Emil Melmoth |
NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Svojstvo nečistoće i raskalašnosti
Skerletne Žene ima svoj odraz i u jeretičkom mesijanskom jevrejskom pokretu na
prostorima Osmanskog carstva u sedamnaestom veku čija je ključna figura bio
kontroverzni Šabataj Cvi. U njegovom naglašenom antinomizmu, namernom kršenju
strogih jevrejskih verskih propisa i zapovesti, vidimo ovaploćenje babalonskog
svojstva raskalašnosti i kurvarluka. Peter Levenda je u knjizi The Dark Lord
ukazao na vezu između tantrizma i skrivenih aspekata jevrejskog misticizma, a
koji se ispoljio u šabatajskom pokretu i njegovim derivacijama. Opisujući vezu
između tantrizma i jevrejskog misticizma, Levenda je upotrebio izraz cross-fertilization.
Pomenuta nečistoća ukazuje na drevno i atavističko poreklo, jer je ono što je
proglašeno nečistim zapravo inkriminisani sadržaj pređašnjih religijskih
oblika.
Povodom toga, Kenet Grant, u knjizi „Alister Kroli i skriveni bog“ kaže
da je jedan od glavnih božanskih oblika, smatran svetim u najranijim kultovima,
bila svinja, žrtvovana Tifonu, mračnom gospodaru tzv Drakonijanske tradicije.
Kasnije je svinja smatrana nečistom, između ostalog i zato što je bila poznata
kao jedina životinja koja jede ljudski izmet. Interesantno je, primećuje Grant,
da su Jevreji svinju odbacili kao nečistu kada su sa obožavanja stelarnog El
Šadaja (Al Šejtana) prešli na obožavanje paternalističkog i solarnog Jehove.
Izvorno, svinja je bila znak najveće svetinje, vezano za doktrinu koja obuhvata
apsorbovanje supstanci koje su neprosvećeni izbegavali kao gadne, što one jesu u
svom nepreporođenom ili nesakramentalnom obliku. Kada se očiste i za služenje
Boginji posvete, kaže Grant, one predstavljaju valjanu pomoć u buđenju Vatrene
Zmije, odnosno kundalini.
Šabataj Cvi |
Geršom Šolem je Šabataja Cvija
okarakterisao kao bolesnog čoveka, opisavši ga kao manično-depresivnog, što
znači da se manjak njegove mentalne uravnoteženosti ispoljavao kroz naizmenične
napade najdublje utučenosti i neobuzdane živosti i preterane radosti. Periodi
duboke melanholije kod njega su se stalno smenjivali sa grčevima maničnog
poleta, oduševljenja i euforije, između kojih su se umetali trenuci normalnijeg
stanja duha. Šabatajev revolucionarni mesijanski stil,
sklonost kršenju pravila, uneo je pometnju u ustaljenu normiranu zajednicu na
način sličan onome kako je Isus Hrist prodrmao i suštinski doveo u opasnost
jevrejski identitet i način života svog vremena. I Isusova pojava je u svojoj
suštini bila antinomična, kršeći pravila koja u Isusovoj interpretaciji
doživljavaju korenit preobražaj. Otud nije ni čudo što su Jevreji u velikoj
većini odbacili kako Isusa Hrista, tako i Šabataja Cvija šesnaest vekova
kasnije, jer su obojica predstavljala opasnost po tradicionalno utemeljen način
funkcionisanja verskog života koji se nalazi u korenu jevrejstva. Jevreji će u
većini slučajeva uvek odbacivati svakog mesijanskog poslanika s obzirom da
pojava Mesije u suštini znači prekid sa istorijski potvrđenom i utemeljenom
tradicionalnom religijskom praksom, njenim normama i tumačenjima. Geršom Šolem
opisuje tako shvaćeno delovanje Mesije, iz perspektive starog poretka, kao
podrivački, jer on nastupa u svojoj mesijanskoj slobodi i ostvaruje novi zakon. Budući da Mesija potkopava stari poredak, otuda svi njegovi postupci protivreče tradicionalnim vrednostima. U tom smislu
Mesija je agens subverzije. Zato su mesijanski pokreti u suštini
revolucionarni, subverzivni i uopšteno govoreći, predstavljaju izraz ženskog
načela, budući da deluju ka preobražaju postojećeg stanja.
