Monday, December 3, 2018

Arkana Carica u tarotu

Carica Vejtovog špila

NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa

Duhu arkane Carica odgovara predstava Filozofa koji sledi Prirodu, odnosno prikaze mudraca, arhetipskog Pustinjaka, koji drži svetiljku i prati korake žene umotane u velove čiji je hod lagan i koja zna kuda ide, iako je svuda okolo mrkli mrak. Carica, odnosno L'Imperatrice, kako glasi njen naziv u Marseljskom špilu, nosi broj tri. To je, po Elifasu Leviju, broj stvaranja. U specifičnom smislu ona je oličenje nadahnuća. Seli Nikols ukazuje da su Carica i Papesa kao sestre te kada se sestre pojavljuju u mitovima, snovima ili bajkama, one često predstavljaju dva različita vida iste suštine. Njih dve zajedno kontrolišu četiri ženske tajne: stvaranje, čuvanje, hranjenje i preobražaj. Najdžel Džekson u Carici vidi lunarno-venuzijansku družicu solarno-marcijalnog Cara. Po njemu Carica je izraz zemaljske Venere, koja je tradicionalno prikazivana odevena u raskošne haljine, za razliku od nebeske Venere (karta Zvezda) koja je prikazivana naga. Džekson pominje srednjovekovne Tiringijske hronike u kojima se opisuje planina Hurselberg, odnosno Venusberg ili Mons Veneris koja predstavlja prolaz u podzemnu palatu boginje Venere. Kao u Hemijskom venčanju Kristijana Rozenkrojca junak priče silazi u podzemne odaje zamka gde u jednoj od podrumskih soba zatiče uspavanu Veneru. Klasičan motiv u bajkama. Uspavana Venera oživljava poljupcem princa. Ta poveznica ukazuje na htonsku prirodu Carice i njene skrivene snage koje su izvor životne energije i plodnosti. U venecijanskoj Commedia dell’arte sa likom Carice Džekson povezuje devojku Kolumbinu koja na glavi nosi venac od ruža i čije ime znači golubica, što je Venerina ptica.

Filosof sledi prirodu, ilustracija iz dela Atalanta Fugiens

Već sam u poglavlju o Papesi pomenuo da ona u posebnom značenju može predstavljati himen, dok bi Carica u tom slučaju označavala matericu. Uopšte ta simbolika povezana je sa crnim kamenom koji je oduvek bio deo obožavanja velikih boginja. Taj kamen je Elagabalus, Mons Veneris, kamen u Meki itd. To je ovalni kamen koji ukazuje na matericu / grobnicu, mesto preobražaja, rađanja i umiranja. Sve je to simbolizam vratnice, prolaza iz smrti u život i života u smrt. Osim toga, Carica se u ulozi oličenja plodnosti može smatrati i kao čuvarkom semena, jer je čuvanje semena u starim zemljoradničkim kulturama bila ženska obaveza.

U Marseljskom špilu Carica sedi na žutom tronu. Pogled joj je usmeren desno, što njenu orijentaciju čini drugačijom od Čarobnjaka i Papese. Gornji deo njene odeće je plav, magnetni, dok je donji crven, električni, što je situacija koja je uzemljuje. Džekson, pak, ukazuje na zelenu boju karakterističnu za alhemijsko i ezoterijsko značenje prirode Caričinog lika koja sledi nakon plave boje Papese. Tako do sada imamo sledeći raspored boja: Luda – zeleno, Čarobnjak – crveno, Papesa – plavo, Carica – zeleno, Car – crveno. Uviđamo obrazac po kome je Prvosveštenica u sredini niza likova čije su boje istovetne. Takođe, Carica nosi krunu, ali za razliku od figure Papese ta kruna ukazuje na svetovnu vlast, na prirodu, materiju, a ne na duhovne stvari. U levoj ruci drži žezlo a u desnoj štit sa crvenim orlom. Žezlo kao produžetak ruke označava moć i vlast. Među likovima velikih arkana samo Carica i Car imaju žezlo. U Rečniku simbola kaže se da žezlo egipatskih boginja predstavlja simbol radosti zbog slobode da se sprovodi svoja volja. Žezlo faraona završavalo se u liku glave životinje koja predstavlja kontroverznog boga Seta, što bi moglo ukazivati na silu koja se nalazi u rukama vladara. U Marseljskom špilu na vrhu Caričinog i Carevog žezla nalazi se kugla povrh koje je posađen krst. Kugla ukazuje na celovitost i neku vrstu savršenstva, ali i na suverenitet nad svetom. Krst na vrhu označava njenu ulogu u spajanju neba i zemlje.

Marseljski špil

Seli Nikols primećuje zanimljivu stvar: marseljska Papesa drži svoje ruke sklopljene, štiteći tako tajnu svog tela, ruke Carice su otvorene, ukazujući na izlazeću prirodu. Caričina kosa je, za razliku od Papesine, nepokrivena, slobodno pada. Ona sebe slobodno prikazuje kao ženu. Nije ograničena stubovima hrama, nalazi se na otvorenom. Carica je aktivna. Takođe, Nikols naglašava jednu bitnu razliku između Carice i Papese. Papesa čuva nešto staro, a Carica otkriva nešto novo. Jedna je zaštitnica tradicije a druga inovacije.

