Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Duh kontrainicijacije" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Kenet Grant je fenomen demona
okarakterisao kao nerešene komplekse unutar psihe i ostavišta u psihičkom
nervnom sistemu, koja bivaju podstaknuta na štetnu aktivnost kada postoji
ozbiljna energetska blokada. Međutim, ljudi od znanja demone mogu kontrolisati
i naterati da reaguju pomoću sigila ili kontrolom sna. A za energetske blokade,
Grant kaže da se mogu razbiti i oslobođena energija ponovo preusmeriti ka
stvaralačkim, magijskim ciljevima. Ti nerešeni kompleksi postoje kako unutar
individualne, tako i kolektivne psihe pojedinih klika, grupa, naroda ili
kultura, pa čak i na nivou celokupnog čovečanstva. Mesec je glavni faktor
demonskih fenomena. Njegov nektar je istovremeno i otrov i lek, a jedina
razlika između otrova i leka je u načinu primene i proporciji doziranja.
Nerešeni kompleksi su istorijski nagomilani, energetske blokade gotovo nepremostive.
Oni koji upravljaju procesom civilizacije nemaju leka za njeno umiranje, niti
imaju leka za sebe. U pogledu sudbine svetske oligarhije / plutokratije nije
potrebno biti prorok – biće uništeni, kao što će, kako Grant kaže, biti
uništeni oni koji ne budu u stanju da prihvate duh novog eona. Oligarhiju će
uništiti moć kojoj služe, jer služiti moći znači želeti biti uništen. Bolest u
koju je zapalo čovečanstvo rezultat je bujanja samoubilačke opsesije ljudskog
materijala koje je istorijski proces izbacio na sam vrh. Njihova dijabolična
isijavanja truju atmosferu ljudskog bitisanja na Zemlji. Svoj zločinački
karakter i nedela širom sveta kriju iza odrednice Čovek. Tog Čoveka će, kaže
Kenet Grant u knjizi „Alister Kroli i skriveni bog“, uništiti elementalne sile
koje je prebrzo prizvao. Zato je bitno, kaže Grant, da sve doktrine praznoverja
koje pritiskaju čovečanstvo, budu očišćene, a religija, onako kako se popularno
shvata, prva je među njima.
Dakle, sve ono što oligarhija vekovima emituje, ili je u svojim inkarnacijama poslednja dva-tri veka emitovala na osnovu kidnapovanog nasleđa i falsifikovanih inicijacijskih linija iz dalje prošlosti, mora biti pročišćeno. Ta masa beživotnog verovanja nisu samo survivali monoteističkog religijskog kompleksa, ili neki okamenjeni ostaci starijeg porekla, nego i mnogi aspekti istočnjačkih religija koje su zaglibile u beslovesni automatizam. U tu beživotnu masu, po Alisteru Kroliju, osim hrišćanstva, spadaju islam, hinduizam, budizam, konfučijanizam i judaizam. Na tu listu bih dodao i (post)moderna sujeverja koja nameće ideološki humanizam i ateizam. Takođe, čitav tzv njuejdž je jedan veliki abortus, nastao kao reakcija na materijalizam modernosti i idealizam predmodernih vremena ili religijsku zatucanost.
