„Čovečanstvu se mora biti nadmoćan snagom, visinom duše – prezirom...”Fridrih Niče, „Antihrist“
Prošlo je već tridesetak godina, a moja malenkost će biti u više nego dvostruko starijoj dobi, od trenutka kada me je vizija jednog opšteg toka
svetskih događaja potpuno obuzela, prodrmala i trajno usmerila moja traganja i
delovanja. Sa ovog vremenskog stajališta ta ideja deluje naivno, ali sada na
jasniji način uviđam njenu moć. U mojim studentskim danima bio sam izložen
traumatičnom događaju na koji je moj um reagovao pomišljajući jednu destruktivnu
misao koja je obuhvatala čitav univerzum. Potaknut energijom traume poželeo sam
kraj čovečanstva, shvativši da nešto sa ljudima temeljno nije u redu i da se
oni nikako ne mogu popraviti. Možda to mogu retki pojedinci, ali ne i ljudski
rod. Da bih ojačao tu misao potrudio sam se iznaći argumente koji bi je
podržali. Potom sam argumente svrstao u određeni poredak i tako skicirao
doktrinu. U međuvremenu, dodao sam joj inicijalnu energiju, uvezavši je sa energijom nečeg što bih mogao nazvati imanentnim
sudbinskim silama, budući da me je traume sa njima povezala. Tako je
nastala ideologija koja stoji u pozadini posebnog ezoterijskog revolucionarnog
delovanja pod imenom Božanska revolucija katastrofe.
Namera tako nazvane revolucije nije
plemenita niti progresivna, već korektivna. Imao sam jasnu viziju dolaska
korektivne sile koja će uništiti čovečanstvo, ali koja će ipak pružiti
milimetar šanse onima koji ne budu oklevali. Nosioce te korektivne sile nazvao
sam revolucionarima katastrofe. Bilo bi suviše pretenciozno reći kako je moja
uloga u svemu tome proročka, pa bih radije rekao da je moja malenkost ovde više
u ulozi propagandiste. Reklo bi se da je moja uloga da upozori ljude na dolazak
pomenutih revolucionara katastrofe, ali istovremeno, zgađen ljudskim elementom,
taj dolazak priželjkujem. Dakle, ne tvrdim da sam ja nekako prizvao tu silu i njene aktere, nego su mi se oni u magnovenju traume razotkrili.
Osnovna premisa revolucije
jeste da svet umire jer mu je to u prirodi. Katastrofe, prirodne, ili one
izazvane od strane ljudi, deo su sistema sveta u kome živimo. Temeljne sile
koje univerzum drže na okupu teže međusobnom razlazu budući da su u aktuelni poredak
uterane od strane više volje čiju bih suštinu u ovoj raspravi izostavio, pošto
se tom temom umni ljudi bave vekovima. Samo ću reći da je ta viša volja
utemeljila svet potom ga prepustivši njegovom prirodnom ishodu, a to je, po
viđenju revolucije, rastavljanje na sastavne elemente koji pripadaju sasvim
drugačijim energijama. Ovo pravilo važi kako na mikro, tako i na makro nivou.
Važno je naglasiti da se ovde ne podrazumevaju nuklearne i druge sile poznate i
shvaćene parametrima savremene nauke, nego je reč o posve subjektivnom viđenju
ustrojstva sveta. Sa stajališta koje zauzimam nevažno je da li se moja viđenja
slažu ili odudaraju od opšteprihvaćenih gledišta, koja bi navodno trebalo biti
objektivna, budući da su spoznata naučnim, dakle iskustvenim i merljivim
metodima. Isto tako moj pogled na svet odudara i od horizonata verske nauke.
Standardi moje objektivnosti su drugačiji. Moj metod nije naučni niti mi je
cilj religijski.
Jedno od ključnih pravila
revolucije jeste odbacivanje tuđih tački gledišta, tumačenja i istina, samim
tim što su tuđi. Neko bi rekao da je istina samo jedna te ne mogu postojati
više istina, pa ipak usprotivio bih se takvom stavu iskazom da moja volja tvori
ono što je za mene istina i da me ne zanima ukoliko se to kosi sa istinom mnogih
ili čak svih drugih ljudi. Mogu usvojiti stav da drugi ljudi zapravo ne postoje te
su otud ništavna njihova gledišta, a samim tim i ono šta oni proglašavaju
istinom. Božanska revolucija katastrofe kao doktrina odriče značaj postojanja
drugih ljudi i značaj ljudske vrste u potpunosti. Činjenica da sam ovaploćen
kao ljudsko biće ukazuje na moju vlastitu zabludu o prirodi onoga što ja jesam.