Šabatajev savremenik, prorok i kako bi
se to danas reklo – propagandista, Natan iz Gaze, vidovnjak, čovek koji je
navodno pronašao Šabataja i ubedio ga u njegovo mesijansko poslanje, jer ga je
kao takvog video u svojoj viziji, dao je dobar opis njegove pojave, o čemu piše
Geršom Šolem. On ističe demonski i erotski karakter iskušenja koja su spopadala
Šabataja Cvija, kako to izveštava Natan iz Gaze, odnosno Šabatajev Jovan
Krstitelj i apostol Pavle u jednoj ličnosti. Dakle, Natan je u Šabataju
prepoznao Mesijinu dušu koja obitava na strašnom mestu. To je koren Šabatajevog
mesijanskog ludila. Mesija se manifestovao kao Šabataj, a Natan ga je u viziji
otkrio. Mesijina duša boravi negde drugde, u ambisu mračnih sila, zatočena u
najcrnjoj tamnici na dnu bezdana – „Mučen bi i zlostavljen, ali usta svoja ne
otvori, kao jagnje se na klanje vodi...“ Isaija 53:7. Mračne sile su, imajmo to
u vidu, čuvari kapija svetlosti čiji su ključevi ljubav. Međutim, ono što Natan
nije rekao jeste da je Mesijina duša još uvek u fazi inkubacije, što je i
razlog izostanka njegove pojave u punoći izražaja. Otud je Šabataj Cvi zapravo
mesijanska projekcija, tj projekcija Mesijine duše koja iz paklenog
zatočeništva nagoveštava svoje još uvek nesavršeno prisustvo.
Natan od Gaze |
Šolem kaže da je Natan smatrao tragičan
lik starozavetnog Jova kao prototip Šabatajevog mesijanstva, zato što se, po
Natanu, Jov nalazio u vlasti klipota. Zato su u pravu i oni koji tvrde da je
Šabataj lažni Mesija, ali i oni koji veruju da je on zaista pravi. Njegova
ličnost je obilovala velikim protivrečnostima. Šolem kaže da je po učenosti bio
u rangu običnog učenjaka, ni po čemu izuzetnog, ali ono što je kod njega bilo
vanserijsko jesu njegova isijavanja tokom faza posebne nadahnutosti. Šolem
ističe njegov dar snažne sugestivnosti na druge ljude. U stanjim
prosvetljenosti on je bio živući arhetip paradoksa svetog grešnika, čime ga
prepoznajemo kao primer arhetipa prikazanom na tarot karti Luda. U stanjima
povišene svesti, Šabataj je mogao videti put svetske obnove posredstvom namerne
povrede svetih zakona koje propisuje Tora.
Šabatajeva emocionalna strana bila je
jače izražena. Moglo bi se reći da je umeo da se na fascinantan način
prenemaže, što je bilo u korenu njegove čudne harizme. Za tu harizmu postoji
kabalističko objašnjenje. Naime, Mesijini koreni nalaze se u najvišem svetlu,
onom ain sofu koje u prikazima Drveta života kao beskonačno trostruko svetlo
stoji iznad samog Drveta. To svetlo je sama Božja priroda predstavljena
matematičkom Nulom koja prethodi Jedinici. Geršom Šolem, obrazlažući Natanove
ideje o prirodi i položaju Mesijine duše kaže da je u početku kosmičkog procesa
ain sof svoju svetlost uvukao u samog sebe čime je
nastao iskonski prostor u njegovom središtu gde se svi svetovi rađaju. Taj iskonski prostor ispunjen je bezobličnim ali materijalnim silama, klipotima. Kosmostvaranje se,
objašnjava Šolem, sastoji od davanja oblika tim
bezobličnim silama, da bi se one pretvorile u nešto. Sve dotle iskonski
prostor, a naročito njegov „niži“ deo, kaže Šolem, biće tvrđava tame i zla. Zato se dubini
velikog bezdana nalazi boravište demonskih sila. Napomenuo bih da je ideja o božanskom
povlačenju kako bi svet bio stvoren potiče od velikog kabaliste Isaka Lurije iz
XVI veka.
