Wednesday, July 3, 2019

Arkana Pravda u tarotu

Vejtov špil

NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa

Pravda nosi broj 8, što se po Elifasu Leviju odnosi na reakciju i uravnotežujuću pravdu. Ronald Deker navodi Marcijanusa Kapelu iz V veka po kome je broj 8 posvećen bogu Totu, odnosno predstavlja njegov sveti broj, budući da on kao pisar bogova, beleži težinu svake duše na vagi u Ozirisovoj dvorani posmrtnog suda. Figuru Pravde dovodimo u vezu sa istoimenom vrlinom, koja je, setimo se, jedna od četiri, a to su: Pravda, Razboritost, Snaga i Umerenost. Fulkaneli je kao idealan opis likova ovih vrlina uzeo statue Mišela Kolomba za grobnicu Fransoa II Vojvode od Bretanje i njegove supruge Margarite od Bretanje (izrađeno početkom XVI veka). O Kolombovoj Pravdi Fulkaneli kaže da ona u desnoj ruci drži podignut mač, a u levoj knjigu i vagu, dok na glavi nosu krunu. Odevena je u platno i krzno, obeležja znanja, pravičnosti, strogosti i veličanstva. Kolombova Pravda nosi ogrtač od hermelina, koji je izvezen ružama i biserom. Sličan motiv nalazimo kod Pravde u Keri Jejl Viskonti Sforca špilu. Mač koji Pravda drži, kaže dalje Fulkaneli, na balčaku kao ukras ima sunce koje zrači. Fulkaneli kaže da je energija univerzalnog duha predstavljena u tom maču, čiji je planetarni atribut Sunce kao faktor koji oživljava i stalno menja sve telesne supstance. Sunce je jedini agens uzastopnih preobražaja izvorne materije. Suštinu lika Pravde Fulkaneli je izrazio sledećim rečima: 

„Pošto sama suština pravde i njen razlog postojanja traže da na njoj ne bude ničeg skrivenog, i da je zbog traganja za istinom i njenog pokazivanja prinuđena da se svima prikazuje u punom sjaju pravičnosti, veo, napola sklonjen, nužno mora otkriti tajnu ličnost drugog lika, vešto skrivenu u obliku i pod atributima prvog. Ovaj drugi lik nije niko drugi do Filosofija.“ Fulkaneli, Alhemijska boravišta, tom II, Službeni glasnik, Beograd, 2009, strana 178. 

Marseljski špil

Najdžel Džekson pominje da je Ciceron ideju Pravde odredio kao usklađivanje sa razumom i prirodnim poretkom stvari. Otud Džekson zaključuje da ona predstavlja božansku mudrost i ističe platonističku ideju o Pravdi u božanskom umu kao arhetip Dike u Nusu. Takođe, on dodaje ideju Alberta Velikog o Pravdi kao mističnom simbolizmu broja 8 (mada je u nekim špilovima ona označena brojem 11) i harmoniji planetarnih sfera sa osmom zvezdanom. Džekson navodi i Džona Hejdona koji je u poznom XVII veku na ovu temu zapisao da rozenkrojceri broj 8 smatraju izrazom pravde i punine, što je istovetno poimanju pitagorejaca. I Agripa je povezivao ovaj broj sa idejom pravde. Mnogi autori u ovoj karti prepoznaju lik antičke Temis ili Temide, titanke koja oličava zakon i pravdu. Za stare Grke pravda je bila božansko načelo univerzalnog poretka, koje je otelovljavala božica Temida, stojeći uz Zevsa, vladara neba. Temida je bila prikazana kako drži vagu, koja je predstavljala red i ravnotežu, te mač i lanac, oruđa kazne. U grčkom mitu Temida i Zevs su imali ćerku po imenu Dike, personifikaciju zemaljske pravde. Pravda, odnosno Temida ili rimska Astrea, ukazuje na sveti poredak svojstven pokoljenju mitskog Zlatnog doba.

