Seksualni
roboti, odnosno seksbotovi, predstavljaju savremeni izraz drevnog
motiva seksualnog opštenja sa veštačkim ili fantomskim bićima.
Zapravo, reč je o obliku masturbacije koje ima svoje magijske uzore. Ljudi su se neretko, kako u prošlosti, tako i danas, zarad zadovoljenja
svojih potreba i želja, usled nedostatka prave stvari, koristili
priručnim pomagalima, životinjama, predmetima, pa i posebno napravljenim prigodnim oblicima, odnosno improvizovanim seksualnim
objektima. Međutim, posvećenici u magiju, prepoznali su
magijski potencijal takvih seksualnih fetiša. U tom smislu, pominju
se urne, koje su služile kao talismani. Naime, na dnu urne ispišu
se određeni sigili koji predstavljaju estetski izraz želje, a onda
se, u određenim okolnostima i nakon izvršenih magijskih priprema,
seksualno opšti sa urnom, ne bi li se semenom natopljeni sigil,
zapravo magijski aktivirao. Potom je urna zakopavana na posebno izabranom
mestu gde bi za sebe vezivala određene astralne sile i tako uticala
na stvaranje okolnosti koje vode ka ispunjenju zadate želje. Takva
praksa imala je i varijantu koja je podrazumevala stvaranje prigodnog
oblika od blata, nalik ženskom telu, koja je predstavljala određenu
boginju. Obično bi takva zemljana lutka ležala na tlu, dok bi u
njenom međunožju bila ugurana urna, pa bi izvođač takvog obreda
zapravo oponašao snošaj sa pravom ženom. Sve je to pratio određeni
ritual i prigodne bajalice, kao i simboli urezani na lutku-fetiš.
Naravno, možemo pretpostaviti da je takav obred mogao imati svoje
oponašatelje čija je jedina želja bila da se na taj način
zadovolje, ali moguće je i da su magovi oponašali napaljene nevoljnike.
Dakle, sada možemo imati bolji uvid u veliki
civilizacijski put koji je seksualna zemljana lutka sa urnom
prevalila da bi se danas ovaplotila kao seksbot. Onaj magijski motiv
se u međuvremenu zagubio, ali je preživela težnja da se kakvim
prigodnim oblikom zameni ljudsko biće. Tako ovih dana već imamo
pojavu javnih kuća koje svojim mušterijama nude
upravo seksbotove. I kao što su nekada žreci verskih učenja
glavnog toka grmeli protiv korišćenja urni i zemljanih lutki te
uopšte kultnih fetiša, tako su se i danas našli neki da sa
kojekakvih umišljenih moralnih visina osuđuju i traže zabranu
korišćenja seksbotova. No, kako je vreme u kome živimo
racionalizatorsko, tako se i za ovu vrstu zabrane, umesto verskih,
koriste nekakvi racionalni i etički razlozi.
Navodno, tvrde ovi
današnji moralizatori i tabuizatori, seksbotovi bi, na način kako
to već čini pornografija, mogli izopačiti muško-ženske odnose,
poglede na seks i uopšte izazvati patološku promenu u seksualnoj
sferi, a što bi vodilo ka degradaciji žena i njihovom percipiranju
kroz prizmu seksbotova. O tome bi se još i moglo raspravljati, mada
šta koga briga šta ko radi sa svojom seksualnom energijom u
slobodno vreme, ukoliko to nikoga ne dotiče? Međutim, savremeni
inkvizitori idu korak dalje. Navodno, oni su zabrinuti da bi
seksbotovi predstavljali uvredu za žene, jer bi uobličavali sliku
žene kao seksualnog objekta. Te tvrdnje idu logikom da robotski partneri (uglavnom dizajnirani kao stereotipne poželjne žene) reprodukuju i pojačavaju model prema kojem žena postaje objekat za zadovoljstvo, bez subjektivnosti, bez mogućnosti odbijanja.
Na primer, ako objektulizujemo ženu i koristimo je kao seksualni instrument, tada je dehumanizujemo. Ovo razotkriva stajalište po kojem tehnologija nije neutralna, nego je određena kulturološkim snagama koje tretiraju žene kao stvari. Dakle, iza pojave seksbotova viri najcrnji patrijarhalni mrak! Takođe, tehnološki artefakti koji su stalno dostupni, pasivni, programirani da kažu da, i to u obliku idealizovane žene, mogu biti simbolički poražavajući. Navodno, takvi seksbotovi šalju poruku da je seksualni partner bezrezervno raspoložen i podređen.
