Sunday, June 17, 2018

Teorijske pretpostavke Malog terajućeg rituala pentagrama


Ovaj tekst objavljen je u digitalnom izdanju moje knjige "Mistični okultizam" koju možete skinuti OVDE


Većina onih koji su kročili stazom tzv zapadnog okultizma izvodila je Mali terajući ritual pentagrama. Mnogi ga prihvataju zdravo-za-gotovo, u smislu da služi za čišćenje aure, astrala, proterivanje klipota itd. Za neke je ta praksa izraz konzervativnih, zastarelih ili prevaziđenih oblika magijskog rada, ali smatram da ovaj ritual, koji je istovremeno i oblik aktivne meditacije, nije dovoljno shvaćen od strane okultnog janvog mnjenja, pa i samih njegovih praktikanata. Počnimo redom.

Pentagram je kao oblik pre svega u vezi sa ženskim, sa zemaljskim, onim htonskim, a u planetarnoj sferi sa Mesecom, Venerom i donekle Marsom, mada ova poslednja veza proizilazi iz kabalističkog rezona. Ritual pentagrama skopčan je sa ženskim načelom, sa elementarnom prirodom i mikrokosmosom. On uobličava energetsko, odnosno svetlosno telo čoveka, služi za formiranje i formatiranje mikrokosmosa i stvaranje adekvatne svesti koja je u skladu sa svrhom čitavog sistema čiji je ovaj ritual deo. Njegovom primenom, odnosno upražnjavanjem svih varijanti rituala pentagrama, čovek stvara suptilnu mat(e)ricu oko sebe koja ga porađa kao probuđenog čoveka, kao onog ko je usavršio samog sebe, ko je spoznao svoju volju i ostvario komunikaciju sa svojim unutrašnjim genijem. Unutrašnji genije je u mikrokosmosu isto ono što je Bog u makrokosmosu. To je anđeo-čuvar, unutrašnji bog.

Ovde moram izneti jednu ogradu. Ne smatram da svako ljudsko biće ima svog anđela-čuvara koji tu negde visi iznad njihovih glava dok oni spavaju, jedu, nužde, rade to šta rade, mahom traćeći vreme. Teoretski, svako bi ga mogao imati, ali taj se entitet mora prizvati. Na ljudskom biću je da učini prvi korak. Ako čovek to ne uradi, onda ni sa druge strane neće stići nikakav odgovor. Anđeo-čuvar, dakle, na neki način jeste deo čoveka, ali i nije. Zapravo nije, ali kada se uspostavi kontakt onda kao da jeste. Posvećenik, između ostalog, ima zadatak da pažljivo motri na svoj duhovni identitet, odnosno svog anđela koji je povezan sa posvećenikovom zvezdom, tj. savršenom prirodom. Naravno, ovo ne znači da će neko stupiti u kontakt sa svojim anđelom-čuvarem jednostavno izvodeći ovaj ritual, ali će svakako za to biti pripremljen. Imajmo na umu da rituali poput velikog i malog pentagrama, kao i velikog i malog heksagrama, imaju za cilj i stvaranje mikrokosmičkog, a u ograničenoj meri i makrokosmičkog poretka zasnovanog na istini. Reč je o negovanju, odnosno kultivisanju ljudske prirode, kao i prirode elementarnih i planetarnih uticaja u, uslovno rečeno, materijalnoj dimenziji postojanja.

