NAPOMENA:
Ovaj tekst preuzet je iz moje knjige "Ideologija tarota" u okviru mojih Sabranih ezoterijskih spisa
Konačno, tarot je evoluirao na način jedne velike
divergencije u mnoge idejne i stilske rukavce koje je Helen Farli lepo opisala
u knjizi A Cultural History of Tarot.
Ovde ću kombinovani kratke navode iz te knjige, kao i iz knjige Paula Husona Mystical Origins of the Tarot, kako bi
čitaoci stekli jasniji uvid u razvoj okultnog tarota i njegovih kasnijih
divergencija.
-Oko 1750: tarot se
koristi za predskazivanje u Bolonji.
-1753: Eteja tvrdi da
mu je korišćenje tarota kao sredstvo proricanja otkrio zagonetni čovek iz
Pijemonta (severna Italija).
-1773–1781: Antoan Kur
de Žeblen povezuje tarot sa egipatskim simbolizmom.
-1785–1791 Eteja
promoviše svoju prečišćenu verziju tarota (njegov učenik d’Odoucet dalje
razvija sistem).
-1855–1856: Elifas
Levi povezuje tarot sa kabalom i hebrejskim alfabetom (zapravo, prvi je to
sugerisao kontributor de Žeblenove enciklopedije Komt de Mele, ali nije dalje
razvijao teoriju tarota u tom pravcu).
-1857: Pol Kristijan
je povezao male arkane sa dekanima zodijaka i tarot sa astrologijom.
-1888: Zlatna zora je
povezala male arkane sa dekanima po navodnom haldejskom rasporedu,
a velike arkane sa stazama kabalističkog Drveta života.
-1889: Po uputstvima
Stanislasa de Gajte, Osvald Virt je kreirao ezoterijski divinacijski tarot koji
sadrži 22 velike arkane.
-1896: Robert Falkonije
i Moris Oto Vegener osmisli su tarot po uzoru na egipatske motive na kojima su
prikazali egipatska božanstva, oslanjajući se na rad Pola Kristijana, tzv
Egipatski tarot.
-V. B. Jejts[1] sam nije kreirao nikakav
tarot špil, ali je bio prvi koji je povezao tarot sa keltskim simbolizmom, a
što je kasnije dovelo do velike popularnosti barem desetak špilova pod nazivom Keltski tarot. Jejts je u Stories of Red Hanrahan (1905), istakao
sličnost između četiri blaga drevnog mitskog naroda Irske Tuata de Danan sa
četiri asa malih arkana.
-1909: U to vreme
mladi slikar Žan Gabrijel Gulinat (1883-1972), je po Papusovim instrukcijama
kreirao Papus-Goulinat Tarot,
poznatiji samo kao Papusov tarot. Po nekima, razlog tome bilo je Papusovo
nezadovoljstvo Virtovim divinacijskim špilom od 22 karte. Pretpostavljeni
Papusov cilj bio je da u tarot uvrsti Levijeve ideje, Kristijanove
interpretacije, Etejine male arkane i elemente Egipatskog tarota.
-1910: Artur Edvard
Vejt u saradnji sa Pamelom Kolman Smit objavljuje svoj tarot koji postaje
prototip za mnoge Angloameričke tarote. Vejt je bio duboko uronjen u hrišćanski
misticizam i to je vidljivo u njegovom špilu. U poznijem periodu, kada se
udaljio od učenja Zlatne zore, verovao je da tarot ne sadrži okultnu već
mističnu istinu. Isto tako, kasnije je tvrdio da ne postoji validna
korespondencija između slova hebrejskog alfabeta i velikih arkana. Poput
Jejtsa, i Vejt je povezivao tarot sa keltskim simbolizmom, pa je u čak i
osmislio metod divinacije koji je nazvao drevnim keltskim metodom (otvaranje
poznato kao Keltski krst).
-1927: Elbert Bendžamin
(poznat kao C.C. Zain, 1881-1951), američki okultista i osnivač organizacije Crkva svetlosti (The Church of Light)
kreirao je The Brotherhood of Light Tarot,
koji je sledio egipatski stil Falkonije-Vegenerovog špila.