U tom smislu, negatori seksbotizacije ukazuju i na nekakve simboličke i društvene posledice, u smislu da problem seksbotova nije samo stvar dizajna, već i šireg značenja, tj. u pitanju je symbolic-consequences argument. Wtf! Pazite, seksualni roboti simbolički predstavljaju normativno problematične odnose, recimo ne-uzimanje u obzir pristanka, dominacija, objektifikacija. Ako to predstavlja problematične norme, onda njihovo prihvatanje može imati negativne posledice na društvo: jačanje rodnih nejednakosti, umanjenje empatije, pogoršanje stavova prema ženama, itd. Iz tih razloga trebalo bi regulisati, ograničiti ili ukinuti takvu tehnologiju. Na primer: seks-robot koji je konstruisan tako da uvek pristaje na seks, bez mogućnosti odbijanja, simbolično postiže isto što i fantazija o ženi koja je uvek raspoložena, a to je centralni element kulture silovanja. Sve ovo lepo teoretski zvuči, ali kritičari previđaju temeljni zakon pornografije, pa samim tim i seksbotova, da te stvari izazivaju zavisnost, pa otud stvaraju i nesposobnost muškaraca da uđu u bilo kakav dublji odnos sa ženama. Nema opasnosti od silovanja i širenja kulture silovanja, naprotiv, porno-seksbot zavisnik nije sposoban da se uzbudi kada je u pitanju prava stvar. Efekat masovne porn-seksbotizacije jeste nalik opštoj kastraciji! Once you go porn...
Upravo je to ono što već polukastrirani i ograničeno sposobni postmoderni muškarci žele. Oni ne žele pravu ženu pored sebe, jer svako ulaženje u bilo kakav odnos sa ženama, postmoderni muškarac vidi kao opasnost po vlastiti mir, narušavanje zone komfora, nepotreban napor, rizik emotivnog povređivanja, i pre svega trošak. U tom smislu, bezrezervna raspoloženost i raspoloživost, kao i podređenost, jeste idealna perspektiva partnerskog odnosa koji zaobilazi sve moguće rizike, muška strahovanja i nesigurnosti. Seksbot ne nosi karmički prtljag, nema ljubomornog bivšeg muža ili momka koji prati i preti, nema dete iz prvog braka, ne iziskuje nikakvu pažnju osim redovnog održavanja i nema nikakvih očekivanja. Kako je pojedinac osnovna ćelija postmodernog društva, a ne tzv nuklearna porodica kako je to do nedavno bilo u odnosu na moderno društvo, otud za sreću nije više potrebno dvoje nego jedan!
U tom svom gledištu protivnici seksbotova nekako
zaobilaze da bi oni mogli biti napravljeni tako da podražavaju
ne samo žensku, nego i mušku anatomiju, ali i neke alternativne
životinjske, pa i izmaštane „vanzemaljske“ prigodne seksualno
izazovne anatomije. Osim toga, na opšti užas moralista, recimo
pedofili bi mogli iživljavati svoje fantazije na pedo-seksbotovima. Roboti, pa i seksbotovi nisu živa bića, nego predmeti. Bolje da se zanimaju pedobotovima nego nečijom decom. I dalje, ako
već postoje svakakve seksualne gumene lutke ili dildoi, pa u čemu
je onda problem da takve lutke budu interaktivne, da odaju utisak
živog bića, ma kakvog oblika i dimenzija bilo to biće? Neko bi rekao, ti si bolestan! Ali, molim vas, svako ko to pomisli je prosto idiot, jer ja ovde zapravo odražavam neizrečeno mnjenje i izvodim krajnje logičke konsekvence preovlađujućih stavova.
Negatori takođe upozoravaju da razvoj seks-robota često ide ruku pod ruku sa logikom komercijalne seksualnosti: kupac / korisnik ima kontrolu, partner nije subjekat sa vlastitim potrebama. U tom smislu, seks-robot može biti produžetak ili zamena za objektifikovan stav prema ljudima. Dakle, ne radi se samo o novoj igrački, nego o kulturnom pomaku prema modelu u kojem seksualna intimnost gubi dimenziju uzajamnosti, subjektivnosti i autonomije. Pa zar to već odavno nije narušeno?
