, svetog, simboličnog. S
obzirom da je sve to – opskurna, tajanstvena, opčinjavajuća, sveta, zavetna,
magija (uz neke izuzetke) pruža sliku nekakve dekadentne mistagogije. Ona
poseduje tajnu, po čemu je slična religiji i politici (državne i službene
tajne, vojne tajne, svete tajne), a poseduje baš kao i ove dve, neku vrstu
ekskluzivnosti. Sve tri sestre, kao rečna korita kulture i društvene supstance,
imaju svoje, istovetne ili veoma slične simbole, dogme, načela, obrede,
posvećenja, hijerarhiju, zatim duhove, božanstva i fetiše, sveštenstvo, crnu i
belu varijantu, sujeverja i veru, mitologiju, demagogiju, spiritističke i
nekromantijske momente, mađioničarstvo i šarlatanstvo, podvižništvo i
podložništvo, autoritete, hramove, doktrinu, sveta mesta i mesta moći,
neprijateljske sile i saveznike. Magičnost i religioznost politike usko je
skopčana sa magičnošću i politikanstvom religije. Ono što obe vezuje sa magijom
jesu ritualnost i volja za moći. Religija bez magijskih oruđa ne može biti
ispoljena a da ne završi kao priča, kao teologija, odnosno filozofija. Jedna od
očiglednih magijskih trenutaka religije je egzorcizam. Religija, da bi bila
delotvorna, mora posedovati i neke magijske vidove, kao što je politika
bespomoćna bez religijskih elemenata koji u sebi opet sadrže magijske
komponente.
Jednostavnost načina života
predmagijskog čoveka, usmeravala ga je na usredsređenost ka bićima i pojavama
od kojih zavisi njegov opstanak i njegovo bezbedno bitisanje u svetu takvom
kakav jeste. Predmagijskom čoveku nisu bili potrebni simboli, apstraktno
umovanje, rituali, mitovi, pojmovi, kultura uopšte. On poput životinje, zna da
neki njegov postupak izaziva određenu posledicu. Sledeći tu zakonitost, on dela
bez da ulazi u proučavanje i razmišljanje zbog čega je to tako. Predmagijski
ljudi nemaju prošlost, tradiciju, ne poznaju sveto i profano, duhovno i
materijalno, ne razlikuju dobro od zla, ne bave se metafizikom i moralisanjem,
već za razliku od nas žive u sopstvenom središtu. Mi živimo na obodu naših
vlastitih bića zaokupljeni nebitnim stvarima, pojavama i odnosima. Od
efemernosti zidamo palate našeg spokojstva, sreće ili briga, da bismo na kraju
bili istrgnuti iz svega toga, eto tek tako.
Prelaz čoveka iz predmagijske u
magijsku fazu znači da je umni deo duše, lagano ali sigurno, uspešno kretao u
pohod na suverenski vrh kojim je do tada, kao vrhovno načelo ljudskog bića,
neprikosnoveno vladao njegov nemi deo. Sledeći stadijum, nakon dosezanja
preovlađujućeg položaja umnog dela duše nauštrb nemog dela, u hijerarhiji
delova duše dovodi u pitanje uverenje o sveopštem razvoju čovečanstva. Zaista
je bespredmetno i uzaludno truditi se ustanoviti kada je sve to počelo da se
dešava (da li je svugde, tj globalno i završeno), te kako i kojim se putevima
taj proces kretao. Naposletku, sve što sam rekao o periodima prevlasti nekog
posebnog dela duše nad drugim delovima ne važi baš u svakom slučaju kod svake
jedinke ljudske vrste. Naime, kod nekih izuzetaka to ne važi, ali za većinu i
te kako važi. U skladu sa rečenim, što se tiče ljudske vrste, pre bi se reklo
da je na delu involucija nego evolucija, što ne znači da to važi za sve ljude.
Upravo povodom toga, ljudski element pred sobom istovremeno ima tri sudbonosne
mogućnosti:
1) da bude proždran od strane ništećih
sila (ljudi u proseku nemaju načina da to izbegnu);
2) da nastavi bitisanje u novom,
involucijskom obliku, neprirodno te naposletku uzaludno odlažući smrt
razvijenim tehnologijama budućnosti ili morbidnim okultnim načinima;
3) da prebaci svoje prisustvo u pravolinijske
metasvetske ravni, bivajući tako nepostojeći iz perspektive univerzuma haosa, a
što predstavlja čin ontološke evolucije.