-1929: Augustus Knap i
veliki masonski učenjak Menli Palmer Hol dizajnirali
su Knapp-Hall Tarot koji kombinuje Virtovu sa egipatskom ikonografijom.
-1931: Pol Foster
Kejs objavio je izmenjenu verziju Vejtovog špila, bez boja, čime je ostavio
mogućnost da ga korisnik sam oboji u skladu sa svojim doživljajem svake karte.
-1933: Spenser Luis,
vođa neorozenkrojcerskog reda AMORC, objavio je 22 velike arkane u egipatskom
stilu, ali sa pridodatim latiničnim slovima i astorloškim simbolima.
-1944: Alister Kroli
u saradnji sa Fridom Haris dovršava Tot
tarot kojim ilustruje učenje Teleme. Tarot je objavljen tek 1969.
-1968: Džon Kuk i Rozalind
Šarp izdali su knjigu i osmislili špil pod nazivom The New Tarot: the Tarot for the Aquarian Age, na temelju iskustva
eksperimentisanja sa ouija tablom
(spiritizam), oslanjajući se na Jungove koncepte. Tako je i Jung ušao u tarot.
Njegov uticaj na autore se ogleda i u tome što su dvorske karte povezali sa
jungovskim konstruktima: Kralj = svesnost, Kraljica = anima (žensko sopstvo),
Vitez = psihički proboj, Paž = večno dete (buduće jastvo). Autori su takođe
povezali Jungove principe ličnosti sa malim arkanama i drugim elementima na
sledeći način:
Tabela 11. korespondencije
malih arkana u tarotu Akvarijanskog doba
Arkane |
Eleme-nti |
Funkcije |
Čula |
Kompas |
kvalitet |
Rasa |
Bodeži |
Vazduh |
Mišljenje |
Vid |
Sever |
Hladno |
Bela |
Zmije |
Vatra |
Emocije |
Sluh |
Jug |
Toplo |
Crna |
Kruške |
Voda |
Intuicija |
Njuh |
Istok |
Vlažno |
Žuta |
Kamenje |
Zemlja |
Oseti |
Dodir |
Zapad |
Suvo |
Crvena |
-1976: Piter Balin kreirao je Xultun Tarot koji se oslanja na majanske simbole. Balin je opravdavao povezivanje majanske kulture sa tarotom inherentnim strukturama kosmosa i ljudske imaginacije. Njegova knjiga The Flight of the Feathered Serpent (Let pernate zmije), pratila je ovaj špil obezbeđujući detaljne liste korespondencija, dok se autor umnogome oslanjao na knjige Karlosa Kastanede, koji je u to vreme bio veoma popularan. Velike arkane, isključujući Ludu i Čarobnjaka, podeljene su u četiri grupe po pet karata predstavljajući dvadeset dana majanskog kalendara, ali ukazuju i na faze razvoja čarobnjaka onako kako je to opisivao Kastanedin lik Don Huan.
-1978: Izrael Regardije
i Robert Vong kreirali su Golden Dawn
Tarot baziran na tarotu koji je korišćen u okviru ove okultne
organizacije.
-1979: Godfri Doson
je objavio Hermetic Tarot. Karte ovog
špila obeležene su anđeoskim imenima, astrološkim simbolima i hebrejskim
slovima.
-1981: Viki Nobl i
Karen Vogel kreirale su The Motherpeace
Round Tarot čija je svrha da simbolički predstavi feministički svetonazor. Karte ovog špila ne
slede tradicionalni četvrtasti oblik već su ovalnog oblika čime se ističe
karakter Velike Boginje. Simbolizam ovog
špila jeste mešavina minojskog, klasičnog grčkog, afričkog porekla, kao i američkih
starosedelaca. Dvorske karte čine Šaman, Sveštenica, Ćerka i Sin. Pustinjak je
zamenjen ženskim pandanom, dok je Obešeni čovek prikazan i imenovan u
transrodnom maniru. Većinu velikih arkana čine ženski likovi dok je karta Sunce
predstavljena muškim likom afričkog porekla u društvu pet žena. Hijerofant je
predstavljen kao muškarac u ženskoj odeći. Likovi Cara i Đavola su
predstavljeni u negativnom svetlu kao predstavnici represivnog patrijarhata.