Kenet Grant je, u knjizi „Kultovi senke“,
stvaranje mase beživotnog verovanja objasnio neuravoteženom maskulinizacijom
religijskog života, prvenstveno u
Egiptu, odakle su se religijsko-magijske formule širile
Bliskim Istokom i mediteranskim svetom. Po njemu, patrijarhalna tradicija u samom Egiptu, sa svojim naglaskom na
muškom principu, razvila se u Kult trojstva koji se sastojao od Oca, Majke i
Deteta. Kasnija hrišćanska verzija, koja je potisnula žensku komponentu,
zasnovala je potpuni patrijarhat koji je izvitoperio čitavu misterijsku
tradiciju i vodio ka zarazi civilizacije neuravnoteženim verovanjima o muškom
autoritetu i ukidanju svega što je pripadalo ženskom elementu u prirodi. Ipak,
hrišćanstvo u suštini i nije baš toliko patrijarhalno. Zapravo, manje je
patrijarhalno od judaizma i islama, a u okviru hrišćanskog korpusa
protestantizam je patrijarhalniji od katoličanstva i pravoslavlja, budući da
odriče sakralni značaj Bogorodice i ženskih svetaca kojima su tradicionalne
hrišćanske crkve, pod pritiskom narodnih verovanja, ublažile muškocentričnu
figuru trojedinog Boga. Osim toga, katoličanstvo, a naročito pravoslavlje,
prihvatili su prilično paganskih elemenata procesom asimilacije i
hristijanizacije narodnih običaja, verovanja i kalendara. Mirča Elijade je, u
knjizi „Mit i zbilja“ napomenuo da seljaštvo Evrope nije bilo privučeno
istorijskim i moralnim hrišćanstvom, nego je živelo u nekom svom kosmičkom,
odnosno paganskom hrišćanstvu, koje je shvatalo hrišćanstvo kao kosmičku
liturgiju. Po Elijadeu, mistička bliskost kosmičkim ritmovima koju su napadali
starozavetni proroci, a Crkva donekle tolerisala, nalazi se u samoj suštini
verskog života seoskog stanovništva, posebno u jugoistočnoj Evropi. Za čitav
taj deo hrišćanstva, kaže Elijade, priroda nije svet greha, nego Božje delo.
Rene Genon, u knjizi „Mračno doba“,
govori o težnji današnjeg racionalnog mentaliteta da isključi svaku misteriju
iz sveta i naglašava da što je jedna koncepcija ograničenija, na nju se više
gleda kao na striktno racionalnu. Genon nas podseća da su, počev od
enciklopedista osamnaestog veka, najogorčeniji poricatelji svake natčulne
stvarnosti posebno voleli da bilo kojim povodom prizivaju razum i da se
proglase racionalistima. Po Genonovom viđenju, racionalizam se u svim svojim
oblicima bitno definiše verovanjem u nadmoć razuma, objavljenog kao prava
dogma, koja podrazumeva poricanje svega što je nadindividualne kategorije,
posebno čiste intelektualne intuicije, što za sobom logično povlači
isključivanje svake prave metafizičke spoznaje. Za Genona, posledica ovog
poricanja je, u jednoj drugoj kategoriji, takođe odbacivanje svakog duhovnog
autoriteta, budući da je njegov uzor nužno nadljudski. Genon primećuje koliko
je ovaj racionalizam u skladu sa savremenom težnjom ka pojednostavljivanju
stvari i to uvek na njihove najinferiornije elemente. Posledično, kaže Genon,
ta tendencija potvrđuje se pre svega poništavanjem čitave nadindividualne
oblasti.
Tako redukcionistički shvaćen, razum je
sredstvo svojevrsne materijalizacije percepcije i interpretacije, jer kako kaže
Genon, razum biva poslednji ili najinferiorniji stepen na kojem je „čvrstoća“
dosegla krajnji nivo. Racionalizam je, po Genonu, zapravo negacija svakog višeg
načela razuma, a što na neki način oslepljuje ljudsku inteligenciju, odvajajući
je od unutrašnjeg genija, od „čistog i transcendentnog intelekta“. Tako ljudski
spoznajni horizonti bivaju suženi i zatvoreni. Po Genonu, time što je izgubio
svaku dodatnu komunikaciju sa nadindividualnim intelektom, razum samo može da
teži nadole, ka inferiornom polu postojanja, i da sve više tone u
„materijalnost“. I posledično, Genon zaključuje da razum postepeno gubi sve,
čak do same ideje istine i dolazi do toga da traži samo najveću udobnost za
svoje ograničeno shvatanje. Opšti je zakon da racionalnost cilja ka
pojednostavljivanju i izjednačavanju svih stvari.