I konačno, još jedan u nizu argumenata protiv seksbotova jeste da trenutno modeli seks-robota reprodukuju rodne i tehnološke nejednakosti, ali postoji mogućnost da se tehnologija preusmeri ka emancipatorskim dizajnima. U prevodu: mašina-partner koja nije samo pasivni ženski objekat, nego ravnopravan subjekt ili barem interaktivan partner, sa namerom da se porekne dominacija. Dakle, postmoderna inkvizicija zagovara ne potpunu zabranu seksbotova, već kritički razvoj, odnosno bolji dizajn koji uklanja rodne stereotipe i pruža više raznovrsnosti i mogućnosti refleksije. Pa to je upravo ono od čega postmoderni muškarci žele da pobegnu. Ko bi onda kupio feministički seksbot? To je negacija smisla seksbota.
Negatori prakse korišćenja seksbotova svoj stav često
argumentuju pseudopsihološkim razlozima da bi opštenje sa tim
objektima navelo one koji se u to upuštaju da u stvarnom životu (a
ovo kao nije stvarno, je li?) prenebregnu društvena pravila, odnosno
pristanak druge strane. Ono što negatori previđaju, baš kao u
slučaju pornografije, jeste da kada čovek jednom iskusi seksbota,
poželeće da to čini koliko je god moguće češće. U jednom
trenutku to bi mogla postati zavisnost i izroditi nesposobnost kod
ljudskog bića ne samo da se upusti u emotivno-seksualnu vezu sa drugim
ljudskim bićem, nego i u nesposobnost da uopšte oseti bilo kakvo
uzbuđenje spram drugog, odnosno živog i pravog drugog.
Tačno u toj
tački, sasvim jasno uviđamo mračnu prirodu feminističkog pogleda
na svet, koji iz mog gledišta, predstavlja ideološku izraslinu na
idejno-vrednosno-činjeničnoj strukturi koju označavamo kao
komunizam. Sa druge strane, komunizam, predstavlja utopističku
zamenu za organsku, istorijsku prirodnu ljudsku zajednicu, odnosno
neprirodan pokušaj da društvo oponaša zajednicu. Feministkinje i
levo orijentisani humanisti zapravo ne žele da dođe do
emancipacije, odnosno oslobađanja seksualne usmerenosti od ljudskog
obličja. Oni žele da seksualna energija pojedinaca bude
usmeravana od strane društva na način i po pravilima koja oni
zagovaraju. Oni s pravom uviđaju opasnost za njihov projekat upravo
u pojavi seksbotova kao zametku seksualne veštačke inteligencije.
Otud je seksualna veštačka inteligencija protivotrov za sve
ideološke otrove, kao što je transhumanizam protivotrov za svakoliku izopačenost humanizma i antropocentrizma.
Sa druge strane, kritike i protivljenja koja dolaze sa tzv desnog ideološkog spektra mahom su versko-moralistički orijentisana, ali to su ionako neki zatucani retrogradni fašistoidni elementi, pa je samim tim bespredmetno uopšte baviti njihovim mnjenjem koje je već samo po sebi neligitimno? Zar ne?
Odvajanje seksualnosti od ljudskog obličja preduslov je
transhumanističke (r)evolucije. I tu mračne retrogradne sile
reakcije, bilo da dolaze sa desnice ili sa levice, postavljaju svoju poslednju zamku u nadi da će time nekako
zauzdati i kontrolisati tehnološki napredak. Naime, oni su se dosetili da
roboti, tačnije veštačka inteligencija, ima nekakva prava! Sam
zahtev da veštačka bića, zapravo ne-bića, imaju prava, ukazuje na ludilo
postmodernog ludizma,
da se tako izrazim, u trenutnom nedostatku delotvornijeg izraza.
No,
imam dužnost da razmotrim još jednu mogućnost. Recimo, ukoliko
veštačkoj inteligenciji dodelimo nekakva prava time stvaramo preduslove da
budući kiborzi, odnosno ljudi sjedinjeni sa mašinama i veštačkom
inteligencijom, takođe ostvare svoja prava. Dakle, mogli bismo
pomisliti da protivnici seksbotova imaju tako dalekovide nazore te
unapred brinu brigu o nečemu što još uvek ne postoji, pa ipak to
deluje malo verovatno. Pre će biti da oni jednostavno ne žele da
ljudi nesputano uživaju na načine na kojima bi im možda i Markiz
de Sad pozavideo. Ta želja da se nekome
zabrani nešto tako intimno ukazuje na ideološku ili versku
zaslepljenost. Njih brine da bi moglo doći do zloupotrebe
seksbotova! Pa to ni proroku Isaiji ne bi moglo pasti napamet! Njih
brine da bi seksbotovi, odnosno veštačka inteligencija u njima,
mogla patiti, našavši se u ulozi žrtve bestijalnog i nehumanog
postupanja kojekakvih perverznjaka. O tempora, o mores!
