NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Ideja o
redu pre haosa, dovodi nas do ideje Grada ili Svetog Grada. Menli Palmer Hol, u
Tajnom učenju svih epoha, kaže da Sveti Grad predstavlja obnovljeni i
usavršeni svet, poredeći ga sa otesanom masonskom kamenom kockom. Ta savršena
kocka na kraju će biti sjedinjena sa duhom Božjim te apsorbovana u božansku
blistavost. Eshatološka ideja biblijske Apokalipse upriličuje Sion, ezoterijski
Grad Piramida, kao jednu od praslika idealnog grada, pragrad nebeske ljudske
zajednice, metafizički uzor prvobitnih zemaljskih gradova, svetih gradova
Sumera, Južne Amerike, Egipta i kasnijih ovaploćenja te univerzalne arhetipske
slike jednog izgubljenog iskustva. Grad u sakralnom smislu, isto je što i vrh
kakve svete planine, isto što i hram. Elijade kaže da kroz sveti grad prolazi
osa sveta, što grad čini tačkom spajanja neba, Zemlje i podzemlja. Grad je isto
što i mandala, samo u trodimenzionalnom obliku. Podizanje grada je u suštini
oponašanje stvaranja sveta, budući da je grad, kako kaže Elijade, replika
Sveta.
Hram je otud središte grada, mesto ovaploćenja božanstva zaštitnika grada. U bibliji je taj grad aktuelizovan kroz sliku idealnog nebeskog Novog Jerusalima, Hristove neveste. U tom smislu Vavilon Veliki je nevesta Zveri 666, a Novi Jerusalim nevesta Jagnjetova, odnosno Isusa Hrista, s tom razlikom što iz proročke vizure Svetog Jovana, Skerletna Žena ovaploćuje duh zbrke poslednjih vremena, odnosno negaciju metafizičke ideje grada oblikom trgovačke velike varoši. Novi Jerusalim ima oblik kocke, a njegov dvodimenzionalni prikaz jeste osmougaonik sačinjen od dva poprečna kvadrata u čijem je središtu sam Hrist.
O idealu pragrada Bela Hamvaš kaže da
je izraz prvobitne zajednice, dok je selo i provincija izraz opadanja. Po
njemu, grad je prvobitno bio na nebu kao duhovna praslika koju su gradila
anđeoska bića. Zato bi zemaljski grad, kako Hamvaš kaže, trebalo da bude „verna
kopija Nebeskog grada i unutrašnjeg grada-duše“. Otud istorijska ljudska
zajednica nije rezultat razvoja nego opadanja prvobitnih kolektiviteta višeg
reda čiji je materijalni izraz bio upravo grad. Drugi stih Krolijeve Knjige
zakona pominje razotkrivanje nebeske zajednice i to naglašava tvrdnjom da
je svaki muškarac i svaka žena zvezda. Nebeska zajednica nije prosto nebeski
svod ispunjen zvezdama, već se odnosi na nebesku zajednicu adepata čiji je
idealni izraz nebeski grad. Ta nebeska zajednica uzor je ljudskoj zajednici na
Zemlji.
Kralj je u tom smislu ovaploćenje Boga, a samim tim može igrati i ulogu mesije. Po Hamvašu, kraljevska se duša od trenutka svog ovozemaljskog ovaploćenja, razlikuje od neke druge duše, a što je vidljivo u tome da pojavi kraljevske duše prethode znaci. U duhu Knjige zakona kraljevi zemlje su zauvek. Kraljevi su kraljevi, a niko ko nema to sudbinsko svojstvo ne može postati kralj. Kraljem se ne postaje, nego se kralj kao takav rađa. Tako se i mesija rađa, a ne postaje. Govoreći o prirodi kralja u drevnom Egiptu, Hamvaš kaže da je kraljevska duša višeg ontološkog nivoa od duše običnog smrtnika. Tako je kraljevstvo, kako Hamvaš slikovito kaže, samo zemna kancelarija kralja kao božjeg sina.