-1982: Italijanska
umetnica i astrolog Stefania Trebuci kreirala je špil kompletno utemeljen na
astrologiji pod nazivom Astrološki tarot.
Ovaj tarot je po dizajnu posve odudarao od standardnih verzija, uključujući i
numeracije (na primer karta Sunce je označena rimskim brojem osam a ne devetnaest
itd).
-1982: Johana
Gargiulo-Šerman kreirala je Sacred Rose
Tarot, inspirisana srednjovekovnim vitražima, pravoslavnim ikonama i starim
paganskim religijama. Zapravo, špil je oslikan u stilu hrišćanske i hermetičke
tradicije prikazanim u paganskom kontekstu. Simbolizam boja takođe nije
slučajan, pa recimo prisustvo crvene boje ukazuje na strast, bele na čistotu
itd. Ženski likovi povezani su sa duhovnim i lunarnim kvalitetima, a muški sa
solarnim i fizičkim. Simbolizam ruže u ovom špilu ima središnju ulogu, te je
otud crvena ruža dovedena u vezu sa žrtvom i sa Štapovima; bela ruža je
povezana sa čistotom i Peharima; sa Mačevima i „nemogućnostima“ je povezana
plava ruža; bledo-žuta ruža je u konačnici dovedena u vezu sa Diskovima i
„apsolutnim postignućem“.
-1982: Minotarot špil koji je osmislio Erik
Provost, oslikava simboliku klasične grčke mitologije, posebno se baveći
legendom o Tezeju, lavirinu i Minotauru.
-1982: Magda Vek
Gonzales i J. A. Gonzales kreirali su Native
American Tarot, koji oslikava generalni simbolizam američkih starosedeoca.
Na primer, Carica je tradicionalna isceliteljkam Hijerofant je šaman. Dvorske
karte su Matrijarh, Poglavica, Ratnik i Devojka.
1982: Valter Vegmuler
je kreirao Zigeuner Tarot, vođen
idejom o egipatskom porkelu tarota koji je poveren Romima na čuvanje.
-1983: Rufus Kamphauzen
i Apalonia van Leuven kreirali su Tree of
Life Tarot baziran na principima kabale Zlatne zore. U suštini, ovaj špil
predstavlja slikoviti prikaz kabalistički utemeljenog pogleda na svet. Svrha
ovog špila jeste da posluži kao psihospiritualna mapa za istraživanje sopstva.
-1983: Fiona Morgan
kreirala je feministički tarot Daughters
of the Moon.
-1983: Istražujući
keltske i vikanske motive H. Kitagava i A. Mokusejoh kreirali su Tarot of Wicca.
-1983: Ketlin Binger
je kreirala Bible Tarot koji
prikazuje scene i parabole iz biblije. Svakoj velikoj arkani pridruženo je po
jedno hebrejsko slovo. Karta Čarobnjak prikazuje scenu u kojoj Mojsije pred
faraonom baca svoj štap koji se pritom pretvara u zmiju itd.
-1983: Tarot of Transition kreirala je osoba
pod pseudonimom Carta Mundi. Motiv ovog tarota je drevna egipatska religija
čija su božanstva prikazana na velikim arkanama. Poredak velikih arkana opisuje
mitološko putovanje duše nakon smrti. Male arkane takođe su povezane sa
egipatskim simbolima.
-1983: Šigeki Gomi
dizajnirao je Buddhistic Fantasy Tarot,
čije velike arkane predstavljaju faze u Budinom životu i različita božanstva
koja korespondiraju tradicionalnim motivima tarota.
