NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Na ovom
mestu pokušaću da dodam još malo svetla na temu kako je uopšte došlo do razvoja
ideologije tarota. Ako za epicentar tarota uzmemo Milano XIV veka, u tom slučaju možemo manje ili više pretpostaviti tok
njegovog širenja po Evropi. Ukratko, iz Milana, tarot se širio dalje po
severnoj Italiji i ostatku te zemlje, da bi prešao Alpe i došao u Švajcarsku i
Francusku tokom XVI veka, a možda i ranije. Usput, poprimao je razne oblike koji su uglavnom sledili opšti
uzor. U celom tom procesu nije bilo ničeg ezoteričnog. Marseljski špil je
postao standard za francuske i švajcarske izrađivače tarota već krajem XVII i početkom XVIII veka, a da je patern koji su oni
sledili nastao možda već početkom XVII veka. Tu
matricu sledili su i izrađivači tarota u Nemačkoj, Austriji, pa i samoj
Italiji. Tako je obezbeđena standardna sirovina ili polufabrikat u koji će
potonji okultizam utisnuti svoje insignije i tako stvoriti okultni tarot koji
će biti tumačen pre svega kabalistički. Taj proces započet je u Francuskoj
tokom druge polovine XVIII veka, kada je doba Prosvetiteljstva
već ulazilo u svoju poznu fazu. Uporedo sa nastupanjem racionalnog, duh
modernog doba tražio je zamenu za izgubljenu religioznost, tragajući za
izvorima koji bi mu to nadomestili, a to su prostorno ili vremenski udaljene
kulture. Mirča Elijade je to primetio na sledeći način:
„A. N. Vajthed je rekao da istorija zapadne filozofije, sve u svemu, nije ništa drugo do niz napomena uz Platonovu filozofiju. Malo je verovatno da će zapadna misao i ubuduće moći da se održi u toj „čudesnoj izolaciji“. Po tome se moderno doba i te kako razlikuje od onih koja su mu prethodila: njemu je svojstveno sučeljavanje s „nepoznatima“, sa „strancima“ i njihovim svetovima; s neobičnim, tuđim, egzotičnim ili arhajskim univerzuma. Otkrića dubinske psihologije, baš kao i prispevanje vanevropskih etničkih grupa na horizont Istorije, uistinu označavaju nadiranje „nepoznatih“ u polje zapadne svesti, koje je ranije za njih bilo zatvoreno.“ Mirča Elijade, Mefistofeles i androgin, Gradac, Čačak, 1996, str 7.Takva orijentacija odraz je promenjene slike sveta o čemu Elijade kaže:
„Astronomska i geografska otkrića renesanse nisu samo potpuno izmenila sliku univerzuma i pojam prostora; ona su osigurala, najmanje za tri naredna veka, naučnu, ekonomsku i političku prevlast Zapada, i istovremeno otvorila put koji neminovno vodi ka jedinstvu sveta.“ Mirča Elijade, isto.Drevni Egipat je u tom smislu najbliži vanevropski, ali vremenski jedan od najudaljenijih uzora te otud nije nimalo čudno oduševljenje prosvetiteljske Francuske tom kulturom. Uostalom, već je odavno Egipat bio prepoznavan kao izvor hermetičke mudrosti i alhemije, a poseban izazov činili su do tada još uvek nedešifrovani hijeroglifi. Ipak, sve to nije predstavljalo smetnju da francuski okultisti uvrste egipatske simbole i pretpostavljene mitološke, magijske i religijske sadržaje u svoje šeme, pa tako i u tarot.
U to vreme
delovalo je nekoliko značajnih ličnosti. Pomenuo bih
francuskog pisca, sveštenika i člana Francuske akademije, Žana Terasona (Jean Terrasson,
1670–1750). Njegovo najpoznatije delo je fantastična novela
Setov život (Sethos: histoire ou vie, tirée des monumens anecdotes de l'ancienne
Egypte, traduite d'un manuscrit grec) iz 1731. godine, a koja je nadahnula
Mocarta za
njegovu Magičnu flautu. Fon Kopen (Friedrich von
Köppen, 1734–1797) i fon Himen (Johann Wilhelm
Bernhard von Hymmen, 1725–1786) su 1778. godine anonimno objavili
spis Crata Repoa koji opisuje
fiktivnu ali detaljnu inicijaciju u egipatske misterije koja sadrži sedam
obreda (izvode se
po kriptama, tajnim odajama i pećinama). Malo nakon toga, 1784.