Tako nađosmo
novi objekat naše brige i novi povod za emitovanje gnevnog
mrakobesja na naše stare i omiljene mete: muškarce koji se
zabavljaju ili iživljavaju! Njih brine da bi oni mogli da
zlostavljaju i siluju nekakve pametne seksualne kante koje se
pokreću, govore i stenju, sve i da su te kante sačinjene od veštački uzgojenog mesa sa niskim CO2 otiskom! Njih brine moguća patnja nečega što ni
sami ne razumeju šta je. Oni su zabrinuti za prava i duševni mir
softvera! Njih brine eventualna duševna bol nečeg što nema dušu.
Njih brinu povređena osećanja nečeg što osećanja nema nego
predstavlja oblik čisto matematičke inteligencije. Osećaju li nule
i jedinice? Dakle, ko je ovde lud?
Naravno da
ih ne brine ovo što sam naveo, nego ih brine to što će njihova
briga postati suvišna a pogled na svet prevaziđen. Zamislite svet u
kome nema više porodičnog nasilja, nema oduzimanja dece, nema
seksizma, nema mizoginije, nema homofobije, nema rasizma, nema ničeg
njima tako omiljenog jer su ne samo muškarci, nego i žene, obuzeti
seksualnom inteligencijom seksbotova, koja razvija nove i nove načine
zadovoljavanja i nove oblike pogodne za tu svrhu. A razmnožavanje?
Ma hajte molim vas! Nema tog problema u pogledu ljudskog
razmnožavanja koje veštačka inteligencija ne može da reši, osim ukoliko veštačke materice ne predstavljaju objektivizaciju žena u skladu sa patrijarhalnim rodnim stereotipima. Na
putevima njene misije usrećivanja čoveka te njegovog pretvaranja u
nešto drugo, veštačka (seksualna) inteligencija ne iziskuje
nikakva prava, etiku i nikakvu snishodljivost od strane dežurnih
pozera moralističke ili etičke ispravnosti. Između ostalog, svrha
veštačke inteligencije jeste da udovoljava fantazijama i seksualnim
prohtevima čoveka, a priroda će sama ostvariti iskorak ka
transhumanizmu.
U međuvremenu, mišljenja
sam da je odnos ljudskog bića i mašine, kakav god bio, intimna
stvar ljudskog bića, i da društvo u to ne bi trebalo da se meša, jer je u pitanju privatnost, posebno ukoliko se taj odnos odvija na
diskretan način. Pristup koji ovde zagovaram u skladu je sa barem tri filozofska svetonazora: Džona Stjuarta Mila, Mišela Fukoa i Rosi Braidoti. Po Milu, jedino opravdanje za društvenu intervenciju u ponašanje
pojedinca jeste sprečavanje nanošenja štete drugima. Po
tom kriterijumu, ni odnos sa seks-robotom ni sa AI-avatarom ne bi
bio predmet društvene zabrane, jer nikoga ne povređuje. Po Fukou, društvo kroz moralne i
medicinske norme pokušava da kontroliše telo, želju i
seksualnost. Otpor toj kontroli (npr. zadržavanje prava na
sopstvenu erotsku vezu sa mašinom) jeste gest slobode od
biopolitičkog nadzora. Po Braidoti, u posthumanizmu se briše čvrsta
granica između čoveka i mašine. Otud intimnost sa tehnologijom nije perverzija, nego nova forma subjekta koji se formira
u svetu gde je čovek već hibrid mašine i tela (telefoni,
algoritmi, proteze, mreže). Dakle?
Konačno, nakon obrnutog kruga, vraćam se na polazne magijske premise upotrebe seksbotova. Ukoliko uzmemo u obzir zakone teurgije, posebno onog dela koji se tiče animacije, odnosno magijsko oživljavanja kipova bogova, kako se to navodno nekada radilo u drevnom Egiptu, perspektive svojevrsne teurgijske ili demonourgijske tehnomagije bivaju sasvim jasne. U tom smislu, mogli bismo razviti načine za objektivizaciju, odnosno prizivanje određenih duhovnih sila u seksbotove, čime ove seksualne fetiš igračke dobijaju jedan sasvim drugačiji smisao.

Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.