Na delu je težnja ka svođenju svake
pojave na prost skup kvantitativnih odrednica, odnosno genonovska „vladavina
kvantiteta“. Sve se nastoji svesti na broj, pri čemu se previđa suštinska
mističnost brojeva, jer kako kaže „Knjiga zakona“: „Svaki broj je beskonačan;
nema razlike.“ Kabala koristi brojeve, ali sa premisom kvaliteta a ne
kvantiteta. Broj je kvalitet, što se posebno vidi u doktrinama sefirota.
Racionalizam je u tom pogledu kruna onoga što je Kroli nazivao vulgarnom erom,
budući da teži svođenju svega na materijalni, kvantitativni aspekt. To je
ludilo redukcije, odnosno „greh ograničenja“, kako to piše u „Knjizi zakona“.
Kabalistički, ograničenje je jedno od obrnutih svojstava sefire Binah (treća
sefira na Drvetu života). Budući da je veliko more, crna boja, planeta Saturn i
pojam vremena vezan za ovu sefiru, upravo tu vidimo koren izopačenja psihičke
energije čoveka koje se u našem vremenu zove racionalizam. Racionalizam je
svojevrsno pomračenje Sunca, pomračenje načela Logosa u čoveku, odnosno znak
klipotične lunarizacije maskuliniteta i uopšte ljudske svesti. Otud je
racionalizam analogan klipotskim zmijama koje muče Mesijinu dušu. Egzorcizam
tih demona biće bolan i trajan, a završiće se tako što će predstavnici dubljih
magijskih sila i fizički uništiti one koji se lažno predstavljaju. Predstavnike
tih dubljih sila nazvao sam „revolucionarima katastrofe“, što ukazuje na pojavu
nove i obuhvatnije mesijanske struje. Da, pojaviće se nove knjige zakona i novi
protagonisti globalnog revolucionarno-mesijanskog delovanja. Neki novi i
drugačiji trendovi progutaće umišljene trendsetere.
Modernom dobu osobena doktrina
materijalnog, ekonomskog rasta i razvoja, izvedena je iz učenja o duhovnom
rastu i razvoju, usavršavanju čoveka ili samousavršavanju, odnosno razvoju
svesti, a što ima svoje paralele u alhemiji, koja oponašanjem prirodnih procesa,
usavršava metale u težnji da ih pretvori u zlato. Najpogubnija su kasnije
protestantske izvedbe po kojima su materijalni i duhovni rast međusobno
povezani. Što je neko bogatiji, to je na višem nivou svesti. Takva učenja imaju
za cilj da opravdaju aktuelne odnose moći te da na neki način idealizuju elitu.
Doktrine duhovnog rasta projektuju taj rast u beskonačnost – do konačnog, te u
neodređenu budućnost, kroz (ne)određeni niz reinkarnacija ili usavršavanja –
projektovanog oslobođenja. U tom smislu, kako nešto što je po prirodi već
savršeno može biti usavršavano? Doktrine rasta povodom toga imaju drugačiji
fokus. Učenja o duhovnom rastu ciljaju ka prevenciji revolucionarnog delovanja,
osim ukoliko sami pobornici tih doktrina nisu u položaju društvene opozicije.