Kao što drugi ljudi ne postoje, tako ni ja ne postojim, jer niti su oni ljudi,
niti sam ja čovek, niti oni imaju svoje jastvo, niti je moje jastvo stvarno.
Revolucija je put oslobađanja svesti iz uslovljenosti stvarnosti. Paradoksalno,
put revolucije nije traganje za istinom i za nekom višom ili stvarnijom
stvarnošću već sistematsko negiranje bilo kakve stvarnosti i samim tim istine.
Stvarnost može biti stvarna samo ako je iluzorna.
Vratimo se ponovo prirodi
sastavnih elemenata univerzuma. Gledište koje usvajam ukazuje da je univerzum
sastavljen od dve osnovne suprotne sile. Priroda jedne je haos a druge kosmos.
Jedna je svetlost a druga tama. Jedna je jang a druga jin. Viša volja je
uobličila obrasce njihovog mešanja i preplitanja tako da zajedno one tvore
univerzum, kako stvari i pojave beskrajno velike, tako i one beskrajno male.
Kosmostvaranje je veliko mešanje dve tvari koje u zasebnom obliku postoje
razdvojeno, s tim što to postojanje po merilima razumske objektivnosti ne može
biti stvarno, pa bi mu se otud moglo odreći to svojstvo, ali to suštinski ne
menja stvari. Kosmotvoračka volja je izmestila tvar iz jednog posve drugačijeg
univerzuma, mešajući tu tvar sa onim što postoji van svakog univerzuma,
stvarajući ovaj univerzum u kome se nalazimo. Nisam imao potrebu za daljim
filozofiranjem o razlozima i prirodi kosmotvoračke volje, već sam to prihvatio
kao aksiomatsku datost. Posledica toga jeste univerzum koji teži raspadu, jer
njegove osnovne komponente mogu postojati samo privremeno, makar ta privremenost trajala eonima. Kako čitav stvoreni
univerzum teži raspadu, tako i svaka pojedinačna pojava u njemu takođe teži
istom.
Victor Delhez
Oblik bitisanja koji privremeno
zauzimam je, kako sama reč kaže, privremen i teži svom okončanju. Sve ljudske
tvorevine takođe teže raspadu. Svaki lični i opšti napredak u službi je
ubrzanja tog raspada. Svako naše „napred“ korak je bliže ka našem kraju. Otud
je besmisleno pridavati važnost kako sebi tako i ljudskim tvorevinama,
tradicijama, vrednostima, verovanjima, moralu, istoriji. Naravno, to ne znači
da sve te pojave nemaju svojih zakonitosti i da ih ne bi trebalo izučavati.
Trendove tih promena posmatram kao zakonitosti duha vremena. Ne smatram da se
kosmotvoračka volja uopšte zanima za to jer je kosmotvoračka. Ta je volja u
privremenim i entropijskim uslovima stvorila svoje remek delo, kosmičko
savršenstvo, a to je (o paradoksa), univerzum haosa. Kažem haosa jer se ono što
je kosmično u njemu nalazi u ulozi vraćanja u prvobitno neuređeno stanje.
Tvar koja je uljez u ovoj ravni, pre ili kasnije, vratiće se tamo odakle je
ovaploćena kosmotvoračkom voljom. Sve je podređeno tom cilju.
Svetlost je
bačena u tamu da bi se, ispunivši krug postojanja, vratila nazad u stanje
ne-promene. Tama je privremeno uznemirena prisustvom svetlosti i teži da istu
proguta ili istisne te se i sama vrati u prvobitnu nirvanu. Svaka tvar teži da
se vrati prapočetnom stanju svoje čistote. Pojave mešane prirode nisu namenjene
da traju večno, niti da se večno menjaju, već imaju svrhu koja je sadržana u
kosmotvoračkoj volji i o kojoj je sasvim besmisleno teoretisati.
Kako se sve ovo odražava na
ljude, na njihove zajednice, društva i istoriju? Zar nije dovoljno osvrnuti se
malo oko sebe u potrazi za odgovorom na to pitanje? Otud su ideološke
pretpostavke Božanske revolucije katastrofe izrazito nihilističke. U pitanju je
radikalni nihilizam koji ima za cilj ubrzanje promene radi oslobađanja zatočene
tvari koja pripada, uslovno rečeno, univerzumu reda. Tada kada su mi ove ideje
navirale nisam bio svestan da ništa novo nisam otkrio već da je sličan idejni
koncept razvijan u XVI veku od strane velikog kabaliste Isaka Lurije. Isto
tako, u pogledu konkretnih ideoloških i metodoloških izvedenica, nisam bio
svestan da je doktrina radikalne antinomijske akcije već bila uobličena od
strane Šabataja Cvija i Jakova Franka, dvojice apostatskih kabalista iz XVII i
XVIII veka, koji su na temeljima lurijanske kabale, izveli zapanjujuće
doktrine. Međutim, za razliku od pomenute dvojice, moj koncept je još
radikalniji.