Na poreklo klipota ukazuju početni
stihovi iz biblijskog Postanja 1:1-2: „U početku stvori Bog nebo i zemlju.
Zemlja beše pusta i prazna; nad bezdanom beše tama, i duh Božji lebdijaše nad
vodama.“ Tu su ključne reči tohu i košek. Tohu se piše tau-he-vav, označava
nešto pusto, bezoblično, haotično. Često se navodi zajedno sa nastavkom
ve-bohu, kao tohu ve-bohu (vav-bet-he-vav). Zajedno to su nered i praznina,
pusto i prazno te zvuče poput imena kakvih demona. Tohu ve-bohu je izraz
haotičnog i prastarog ambijenta koji prethodi pojavi oblika, ali i dolazi na
kraju kao ishodište rastvaranja oblika. U psihičkom smislu to je izraz ludila.
Košek označava tamu i piše se kao het-šin-kap. U bibliji kralja Džejmsa to je thick
darkness. Izraz košek pominje se i Drugoj knjizi Mojsijevoj – Izlazak
10:22, što je Lujo Bakotić preveo kao: „Mojsije pruži ruku svoju k nebu i nasta
gusta magla po svoj zemlji egipatskoj za tri dana.“ O prirodi te tame se može
raspravljati, ali imajmo na umu njenu dvostrukost – da iz nje nastane svetlo,
ali i da večno ostane tama. Iz razloga nedokučive Božje premudrosti ili zato
što joj je baš takva volja, duša Mesije je pala upravo u te najcrnje klipotske
dubine bezdana.
Šolem piše da od početka procesa
stvaranja Mesijina duša boravi u dubinama bezdana, zatočena u klipotsku tamnicu
te naglašava kako zajedno sa tom najsvetijom dušom, na dnu ponora obitavaju
„zmije“, koje je muče i pokušavaju da je zavedu. Među tim zmijama, Mesijina
duša figuriše kao sveta zmija jer, podseća Šolem, hebrejska reč za zmiju,
nahaš, ima istu brojčanu vrednost kao reč za mesiju, mašijah. I dalje, Šolem
kaže da se duša Mesije oslobađa svojih okova onom brzinom kojom svetski proces
„tikuna“ odvaja dobro od zla u dubini iskonskog prostora. Tikun je mističan
pojam Isaka Lurije kojim je označen proces popravljanja ili podizanja sveta,
što podrazumeva odvajanje čestica božanske svetlosti od ljuštura klipota. Kada
se okonča proces usavršavanja, na kojem Mesijina duša radi u svojoj „tamnici“ i
za koji se bori sa klipotskim zmijama, tada će ona izaći iz tamnice i prikazati
se svetu u zemaljskom ovaploćenju. To će se dogoditi tek okončanjem opšteg
tikuna.
Klipotske bezdanske zmije, kako Šolem
navodi Natana, sve vreme teže da zavedu Mesijinu dušu, a kad god se on trudio
da iz tih zmija izvuče veliku svetost, one bi uspele da ga savladaju u času
kada ga napusti prosvetljenje. Time su, po Natanu, zmije pokazivale da im je
moć jednaka moći solarne sefire Tifaret (Lepota), kojom je predstavljen
istinski Bog. Po Natanu, božanska Šehina se spustila u Egipat, koji je
predstavljen kao demonsko i mračno carstvo u kome se obožavaju klipotske sile,
a čiji su žreci zapravo crni magovi. Šehina to čini da bi prikupila otpale
iskre Božje svetlosti, a što po ugledu na nju čini i sam Mesija na kraju
vremena kada kreće na svoj najteži put u carstvo tame da bi izvršio svoje
poslanje. Po toj doktrini zlo će nestati a iskupljenje će se proširiti na
spoljašnji svet tek kada Mesija stigne na odredište. Njegovo otpadništvo je
ispunjenje najtežeg dela mesijanske misije, jer iskupljenje sadrži paradoks
koji se ispoljava tek kada se dogodi u ovozemaljskoj stvarnosti.