Zanimljivo je povući paralelu između ezoterijskih doktrina i političkih
ideologija:
„U ezoterizmu postoji jedna desna politička struja – koja više i odgovara samom duhu skrivenog znanja – struja koja se u političkom ispoljavanju ezoterične misli vidi kod Žozefa de Mestra ili Juliusa Evole. Ali, postoji i jedna levičarska, koja se može uočiti npr kod Elifasa Levija, učesnika socijalističkih kružoka. Naročito je kod spiritista prisutan socijalistički duh; a i rani socijalisti-utopisti su bili zainteresovani za spiritizam ili učenja o reinkarnaciji. U teozofiji je prisutan ovaj levi ton, recimo kod Ani Bezant koja je pre pristupanja Blavackoj bila socijalistički aktivista, ali je i kasnije zadržala neke stavove; isto kao što u teozofiji postoje i oni tonovi koji su kasnije davali inspiraciju desnim okultnim pokretima.“ Nemanja Radulović, Podzemni tok, Službeni glasnik, Beograd, 2009, str 231.Sklon sam mišljenju da su ezoterijske doktrine preteče političkih, odnosno da političke doktrine i ideologije predstavljaju društveni odraz ezoterijskih učenja ili nekih načela tih učenja. U kontekstu ove teme obratio bih pažnju na čuvenog mistika Emanuela Svedenborga, koji je u knjizi „Poslednji sud“ lepo sumirao premise učenja o beskrajnom rastu. Jedno poglavlje u toj knjizi nosi indikativan naslov: „Množenje Ljudskog Roda na Zemlji neće nikada prestati“. Porast broja ljudi na Zemlji povezan je sa porastom njihovog broja na Nebu, jer „ljudski rod će i dalje postojati kroz večnost“. Po Svedenborgu, ljudski rod je temelj na kojem počiva Nebo, pa je otud čovečanstvo semenište Neba, mesto odakle se regrutuju stanovnici nebeskih sfera (ali i onih paklenih, dodao bih). Ljudi su preteče anđela. On tvrdi da se nebeski beskraj nikada ne može ispuniti anđelima (a primetio bih, verovatno ni paklenske jaruge). Zašto je bitno puniti Zemlju ljudskim bićima? Zato što je to neophodan uslov da bi se napunilo Nebo, pošto ono biva savršenije s povećanjem broja onih koji u njega ulaze. Takav je božanski red stvari s obzirom da se svako božansko delo, kako to tvrdi Svedenborg, odnosi na beskraj i večnost. Anđeosko Nebo je svrha radi koje je sve u svemiru stvoreno (kosmički antropocentrizam). Cilj razvoja ljudskih bića je, po Svedenborgu, njihov preobražaj u anđeoska bića, otud taj proces mora trajati večno, ljudsko umnožavanje mora trajati večno, ne samo na Zemlji, nego i po planetama širom univerzuma. On tvrdi da svako ko veruje da će poslednjim sudom nestati Nebo i Zemlja, te da će se pojaviti novo Nebo i nova Zemlja, automatski podrazumeva i nestanak ljudskog roda.
Svedenborgijanski pogled na svet je dobar
primer kako izgledaju premise spiritualnog humanizma i antropocentrizma koji se
nalazi u korenu tradicionalnog iluminizma. Zemaljski čovek je prototip nebeskih
ljudi – anđela, koji svi zajedno čine velikog nebeskog čoveka. Ali šta je sa
mračnim ostatkom? Kakva je sudbina onih koji su pali u infernalne ambise?
Kakvog to anti-čoveka oni tvore? U kakve se đavole oni preobražavaju? Nije li
tu reč o rascepu ljudskog bića iz kojeg proizilaze podljudske i nadljudske vrste?
I nije li održavanje takvog gledišta ili derivacija tog gledišta uzrok
svakojakih izopačenja živih ljudi i kvarenja njihovih zajednica? Neko sebi daje
za pravo da odredi kriterijume društvene poželjnosti, pa ako ih neko ispunjava
ide u Nebo, a ako ne, onda ide u Pakao. Naravno da „Nebo“ i „Pakao“ imaju svoje
ovozemaljske, društvene i ekonomske pandane: neko živi u favelama, a neko u
elitnim naseljima. U korenu ideologije beskrajnog rasta nalazi se upravo takav
pogled na svet čija je dobra ilustracija učenje Emanuela Svedenborga.
Održavanje beskrajne ljudolikosti, koja je navodno odraz božanskog obličja,
jeste jedna velika mistična i religijska utopija čije civilizacijske posledice
kao ostvarenja takvih stajališta, imamo prilike da rezignirano posmatramo.