Pol Huson ukazuje da u Keri Jejl Viskonti Sforca špilu (i u Pierpont Morgan Bergamo), Car i Carica takođe nose štit sa orlom koji je heraldički simbol srednjovekovnog Svetog Rimskog Carstva. Huson pominje da je krunu u mnogim poznijim, okultnim tarotima, na Caričinoj glavi zamenila zvezdana kruna. Tako je i kod Vejtove Carice, a kod Virta ona nosi krunu dok je iza njene glave oreol sa zvezdama. Huson to objašnjava uticajem Elifasa Levija koji je Caricu pretvorio u apokaliptičnu „ženu ogrnutu Suncem i krunisanu sa dvanaest zvezda“. Tako je Carica od zemaljske Izide postala Izida Uranija pa je u Virtovom špilu dobila krila. Ideju o Carici kao krilatoj ženi u nekom smislu možemo nazreti u njenom liku prikazanom na karti Marseljskog i Vivil špila, gde nije baš sasvim jasno da li je reč o visokim naslonima na njenom tronu koji podsećaju na krila. U Marseljskom špilu, Carica ispod grudi ima žuti pojas u kome neki vide zodijak, a oko vrata ogrlicu kojom dominiraju vatreni trouglovi, od kojih najveći pada na pojas. Pozadina karte je crvenkasta, vatrena, ali takođe može ukazivati i na crvenu zemlju.

Pierpont Morgan Bergamo špil

Carica nema veo i to govori da ona predstavlja prvobitnu supstancu, tvar prapočetaka, pre nego što je išta bilo stvoreno. Istovremeno ona označava stvaralačku moć imaginacije, kao i sve ono što želimo. Ona je simbol svih želja pa otud i privlačnost kao jedno od njenih svojstava. To je Velika Majka, univerzalna materica koja rađa, uništava i obnavlja. Carica je i supruga, zakonita žena, ona koja rađa zakonite naslednike, a što ukazuje i na to da bi oni nezakoniti (ili oni koji ne bi smelo da postoje) postali žrtvama njenog neutaživog apetita. Njena krv je mleko i njeno mleko je krv. Njene tečnosti opijaju, isceljuju, ali i truju. Carica označava vladavinu. U liku Carice možemo prepoznati i simbole modernih političkih ideologija – njujorški Kip slobode, Marijan francuskih revolucionara, zastavu EU itd. U civilizacijskom smislu ona predstavlja istoriju, državu, politički sistem, pa i samu civilizaciju. U suštinskom značenju ona je slika moći. U psihološkom smislu ona predstavlja zadovoljstvo. Mitološki, Carica je Venera, Afrodita, Ištar, boginja ljubavi (i svete prostitucije), ali i rata, što odražava njenu destruktivnu stranu. Carica je kao Država suprotnost Papesi kao Crkvi, baš kao što Car, svetovni vladar, stoji nasuprot Papi kao duhovnoj vlasti.

Žak Vivil špil

Takođe, za razliku od Papese čija je priroda lunarna, noćna, zvezdana, Caričina priroda je solarna, o čemu svedoči prisustvo solarne ptice – orla. U Marseljskom špilu prikazano je da Carica grli štit sa prikazom orla, što ukazuje na naročitu prisnost sa ovim simbolom duha. Robert Plejs nas podseća na simbolizam orlova povezan sa proročištem u Delfima. Po mitu o nastanku tog proročišta, Zevs oslobađa dva orla da lete u suprotnim smerovima širom sveta dok se ne sretnu licem u lice u svetom središtu. U antičkoj, srednjovekovnoj i renesansnoj umetnosti dve životinje, kao što su ptice prikazane licem u lice, simbolizuju sveto središte, simbol svetosti. U renesansi su alhemičari koristili mit o utemeljenju Delfa kao simbol svoje potrage za svojim mističnim ciljem, kao što se može videti na ilustraciji u poznatom alhemijskom tekstu Atalanta Fugiens, koja prikazuje Zevsa kako pušta orlove. Na osnovu ovoga Plejs pretpostavlja da bi orlovi okrenuti u suprotnim smerovima na kartama Carica i Car, mogli biti referenca na ovu mističnu potragu. To je posebno zanimljivo jer je njihov cilj u ovoj alegoriji, Svet, sveto središte. Ovo sugeriše da bi Car i Carica mogli biti simbolično povezani s muškim i ženskim suprotnostima u alhemijskoj potrazi: crvenim kraljem i belom kraljicom. Da bi došli do svog mističnog cilja alhemičari su verovali da crveni kralj i bela kraljica moraju biti razdvojeni, pročišćeni i ponovno spojeni. Priča predstavljena tarot arkanama sledi sličan obrazac u kojem se muški i ženski simboli razdvajaju, pročišćavaju i ponovo spajaju.

