Monday, April 10, 2023

Dodir u tami


„Dodir u tami“ je pripovedanje sačinjeno od sećanja. Pišem o onome što sam proživeo, čemu sam prisustvovao, čega se sećam i što me je temeljno uzdrmalo te odredilo suštinski put moga bića. Moglo bi se reći da ovaj spis predstavlja jedan poseban oblik ispovesti. Pripovedanje ne sledi uvek pravolinijsku dimenziju. Ponekad ide napred, onda se vraća, povezuje pojave i ljude u bližoj i daljoj prošlosti na različitim mestima: Priština, Beograd, Beč, Bodensko jezero, devetnaesti vek, dvadeseti, dvadeset i prvi. 
Knjiga je uobličena po poglavljima od kojih svako predstavlja neki osobeni period ili događaj. Poglavlja povezuje jasna nit jednog magijskog tkanja koje se proteže na nekoliko pokoljenja i kroz više od stotinu godina. Tokom čitanja može se steći utisak i dvoumljenje povodom toga da li je pisac izmislio, sanjao ili uobrazio opisane događaje i likove, ili je možda bio žrtva nečije manipulacije. Možda je pisac podvojena ličnost, a možda je bio pod uticajem neke takve osobe velike lične moći. Osim samog pisca, koji je glavni lik ovog ispovedničkog romana, kao druga ključna ličnost pojavljuje se entitet koji se predstavio kao Amhazar, zaposednuvši izvesnog Naima Suljejmanija koji se u tom trenutku nalazio na marginama mog društvenog okruženja u Prištini početkom devedesetih. Tokom perioda od 1993. do kraja 1996. bio sam izložen njegovom snažnom delovanju čiji je cilj bio da me uputi u tajno učenje povezano sa nekim poznatim ezoterijskim tokovima i usmeri me ka specifičnom obliku magijskog delovanja.
Pripovedanje počinjem postautohagiografskom beleškom koja uvodi u jedan osobeni ezoterijski svetonazor. Dalje kroz knjigu, nit priče obuhvata period osvešćivanja moje predodređenosti ka okultnom, opisivanjem ključnih događaja iz raznih faza mog detinjstva i mladosti. Na to se nastavljaju prikazi mog magijskog šegrtovanja, kao i period lutanja kroz razna učenja, zatim događaji nakon završetka šegrtovanja, pa sve do skretanja u dalju prošlost ka korenima magijske linije koja me je prihvatila. Kroz naratorsku nit, osim fantazmičkog, magijskog, jezovitog ili natprirodnog, provlače se istorijske, kulturne i društvene paralele. U to se uklapa opis prilika svakodnevnog života u Prištini tokom devedesetih, etnički odnosi, sukob, opšta zapažanja o duhu vremena. Međutim, kao jedan od glavnih motiva čitave knjige prisutna je Velika Majka u raznim pojavnim oblicima. Okrenutost ka magiji, ženskom načelu, ka htonskom, ka korišćenju raznih droga, ovoj knjizi pridaje određeni satanski ili demonski utisak.

Za podneblje u kome sam odrastao i ovde gde trenutno obitavam, nesvakidašnje ime i prezime koje nosim, između ostalog, u skladu je sa mojim neprianjanjem uz identitetska poistovećivanja. Rođen sam i odrastao u gradu u čijoj sam napetoj ali čudesnoj atmosferi postavio temelje jednog ezoterijskog svetonazora, o čemu svedoči ova knjiga pisana u obliku odeljenih ispovesti i prisećanja na ljude, mesta, događaje, vizije i osećanja.
Iako se tako predstavlja, pisac ovih redova nije Dorijan Nuaj. Njegovo ime, ličnost i pojava, samo su objedinjujući izraz za Nas koji nastanjujemo njegovu psihu. Osoba Dorijan Nuaj privremeni je oblik naše pojavnosti, a Mi, volšebni i nestvarni, postojimo sa one druge strane. Naše misli odzvanjaju kroz tunele vremena tvoreći oblike kroz koje bitišemo. Krst presavijamo u kocku. Svemir sažimamo u tačku koja spaja mikrokosmos i makrokosmos. Kroz tu tačku mi ulazimo i izlazimo. Tačka našeg sažimanja istovremeno je i tačka našeg ispoljavanja. Mi nismo bića niti nebića. Mi smo kodeks. Ne hodimo putevima Apsoluta već sledimo prirodni tok.

Smatramo poželjnim i potrebnim proučavati ljudski svet, ali suštinski ne bi trebalo da brinemo o tome. Duhovi poput nas ne bi trebalo da se poistovećuju sa ljudskim rodom, muškarcima i ženama, barem ne onako kako to nalažu opšteprihvaćene predstave i poimanja. Ne zanimaju nas „sudbine“, „karme“ niti „volje“ država, naroda, određenih grupa i jedinki. Sve je to zveket mačeva, zemlja večnog rata i jalovljenja kojima nema mesta u našim traganjima i delovanjima. Mi se ne mešamo, samo posmatramo. Pritom možemo praviti beleške. Mi smo poput sociopata. Možemo se praviti da nas zanima i da brinemo, ali nas zapravo nije nimalo briga. Nosimo masku zbog sveta a ne zato što nam je ona zaista potrebna. Neka svet ide svojim putem. Jesmo deo sveta ali ne prianjamo. Svet je kaleidoskop. Naš posao je da rastemo tako što ćemo privremeno iskusiti postojanje u ljudskom obličju. Otud mi nemamo pravo da učestvujemo u samoobmanama.
I tako, u sred moje sobe, jutros se iznenada pojavilo ništa, sferičnog oblika prečnika oko metar. Prišao sam i polako stavio ruke u to ništa i ruke su nestale. Zatim sam uvukao glavu, dobar deo tela i verovatno da sam tako postao ništa. Ne sećam se kako sam se vratio, ali od tada, kada se smejem, to se ne smejem ja već ništavilo, kada govorim to ne govorim ja nego ništavilo, kada bilo šta radim to ne činim ja nego ništavilo... i to „ja“ tek je smokvin list ništavila. Čitav život trudili smo se da ulovimo Pegaza a zapravo je Pegaz lovio nas. Ulovljeni smo ne kada mi izgubimo svet, nego kada svet izgubi nas. Tada nas vode u Ludnicu. Otud je zaista bio mudar onaj ko je rekao: „Ne odriči se Zemlje, dosezanjem svetlosti iskusićeš najcrnju tamu.“ Mi, koji ovo pišemo, a koji sebe nazivamo Pripovedačem, trenutno smo zaposeli osobu znanu pod imenom Dorijan Nuaj. Kada ta osoba napusti ovaj svet promenićemo oblik postojanja i zaposešćemo neko drugo biće iz kojeg ćemo delovati ka našim ciljevima. Smrt osobe Dorijan Nuaj neće značiti kraj našeg rada i našeg reda.