U uvodu prvog izdanja moje knjige „Božanska revolucija katastrofe“, kojom sa ove vremenske udaljenosti, nisam zadovoljan i mislim da je mladalački naivna, zapisao sam da je sve je bolje od sudbine namenjene
ljudima. Svaka neizvesnost bolja je od ma kakve izvesnosti. Svaka izvesnost deo
je sudbine namenjene ljudima. Neizvesnost je jedina šansa da uteknemo od
izvesnosti namenjene ljudima. Sve u vezi nas, što smatramo prirodnim, nije
prirodno, već je deo izvesnosti namenjene nama. Neizvesnost je slatka muka pred
užasom izvesnosti. Zato, krenimo u neizvesnost, jer izvesno je jedino ništavilo. Sada
bih tom uvodu pridodao pomisao kako je priroda tako ustrojena da od malih užasa
ne možemo očekivati velike promene. Dakle, krenimo ka velikim užasima… Imajmo
na umu da uvek kada sile mraka naprave iskorak time stvaraju mogućnost da oni
odvažni zadaju kontraudar ili izađu iz nepovoljne situacije. Zato, radujmo se
inicijativama služitelja tame, katastrofičnim i apokaliptičkim trendovima
duha vremena, jer se time otvaraju šanse.
Uzvišeni čovek se neće mešati u
sukobe, podele i raspre. Njegov zadatak je da pamti i da zna, da nauči i
prenese. Spram svega mora održavati kraljevsku distancu sa uporištem u nekoj
vrsti zdrave ravnodušnosti ravnoteže srca, bez da mrzi ili voli, navija,
napada, brani ili zastupa. Biti negativan, biti protiv, najniži je i
najprimitivniji oblik mobilizacije volje. Biti konstruktivan, biti za, jeste
drugi nivo, superiorniji od prethodnog. Biti ravnodušan, ali ne tupo i
nepokretno ravnodušan, već ravnodušan u stanju mira iz kojeg može proisteći
bilo kakva delotvorna svrhovita akcija, jeste treći i uzvišeniji oblik
mobilizacije volje, jer to je volja budnosti.
Kome je namenjena poruka
Božanske revolucije katastrofe? Nikako grupi, nego pojedincu, ali isključivo
onom pojedincu koji je dotaknut od strane posebne moći. Biće vođen od strane te
moći i zaštićen. Tako će znati tačno šta treba da radi, od jedne stanice, do
druge stanice. Taj će pojedinac odabrati jedno, neće se raspojasati u svim
pravcima. I biće majstor u tom jednom. I to nema nikakve veze sa modalitetima
samousavršavanja koje poznajemo jer je moć ta koja vrši odabir a ne ličnost.
Pritom, ta moć ne traži ničiju saglasnost. Ako je neko odabran, onda je
odabran, samim tim i snabdeven svime što je potrebno. Svaki otpor odabranog je uzaludan.
Jedna od temeljnih
mikrokosmičkih kriza, osim ove uvek prisutne egzistencijalne, zapravo je
filozofskog porekla. Reč je o krizi svetonazora iz kojeg izviru mnoge druge
lične krize. Savremeni ljudi nemaju jasan i celovit pogled na svet koji ih
lišava nepotrebne unutrašnje tenzije izazvane oštrim kontradiktornostima. Zato
će mnogi koji se prvi put suočavaju sa idejama Božanske revolucije katastrofe na neki način biti
uznemireni i pobuniće se protiv tih ideja. Verujem da bi se neko mogao uvrediti
nekim iznesenim izjavama i stavovima ili bi energično bio protiv. Na ideje Revolucije može se gledati i kao na sistem mojih istina, ili moje istine. Naravno, šta god neko pomisli o meni, biće u pravu. Sa stajališta onog koji je to zaključio, doneseni sud će nesumnjivo biti istinit. To je sasvim u redu pošto je istina klovn sa bezbroj lica, od kojih mi, tokom naših kratkih života, stignemo da upoznamo tek jedno, dva, eventualno tri.