godine, čuveni grof Kaljostro (Alessandro di Cagliostro, odnosno Giuseppe Balsamo 1743–1795) osnovao je Egipatski ritual,
masonski red, čije je prvo telo pod imenom Izidin
hram, funkcionisalo u Parizu. Na samom kraju tog perioda možemo pomenuti i
zanimljivu ličnost Antoine Fabre d'Olivet, 1767–1825, francuski pisac, pesnik i
kompozitor čija je biblijska i filozofska hermeneutika uticala na neke ljude od
značaja u svetu okultizma kao što su Elifas Levi, Papus i Eduard Šure. On je
sve religije podveo u istu ravan budući da je njihova svrha istovetna –
ujedinjenje sa Bogom, čime one predstavljaju različite vidove izgubljene
univerzalne prvobitne tradicije. Njegovo značajno delo iz 1816. godine je La langue Hebraique Restituee, i
predstavlja revitalizaciju hebrejskog
jezika sa gramatikom utemeljenoj na biblijskom hebrejskom. U toj
dinamičnoj i živopisnoj duhovnoj atmosferi i sa pozicija člana masonske lože Les Amis Reunis, Kur de Žeblen je
osnovao istraživačku ložu Philalethes
koja je u svom radu kombinovala martinizam, svedenborgijanizam i druge
ezoterijske pravce. Takođe, on je bio član čuvene pariske lože Nef Soeurs, čiji su članovi takođe bili Volter i Bendžamin Frenklin. De
Žeblenovo obimno i kapitalno delo Le Monde Primitif Analysé et Comparé avec le Monde Moderne
(objavljeno u devet izdanja između 1773 i 1782), predstavljalo je izraz
mentaliteta tog vremena da objedini sve stvari u traganju za pretpostavljenim
izgubljenim jedinstvom koje je navodno postojalo u dalekoj prošlosti. Izraz primitivno
u nazivu enciklopedije, ukazuje na nešto originalno, izvorno. Ta težnja, karakteristična za epohu Prosvetiteljstva, ovaplotila se
u dizajnu i tumačenjima tarota sve do našeg vremena koje je porodilo šumu sinkretičkih i
krajnje specifičnih tarota kojima je zajednička osnovna struktura, ali koji sa
početnim uzorima u renesansnim tarotima imaju tek daleke paralele.
Od značaja
za našu temu jeste osmo izdanje de Žeblenovog dela iz 1781. godine u kome je
jedan deo posvećen tarotu, a gde se, između ostalog, tvrdilo da su karte koje
su mahom služile za igru, zapravo mističnog porekla te predstavljaju ostatke
drevne egipatske slikovne Knjige Tota.
De Žeblen je u velikim arkanama tarota prepoznao zamaskirane sadržaje egipatske
religijske doktrine. Na primer, karta Papesa predstavljala je Prvosveštenicu,
Papa je Hijerofant, Kočija je zapravo Oziris Pobednik, Đavo je Tifon (Set,
Ozirisov neprijatelj), Zvezda je Pseća
zvezda, odnosno Sirijus, Sud je Stvaranje, Svet je Vreme itd. Po Žeblenu, male
arkane odražavaju staleže egipatskog društva. Mačevi su izraz egipatskih
suverena i vojne aristokratije; štapovi su poljoprivrednici; pehari su
sveštenstvo; diskovi su trgovci. Egipatski žreci su, navodno, svoju
doktrinu sakrili u karte koje su potom poverili Ciganima, za koje se tada
verovalo da su poreklom iz Egipta. Tako je ciganski
tarot zapravo egipatski. Dakle, tajna egipatska doktrina je, prerušena u tarot
i poverena nomadima, preživela vekove, da bi konačno bila razotkrivena od strane baštinika prosvetiteljske sinkretičke
ezoterijske ideologije u Francuskoj XVIII veka.
Takav stav imao je za posledicu uviđanje neophodnosti izmene simbolizma i
dizajna postojećeg tarota čije je hrišćanske simbole i znamenja srednjovekovne
evropske kulture trebalo zameniti isfantaziranim sadržajima koji su navodno
egipatski. Međutim, egiptizacija
tarota nije bila dovoljna, već je u istom delu kontributor Komt de Mele,
povezao velike arkane sa slovima hebrejskog alfabeta, čime su otvorena vrata
jedne velike mitološko-astrološko-kabalističke tarotske sinteze koja je stupila
na scenu u XIX veku a čiji je protagonista bio Elifas Levi. Osim toga, de Mele je
velike arkane podelio u tri grupe koje predstavljaju tri faze čovečanstva: od
arkane 21 do 15 je zlatno doba, od 14
do 8 srebrno doba, te naposletku gvozdeno doba.
