U jevanđelju po Mateju
(2:13-22) pominje se Isusov boravak u Egiptu, gde je njegova porodica našla
utočište bežavši od Iroda. Navodno, Isusova porodica je neko vreme
boravila u Heliopolisu. Sve i da to nije tačno, sama ideja o mogućnosti boravka
Isusa Hrista na toj lokaciji bremenita je simbolikom. Sada moram napraviti još
jednu digresiju kako bih povezao Hrista, kosmogoniju Heliopolisa, sa duhom
modernog vremena koji je veru o slobodnoj volji čoveka nasledio iz
monoteističkih doktrina koje su potekle iz egipatskih izvora. Sigmund Frojd je
dokazivanju teze da hebrejski monoteizam vodi poreklo iz atonizma, odnosno od
kulta solarnog boga Atona,[1]
posvetio čitavu jednu knjigu.[2] Isus
je svojim životom zapravo izveo kraljevsku
formulu, kojom bi postao kralj, odnosno faraon u simboličkom smislu. Tako
bi on postao Horus za života, dok bi nakon smrti i uskrsnuća postao Oziris.
Zato je on Rex Iudae, vršeći
kraljevsku, svešteničku i proročku ulogu.[3]
U Poslanici Jevrejima 5:11, Sveti
Pavle kaže: „I bi narečen od Boga poglavar sveštenički po redu Melhizedekovu…“
Melhizedek je bio vladar Salimski i istovremeno sveštenik Svevišnjega. Dakle, Kralj
Sveta je obavljao dvostruku funkciju.
Rene Genon u knjizi Kralj Sveta navodi da je Melhizedek, tj Melhi-Cedek u judeohrišćanskoj tradiciji bio prikazan kao višeg ranga od samog Avrama. Isus kao pripadnik kraljevskog plemena Judinog ukazuje na melhizedekovsku formulu koju je kult, iz kojeg je kasnije nastalo egzoterno hrišćanstvo, pokušao da oživi. Zato je Isus Hrist u tom kontekstu ovaploćenje mitske figure Kralja Sveta. Taj mit ukazuje na najstariji i po Genonu primordijalan inicijatički red odakle poreklo vode svi redovi. Melhizedek je „veliki primalac večne svetlosti“, kako se to navodi u Pistis Sophia aleksandrijskih gnostika. Po legendi arhanđeo Mihail je posvetio Melhizedeka u zemaljskom raju u njegovoj 52. godini. Raj, odnosno paradizo, paradajs jeste sanskrtska para-dešma, tj uzdignuta zemlja, a što automatski asocira na tarot arkanu XIX Sunce. Jedan od indijskih ekvivalenata Melhizedeku, po Genonu je – Darma Radža. Melhizedek ima tri funkcije, zapravo Melhizedek je jedna od tri funkcije tog entiteta, a to su: Adoni-Cedek, Kohen-Cedek, Melhi-Cedek. Oni imaju iste funkcije kao indijski Brahatma, Mahatma i Mahanga.
Rene Genon u knjizi Kralj Sveta navodi da je Melhizedek, tj Melhi-Cedek u judeohrišćanskoj tradiciji bio prikazan kao višeg ranga od samog Avrama. Isus kao pripadnik kraljevskog plemena Judinog ukazuje na melhizedekovsku formulu koju je kult, iz kojeg je kasnije nastalo egzoterno hrišćanstvo, pokušao da oživi. Zato je Isus Hrist u tom kontekstu ovaploćenje mitske figure Kralja Sveta. Taj mit ukazuje na najstariji i po Genonu primordijalan inicijatički red odakle poreklo vode svi redovi. Melhizedek je „veliki primalac večne svetlosti“, kako se to navodi u Pistis Sophia aleksandrijskih gnostika. Po legendi arhanđeo Mihail je posvetio Melhizedeka u zemaljskom raju u njegovoj 52. godini. Raj, odnosno paradizo, paradajs jeste sanskrtska para-dešma, tj uzdignuta zemlja, a što automatski asocira na tarot arkanu XIX Sunce. Jedan od indijskih ekvivalenata Melhizedeku, po Genonu je – Darma Radža. Melhizedek ima tri funkcije, zapravo Melhizedek je jedna od tri funkcije tog entiteta, a to su: Adoni-Cedek, Kohen-Cedek, Melhi-Cedek. Oni imaju iste funkcije kao indijski Brahatma, Mahatma i Mahanga.
„Posle smrti, duše se sjedinjuju sa zvezdama i dele njihovu večnost. Nebo je zamišljeno kao Boginja-Majka, a smrt je bila jednaka ponovnom rođenju, drugim rečima, vaskrsnuću u svetu zvezda. Materinstvo neba podrazumevalo je predstavu o tome da umrli treba da bude rođen po drugi put: posle ponovnog rođenja na nebu, dojila ga je Boginja-Majka (predstavljena u obliku krave).“[4] Zapravo, nebeske destinacije su originalno bile namenjene kraljevima. Samo je Oziris taj koji nekome može dati večni život tako što mu daruje Sahu. Sahu je telo za večnost, Ozirisov dar, odnosno oblik u kome postojimo u drugom, nebeskom životu.