Svrha rituala pentagrama je, u krajnjoj liniji, izgradnja novog čoveka razgradnjom onog starog. To je svrha materice Velike Majke, da razgradi staro, reciklira ga i izluči kao novo. Taj novi čovek je primenom tog rituala u osnovi ovladao sobom, odnosno elementarnim snagama u sebi; osvetlio je najprimitivnije slojeve psihe izvlačeći ih iz arhetipskih ili atavističkih dubina nesvesnog, te nadvladao negativni elementarni karakter ženskog principa (za koji Erih Nojman kaže da se izražava u fantastičnim i himeričkim predstavama koje ne potiču iz spoljašnjeg sveta). Nojman upoređuje načelo Velikog Ženskog sa kosmičkim jajetom pa ističe da njegova tamna polovina rađa zastrašujuće figure koje iznose na videlo onu mračnu, nedokučivu stranu života i ljudske psihe. Njena suprotnost je, po Nojmanu, roditeljska i hraniteljska, tj. zaštitnička i utopljavajuća ženskost, a koja se prizivnom varijantom rituala aktuelizuje u mikrokosmosu. Besprekornim radom posvećenik na neki način vaskrsava iz samoga sebe, odnosno aktuelizuje telo uskrsnuća u fizičkom telu. Tehnički rečeno, usavršava „etarskog“ dvojnika. Tada posvećenik biva osposobljen za opštenje sa kosmosom budući da razvija svoja astralna čula. To je preduslov za izmicanje silama sudbine kojoj su potčinjeni oni sa nerazvijenim suptilnim čuvstvom.
Mali terajući ritual pentagrama je priprema za rad koji će nadograditi posvećenika, pre svega za Mali ritual heksagrama sa kojim će posvećenik tek steći muškost (u magijskom smislu), zakoračiti ka makrokosmosu, jer će mu kapije viših inteligencija planetarnih priroda onda biti dostupne. Zato je preporuka da se ritual pentagrama izvodi svakodnevno čitavog života. Mora se izvoditi svesno, uz nameru, precizno, odlučno, sa stilom, besprekorno, uporno. U krajnjoj liniji praktikovanjem ovog rituala čovek uspostavlja komunikaciju sa arhetipskim silama i njihovim predstavnicima u obliku arhanđela judeo-hrišćanske tradicije:[1]

Rafael na istoku – koji isceljuje i podučava
Mihael na jugu – koji štiti i usmerava
Gabriel na zapadu – koji osnažuje i tumači
Uriel na severu – koji prosvetljuje, tj uspostavlja svetlosni poredak u duhu i svesti

To su četiri stožerne tačke magijskog univerzuma koje tvore telo sfinge: Bik na istoku, Lav na jugu, Orao na zapadu, Anđeo (tj. Čovek) na severu. Lav predstavlja kandže sfinge; Orao – sfingina krila; Bik – bokove sfinge; Čovek – glavu i grudi sfinge. U tome prepoznajemo simbolizam četiri zodijačka znaka: Bik, Lav, Škorpija i Vodolija. Četiri životinje su četiri oblika životinjskog atavizma koja se ritualom mogu probuditi. Boginja Nuit / Nut, kao gospodarica groba, prostora, ali i nebeskih životinja, odnosno zodijačkog kruga, takođe je stožerna sila simbola pentagrama i rituala pentagrama. Upravo je oblik pentagrama koji se u ritualu iscrtava u vazduhu prema svakoj od četiri strane sveta, prstima ili magijskim oružjem, zapravo portal te komunikacije koji vodi ka četiri ključne zvezde stubova neba, a to su Aldebaran, Regulus, Antares i Fomalhaut.

Po Erihu Nojmanu, tokom istorijskog razvoja muškosti i solarnosti ka patrijarhalnim vrednostima, odnosno vrednostima muških božanstava Sunca i svetlosti, negativni aspekt ženskog je potisnut. Zato se taj mračni vid ženskog danas javlja samo kao nesvesni ili praiskonski sadržaj. Danas se upravo dešava eksplozija upravo tih praiskonskih sadržaja koji na nekontrolisani način preplavljuju psihu mase ljudskih bića. Povodom toga Kenet Grant je upozoravao da u današnje vreme lunarna klipotska sila neometano prekriva planetu i preti ljudima uništenjem, primanjem mnoštva elementalnih stvorenja u ljudske životne tokove. Po njemu, tu vrstu bića privlači masa lunarne energije, koja haotično ključa oko Zemlje, dok je adepata koji su upućeni u načine njenog magijskog korišćenja suviše malo da bi je mogli organizovati i usmeriti na stvaranje nadljudske rase, što je zapravo njen pravi zadatak i svrha. Naravno, tu Grantovu opasku o stvaranju „nadljudske rase“ ne bih komentarisao. Simbolizam Malog terajućeg rituala pentagrama ukazuje na mehanizam kojim bi se moglo odgovoriti na predočenu vrstu opasnosti, pošto taj ritual ima sve elemente organizovanja i usmeravanja lunarne sile. Da li bi cilj tog usmeravanja bilo stvaranje nadljudske rase, kako to Grant misli, ili možda popravljanje postojećih ljudskih rasa, to je pitanje drugog reda. 

