NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige Ideologija tarota
Dvanaesta velika arkana tarota je Obešeni čovek. Broj
dvanaest, po Elifasu Leviju jeste cikličan, te predstavlja broj univerzalnog
verovanja. Tradicionalna imena ove arkane su još i Le Pendu, Il Penduto,
L’Appeso, Il Traditore, L’Impiccato, odnosno izdajnik, obešeni. U
pitanju je neko ko visi zbog izdaje. On je prikazivan kao Juda Iskariotski,
izdajnik, koji u nekim špilovima ima vrećicu sa srebrnjacima, a ponegde mu ti
novčići ispadaju (aluzija na onih trideset srebrnjaka zbog kojih je Juda izdao
Spasitelja). Inače, ovaj detalj sa ispadanjem novčića ukazuje
na gubitak, odnosno ispaštanje. To je onaj aspekt Fortune koji je u nadležnosti
boginje Nemeze. U špilu Šarla Šestog Obešeni u rukama drži dve
vreće. Druga snažna asocijacija jeste Sveti Petar, raspet naglavačke. Krst
Svetog Petra, jeste obrnuti krst koji simbolizuje mučeništvo. Tu imamo paralelu
sa istočnjačkim običajem padanja ničice pred Carem. Glava okrenuta u levo –
izazivanje smrti, okrenuta ka desno izazivanje života. Licem u zemlju – znak
poštovanja Cara, ali i akt neodricanja od zemlje, kako nas ne bi raspršilo
prisustvo božanstva. Petar je kamen na kome je sazdana Crkva. Međutim, on je
fluidni kamen, kamen koji se klati, klatno, odnosno petao, simbol uskrsnuća. U
alhemijskom smislu Sveti Petar drži dva ključa, jedan za rastvaranje, a drugi
za zgušnjavanje. Zato su mu noge i ruke prekrštene. Dvostruki ključ mu
omogućava da otključava i zaključava stvari kako na Zemlji tako i na nebesima,
sve u skladu sa Hermesovim zakonom.
U Keri Jejl Viskonti Sforca špilu, Obešeni je
odeven u belu košulju, dok visi okačen o desnu nogu, leva mu je povijena iza
desne, a za levo stopalo je okačeno sidro. Setimo se šta je Frensis Jejts
govorila o sidru kao o osobenom znamenju majstora umeća pamćenja. Upravo je to
mnemotehničko sidro nekako dospelo na ovu kartu. U Marseljskom špilu Obešeni je
prikazan kako visi privezan za levu nogu, s tim što su vešala u marseljskoj
verziji zapravo sačinjena od dva stabla koja imaju po šest zasečenih grana.
Njegov položaj ukazuje na inicijacijsko pregnuće, tj inicijacijsku izolaciju, ali
i na paralizu, bespomoćnost. Seli Nikols kaže da se on nalazi u zagrljaju
sudbine jer nema moći da uobliči svoj život. Ona dalje ukazuje da je zasečeno
drvo univerzalni materinski simbol i pominje da je telo ubijenog boga Ozirisa
bilo zatvoreno u drvetu odsečenih grana, a što simbolizuje i kastraciju. U
nekim špilovima iz njegovih džepova ispadaju novčići, dok je recimo u špilu
Šarla Šestog prikazan kako u rukama drži dve manje vreće. Po Seli Nikols, ti
detalji ukazuju da prilikom suočavanja sa konačnom stvarnošću (ili
beskonačnošću, dodao bih), one nebitne stvari ispadaju, a nekih se uzaludno
grčevito držimo, poput lika sa vrećama.
Kroli kaže da u eonu Horusa ova arkana predstavlja
duhovno slepo crevo te da je u eonu Ozirisa predstavljala vrhovnu formulu
posvećeništva jer, između ostalog, znači i silazak svetlosti u tamu radi
iskupljenja, poniranje u vodu, krštenje, inicijacijsku smrt, formulu Umirućeg
Boga, (samo)žrtvovanje, preobražaj u Amenti itd. Obešeni čovek u svojstvu
klatna, podseća na časovnik, čime podseća na ljudsku
ograničenost vremenom, ali i na potrebu ovladavanjem istim ne bi li posvećenik
uopšte bio kadar da dovrši Veliko delo. Zato je u Krolijevoj verziji u pozadini
glavnog lika ove karte postavljena rešetka velikog broja malih kvadrata koji
predstavljaju tablice elementala gde su prikazana imena i pečati svih energija
prirode. Otud na ovu kartu možemo gledati i kao na proces inkubacije, jer u
dubokoj bezdanoj tmini vidimo zmiju koja se budi. To su zmije koje muče mesiju,
ali mesija, po kabalističkim doktrinama, jeste zmija. Obešeni čovek je otud lik
Spasitelja u inkubaciji, u Krolijevom špilu obeležen zmijom kojom je levom
nogom vezan za simbol večnog života i zmijom koja obitava u dubokoj tami ispod
njegove glave. Prikucan je za čudnu podlogu sa tri eksera. Ekser je značenje
hebrejskog slova vav koje ima brojčanu vrednost 6. Dakle, 6-6-6.