-1984: Bili Pots,
River Lajtvomun i Suzan S. Vid kreirali su New
Amazon Tarot kao projekat više umetnika, a što je doprinelo raznolikosti
stilova vidljivih na kartama (slika, crtež mastilom, fotografija, kolaž,
fotomontaža, drvorez. Dvorske karte predstavljene su likovima Deteta, Amazonke,
Pratioca i Kraljice. Ovaj špil ne sadrži muške likove niti ih demonizuje već
nastoji da prikaže pozitivan ženski imidž.
-1984: Iglesijas Žaneiro
kreirao je The Egipcios Kier Tarot
koji elaborira verovanja, prakse i društvenu hijerarhiju egipatske kulture.
Glavna egipatska božanstva predstavljena su velikim arkanama (Prvosveštenica je
u tom smislu Izida itd). Svaka velika arkana obeležena je hijeroglifom,
alhemijskim simbolom, slovom magijskog alfabeta iz poznatog grimoara Solomonov ključ, astrološkim znakom i
hebrejskim slovom.
1984: Inspirisan
tibetanskim budizmom, Nikolas van de Bek je osmislio i izradio Kashmir Tarot posvećen de Bekovom
učitelju Kjabje Ling Rimpočeu. Štampanoj verziji ovog tarota prethodila je
verzija izrađena u drvetu koji je izradio Abdul Salama. Simbolizam karata je
povezan sa čakrama.
-1985: Barbara Voker
je dizajnirala Barbara Walker Tarot u
cilju predstavljanja znanja o religiji okrenutoj prema Boginji, oslanjajući se
na izvorne kultove velikih boginja.
-1984: Čalaj Unger je
dizajnirala Tarot Tzigane koji oslikava motive iz romske kulture i
sastoji se od 38 karata (22 velike arkane i 16 dvorskih karata – Očevi, Majke,
Deca i četiri asa). Dvorske karte predstavljaju četiri evropske romske grane:
Kalderaši iz Srednje Evrope (Mačevi), Manuši iz severne Italije (Diskovi),
Džipsi iz Irske (Pehari) i Hitanosi iz Andaluzije (Štapovi).
-1985: Suzan Vid je
kreirala tarot utemeljen na feminističkom pogledu na svet Transparent Tarot.
-1986: Džulijet Šarman-Burk
i Liz Grin kreirale su Mythic Tarot
koji ilustruje grčku mitologiju. Velike arkane predstavljaju grčki panteon. Na
primer, Luda je Dionis, Carica je Demetra, Snaga je Herkul koji ubija nemejskog
lava, Ljubavnici su Paris i Jelena iz Trojanskog rata itd. Pehari pričaju priču
Erosa i Psihe. Štapovi prikazuju Jasona i zlatno runo. Mačevi kazuju o Orestu,
a Diskovi o Dedalu.
-1987: Olden Tejlor
Man dizajnirao je Mandala Astrological
Tarot kombinujući astrologiju i mandale u jedan složen sistem. Velike
arkane su predstavljene kompleksnim scenama dok se male oslanjaju na
geometrijski uređenim oblicima i astrološkim simbolima.
-1988: Džerald i Beti
Šuler kreiraju Enochian tarot na
temelju trideset ključeva enohijanske magije i Krolijevih vizija opisanih u
njegovoj knjizi Vizija i glas.
-1988: Robert Vong
(učenik Izraela Regardijea) kreirao je Jungian
Tarot, čija je svrha da posluži u procesu koji je Jung nazivao aktivnom imaginacijom i da koristi
prilikom bavljenja figurama, pojavama, simbolima i oblicima koji se pojavljuju
u snovima i fantazijama. Ideja je da se kontemplira na karte u cilju
integracije suprotnih tendencija psihe. Ovaj tarot je iz tih razloga rodno
neutralan jer je Vong smatrao da magičar mora biti ostvaren u totalnosti
sopstva sa potencijalom da bude i muško i žensko. Karte ovog špila, osim
tradicionalnih, imaju i komplementarne nazive: Car je Čisti otac, Umerenost je
Pomirljiva kći, Svet je Kćer koja prikriva samu sebe, Kralj diskova je
Odgovoran otac itd. U tom smislu, ovaj tarot ima ulogu psihoterapeutskog
sredstva.