Onaj ko izvodi ritual pentagrama sebe stavlja u simboličku mesijansku poziciju: deluje kao Oziris i kao Horus. Kao Horus (stav Ulazećeg) on projektuje mentalnu silu kroz portal pentagrama, dok u drugom slučaju kao Horus sa kažiprstom preko usana (znak tišine), koncentriše mentalnu silu u jednu tačku. Kao Oziris, u pozi koja fizički oponaša krst, reč je o raspetom, odnosno žrtvovanom Ozirisu (Hristu) koji obuhvata čitav univerzum mentalno projektujući sjajni krst. U pozi sa prekrštenim rukama na grudima, reč je o Ozirisu koji je vaskrsao.

Kako je to ustanovio kurikulum Zlatne zore, vibratorna formula koja aktivira iscrtani pentagram prema istoku je – IHVH, odnosno Jahve / Jehova, što predstavlja jedan čudan sinkretizam paganskog i monoteističkog. Međutim, IHVH je ovde shvaćen kao četvoropolna formula. Setimo se, u praktičnom smislu magisjkog rada, bogovi su, između ostalog, i formule. Ritual pentagrama predstavlja osnovni obred samopotvrđivanja praktičara i savlađivanja ženskih elementarnih sila. Nojman ukazuje da sve inicijacije imaju za cilj da sačuvaju pojedinca od „razorne sile groba“, odnosno od „proždirućeg Ženskog.“ Ritual pentagrama je otud osnovni oblik inicijacijskog delovanja, odnosno neka vrsta samoinicijacije, kojom posvećenik potvrđuje sebe u magijskom svetu, stavlja potpis posebne vrste na astralnoj ravni. U suprotnom, kaže Nojman, da dok god stvaralački elementi nesvesnog – elementi koji „teže svetlosti“ – ne uspostave vlastito svetlosno carstvo duha i svesti, oni jesu, i ostaju, delovi podređeni nesvesnom.

Ritual pentagrama ima i kosmogonijske, odnosno antropogonijske aspekte. U svojoj strukturi on kazuje kako su stvoreni čovek i kosmos. Sama ta činjenica ukazuje na terapeutsko svojstvo rituala, a terapija je slična egzorcizmu. Objekt / subjekt tog egzorcizma je sadržaj Senke, odnosno Mračno Žensko, čiji je simbolički izraz u tarotu karta Mesec, a u hermetičkoj kabali slovo kof, staza koja povezuje sefire Malkut (Zemlja) sa Necahom (Venera). To je staza arhetipskog Zapada. Po actečkoj mitologiji, dok još nisu postojali zemlja i ljudska svest, sve je bilo sadržano u carstvu mrtvih na zapadu. Ovaj detalj podseća na premise biblijskog stvaranja, ali i na situaciju u Rajskom vrtu, s tim što je ovde to idealno stanje prapočetka smešteno na tom mitskom Zapadu koje je, kako Nojman kaže – „uroboroska egzistencija nesvesne savršenosti“. Staza kof predstavlja demonske sile praiskonske tame koje prate solarnog boga, odnosno Sunce na njegovom putu kroz mračno podzemlje. Ovde valja imati na umu istovetnost podzemlja i kosmičkih dubina. Te demonske sile su mahom ženske, pa se uz pomoć simbola pentagrama i propratnog rituala one proteruju, ali i prizivaju, primoravaju na pokornost solarnom suverenitetu posvećenika, koji deluje poput Marduka koji pobeđuje drevnu boginju Tijamat i od njenog tela stvara svet. Marduk uređuje svet, koji u ulozi kosmičkog zakonodavca svakoj sili određuje večno mesto prema racionalnim zakonima koji odgovaraju svesti i njenoj solarnoj prirodi. Nojman kaže da su ti demoni matrijarhalnog razdoblja takođe i demoni kraja vremena koji će, kada se približi kraj sveta i kada se sudare Sunce, Mesec i zvezde, progutati čoveka.
Staza kof ima sličnosti sa mitskom planinom Kaf islamskog verovanja (verovatno starijeg porekla), čiji vrh, oličen u smaragdnoj steni, predstavlja mesto na kome mistik susreće svoju božansku prirodu, a što je Anri Korbin opisivao kao izlazak iz zdenca koji vodi prema smaragdnoj steni i ka anđelu te koji započinje u tminama noći. Kako Korbin kaže, na prilazima vrhu mistične planine svetli buktinja ponoćnog sunca kao primordijalna slika unutarnjeg svetla. Upravo je to svetiljka koju je nosio Hermes u središtu podzemne sobe. Geomantijska atribucija staze kof je figura Laetitia koja prikazuje piramidalnu strukturu. Njena planetarna priroda je jovialna, u znaku Riba, što je mesijansko obeležje. Kof je, dakle, jedan od puteva mesijanskog delovanja. Tama koja okružuje Mesiju ili posvećenika u njegovom mističko-okultnom pregnuću jeste predstavnik, da kažem velikog Zapada, metafizičkog Zapada, koji atmosferu staze kof, planine Kaf, arkane Mesec, čini zloslutnom, mračnom, pa i demonskom. Otud valja imati na umu Korbinovo upozorenje da usmerenje prema polu, kosmičkom severu, određuje ono dole i ono gore. Otud, pomešati to dvoje značilo bi smetenost. Čovek koji je izgubio svoju „polarnu dimenziju“, odnosno usmerenje prema metazifičkom Velikom Istoku, koji je pomešao Dole i Gore, upada u kandže dvojne prirode Vremena, satiruće smene dana i noći, koja mrvi svest i potire svetlost spoznaje. Međutim, osim o prostornim oznakama, moramo voditi računa i o vremenskim, odnosno razlikovati sakralno od vulgarnog vremena. U sakralno vreme ulazimo aktivacijom svesti tokom obreda, a preko posebnih oznaka (gnomona) pravimo uslove za skok svesti iz vulgarnog u sakralno vreme. Ti gnomoni su simboli drevnih magijskih sila prikazani geomantijskim figurama koje predstavljaju ključeve razumevanja odnosa solarnih i lunarnih uticaja u inicijacijskom delovanju posvećenika. Uz pomoć njih otkrivamo kakav je kvalitet određene sekvence sakralnog vremena u koji nameravamo da uronimo.