Istovremeno Eteja, za razliku od de Žeblena,
otišao je korak dalje. On je dizajnirao vlastiti tarot čija je svrha bila
kartomantijska. Podsetimo se, Eteja je pseudonim koji je koristio francuski
okultista i prvi popularizator tarota kao divinacijskog sredstva, Jean-Baptiste
Alliette, 1738–1791. On je 1788. godine osnovao studijsku grupu „Društvo za
tumačenje Knjige Tota“, čiji je istaknuti član bio Charles Greille-Saint-Leger
de Bonrecueille, mason i osnivač tajnog društva Hram Sunca u Lionu,
osamdesetih godina XVIII veka, čiji su članovi sebe nazivali Nepoznatim
Filozofima, po ugledu na Louis-Claude de Saint-Martin-a. Kako je tvrdio Eteja, tarot je prvobitno stvoren od strane sedamnaest egipatskih magova
odanih Hermesu Trismegistusu u periodu pre 3.953 godine od Etejinog vremena,
odnosno 171. godinu nakon čuvene biblijske poplave. Za iskrivljavanje
prvobitnog dizajna tarota on je okrivio neupućene i profane izrađivače tih
karata tokom istorije. Jedna od novina koje je on uneo bila je označavanje
karata arapskim brojevima umesto rimskim, budući da je smatrao Egipćane
izumiteljima Nule iz koje su izvedene arapske cifre. Godine 1770. Eteja je objavio svoju prvu knjigu u kojoj je opisao metode
proricanja koristeći uobičajeni špil karata sa četiri boje. Međutim, on tu
ukratko pominje i tarot na listi alata za proricanje. Kako je njegova knjiga
prethodila osmom tomu de Žeblenovoj Monde Primitif, u kojoj je pomenut
tarot, to pokazuje da je proricanje uz pomoć tarota bilo poznato u Parizu pre
nego što je de Žeblen otkrio tarot kao oruđe prenosa drevnog znanja.
Etejin tarot imao je sledeću strukturu: Karta 1 Etteilla (Onaj ko
postavlja pitanje); karte od 2 do 8 predstavljaju sedam dana Stvaranja – 2 La
Lumiere (Svetlost, prvi dan), 4 Le Ciel (nebesa, drugi dan), 3 Les Plantes
(Biljke, treći dan), 6 Les Astres (Sunce i Mesec, četvrti dan), 7 Les Oiseaux
et le Poissons (ptice i ribe, peti dan), 5 L’Homme et les Quadrupèdes (čovek i
životinje, šesti dan), 8 Repos (odmor nakon Stvaranja, sedmi dan), karte od 9
do 12 su četiri kardinalne vrline – 9 La Justice (Pravda), 10 La Tempérance
(Umerenost), 11 La Force (Snaga), 12 La Prudence (Razboritost); karte od 13 do
21 i karta 78 predstavljaju važna stanja ljudskog života – 13 Mariage (Brak):
Prvosveštenik – unija, 14 Force Majeure (Glavna sila): Satana ili Đavo – superiorna
sila, 15 Maladie (Bolest): Čarobnjak – bolesnik, 16 Le Jugement (Sud): Strašni
sud, 17 Mortalite (Smrtnost): Smrt – uništenje, 18 Traitre (Ogovaranje):
Pustinjak – licemerje, 19 Misere (Beda): Razrušeni hram – zatvor,
zarobljavanje, 20 Fortune (Sreća): Točak sreće – povećanje, 21 Dissension
(Razdor): Afrički despot – arogancija, 78 Folie (Ludilo): Luda ili Alhemičar –
ludost; karte od 22 do 77 su male arkane: Kraljevi - 22, 36, 50, 64, Kraljice –
23, 37, 51, 65, Vitezovi - 24, 38, 52, 66, Paževi - 25, 39, 53, 67, Desetice -
26, 40, 54, 68, Devetke - 27, 41, 55, 69, Osmice - 28, 42, 56, 70, Sedmice -
29, 43, 57, 71, Šestice - 30, 44, 58, 72, Petice - 31, 45, 59, 73, Četvorke -
32, 46, 60, 74, Trojke - 33, 47, 61, 75,
Dvojke - 34, 48, 62, 76, Asovi - 35, 49, 63, 77.