-1989: Klajv Baret je
u svom The Norse Tarot predstavio
nordijske ratnike, muškarce i žene, kao i nordijska božanstva. Odin se
pojavljuje u nekoliko karata, kao Čarobnjak, zatim kao muška figura u
Ljubavnicima i naposletku kao Obešeni čovek čiji motiv predstavlja Odinovo
samožrtvovanje kako bi dosegao mudrost runa.
-1989: Vezu između
njuejdža i savremene nauke simbolizuje Voyager
Tarot koji su osmislili i izradili Ken Knutson i Džejms Vanles. Ovaj špil
uvezuje naučni simbolizam sa onim tradicionalnim. Tako je, recimo, karta Sud u
tom špilu postala Vreme-Prostor. I ovaj tarot ima za svrhu da posluži kao oruđe
ličnog preobražaja. Po autorima, svako je stvaralac sopstvene stvarnosti putem
očekivanja i verovanja, pa koristeći vizuelne simbole, možemo dopreti do
dubljih nivoa psihe. Ovaj špil sadrži razne prikaze: biljke, životinje,
minerale, vanzemaljske ambijente itd. Male arkane su Kristali (um / odgovaraju
mačevima), Svetovi (emocije / odgovaraju diskovima), Cvetovi (telo / pehari) i
Štapovi koji predstavljaju duh.
-1990: Herman Hejndl
je kroz svoju verziju tarota pokušao da uklopi duhovne tradicije različitih
kultura, ali i da istakne izbalansiraniji pristup odnosa između polova. U
njegovom špilu Car je prikazan kao nordijski bog Odin koji oličava
patrijarhalni društveni poredak i koji stoji malo podalje od Svetskog drveta
Igdrasila koji simboliše zemlju i majku. Odin je takođe prisutan u u liku karte
Obešeni čovek kako se bez otpora predaje ženi. Karta Hijerofant predstavlja
pomirenje Nemaca i Jevreja, a što je takođe istaknuto i u tome što je Hejndl
svaku veliku arkanu označio po jednom germanskom runom i hebrejskim slovom.
Takođe, kod njega su Štapovi predstavnici Vatre i povezani su sa istokom i
Indijom; pehari su kao predstavnici Vode povezani sa severom i Evropom; mačevi
/ vazduh – jug i povezani su sa Egiptom, dok su kamenovi izraz Zemlje kao
elementa i povezani sa zapadom, odnosno Amerikom.
-1991: Keit Kortni-Peto,
nadahnuta kulturom australijskih Aboridžina kreirala je Australian Contemporary Dreamtime Tarot. Dvorske karte su nazvane
na jezicima nekoliko aboridžinskih jezika. Male karte su muggils (kameni noževi), kundas
(štapovi za kopanje), coolamons
(pehari) i wariats (kamenje). Dvorske
karte su Plemenski starešina, Majka Zemlja, Lovac i Devojka.
-1992: Luj Martini i
Seli En Glasman kreirali su New Orleans
Tarot na osnovu vudu tradicije. U ovom tarotu velike arkane su nazvane
Putevi. Četrdeset numerisanih karata su Duhovi, dok su dvorske karte Hramske.
Svaka velika arkana ima pridruženo hebrejsko slovo ali i prikazanu žrtvu, koja
je deo vudu prakse. Velike arkane su preimenovane kako bi poslužile svrsi, pa
je tako Prvosveštenica ili papesa predstavljena u liku poznate vudu kraljice
Nju Orleansa – Mari Lavu. Četiri familije duhova prikazane su malim arkanama:
Petro (za Haiti) čija je atribucija Vatra; Kongo za element Vode; Rada –
Vazduh; Santeria – Zemlja.