Pravda je uvek prikazana ženskim likom. To je opšte mesto. Takođe, često je prikazivana sa uglastim oreolom iznad glave, na primer u špilu Šarla VI. U Pierpont Morgan Bergamo špilu Pravda u desnoj ruci nosi mač a u levoj vagu, kao simbol nepristrasnog logičkog promišljanja i merenja, i nema povez preko očiju, ali je na karti prisutan plavokosi vitez u crnom oklopu koji jaše belog konja ukrašenog žutim pokrovom na kome se nalaze petougaoni simboli. U Rozenvald špilu Pravda u levoj ruci drži mač a u desnoj vagu, a prikazana je kako sedi na četvrtastoj stolici bez naslona. U Vivil špilu Pravda nosi broj 7, ima krunu, te je prikazana kako sedi, dok se iza njenih leđa uzdižu velike izbočine poput krila. Kruna je prisutna i na glavi Pravde Marseljskog tarota, ali ima kružni oblik. Zapravo ta kruna sadrži dva koncentrična kruga, što ukazuje na hijerarhiju. To može označavati zemaljsku i nebesku pravdu kojom se ona prva nadahnjuje. Ronald Deker u tome prepoznaje solarno obeležje te se poziva na Panofskog koji ukazuje na Direrovu grafiku Sol Justitiae (Sunce pravde) u kojoj ženski lik sedi na lavu i drži vagu i mač. Naravno, ovo jasno navodi ka Fulkanelijevom objašnjenju. U Marseljskom špilu Pravda je predstavljena kako sedi na stolici sa visokim naslonima nalik stubovima (to su ona „krila“). Njena haljina je crvena a pokrov plav, kao u slučaju Papese i Pustinjaka.

Albreht Direr Sol Justitiae (Sunce pravde)

Zlatna zora Pravdu naziva Kćer Gospodara Istine. Kroli je promenio naziv ove arkane u Usklađivanje, budući da je on pojam pravde smatrao neprikladnim da izrazi ideju karte. Po Kroliju, reč „pravda“ nema nikakvo drugo značenje osim čisto ljudskog, odnosno relativnog. I prema tome, ideju pravde ne bi trebalo smatrati prirodnom činjenicom, jer priroda nije pravedna, sudeći po bilo kojoj teološkoj ili etičkoj ideji, ali je zato priroda tačna. Tako uzevši nemam šta prigovoriti Kroliju, ali ukoliko uđemo malo dublje u reč, ne u justiciju, nego baš pravdu, spazićemo mogućnost njenog raščlanjivanja. Tako pravda postaje pra-veda, prekognicija, praznanje ili prvo znanje, odnosno više znanje. Otud lik koji drži vagu i mač, ima znanje i višu perspektivu sa koje meri i preseca. Onaj ko je pravedan, pravednik, tako postaje pra-vednik, praznalac, a ona koja je pravedna, isto tako može postati i pra-vedma, prastara veštica ili čarobnica starijeg, odnosno višeg ranga, a takva je često gospodarica sudbine. Priroda je tačna jer pravo vedi, a bez pravoveđenja nema ni usklađivanja.

Menli Palmer Hol primećuje da ova arkana uči da samo uravnotežene snage mogu opstati, a da večna pravda mačem uništava ono što je neuravnoteženo. Mač Pravde ukazuje na načelo razlikovanja tačnog od netačnog, lažnog od istinitog, svetlog od tamnog itd. Seli Nikols kaže da je uloga mača da uz pomoć njega prodremo kroz naslage konfuzija i pogrešnih slika kako bismo otkrili centralnu istinu. Pravdin mač je nepokretan i usmeren ka nebu. Ta nepokretnost stoji u suprotnosti prema osetljivim tasovima vage. Oni su, kako kaže Nikols, kao simboli ženske prijemčivosti i dualnosti, suprotstavljeni beskompromisnom stavu muškog mača. U krajnjoj liniji sve to poprima falusnu simboliku, gde strogi i hladnokrvni ženski lik, kao da je u pitanju urolog ili kakva stroga domina, barata muškim genitalijama.