Elifas Levi
je dao izuzetan doprinos razvoju okultizma i okultne ideologije
tarota. Upravo je Levi preuzeo i u svoje teorije ugradio te popularizovao
koncept animalnog magnetizma kao
univerzalnog magijskog agensa, za čije je otkriće zaslužan poznati
nemački okultista i lekar Franc Anton Mesmer (Franz Friedrich
Anton Mesmer, 1734–1815), od kojeg je poteklo učenje poznato
kao mesmerizam.
Njegov koncept lečenja bazirao se na manipulaciji animalnim magnetizmom,
odnosno astralnom svetlošću, što je u osnovi i u njuejdž metodama isceljivanja.
Takođe, mesmerizam je u korenu hipnoze.
Pomenuti magijski agens je svakom, pa i površnom izučavaocu okultnog, poznat kao astralno svetlo ili astralna ravan, odnosno astral. Da nema astrala, okultizam bi bio
poput ribe na suvom. Ukratko, Levijev značaj nije samo u tome, već i u pokušaju
da ostvari jednu kreativnu sintezu astrologije, magije, kabale, hermetizma,
teorije korespondencija i mesmerizma, a što je našlo svoj izraz i u njegovim
idejama za izgled tarot arkana te njihovog povezivanja sa hebrejskim alfabetom.
Osim toga, on je povezao male arkane sa sefirama kabalističkog Drveta života.
Ideja da se Bafomet poveže sa kartom Đavo, kao i skiciranje tog rešenja potiče
upravo od njega. Ipak, Levi nije išao toliko daleko kao Eteja, već se fokusirao
na patern Marseljskog tarota uz određena preinačenja, što se odnosi na Đavola,
Kočije ili recimo Točak sreće. Zapravo, Levi je bio kontradiktoran, jer je
težio pomirenju suprotnosti te je istovremeno mogao biti progresivan i
konzervativan, dobar katolik i okultista. U međuvremenu postao je legenda i
rodonačelnik okultnog preporoda u drugoj polovini XIX veka,
uticavši jednako snažno kako na francuske, tako i na britanske okultne krugove.
Njegov značaj je u tome što je uspeo da stvori osnovu magijskog sistema, posluživši kao uzor britanskim okultistima da ustanove jednu
zaokruženu teoretsku i praktičnu sinkretičku doktrinu koja se razvijala u
okviru Hermetičkog Reda Zlatne zore, osnovanog 1888. godne, u kome je tarot
igrao jednu od ključnih uloga kao magijsko sredstvo za ritualnu, divinacijsku i
kontemplativnu upotrebu.
Na kraju ovog odeljka pomenuo bih šest
načela hermetizma ugrađenih u svetonazor onih koji su utemeljili okultnu
ideologiju tarota:
1) Svet je živo biće, u njemu sve poseduje dušu, što je u suštini animističko stajalište.
2) Imaginacija ima temeljnu važnost u razumevanju sveta i opštenja sa njegovom živom dušom.
3) Teorija korespondencija, odnosno saobraznosti, jeste od značaja za razumevanje međupovezanosti stvari i pojava.
4) Teorija transmutacije, odnosno razvojne promene svake stvari koja, tokom vremena, unapređuje svoju prirodu, odnosno razvija se.
5) Perenijalna filozofija, tj verovanje da sve kulture i tradicije imaju zajedničke osobine i obrasce te istu čežnju za mističnim iskustvom. To je odraz vere da sve kulture i religije potiču iz istog izvora u nekakvom neodređenom vremenu u prošlosti koje možemo označiti Zlatnim dobom.
1) Svet je živo biće, u njemu sve poseduje dušu, što je u suštini animističko stajalište.
2) Imaginacija ima temeljnu važnost u razumevanju sveta i opštenja sa njegovom živom dušom.
3) Teorija korespondencija, odnosno saobraznosti, jeste od značaja za razumevanje međupovezanosti stvari i pojava.
4) Teorija transmutacije, odnosno razvojne promene svake stvari koja, tokom vremena, unapređuje svoju prirodu, odnosno razvija se.
5) Perenijalna filozofija, tj verovanje da sve kulture i tradicije imaju zajedničke osobine i obrasce te istu čežnju za mističnim iskustvom. To je odraz vere da sve kulture i religije potiču iz istog izvora u nekakvom neodređenom vremenu u prošlosti koje možemo označiti Zlatnim dobom.
6) Duhovna istina se prenosi
inicijacijom.