-1992: Legenda o
gralu, čarobnjak Merlin i kralj Artur glavni su motiv špila koji su dizajnirali
Miranda Grej i Robert Stjuart pod nazivom Merlin
Tarot. Ovaj špil ilustruje ezoterijsku tradiciju keltske inicijacije
izraženu kroz život čarobnjaka Merlina koji karte opisuju. Dete Merlin je Luda,
Pustinjak je Merlin kao mudrac, Obešeni čovek je rezultat jednog Merlinovog
proročanstva itd. Ribe su Pehari, zveri su Diskovi, zmije su Štapovi dok su
ptice Mačevi.
-1993: Umetnice Holi
Huber i Trejsi Lekok kreirale su Santa Fe
Tarot batziran na simbolizmu slikanja u pesku Navaho Indijanaca. Male
akrane su Svetlost / Mačevi, Voda / Pehari, Duge / Štapovi i Bufala / Diskovi.
-1994: Dejvid i Džjoti
Meki kreiraju tarot složenog naziva The
Healing Earth Tarot koji predstavlja
jednu od temeljnih njuejdž ideja o Gaji, koja drži da je planeta Zemlja živo
biće te da čovečanstvo, sva živa bića, čitav kosmos predstavljaju jedinstven živi
organizam. Ovaj tarot je utemeljen na načelima ekologističke ideologije i
koristi simbolizam različitih kultura da označi zajedničku sudbinu čovečanstva
povezanog sa planetom. Dvorske karte su označene kao Deda, Baba, Muškarac i
Žena, dok su male arkane predstavljene štapovima, dugama, flautama, kristalima
itd.
-1994: Suzan Morgan
Ostapkovic, poznata kao Ma Deva Padma, kreirala je Ošo Zen Tarot koji pokušava da artikuliše načela zen budizma onako
kako ih je opisao Ošo.
-1995: Lesli Luis je
kreirao Christian Bible Tarot u cilju da pomogne korišćenje tarota onima
koji su odgojeni u hrišćanskom duhu. U ovom tarotu svaka karta, njen naziv,
divinacijsko značenje u vezi je sa određenim biblijskim citatom. Velike arkane
takođe su povezane sa slovima hebrejskog alfabeta.
-1995: Ed Burin je
dizajnirao The William Blake Tarot of the
Creative Imagination inspirisan umetničkim delima poznatog engleskog
romantičarskog pesnika i slikara Vilijema Blejka. Ovaj špil sastoji se od 23
arhetipske karte u ulozi velikih arkana i 56 karata koje označavaju stvaralačke
procese podeljenih u četiri grupe: Slikanje, Nauka, Muzika i Poezija.
-1996: Pan-indijanski
pristup tarotu vidljiv je u špilu Tribes
of Earth autorke Viole Monreal. Ovaj tarot se uglavnom oslanja na simbolizam
naroda Navaho, Apači i Pueblo, ali i na veliki broj drugih izvora.
-1997: Novozelandska
umetnica Pamela Metjuz kreirala je Aura
Soma Tarot na osnovu složenog njuejdž sistema lečenja bojama koje je
osmislila Viki Vol.
-1998: Kris Valder je
kreirao Goddess Tarot kojim je
aktuelizovao načela ženskih božanstava iz više kultura: Egipat, Australija,
Kina, Britanija, Indija, Japan, Skandinavija, Grčka, Rim i Tibet. Diskovi su
povezani sa indijskom boginjom sreće i mudrosti Lakšmi, mačevi sa egipatskom
Izidom, štapovi sa nordijskom Frejom, pehari sa rimskom boginjom ljubavi
Venerom. Karta Smrt predstavljena je japanskom boginjom Ukemoči.
-1998: Silvia Gejnsford
je kreirala Tarot of the Northern Shadows
koji predstavlja kombinaciju nordijske i keltske mitologije. Mačevi oslikavaju
britanske i kontinentalne keltske legende. Štapovima je predstavljen nordijski
panteon božanstava. Pehari predstavljaju velške sage, dok su Diskovi izraz
viđenja irske kulture.