Hrist i tarot
Isus Hrist je delovao na način koji je ima svoju analogiju u velikim tarot arkanama:
Arkana 0 Luda jeste Hrist koji poput jagnjeta ide na klanje; to je Hrist na putu
ka raspeću, nosi motku, tj. krst; istovremeno to može biti i dečja nevinost kao
preduslov za ulazak u carstvo nebesko.
Arkana I Mag/Čarobnjak jeste Hrist kao
iluzionista, odnosno Hrist koji izvodi čudesa, čime demonstrira vladanje nad
elementarnim silama čiji se simboli nalaze prikazani na karti, položeni na
čarobnjakovom stolu. U užem smislu to je Hrist kao Merkur, kao Hermes itd.
Karta II Prvosveštenica/Papesa jeste Hrist koji donosi reči mudrosti i
reinterpetira reč zakona prilagođavajući ga svojoj misiji.
Karta III Carica je Hrist
kao put, istina i život, odnosno kao jedini put kroz kojeg je moguće dostići
Oca, s obzirom na poziciju ove karte na dijagramu Drveta Života. Takođe, ova karta ima i značenje vladavine kao metafizičke osnove vlasti, što je takođe jedno od svojstava Hristove misije.
Karta IV Car jeste Hrist kao kralj Judeje, odnosno kao kralj sveta, budući
da je njegova misija univerzalna.
V Prvosveštenik/Papa predstavlja Hrista kao
glavnog hijerofanta, što je njegova prvosveštenička uloga.
VI Ljubavnici jeste Hrist kao ljubav, u skladu sa njegovom osnovnom porukom.
VII Kočija predstavlja
Hrista kao iskupitelj, ispija pehar iskupljenja.
VIII Pravda jeste Hrist kao
delilac pravde, koji ispravlja krive stvari na svom putu.
IX Pustinjak jeste
Hrist kao asketa, kao otpadnik, kao božanska svetlost u tami sveta, ali i kao iscelitelj. Takođe, to je proročka uloga Hrista.
X Točak sreće jeste Hrist
kao donosilac novog zakona.
XI Snaga/Strast jeste Hrist kao pobednik nad zveri,
odnosno nad grešnom i animalnom ljudskom prirodom, nad strastima i željama.
XII
Obešeni čovek jeste raspeti Hrist, odnosno Hrist kao mučenik.
XIII Smrt predstavlja
umrlog Hrista.
XIV Veština/Umerenost je Hrist koji preobražava materiju,
pretvara vodu u vino, Hrist kao alhemičar i čudotvorac.
XV Đavo jeste Hrist iskušavan od
strane đavola, Hrist pred iskušenjem vrhovne ovozemaljske moći – psihološki
rečeno, Hristov susret sa sopstvenom Senkom.
XVI Kula je Hrist kao vesnik katastrofe zemaljskih carstava i prolaznosti ljudskih institucija. Ovo je revolucionarni aspekt Hrista koji se buni protiv ovozemaljskih pravila, ali i protiv tradicionalnih jevrejskih društvenih i verskih normi.
XVI Kula je Hrist kao vesnik katastrofe zemaljskih carstava i prolaznosti ljudskih institucija. Ovo je revolucionarni aspekt Hrista koji se buni protiv ovozemaljskih pravila, ali i protiv tradicionalnih jevrejskih društvenih i verskih normi.
XVII Zvezda predstavlja
mesijansku zvezdu koja nagoveštava Hristovo rođenje.
XVIII Mesec jeste Hrist koji silazi u pakao i propoveda mrtvima.
XVIII Mesec jeste Hrist koji silazi u pakao i propoveda mrtvima.
XIX Sunce predstavlja Hrista kao Logosa, kao svetlost sveta.
XX Sud/Eon jeste
Hrist koji vaskrsava i koji sudi na kraju vremena.
Na kraju imamo kartu XXI
Svet/Univerzum kojom je predstavljen Hrist kao duša sveta, odnosno Hristovo
nevidljivo nebesko carstvo koje prožima ovaj svet.
Na osnovu ovog kratkog
pregleda možemo sagledati potpuno poklapanje simbolizma tarota sa mesijanskom
formulom koja je predstavljena likom i delom Isusa Hrista.
[1] Iz vremena verske reforme faraona
Amenhotepa III, kojom je ovaj faraon delovao kao preteča monoteizma, ali
atonizam svakako nema isti onaj oblik koji je ustanovio Mojsije za jednu posve
drugačiju religiju.
[2] Sigmund Frojd, Mojsije i monoteizam, Grafos, Beograd,
1988. U toj knjizi Frojd dokazuje kako je Mojsije zapravo bio Egipćanin.
[3] Atributi tarota koji odgovaraju
tim ulogama su: kraljevska uloga je IV Car; sveštenička uloga je V
Prvosveštenik / Papa; proročka uloga je IX Pustinjak.
[4] Mirča Elijade, Istorija verovanja i religijskih ideja,
str 84.