Obešeni, osim što podseća na vampira ili šišmiša koji visi naglavačke, podseća
i na larvu iz koje će se izleći prelep i moćan leptir svesti ili mesijanskog
poslanja. Ova karta najavljuje početak procesa preobražaja.
Najdžel Džekson upućuje na Platonov opis
ovaploćene duše u Timaju. Naime, ona se ostvaruje u materijalnom obliku
naopako u odnosu na bitisanje u tzv duhovnom svetu. Čovek je u ovozemaljskom
smislu izvrnut naopačke u odnosu na nebesko poreklo njegove duše, odnosno
suštine. Još jedno značenje se pripisuje ovoj karti. Po
Elifasu Leviju ova arkana je izraz ostvarenog Velikog dela. To iz razloga što položaj
ruku i nogu Obešenog formira krst koji natkriljuje trougao okrenut prema dole,
te ukazuje na obrnuti simbol sumpora. Veliko delo je posvećenički naziv za (samo)stvaranje.
Adept svojim radom na Velikom delu zapravo oponaša proces Božjeg stvaranja, a
to oponašanje jeste suštinski alhemijskog karaktera. Zato je taj izraz vezan za
alhemiju jer je upravo alhemičar taj posvećeni oponašatelj Boga i sledbenik
Prirode. Najbolji opis Velikog dela imamo na samom početku biblijske Knjige
Postanja gde je kroz sedam dana stvaranja izložen sedmostruki proces rada.
Rad na Delu je, kako kaže Fulkaneli, Postanje u malom i njegov sažetak.
Možda zbog toga Obešeni visi naglavaške oponašajući bdenje zmije Logosa iznad
bezdanih voda prapočetka. Elifas Levi Obešenog naziva Prometejom te dodaje da
je njegov izokrenut položaj u službi produhovljenja niže prirode. Za Zlatnu
zoru, ova karta nosi naziv Duh moćnih voda, i uglavnom se označava žrtvu,
kaznu, gubitak, patnju. Takođe, to je izdaja, izopačenje, preobraćenje, vizija,
refleksija. Prva aluzija ove karte jeste ona koja se odnosi na žrtvovanog boga
Odina ili raspetog Isusa Hrista, naposletku, kao što sam već rekao, na legendu
o naglavačke raspetom Svetom Petru ili izdajniku Judi Iskariotskom. Simbolički,
to je obešeni kamen, stena na kojoj je utemeljena Crkva. Takođe, karta ukazuje
na refleksiju, lik koji se ogleda u vodi, misteriju krštenja i posvećenja
vodom, moć zamišljanja. Voda je svest. Uroniti u vodu znači proširiti svest.
Nasuprot karti Točak sreće koja zatvara stvari u jedan proces, u jedan tok, u
vrtlog ili spiralu, Obešeni ukazuje na beskrajne horizonte i bezbrojne
mogućnosti.
U negativnom značenju Obešeni
čovek je zombi, vampir, narkoman, toksikoman, alkoholičar, bolesnik, invalid,
umirući, narcisoidna ličnost. Ukazuje na gubitak svesti, komu, katatonično
stanje, patnju, bol itd. Ukoliko karta Snaga, između ostalog, ukazuje na obred
žrtvovanja, upravo je lik sledeće arkane u nizu, Obešeni čovek, onaj koji je žrtvovan, a što
osim na Hrista, ukazuje i na Dionisa, odnosno Ozirisa. Isto tako ovu kartu
možemo dovesti u vezu sa samoubicama, posebno sa onima koji to čine vešanjem
ili koji se utapaju u vodi. Mentalno stanje: melanholija i depresija,
prepuštanje samosažaljenju i mračnim osećanjima, težnja ka samopovređivanju i
samoubistvu, nesigurnost, nedostatak energije i hrabrosti. Takođe, ovde prepoznajemo zavidne i
ljubomorne ličnosti, one koji istinski pate zbog sreće drugih, i koji su
suštinski nesrećni i nezadovoljni sobom u svakom smislu.