-1999: Istražujući
keltski folklor i kulturu Kisma K. Stepanič i Rene Kristin Jejts, kreirali su Faery Wicca Tarot koji oslikava irsku
vikansku tradiciju. Stari keltski rogati bog Kernunos u ovom špilu je
predstavljen kao motiv karte Đavo itd.
-2001: Ajlin i Piter
Pol Konoli su, takođe u duhu eklekticizma, osmislili Feng Šui tarot, koji uprkos nazivu, ne služi kao instrument za feng
šui analizu. Male arkane ovog tarota označene su na sledeći način: Beli tigrovi
(mačevi), Crne kornjače (štapovi), Crveni feniksi (pehari) i Zeleni zmajevi
(diskovi).
-2001: Rejmond
Bukland dizajnirao je Buckland Romani
Tarot koji predstavlja tradiciju i kulturu Roma. U ovom špilu, na primer,
Čarobnjak je žensko, zbog navodne tipične predstave o Ciganki gatari. Prvosveštenica
je matrijarh plemena itd.
-2002: Manfredi
Toraldo i Luka Rajmondo kreirali su Olympus
Tarot utemeljen na grčkoj mitologiji. U ovom špilu Mačevi su heroji,
Štapovi su stvorenja, Pehari su mesta, Diskovi su predmeti. Svaka velika arkana
povezana je sa određenim olimpijskim božanstvom, na primer, časrobnjak je Zevs
itd.
-2004: Linda Falorio
kreira Shadow tarot madahnut idejama
iz knjige Keneta Granta Nightside of Eden
i Krolijeve Liber 231 (povezuje
velike arkane sa tzv Setovim tunelima, klipotskim stazama mračne strane Drveta
života).
Iz priloženog pregleda
istorijskog razvoja okultnog i njuejdž tarota (naravno, nisu svi taroti
predstavljeni), vidimo tendenciju njegovog preobražaja, manje u sredstvo
okultne ideologije, a više kao izraza određenih egzoternih ideoloških agendi i
pogleda na svet. Tako tarot sve više postaje sredstvo propagande različitih
ideja usmerenih ka društvenom i psihičkom preobražaju i indoktrinaciji nego
sredstvo pukog predviđanja nečije sudbine ili budućih događaja, a još manje kao
nekakva kartaroška igra. Duh vremena se do krajnjih granica potrudio da sa
tarota strgne veo tajanstvenosti i nemušte uzvišenosti njegovih figura koje
poput sfingi ćute i znacima ukazuju na veliki prtljag koji svaka od karti nosi
sa sobom. Multikulturalizam, feminizam, ekologizam, holizam, neopaganizam i
globalizovani sinkretizam izraz su ovog vremena spram kojeg čak i tvrdnje
francuskih zanesenjaka iz XVIII veka o
tarotu kao kodifikovanom vrelu kriptovane mudrosti drevnog Egipta, iako naivne
po sebi, izraz su jednog sadržajnijeg i fokusiranijeg pogleda na svet. Okultni
pogledi na tarot, od XVIII veka do
Alistera Krolija, u poređenju sa divergencijom tarotizma od šezdesetih godina XX veka na ovamo, deluje
konzervativno, dogmatski, dok Marseljski špil danas deluje daleko i mistično.
Špilovi XV veka već su toliko daleko od
stanja duha našeg vremena da se mogu uporediti sa time kako su delovali
egipatski hijeroglifi u očima evropskih egiptofila pre Šampolionovog otkrića.
Nekada Britanija i Francuska, a u poslednje vreme SAD, sve više postaje
poprište novog razvoja tarotskih oblika koji izražavaju gledišta koja su u
trendu. U tom smislu karte su samo nosač raznih spekulativnih i ideologizovanih
poruka.
[1] William Butler Yeats, 1865–1939, poznati irski pesnik i značajna književna figura u svetskim razmerama, bio je član Zlatne zore i Teozofskog društva. Takođe, značajno je pomogao da se ustanovi Abbey teatar (Nacionalni teatar Irske u Dablinu) i u dva mandata bio je na funkciji senatora nezavisne Irske.