Korbin ukazuje na dihotomiju sakralnog i vulgarnog vremena, odnosno ezoternog i egzoternog, kroz odnos egzoternog dana i inicijacijskog svetla ezoterne noći. On ističe da svest mahom ne pravi razliku između njenog dana i njene noći. Ponoćno sunce nagoveštava kraj ove dvoznačnosti. I Mirča Elijade naglašava kako je sveto ono vreme u kojem se obavlja neki obred, a to vreme se suštinski razlikuje od uobičajenog, svetovnog vremena u koje smo uronjeni. Obredno vreme otud predstavlja oblik izlaska iz te uronjenosti. To na neki način označava i obnovu čoveka tokom izvršavanja obreda, u ovom slučaju rituala pentagrama. Svakodnevno ponavljanje ovog rituala, ili bilo kog drugog koji ima specifičnu sakralnu težinu, stvara određeni kontinuitet bitisanja svesti u svetom vremenu, koje je Elijade nazivao Velikim Vremenom. Sa druge strane, Veliko Vreme, jeste period mogućnosti hijerofanija, ukazivanja božanske prisutnosti onome ko u obrednom svojstvu boravi u tom vremenu, koje u slučaju rituala pentagrama pretpostavlja mitsko vreme stvaranja čoveka. Istovremeno, kako to naglašava Elijade, korišćenje mitskog vremena, odnosno njegov obredni priziv, Veliko Vreme pretvara u sadašnjost, kako bi ga živući čovek mogao iskusiti i boraviti u njemu. Stoga, može biti korisno pre izvođenja rituala pentagrama čitati biblijsku sekvencu stvaranja čoveka, ili taj isti motiv iz nekog drugog mitološkog izvora. Tako će posvećenik u svojoj svesti oživeti mitske trenutke antropogeneze. Kako Elijade naglašava, istovremenost s velikim mitološkim trenutkom je uslov neophodan za delotvornost svakog magijsko-verskog obreda. Svaki put kada se ponavlja neki obred ili važan postupak, ljudi podražavaju arhetipski čin Boga ili pretka, čin koji se dogodio u početku vremena, to jest u mitsko doba. Dakle, ritualom pentagrama raščišćavaju se duboke podsvesne naslage koje stoje između čoveka i Tvorca. Upravo te mračne naslage prete da proždru solarno seme svesti u ljudskom biću čiji je makrokosmički izraz naša zvezda – Sunce. Doslovno, ritualom pentagrama isteruje se đavo iz čoveka, odnosno posvećenik se, poput Mesije, oslobađa od vlasti Zmija i priprema za svoj povratak u svet (u heksagram).