Nasuprot idealnom tradicionalnom poretku danas je na delu korenito izopačenje načela vladavine i vlasti. Pre nego što uđem u dalje razmatranje, pozvao bih se na indikativne detalje Krolijeve Knjige zakona: „Izaberite ostrvo! Utvrdite ga! Zasejte ga ratnom mašinerijom! Ja ću vam dati ratnu spravu. S tim ćete smrviti narode; i niko neće stati pred vas.“ 3:4-8. Drugi detalj glasi: „Vi ste protiv naroda, O moji izabranici!“ 2:25. Na prvi pogled čini se kao da je ovde reč o aktuelnom istorijskom trenutku te da Krolijevi bogovi kao svoje odabranike imaju na umu trenutnu svetsku oligarhiju kapitala, jer utvrđeno ostrvo je, u Krolijevo vreme, Velika Britanija, a sada Amerika. Anglosaksonski svetski poredak kapitala je protiv naroda, porobljava, bombarduje i mrvi, budući da oni poseduju moćnu ratnu mašineriju. Osim toga, anglosaksonski svet ima svoju kraljevsku kuću, svoje lordove i barone, bankare, elitu, generale, medije te se na prvi pogled savršeno uklapa u predočenu perspektivu. Oni govore kako je nadnacionalni suverenitet vlasnika kapitala iznad nacionalnog suvereniteta. U veberovskom duhu protestantske etike i kapitalizma oni ukazuju na akumulaciju neograničenog kapitala, beskrajnog sticanja moći i materijalnih dobara kao na moralnu dužnost. Beskrajni rast je njihova ideologija. Novac je svetinja. Kao takvi oni jesu protiv naroda u svetlu svog sebičnog interesa i fokusiranosti na najprizemniji oblik vlasti lišen metafizičke osnove.
Mesijanska revolucija se tek ima zbiti, a čija će glavna posledica biti novo stvaranje sveta, zidanje novog Grada, odnosno pretvaranje besporetka u poredak na jednom gotovo nezamislivom nivou. To bi mogao biti jedan drugačiji scenario budućnosti kakav sada ne postoji ni u obrisima. Bila bi to nadistorija. Međutim, taj eshatološki trijumfalizam ima svoju cenu. Istina, svi su pozvani, ali će samo mali broj njih ići u Nebeski Grad. Oni koji u tome ne uspu, možemo ih nazvati odbačenima, otpadom, abortusima. Izgradnja nadistorije jeste proces ustanovljavanja reda iz nereda koji za sobom ostavlja kontrainicijacija, što bi zaista predstavljalo rad Ordo ab Chao.
Rene
Genon je ideju o prvobitnom poretku odredio izrazom Primordijalna Tradicija
uporedivši je sa velikim ogledalom koje je tokom istorije razbijeno. Danas su
od te nekada jedinstvene tradicije ostale samo krhotine. Čovek više nije u
stanju da jasno sagleda samog sebe u ogledalu tradicije, jer krhotine
odražavaju mnoštvo likova. Otud je Julius Evola u pravu kada antički imperativ
„spoznaj samog sebe“ u današnjem vremenu smatra neodgovarajućim. Po Evoli
današnji čovek više nije kadar da samom sebi pruži odgovor na to pitanje te da
učini valjan napor u samospoznajnom pravcu. Stanje duha današnjih ljudi je
poput tog Genonovog razbijenog ogledala. Zato današnji čovek ne uspeva da
uspostavi i održi integritet svoga uma i duha. On juri od jedne do druge
senzacije, od jednog do drugog senzibiliteta, između sviđanja i nesviđanja,
između straha i besa. Pri takvom stanju svesti ne može postojati nikakva
verodostojna tradicija. U međuvremenu ona je postala mit. Zapravo, ona je u
samim temeljima mita. Ono mitsko je izraz te pretpostavljene Primordijalne
Tradicije. Kažem pretpostavljene jer mi razumski ne možemo čak ni dokazati
njeno postojanje na način uverljiv današnjim ideološkim merilima i trendovima
intelektualnog ukusa i mentaliteta. Pa ipak, usuđujem se da je postuliram jer
bi suprotno značilo negiranje onog mitskog u kolektivnoj svesti naroda i
ljudskih zajednica. U praktičnom smislu koliko je u današnjim ljudima izražena
ta mitska svest toliko je danas prisutna Primordijalna Tradicija. Ne bih rekao
da je nestala, nego se povukla pred nadirućim nihilizmom anti-tradicije i snaga
subverzije. Danas su snage subverzije postale ono što se zove glavni tok. Otud
bi bilo ispravno delovati subverzivno u odnosu na vladajuću i etabliranu
subverziju.