Dvanaesta
velika arkana tarota je Obešeni čovek. Broj dvanaest, po Elifasu Leviju je
cikličan te predstavlja broj univerzalnog verovanja. Tradicionalna imena ove
arkane su još i Le Pendu, Il Penduto, L’Appeso, Il Traditore, L’Impiccato,
odnosno izdajnik, obešeni. U pitanju je neko ko visi zbog izdaje.
On je prikazivan kao Juda Iskariotski, izdajnik, koji u nekim špilovima ima
vrećicu sa srebrnjacima, a ponegde mu ti novčići ispadaju (aluzija na onih
trideset srebrnjaka zbog kojih je Juda izdao Spasitelja). Inače, ovaj detalj
sa ispadanjem novčića ukazuje na gubitak, odnosno ispaštanje. To je onaj aspekt
Fortune koji je u nadležnosti boginje Nemeze. U špilu
Šarla VI Obešeni u rukama drži dve vreće. Druga snažna asocijacija jeste
Sveti Petar, raspet naglavačke. Krst Svetog Petra, jeste obrnuti krst koji
simbolizuje mučeništvo. Tu imamo paralelu sa istočnjačkim običajem padanja
ničice pred Carem. Glava okrenuta u levo predstavlja izazivanje
smrti, okrenuta ka desno je izazivanje života. Licem u zemlju – znak
poštovanja Cara, ali i akt neodricanja od zemlje, kako nas ne bi raspršilo
prisustvo božanstva. Petar je kamen na kome je sazdana Crkva. Međutim, on je
fluidni kamen, kamen koji se klati, klatno, odnosno petao, simbol uskrsnuća. U
alhemijskom smislu Sveti Petar drži dva ključa, jedan za rastvaranje, a drugi
za zgušnjavanje. Zato su mu noge i ruke prekrštene. Dvostruki ključ mu
omogućava da otključava i zaključava stvari kako na Zemlji tako i na nebesima,
sve u skladu sa Hermesovim zakonom.
Marseljski špil
U Keri Jejl
Viskonti Sforca špilu Obešeni je odeven u belu košulju, dok visi okačen o desnu
nogu, leva mu je povijena iza desne, a za levo stopalo je okačeno sidro. Setimo
se šta je Frensis Jejts govorila o sidru kao o osobenom znamenju majstora umeća
pamćenja. Upravo je to mnemotehničko sidro nekako dospelo na ovu kartu. U
Marseljskom špilu Obešeni je prikazan kako visi privezan za levu nogu, s tim
što su vešala u marseljskoj verziji zapravo sačinjena od dva stabla koja imaju
po šest zasečenih grana. Njegov položaj ukazuje na inicijacijsko pregnuće, tj
inicijacijsku izolaciju, ali i na paralizu, bespomoćnost. Seli Nikols kaže da
se on nalazi u zagrljaju sudbine jer nema moći da uobliči svoj život. Ona dalje
ukazuje da je zasečeno drvo univerzalni materinski simbol i pominje da je telo
ubijenog boga Ozirisa bilo zatvoreno u drvetu odsečenih grana, a što
simbolizuje i kastraciju. U nekim špilovima iz njegovih džepova ispadaju
novčići. Po Seli Nikols, ti detalji ukazuju da prilikom suočavanja sa konačnom
stvarnošću (ili beskonačnošću, dodao bih), one nebitne stvari ispadaju, a nekih
se uzaludno grčevito držimo, poput lika sa vrećama.
Krolijev špil
Kroli kaže
da u eonu Horusa ova arkana predstavlja duhovno slepo crevo te da je u eonu
Ozirisa predstavljala vrhovnu formulu posvećeništva jer, između ostalog, znači
i silazak svetlosti u tamu radi iskupljenja, poniranje u vodu, krštenje,
inicijacijsku smrt, formulu Umirućeg Boga, (samo)žrtvovanje, preobražaj u
Amenti itd. Obešeni čovek u svojstvu klatna, podseća na časovnik, čime podseća na ljudsku ograničenost vremenom, ali i na potrebu ovladavanjem
istim ne bi li posvećenik uopšte bio kadar da dovrši Veliko delo. Zato je u
Krolijevoj verziji u pozadini glavnog lika ove karte postavljena rešetka
velikog broja malih kvadrata koji predstavljaju tablice elementala gde su
prikazana imena i pečati svih energija prirode. Otud na ovu kartu možemo
gledati i kao na proces inkubacije, jer u dubokoj bezdanoj tmini vidimo zmiju
koja se budi. To su zmije koje muče mesiju, ali mesija jeste zmija. Obešeni
čovek je otud lik Spasitelja u inkubaciji, u Krolijevom špilu obeležen zmijom
kojom je levom nogom vezan za simbol večnog života i zmijom koja obitava u
dubokoj tami ispod njegove glave. Prikucan je za čudnu podlogu sa tri eksera.