Razumevanjem prirode ovog rituala ulazi se u predvorje razumevanja kosmogeneze i antropogeneze. Elijade kaže da je kosmogonija uzor svake vrste delovanja jer je kosmos idealni arhetip za svaku stvaralačku situaciju i za svako stvaralaštvo. Razlog tome je, kako naglašava Elijade, zato što je kosmos božansko delo te je kao takav posvećen u samoj svojoj strukturi. Stvaranje čoveka i sveta, o čemu govori struktura rituala pentagrama, ukazuje na ženskog tvorca – prvenstveno zbog samog pentagonalnog oblika koji pokazuje savršeni sklad četiri elementa: Vatre, Vode, Vazduha i Zemlje – ujedinjenih dominantnom pozicijom petog elementa. Po učenju Zlatne zore ti elementi odgovaraju rasporedu prvih pet sefira kabalističkog dijagrama Drveta Života: Zemlja – Malkut (10, Zemlja); Vazduh – Jesod (9, Mesec); Voda – Hod (8, Merkur); Vatra – Necah (7, Venera) i Duh kao peti element – Tifaret (6, Sunce). Dakle, solarni duh je na vrhu simbola pentagrama.
Steffi Grant - vizija Horusove projekcije

Objašnjavajući smisao poistovećivanja egipatske boginje Hator sa četiri kardinalne tačke i četiri strane sveta, koje su od suštinske važnosti za naš ritual pentagrama, Nojman te tačke imenuje velikim boginjama: Nehbet, Uathet, Bastet i Neit. Po Nojmanu, četvorstvo Hator sa navedenim boginjama predstavlja simbol Velikog Ženskog kao celine koja upravlja svetom u svim njegovim vidovima. Nojman ukazuje da se razdvajanjem ženskog totaliteta, odnosno mitskih praroditelja kosmosa, rađaju svetlost, sunce, svest, a sa njima i razlikovanje. Otud boginja Nuit u Krolijevoj „Knjizi zakona“ poručuje: „Neka ne bude razlike među vama između bilo koje stvari i neke druge stvari; jer od toga sledi patnja.“ Velika Boginja ne pravi razliku između svoje dece, ali deca sama sebe razvrstavaju, proizvode diskriminaciju, bilo na umetnut ili prirodan način. Neko je na višem nivou od nekog drugog, ili barem misli tako, pa ipak, na kraju, svi postaju deo mističnog i mitskog Jednog, rastakanjem sveta pri završetku jednog velikog ciklusa. Takođe, ovaj princip ukazuje na mogućnost poistovećenja posvećenika sa bilo kojim segmentom mikrokosmosa ili makrokosmosa, nekom životinjom, božanstvom, biljkom, predmetom, zvezdom itd. 

Ako bismo sada pomenute egipatske boginje projektovali u pentagramu, tako bi se Uathet (zmija) našla u donjem levom kraku sa severne strane, predstavljajući element Zemlje; Bastet (mačka), zauzima gornji levi krak pentagrama, istok i element Vazduha; Neit (krava ili žena), zauzima gornji desni krak, zapad i element Vode; Nehbet (lešinar) je na donjem desnom kraku ka jugu, predstavlja element Vatre. Na vrhu pentagrama i u središtu je boginja Hator (krava). Njeno dete je sam život, kako Nojman kaže, poput ribe koja večno pliva u njoj, kao što zvezde plivaju u nebeskom okeanu. Ženski princip se prvobitno pojavljuje kao tama, bilo da je reč o noćnom nebu, zemlji, podzemlju, praokeanu ili neodređenom haosu.

To podseća upravo na početnu situaciju biblijskog stvaranja: „U početku stvori Bog nebo i zemlju. Zemlja beše pusta i prazna; nad bezdanom beše tama, i duh Božji lebdijaše nad vodama.“ Tama, bezdan, pusto, prazno, vode... to su sve svojstva uroboroske boginje prapočetka, Velike Majke, odnosno Velike Boginje Noći, koja je, kako to pominje Nojman, kao takva retko neposredno predmet obožavanja – sve do, napominjem, objave u „Knjizi zakona“, kada se ona, u obliku Nuit, ponovo javlja i postaje objekat neposrednog obožavanja. Nesvesno sada postaje svesno kroz proces obožavanja i otkrivanja Nuit prepoznavanjem njenog kontinuiteta. Zbog toga formula malog terajućeg (ili prizivnog) rituala pentagrama, da bi bila delotvorna, mora biti prilagođena toj činjenici.


[1] Korespondencije strana sveta i elemenata u Zlatnoj Zori izvedene su iz sistema tzv enohijanske magije Džona Dija a ne direktno iz kabalističke tradicije.