Načelo oličeno u egipatskoj boginji Maat ne trpi diskrepance. U knjizi Ljubinke Radovanović, Velika jednačina – mit i simbolika starog Egipta, između ostalog, za boginju Maat se kaže da ona predstavlja sintezu svega najuzvišenijeg, najčistiji pojam svesti i istine, pa je otud simbolizovana srpom. Pojam pravde je vulgarizovan modernim te monoteističkim shvatanjima i uslovljenim promišljanjima u nastojanju da se zadovolji dijapazon koji dozvoljava dogma. Tako danas imamo jedno vulgarno pravo i galimatijas sudstva, advokata, moralnih gromada i ostalih izopačenja jednog nekada veoma preciznog i u iskustvu utemeljenog pojma. Pravda je drevno ravnanje utemeljeno na znanju i poznavanju opštih tokova prirode i njenih zakonitosti. U Egipatskoj knjizi mrtvih, bog Tot je taj koji drži vagu na suđenju pokojniku u Ozirisovoj dvorani. Na jedan tas te vage stavlja se tzv drugo srce, a na drugi tas pero istine, pero božice Maat. Ukoliko pokojnikovo srce pretegne, znači da je ono teško, pokvareno, puno vlage, grehova i zagađenosti koje je čovek pokupio za života. Takvo srce se baca strašnom zmaju Apepu (grčki Apofis) da ga ovaj proždere. Srce koje je lagano poput perceta zadobija večni život. Svest o toj ravnoteži, o ravnoteži prirodnog toka, toka svih netera, jeste u korenu pojma Pravde, pra-ravnanja. To je etička vertikala koja se iz jednog beskraja pruža u drugi beskraj i vodi dušu kroz večnost.

Krolijev špil

Ova karta je po atribucijama Zlatne zore, Venera kao Vaga, u kojoj je Saturn u najvišoj tački (stavite Ji đing trigram Nebo iznad geomantijske figure Puella i razmišljajte o tome). Saturn, kao faktor vremena je neophodan sastojak bez kojeg nikakvo usklađivanje nije moguće. Saturn je u obliku glifa T prisutan i na karti Marseljskog špila, tačno ispod vrata ženskog lika koji drži vagu. U Marseljskom špilu, primetićete, Pravda i Prvosveštenica odevene su po istom principu što ih dovodi u međusobnu vezu kao simbole tačnosti i zakonitosti. Kroli kaže da je Usklađivanje ženska dopuna Lude. Egipatska boginja Maat je, po Zlatnoj zori, mitološki lik prikazan na ovoj karti. U Krolijevom špilu ona drži vagu na čijim se tasovima nalaze svedoci u obliku grčkih slova alfa i omega. Kroli ovoj karti pripisuje i ideju karme, takođe i zadovoljenu ženu.

Kabalistički, ova karta može biti dovedena u vezu sa osmom sefirom Drveta životaHod / Sjaj, koja pripada Merkuru, ali po kabalističkoj doktrini Zlatne zore, budući uparena sa stazom slova lamed, ona povezuje marcijalnu sefiru Strogosti / Geburah sa Tifaretom / Lepotom. Ideja božanske strogosti usredsređena je na mač Pravde. Kao što je rečeno u slučaju Kočija, mač je povezan sa munjom, što ukazuje na njegovo nebesko poreklo. Zato je mač u rukama Pravde izraz delovanja neba. Pravda je nebeska. Na ovo možemo nadovezati opasku Sali Nikols da funkcija Pravde iziskuje duhovnu pronicljivost pre nego intelektualno oštro oko. To što ponekad Pravda ima povez preko očiju, kaže Nikols, znači da na njenu procenu ne utiču detalji, dok lični stav ne može da pokoleba nepristrasnost. U praktičnom smislu kartu Pravda možemo shvatiti i kao upozorenje, na šta ukazuje Elifas Levi, pre svega misleći na upozorenje onima koji kroče na stazu tajne nauke. Pravda kao izraz znaka Vage u izopačenom obliku označava nepravdu i Kuću umiranja.

Keri Jejl Viskonti Sforca špil