Naš suštinski nedostatak
je upravo to što ne možemo videti sebe očima drugih. O sebi znamo tek onoliko
koliko smo samosvesni, a o drugima još manje. Ne znamo kako je to biti neko
drugi, ili nešto drugo. Ukalupljeni smo i omeđeni našom ličnošću, neponovljivom
i jedinstvenom pojavom, našom energijom, anatomijom, kulturom, nasleđem, opsegom naše inteligencije, imaginacije i percepcije, naposletku
našom vrstom. Kao pojedinci mi nemamo iskustvo samosvesti drugih. Otud
isključivost i mnoštvo izvedenih isključivih istina i činjenica, odnosno opažajnih
iskustava ili pojava koje tumačenjem pretvaramo u činjenice.
Ne želim nametati sopstvenu istinu, već želim da moja istina posluži kao
primer po kome svako može izgraditi samosvojnu istinu, pogled na svet koji se
ne uklapa nigde i koji je možda drugima neprihvatljiv. Na taj način svako može
postati kovač vlastite sreće, bez da bude nečiji sledbenik. Nije mi namera da
ono što je za mene dobro proglasim opštim dobrom, niti da mojoj istini pridajem
univerzalan značaj. Oni kojima su aktuelne istine i činjenice takođe iz nekog
razloga neprihvatljive, a kojima se dopadne moja istina, neka se osete
slobodnim da je usvoje, delimično ili potpuno, barem do onog trenutka kada će i
njoj reći zbogom.
Ideje Božanske revolucije katastrofe nisu humanističke i antropocentrične te često stoje u suprotnosti sa tekućim
idejama o čoveku, čovečanstvu i čovečnosti. Te ideje su pedagoške, jer opominju i podučavaju. Takođe su i proročke, jer
ukazuju ne samo na posledice aktuelnog hoda čovečanstva, nego i na dalekosežna
ishodišta tog kretanja. Po ideologiji Revolucije, sudbina
čovečanstva sledi sudbinu višeg ili nižeg reda, a to je sudbina fizičkog univerzuma koju sam prikazao kao proces entropije a istoriju ljudi kao
dekadenciju. To je moj suštinski dodir sa nekim tradicionalnim nazorima, ali
raskid je u metodu delovanja. Ideja Revolucije jeste svesno i namerno odustajanje
od antropocentrizma, raskid sa kolektivitetom i opstajanje u ekstremnom
individualizmu. Involucija je kolektivni fenomen i to je gvozdeni zakon
dekadencije. Evolucija je iznimna i uvek individualna, zato je neophodno
izdvojiti se iz svih oblika kolektiviteta i pripadnosti te opstajati u gotovo
kosmičkoj samoći.
Budućnost ne pripada svima već
onima koji su se izborili za nju. Isto tako ni sloboda ne pripada svima, pa ni
istina. Logične su iluzije, nelogična je istina, no koji je um kadar da svesno
održava kontradikciju u sebi i tako bitiše na ovom svetu čekajući trenutak
udara smrti? Iako je mračan, duh Revolucije je ipak na strani života, ali ne
svakolikog i svakakvog života, i ne po bilo koju cenu. Božanska revolucija
katastrofe ima gotovo nemoguć zadatak: da potakne revolucionarne duhove na akciju, reakciju i
kontra-akciju. Revolucionari u značenju ove doktrine nisu tek neki buntovnici.
Oni su usamljeni i prokleti, ali slobodni od bilo čega i bilo koga. Ogrnuti su
tamom, ali unutar tmine uzgajaju unutrašnji, spolja nevidljivi plamen. Da bi se
čovek ogrnuo tamom mora imati mnogo vere u vlastitu unutrašnju luč, mora u sebi izgraditi centar univerzuma.
Sudbina sveta se ne dotiče
revolucionara. Njihov način delovanja je krajnje individualan i neretko destruktivan
prema ljudskom svetu. Bez egoizma nema individualizma, ali taj egoizam jeste
egocentričnost delovanja i ispoljavanja volje a ne egotički odnos prema svemu.
Revolucionar se postavlja u središte univerzuma. On je tačka oko koje se
opisuje beskrajna kružnica. U tom smislu on je najveći mogući egomanijak. Van
konteksta duše kao središta bića, ego kao funkcija duha, nema mnogo svrhe osim
kada je utkan u smisao koji ga ne lomi i suspreže, nego
ispravlja neravnine u njemu. Idealan ego je poput savršene sfere. Takav ego se
lako da sabiti ili izvrnuti u vesiku ili osmicu. To je ego Revolucije i njenih
nosilaca, ego aktivne lepote koja se zrakasto širi u svim pravcima.




Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.