Biblijska epizoda sa Mojsijem i zmijama
asocira na šabatajsku poziciju o Mesiji kao Zmiji u borbi sa klipotskim
zmijama. Naime, otrovne zmije koje srditi Bog šalje na odabrani narod (koji u
trenucima očajanja gunđa na tog Boga), ujedaju i ubijaju ljude, a Mojsije, opet
po uputstvima dobijenim od istog tog Boga – pravi veštačku ali čudesnu zmiju
koja iste te ljude spašava od otrovnih zmija (Brojevi 21:6-9). Znači li ovo da mi zaista smemo i možemo da
manipulišemo slepim klipotskim silama samo ukoliko je naš pogled potpuno
usmeren na (zmijski) Krst Spasitelja? Možemo sići i u sam Pakao, uvek imajući
na umu spasonosnu formulu svete mesijanske zmije koja nas čini imunim od
fatalnih ujeda. Možemo poput mesijanskog Raspućina bez posledica ispiti čašu
otrovnog vina jer je naša svest fokusirana na krstasti ključ večnog života. On
će umeti da popijenu čašu otrova sprovede kroz svoje telo na način koji će ga
neutralisati ili barem ublažiti štetu. To možemo, ali samo ako pripadamo
adeptima, jer unošenje otrova, kaže Kenet Grant, dovodi čoveka u neposrednu
vezu sa demonskim svetovima i nižim elementalima. To sve ukazuje na prirodu
čiji simbol predstavlja geomantijska figura Cauda Draconis, odnosno Zmajev rep,
u obliku slova Y naopako postavljenog. To su sile okrenute ka dole koje su, po
Kenetu Grantu, nabijene otrovnim vibracijama i mogu se koristiti za operacije
materijalizacije ili rastakanja, a sa smrtonosnim dejstvom u aktivnostima crne
magije. To je svojstvo Škorpije. Nasuprot tome postoji i drugi vid zmijske prirode
predstavljen simbolom Zmajeve glave, tj. Caput Draconis, (slovo Y), čije je
svojstvo nektar. To je ona podignuta glava mikrokosmičke zmije koja uranja u
beskrajni nebeski okean simbolizovan boginjom Nuit. Tako je i duša Mesije
raspeta između te dve zmijske krajnosti te je poput žene iz čije jedne dojke
curi otrov, a iz druge nektar. Povodom rečenog o otrovima, ukazao bih na dva
stiha iz „Knjige zakona“:
„Ja sam Zmija koja daje Znanje i Užitak i sjajnu uzvišenost, i pobuđuje ljudska srca pijanstvom. Da bi me obožavali uzmite vina i čudne droge o kojima ću kazati mom proroku, i budite opijeni od toga! One vam uopšte neće nauditi. To je laž, ta besmislica protiv sopstva. Izlaganje nevinosti je laž. Budi snažan, o čoveče! Strastan, uživaj u svim čulnim stvarima i zanosu: ne boj se da će te bilo koji Bog zbog toga odbaciti.“ (2:22);Kenet Grant navodi predavanje Džeralda Masija „Čovek u potrazi za svojom dušom tokom 50.000 godina i kako ju je pronašao“, gde se kaže da je Afrika prapostojbina zmijske mudrosti. Naime, zmija se tamo koristila da bi se kod osetljivih izazvalo abnormalno stanje. Po afričkim tradicijama, žena u sebi poseduje, a u dodiru sa zmijom proizvodi – mahnitost, što dalje vodi ka transu opsednutosti. Zmija, kaže Grant, fascinantnošću svoga izgleda, strahom od njenog dodira i korišćenjem jezika, izaziva u medijima stanje transa (zmijska obamrlost). Medijumi u tom stanju, nadahnuti duhovima, postaju vidoviti, predskazuju i proriču. Zmija je, odnosno duh / bog koji ona ovaploćuje, sama birala svog proroka i tumača čijim je posredstvom postajala otkrovitelj natprirodnog znanja. Pošto je zmija simbol istovetan sa falusom, koji je, po Kroliju, „fiziološka osnova Nad-duše“, biva jasnija suština zmijskog zavođenja Eve i „pada u greh“ prvobitnog ljudskog para.