Zevs pušta orlove, ilustracija iz dela Atalanta Fugiens

Kod Krolija su još dve ptice prisutne na karti: Pelikan (Velika Majka koja hrani svoje mlade krvlju sopstvenog srca) i Beli Orao (koji je takođe prisutan na Krolijevoj karti Ljubavnici), kompatibilan Crvenom Orlu na karti Car. Beli Orao je srebro, Crveni Orao je zlato. Po Kroliju, u Carici su spojena najuzvišenija duhovna i najniža materijalna svojstva, Mesec u rastu i Mesec u padu, koja su prikazana na toj karti u njegovom špilu (Meseca nema u Carici Marseljskog špila). Osim toga, ona predstavlja jedan od tri alhemijska oblika energije,a to je so. Kod Krolija, Carica u desnoj ruci drži lotos (što je po njemu, simbol ženske, pasivne snage, živi oblik Svetog Grala, posvećen Sunčevom krvlju) a ne žezlo kao u Marseljskom, Viskonti Sforca i Vejtovom špilu. Kroli je krst sa žezla prebacio na njenu krunu. Osim toga, kod Krolija su na ovoj karti prisutni vrabac (iznad opadajućeg Meseca) i golubica (iznad rastućeg Meseca) kao Venerine ptice. U dnu karte, kao osnova prestola, nagoveštena je tajanstvena ruža, kapija, jer je Carici, u skladu sa britanskim sistemom atribucija, dodeljeno hebrejsko slovo dalet - vrata. U okultnom smislu, ruža je portal. Vejt je sa Caričinog štita uklonio orla i zamenio ga astrološkim simbolom Venere. On je u Carici video Majku Prirodu pa je zato ambijent u pozadini njenog lika napučen bujnom vegetacijom. U neku ruku ona je tu predstavljena kao simbol raja na zemlji. Uopšteno, to je Velika Majka, a po Vejtu – ženska strana moći. Njeno svojstvo je plodnost, a što ukazuje na izobilje, rađanje, ali i na prolaz, odnosno ulaz / izlaz. Elifas Levi smatra da ova karta simbolizuje Solomonov trougao, odnosno trougao koji u ceremonijalnoj magiji služi kao obredni te iscrtanom linijom ograđeni prostor u kome se pojavljuje prizvani duh ili demon. Za van Rijnberka Carica simbolizuje vrhunsku oštroumnost koja daje moć, pokretačku snagu koja pokreće sve živo.

Keri Jejl Viskonti Sforca tarot

Osvald Virt sa kartom Carica povezuje sazvežđe Device koja je često prikazivana sa grančicom ili klasjem u ruci. Takođe, Devica je povezana sa semenom, što je nagnalo Krolija da seme poveže sa likom Pustinjaka koji je podudaran semenolikom hebrejskom slovu jod i znakom Device. Kako se došlo do toga da Pustinjak bude Devica umesto Carice, jeste stvar konvencije slovo – slika, odnosno alfabet – tarot. Međutim, veza između Carice i Pustinjaka je dublja, budući da Pustinjak, kao Filozof, nema drugog izbora u svom delovanju osim da sledi Prirodu, tj Caricu. Seme koje spaja Pustinjaka i Caricu jeste ono iz kojeg će izrasti Spasitelj. U biblijskom smislu kompleks Carica kao Devica označava ćerku Siona ili Jahveovu suprugu (Isaija 37:22, Jeremija 14:17, 18:13, Amos 5:2, Jovan 1:1), a što se uglavnom odnosi na narod Izraela. U hermetičkom smislu Sion je Abiegnus, planina adepata, te otud znak Device, bilo u kontekstu Carice ili Pustinjaka, označava zajednicu, odnosno tajno bratstvo posvećenika. Pustinjak je Brat, Carica je Bratstvo. Pustinjak je aspirant, Carica je zajednica adepata. Međutim, ništa manje razloga nema i da tu zajednicu poredimo sa Prvosveštenicom. Kroli je rekao da su aspiranti muškarci a adepti žene. Dakle, u nekim aspektima moramo dozvoliti određena preklapanja između dva glavna ženska lika velikih arkana tarota. Uostalom, obe sede na tronu. Kao što sam već naglasio, one su poput sestara, što nalazimo u analogiji sa egipatskim boginjama Izidi i Neftis. Međutim, imajmo na umu da Neftis nije imala potomstvo. Ona je jalova i u bezdetnom braku sa opakim Setom. Ukoliko bismo se u tumačenju arkana potpuno oslonili na egipatski mit, onda bi barem u ovom svojstvu Prvosveštenica mogla biti Neftis, budući da ne rađa, a Carica – Izida – koja rađa. No, to su prilično zamršene relacije za ovu raspravu. I na dijagramu Drveta života, po nomenklaturi Zlatne zore, slovo dalet, kojim je označena arkana Carice, povezuje sefire Binah i Hokmah, levi i desni stud Drveta, ali na nivou njegove vrhovne trijade, dakle iznad kabalističkog bezdana (lažne sefire Daat). Carica kao staza Drveta je izraz uticaja koji iz sfere zodijaka stiže do sfere Saturna, od Oca ka Majci. Otud je ona poput Eve stvorene od Adamovog rebra.
Krolijev špil