Ekser je značenje hebrejskog slova vav koje ima brojčanu vrednost 6.
Dakle, 6-6-6. Obešeni, osim što podseća na vampira ili šišmiša koji visi
naglavačke, podseća i na larvu iz koje će se izleći prelep i moćan leptir
svesti ili mesijanskog poslanja. Ova karta najavljuje početak procesa preobražaja.
Keri Jejl Viskonti Sforca špil
Najdžel
Džekson upućuje na Platonov opis ovaploćene duše u Timaju. Naime, ona se
ostvaruje u materijalnom obliku naopako u odnosu na bitisanje u tzv duhovnom
svetu. Čovek je u ovozemaljskom smislu izvrnut naopačke u odnosu na nebesko
poreklo njegove duše, odnosno suštine. Još jedno značenje se pripisuje ovoj
karti. Po Elifasu Leviju ova arkana je izraz ostvarenog Velikog dela. To iz
razloga što položaj ruku i nogu Obešenog formira krst koji natkriljuje trougao
okrenut prema dole, te ukazuje na obrnuti simbol sumpora. Veliko delo je
posvećenički naziv za (samo)stvaranje. Adept svojim radom na Velikom delu
zapravo oponaša proces Božjeg stvaranja, a to oponašanje jeste suštinski
alhemijskog karaktera. Zato je taj izraz vezan za alhemiju jer je upravo
alhemičar taj posvećeni oponašatelj Boga i sledbenik Prirode. Najbolji opis
Velikog dela imamo na samom početku biblijske Knjige Postanja gde je
kroz sedam dana stvaranja izložen sedmostruki proces rada. Rad na Delu je, kako
kaže Fulkaneli, Postanje u malom i njegov sažetak. Možda zbog toga
Obešeni visi naglavaške oponašajući bdenje zmije Logosa iznad bezdanih voda
prapočetka.
Elifas Levi
Obešenog naziva Prometejom te dodaje da je njegov izokrenut položaj u službi
produhovljenja niže prirode. Za Zlatnu zoru, ova karta nosi naziv Duh moćnih
voda, i uglavnom se označava žrtvu, kaznu, gubitak, patnju. Isto po Zlatnoj
zori, hebrejski glif ove arkane je mem, jedno od tri majčinska slova
koje označava upravo vodu. Takođe, ova arkana je izdaja, izopačenje, preobraćenje, vizija, refleksija. Prva
aluzija ove karte jeste ona koja se odnosi na žrtvovanog boga Odina ili
raspetog Isusa Hrista, naposletku, kao što sam već rekao, na legendu o
naglavačke raspetom Svetom Petru ili izdajniku Judi Iskariotskom. Simbolički,
to je obešeni kamen, stena na kojoj je utemeljena Crkva. Takođe, karta ukazuje
na refleksiju, lik koji se ogleda u vodi, misteriju krštenja i posvećenja
vodom, moć zamišljanja. Voda je svest. Uroniti u vodu znači proširiti svest.
Nasuprot karti Točak sreće koja zatvara stvari u jedan proces, u jedan tok, u
vrtlog ili spiralu, Obešeni ukazuje na beskrajne horizonte i bezbrojne mogućnosti.
špil Šarla VI
Naglasio bih još jednu očiglednost ove
arkane, koja prirodno proizilazi iz ideje raspeća, a to je tortura. U ovom
smislu reč je o inicijacijskoj torturi. Često tu vrstu mučenja sprovode duhovi
ili demoni u cilju duhovnog preobražaja mučenog. Mučenje duše i tela nalikuje
enormnom zagrevanju metala radi njegovog topljenja i preobražaja. Tortura je
uvod u inicijacijsku smrt, kao što arkana Smrt sledi arkanu Obešenog. Mučenik
tako postaje svetac.