„Ja sam tajna Zmija sklupčana pred skok: u mojoj sklupčanosti je radost. Ako podignem glavu ja i moja Nuit su jedno. Ako spustim glavu, i izbacim otrov, tada je to naslada zemlje, i ja i zemlja smo jedno.“ (2:26);
Na jednom mestu u „Velikoj Majci“, Erih
Nojman pominje divovske grifone sa repom škorpije kao životinje Velike Boginje
iz Tel Halafa, koja obuhvata kako donji svet, tako i tamna noćna nebesa. On
pominje reljef na kome se vide grifoni prikazani kao pobednici nad lavovima –
solarnim životinjama. Taj motiv uveliko podseća na situaciju patnje Mesijine
duše, božanskog lava mučenog od strane klipotskih sila, ali takođe podseća i na
detalj mučenja grešnika iz Apokalipse 9:7-11:
„Ti skakavci behu kao konji spremljeni za boj. Na glavama njihovim behu kao krune od zlata, a lica im behu kao lica čovečja. Imahu kose kao kose ženske, a zubi njihovi behu kao u lavova. Imahu oklope kao oklope gvozdene, i šum krila njihovih beše kao praska kola sa mnogim konjima koji trče u boj. Imahu repove kao skorpije, i žalce, i u repovima svojim imahu silu da ude ljudima pet meseci. I imahu nad sobom kao kralja anđela bezdana, kome je ime jevrejski Abadon, a grčki Apolion.“
Ime Abadon izvedeno je iz hebrejskog
korena alef-bet-dalet, što znači uništitelj. Može se odnositi ne samo na ime
entiteta, nego i na lokaciju (Knjiga o Jovu, 31:12). Po proročanstvu, svi oni
koji na čelu ne budu imali božanski znak (tau krst, ili egipatski ank) biće
mučeni od strane ovih strašnih klipotskih sila bezdana.
Pred budućim jevrejskim Mesijom stoji izazov da savlada čitav jevrejski narod, da na čudesan način nadjača njegove tvrdokorne i ortodoksne verske vođe, što do sada nikome nije pošlo za rukom, pa ni Isusu Hristu koji je, sudeći po izveštajima jevanđelista, činio nesvakidašnja čudesa. Tek kada nekome pođe za rukom da na svoju stranu preobrati glavninu jevrejstva, za njega se može reći da je pravi Mesija, odnosno da se kroz njega ispoljila mesijanska priroda.
Pred budućim jevrejskim Mesijom stoji izazov da savlada čitav jevrejski narod, da na čudesan način nadjača njegove tvrdokorne i ortodoksne verske vođe, što do sada nikome nije pošlo za rukom, pa ni Isusu Hristu koji je, sudeći po izveštajima jevanđelista, činio nesvakidašnja čudesa. Tek kada nekome pođe za rukom da na svoju stranu preobrati glavninu jevrejstva, za njega se može reći da je pravi Mesija, odnosno da se kroz njega ispoljila mesijanska priroda.
Baš kao i u slučaju prvobitnog greha
zbog kojeg je prvi ljudski par izbačen iz rajskog vrta, Eva je ta, odnosno
žena, prva koja je pala pod uticaj zmije sa drveta spoznaje dobra i zla,
odnosno drveta znanja (gnoze). Žena je bila ta koja je prouzrokovala katastrofalna
dešavanja: prvo izgon iz raja a potom i uništenje pokoljenja čovečanstva koje
je bilo izmešano sa nefilima. I u naše vreme, kada se oblaci raznih katastrofa
gomilaju na horizontima vremena, ženski element biće taj koji će svojom
prijemčivošću poslužiti kao okidač velike promene. Kao što i sam biblijski
tekst ukazuje, bez uloge žene, bez uloge njene prirode, nikakve promene i
ostvarenja Božjeg plana za čovečanstvo ne bi bilo. Otud je žena subjekat ali i
sredstvo uzdizanja i pada. Tako će biti opet. Na delu je povratak magije,
magijskih sila, imaginacije, povratak fantazmičkog, medijumski kanalisanog,
povratak sanjačkog, onog davno potisnutog i zaboravljenog. Karlos Kastaneda,
navodeći reči Don Huana, u knjizi „Drugi krug moći“, kaže da je žena u magijskom
smislu bolja od muškarca jer ona ne mora skakati u ambis. Ona ima svoje puteve.
Ona menstruira te tada, sudeći po Don Huanu, postaje nešto drugo. Muškarac to
ne može.