Doba Vodolije, idealno je predstavljeno
Krolijevom „Knjigom zakona“, koja je zapravo ključ razumevanja epohe koja je
pred nama. Ta knjiga umnogome krije tajne vremena koje je pred nama, pa je otud
korisno oruđe mapiranja budućnosti i razumevanja procesa koji se dešavaju pred
našim očima. U samoj njenoj suštini nalazi se stara gnostička ideja o smeni
eona. Međutim, trebalo bi opreznije donositi zaključke. Eon Vodolije, kao izraz
vladavine Saturna, nije epoha opšteg razvoja i napretka čovečanstva, već kolektivne
pogibelji i despotizma, barem dok se ne raščiste stvari. U tom smislu napredak
može biti shvaćen kvantitativno. U neku ruku ono što žreci akvarijanizma
proriču kao dobit čitavog čovečanstva zapravo je projekcija za izuzetne
pojedince. Dakle, pravo je vreme za delovanje sudbinom odabranih.
Po učenju utemeljivača antropozofije
Rudolfa Štajnera, ljudsko biće, između ostalog, sadrži tri osnovna tela:
fizičko, etarsko i astralno. Fizičkom telu odgovara planetarna priroda Saturna,
dok je njegovo svojstvo htenje kao rudiment volje. Etarskom telu odgovaraju
ljudska osećanja, odnosno sunčeva priroda. Astralno telo je lunarne prirode
kojoj je saobrazno mišljenje. Tako dobijamo poznati planetarni glif Merkura
koji na neki način predstavlja čoveka slikovitim nizom tri planetarne prirode.
Na vrhu je polumesec; sredinu krasi solarni disk, dok se ispod diska nalazi
saturnalni krst. Takođe, tim rasporedom imamo u nizu duh, dušu i telo, odnosno
astralno, etarsko i fizičko telo, mišljenje, osećanja i htenje, itd.
U dobu Vodolije ljudska priroda će biti
uređena na način koji će u potpunosti aktuelizovati dati raspored – u
pozitivnom ili u negativnom smislu, tako da će u narednom eonu (eon Jarca),
doći do potpunog rascepa u ljudskoj vrsti, odnosno do involucijskog skoka u
podljudsko, čiji je simbol čovek-Jarac, Pan, Bafomet, odnosno karta Đavo u
tarotu. Da ne bude zabune, Đavo iz tarota, Pan, Bafomet, jesu mnogo složeniji
simboli i izraz „podljudsko“ ovde je upotrebljen u drugačijoj konotaciji,
budući da navedeni likovi ukazuju na takvu vrstu očiglednosti. Ljudsko biće
kakvo poznajemo danas prestaće da postoji, a pretpostavke za taj scenario
potrebno je stvoriti u dobu Vodolije. U vremenima pred nama, astralna tela
većine ljudi, biće upotpunosti ispunjena parazitskim astralnim strukturama čija
je svrha održanje ljudske svesti na niskom nivou u cilju obaranja ljudskog bića
u podljudsko. To znači da će samo izuzetni pojedinci odražavati čistu misao,
odnosno misao očišćenu od smetnji, za razliku od većine ljudskih bića čije će
misli biti upotpunosti maligne te sastavljene od već fabrikovanih mentalnih
sklopova koje će kao instalacija i astralni implant, kontrolisati misaoni
proces ljudi. To još uvek nije slučaj, ali takva je intencija duha vremena.
Da bi bila proizvedena kvalitetna manjina
sposobna za evolutivni skok, potrebno je žrtvovati masu ljudskog materijala. To
je rezon Saturna. Shodno tome, solarna emotivnost većine ljudi će u eri
Vodolije biti zamračena, te dolaskom doba Jarca posve gurnuta u podzemlje.
Saturnovski krst elemenata, odnosno uticaj Zemlje će jačati i povećavaće
materijalnost ljudske percepcije koja će dolaskom eona Jarca poprimiti oblik
potpune kristalizacije. Na delu je, dakle, neka vrsta „mineralizacije“ većeg
dela ljudske vrste, pa će u skladu s tim, vremenom, materijalizam jačati i
poprimiti danas nezamislive forme. Nasuprot tome, moć će postati paperjasta i
lagana, razuđena i vetropirasta. S jedne strane inertnost, sa druge lakoća.
Upravo će ta lakoća omogućiti uzdizanje predodređenih.